Neutraalin ideologiakäsityksen mukaan ideologia tarkoittaa ajatusten ja uskomusten järjestelmää ja näkemystä maailmasta. Sanaa käytetään neutraalisti, eikä ideologiaa itsessään pidetä sen enempää kielteisenä kuin myönteisenäkään.
- Wikipedia
Se että ideologiaan liitetään taikauskoa ja yliluonnollisen olennon oletettua vaikutusvaltaa tai se suorastaan pohjautuu niihin ei myöskään voi kohottaa ideologiaa arvostelun yläpuolelle.
Luitko ollenkaan, mitä kirjoitin? Juurihan minä sanoin, että 100% tuntemistani muslimeista eivät noita barbaarisia oppeja noudata. Se ei kuitenkaan tee itse opista yhtään vähemmän barbaarista. Ja valitettavasti on niitäkin, jotka noita barbaarisia oppeja noudattavat ja haluaisivat muidenkin noudattavan.
Turkissa naisten asema on huonontunut islamilaisen puolueen valtakaudella. Naisiin kohdistuu entistä enemmän väkivaltaa ja esimerkiksi koulu-uudistuksella, jonka mukaan lapsia voidaan opettaa kotona neljännen luokan jälkeen on katsottu olevan nimenomaan perinteistä naisen asemaa (koulusta pois ja aikaisin naimisiin) pönkittävä vaikutus. Turkissa elää onneksi vielä sekulaarin kansalaisyhteiskunnan perinne ja se toivottavasti onnistuu hidastamaan epäsuotuisaa kehitystä Erdoganin puhdistuksista huolimatta.
Kaikki ongelmat eivät tietenkään selity tietyllä uskonnolla, vaan yleisesti tietämättömyydellä ja sivistymättömyydellä. Näin esimerkiksi naisten ympärileikkaukset, joita harrastetaan ilmeisesti jopa enemmän "kristityissä" Afrikan maissa kuin "islamilaisissa".
Kyllä minä luin mitä sinä kirjoitit. Se että tuntemasi muslimit eivät noita "barbaarisia oppeja" noudata tarkoittaa suomeksi sitä että he tulkitsevat koraania eri tavalla kuin nuo barbaarit mutta se ei tee heistä yhtään vähempää muslimeja tai huonompia muslimeja. Mitä tulee Turkin tapahtumiin, kyse on mielestäni politiikasta, ei uskonnosta sinänsä. Reza Aslan on erittäin käytetty islamin tuntija tämän päivän amerikkalaisessa mediassa. Seuraavassa pätkässä hän sivuaa juuri näitä aiheita: Misperceptions About Islam Today - Interview with Reza Aslan - YouTube
"We treat Middle-East as if it is our personal gas station." "Fear sells, fear get you votes."