Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 116 942
  • 24 186
Ai ei muka terrorisoi hinduja vastaan? Intiassahan on pitkät perinteet Hindujen ja muslimien välisillä konflikteilla
Nopeasti suvaitsevaiselta unohtuu myös tämä lähes 200 ihmistä vaatinut terroriteko..
Suvaitsevaisilla tuppaa olemaan sellainen paha tapa tarkastella asioita kokonaisuuksina.

Intian trendi:
https://upload.wikimedia.org/wikipe...India_Terror_deaths_per_year_1994_to_2013.png

Lännen trendi:
http://cdn.static-economist.com/sit...11/blogs/graphic-detail/20151121_woc544_1.png

Maailman trendi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_terrorism#/media/File:Terror_fig1.gif
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Länsi on huolissaan muslimiterrorista, koska se kohdistuu länsimaihin. Samalla muslimit tullessaan tuovat länteen arvoja ja käytäntöjä, jotka täällä koetaan vastenmielisiksi ja alkukantaisiksi. Sitä on ihan turhaa yrittää hämärtää millään muiden uskontokuntien tekemisillä. Eivät liity tähän aiheeseen oikeastaan lainkaan, sillä käytännössä muslimeilla on monopoli lännessä tapahtuville terroriteoille. Lisäki huono kotoutuminen on usein pilannut välit kantaväestöön, koska isäntämaan tapoja ei kunnioiteta lainkaan.
 
Länsi on huolissaan muslimiterrorista, koska se kohdistuu länsimaihin.Samalla muslimit tullessaan tuovat länteen arvoja ja käytäntöjä, jotka täällä koetaan vastenmielisiksi ja alkukantaisiksi. Sitä on ihan turhaa yrittää hämärtää millään muiden uskontokuntien tekemisillä.
En ole vetänyt muita uskontokuntia mukaan hämärtääkseni tätä ääri-islamismin ja lännen välistä monitahoista ideologista/poliittista konfliktia, vaan nostaakseni pöydälle sen konfliktin syihin ja ratkaisuihin liittyviä kysymyksiä. Miksi se kohdistuu länsimaihin? Millä keinoilla länsimaat ovat yrittäneet ongelmaa ratkaista? Voidaanko valittuja keinoja pitää kuinka toimivina?

Linkittämässäsi videossa tätä kysyttiin, ja minäkin haluan kysyä, mutta kuka vastaisi?
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksiköhän ääri-islamistit eivät terrorisoi juuri lainkaan vääräuskoisia hinduja, buddhalaisia tai kiinalaisia, joita on maailmassa paljon enemmän kuin kristittyjä. Etelä-Amerikan katolilaset vääräuskoisetkin saavat jostain syystä olla täysin rauhassa.

Huomiota saa paljon enemmän, kun iskee tiettyihin paikkoihin. Rikkaassa maailmassa ketään ei valitettavasti kiinnosta, jos jonnekin Boliviaan isketään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
19-vuotias mies tuomittiin 4 vuoden vankeuteen törkeästä raiskauksesta - Uhri alle 16-vuotias

"19-vuotiasta miestä auttoi teossa tämän 17-vuotias veli. Hän sai 1,5 vuoden ehdollisen vankeusrangaistuksen avunannosta törkeään raiskaukseen ja törkeään lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Teot on tehty nuorena henkilönä.

Ulkomaalaistaustainen kaksikko joutuu maksamaan uhrille erinäisiä korvauksia yhteensä 22 000 euroa.

Vanhempi miehistä syyllistyi myös lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön viime vuonna sekä oikeudenkäynnissä kuultavan uhkaamiseen tänä vuonna. Uhri oli sama lapsi."


Olikohan tyttö katsonut silmiin ja johdatellut miehen harhaan, kun piti vielä oikeudessakin uhkailla. Harmittava yksittäistapaus, jota velikin vähän avusti.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Hesarissa mielenkiintoinen juttu muslimien kokemasta syrjinnästä Suomessa.

Näin niitä radikalisoituneita nuoria tehdään. Nuo jutun kommentit on kyllä kylmää, toki vähemmän yllättäen, aika ristiriitaista luettavaa. Vaaditaan, että muslimien pitäisi alkaa pukeutumaan kuten suomalaiset koska Suomessa saa pukeutua miten haluaa. Myöskin käy ilmi, että ulkomailta tullut on sopeutunut Suomeen vasta sitten, kun on hylännyt kokonaan oman kulttuurinsa ja käyttäytyy kuten suomalaiset. Ihan niinkuin sitä omaa kulttuuria ei voisi harjoittaa ja käyttäytyä kuten suomalaiset. Toki kun ollaan jatkoajan monikulttuurisuus ketjussa niin on hyvä muistuttaa, että raiskaus ei kuulu mihinkään kulttuuriin kuten täällä jatkoajassakin useasti siteerattu Alan Salehzadeh Iltalehden kolumnissaan huomauttaa.

Eniten huolestuttaa nämä muslimit, jotka ovat syntyneet Suomeen. Heidän vanhempansa varmasti osasivat odottaakin nihkeää vastaanottoa, mutta jälkikasvu varmasti ei. Miten voisikaan.

Tuo hesarin uutinen on joka tapauksessa tehty väärin, meistä kukaan ei ole koskaan todistanut mitään tuollaista joten ei täällä mitään rasismia ole, ja tuolla vaan syyllistetään suomalaisia kaikesta ja kokolihaa syövä heteromies. Ajattelin nyt kuitenkin tuon täällä jakaa koska aihetta sivuaa.

Mielestäni kyllä voisi suomalaisetkin oppia vähän hyväksymään erilaisuutta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mielestäni kyllä voisi suomalaisetkin oppia vähän hyväksymään erilaisuutta.

Hyväksymään? Kunnioittamaan? Ymmärtämään?

Laura Huhtasaari on kaikkien uskovaisten äänellä taas puhunut oikeutuksesta maailmankatsomukseensa. Erilaisia maailmankatsomuksia on myös maahanmuuttajilla. Mutta pitäisikö meidän ymmärtää niitä? Varmasti. Kunnioittaa niitä? Ehkä. En ole varma. Makuasia. Hyväksyä ne? Ei varmasti pidä.

Kreationismi, Fasismi, Rasismi, Islamismi, Kommunismi. Maailmankatsomukset usein syntyvät ismien pohjalta. Erilaisuuden hyväksyminen ei missään nimessä ole mikään normi. Erilaisuutta pitää rohkeasti pikemminkin vastustaa kun siihen on syytä.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Jos Merkel sanoo nyt noin, Suomessakin alkaa hallituksen takki kääntyä parin kuukauden sisään. Sitten mediassa. YLE ja Sanoma lienevät toivottomia tapauksia, mutta jos nyt edes räikeimmistä mokutuksista ja mamutuksista päästäisiin eroon, olisin tyytyväinen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Hyväksymään? Kunnioittamaan? Ymmärtämään?

Laura Huhtasaari on kaikkien uskovaisten äänellä taas puhunut oikeutuksesta maailmankatsomukseensa. Erilaisia maailmankatsomuksia on myös maahanmuuttajilla. Mutta pitäisikö meidän ymmärtää niitä? Varmasti. Kunnioittaa niitä? Ehkä. En ole varma. Makuasia. Hyväksyä ne? Ei varmasti pidä.

Minä laittaisin tuon vähän toisella tavalla. Ymmärtää? Ei todellakaan tarvitse ymmärtää. Kunnioittaa? Vähintään sen verran, että antaa asian olla. Hyväksyä? Ehdottomasti pitää. Meilläkin on jo paljon muslimeita, jotka ovat syntyneet Suomeen. Tottakai heidät pitää hyväksyä osaksi yhteiskuntaa.

Se, että minä en ymmärrä toisten elämänkatsomusta ei tarkoita, etteikö minun sitä pidä hyväksyä. Kunhan lakien mukaan mennään niin miten se on minulta pois jos joku haluaa kerran päivässä käydä rukoilemassa tai käydä kirkossa sunnuntaisin? Vapaa maahan tämän on.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minä laittaisin tuon vähän toisella tavalla. Ymmärtää? Ei todellakaan tarvitse ymmärtää. Kunnioittaa? Vähintään sen verran, että antaa asian olla. Hyväksyä? Ehdottomasti pitää. Meilläkin on jo paljon muslimeita, jotka ovat syntyneet Suomeen. Tottakai heidät pitää hyväksyä osaksi yhteiskuntaa.

Se, että minä en ymmärrä toisten elämänkatsomusta ei tarkoita, etteikö minun sitä pidä hyväksyä. Kunhan lakien mukaan mennään niin miten se on minulta pois jos joku haluaa kerran päivässä käydä rukoilemassa tai käydä kirkossa sunnuntaisin? Vapaa maahan tämän on.
Hyväksyminen on vähän eri asia kuin mitä tuossa hait. Voit hyväksyä sen, että ihmisillä on eri tapoja, mutta tapoja ei tarvitse hyväksyä itsessään. Tarkoitat että tulisi suvaita eri tapoja ja tulisi ymmärtää se etteivät kaikki elä elämäänsä samalla tavalla. Esim. ymmärrän että on väkivaltaa mutta en hyväksy sitä. Suvaitsen toisten huonoa käytöstä, mutta en hyväksy sitä. Suvaitseminen kun tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä ettei aktiivisesti vastusta jotain.
 

Morgoth

Jäsen
Miksiköhän ääri-islamistit eivät terrorisoi juuri lainkaan vääräuskoisia hinduja

Mumbai 2008? Intia varmaan käy hyvästä esimerkistä, että esim. hindulaisuus ja islam tulevat varsin huonosti toimeen keskenään, jos juuri ollenkaan. Hindunationalistinen BJP-puolue kurnuttaa muslimeja (vain noin 10% vähemmistö Intiassa) varsin tehokkaasti eivätkä hindut muutenkaan mitään rauhallisia joogeja ole niin kuin länsimaalaisten mielikuvissa. Voisi kai sanoa, että tuolla uskonnot jo sotivat keskenään ja terrorismista ollaan päästy yhtä tasoa ylemmäs. Kaiken huipuntumana Pakistanin ja Intian ydinaseet.
 

Morgoth

Jäsen
Liittynee siihen, että islamista ja sen kulttuurillisista käytännöistä puhutaan vähemmän uskontoketjuissa kuin kristittyjen.

Hommatkaa jostakin yksikin muslimi "uskotko jumalaan" ketjuun niin lupaan innostua yhtä paljon kuin jostakin maallistuneesta luterilaisesta tapakristitystä samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten, jos sattui ketjuun eksymään.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hommatkaa jostakin yksikin muslimi "uskotko jumalaan" ketjuun niin lupaan innostua yhtä paljon kuin jostakin maallistuneesta luterilaisesta tapakristitystä samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten, jos sattui ketjuun eksymään.
Joku voisi perustaa jonkun "allah on perseestä ja muhammad on hänen huoransa"-ketjun. Eiköhän sillä saisi vääntöjä aikaiseksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hommatkaa jostakin yksikin muslimi "uskotko jumalaan" ketjuun niin lupaan innostua yhtä paljon kuin jostakin maallistuneesta luterilaisesta tapakristitystä samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten, jos sattui ketjuun eksymään.
Taitaa olla muslimien itsensä päätettävissä tulevatko kyseiseen ketjuun vai eivät. Onko palstalla edes yhtään muslimia?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pyydän anteeksi, että kirjoitan tämän jo ainakin kolmatta kertaa, mutta eräs työpaikallani vieraillut vieraaseen kulttuuriin sopeutumisen opettaja/konsultti (kukkahattutäti) vastasi aikoinaan, 90-luvulla kysymykseeni "miksi suomalaisten pitää arabimaissa matkustaessaan sopeutua paikalliseen kulttuuriin, mutta arabien vieraillessa Suomessa, tulee suomalaisten isäntien pyrkiä mahdollisimman hyvin noudattamaan sikäläisiä tapoja, etteivät vieraat pahastuisi?"

- Se johtuu siitä, että meidän kulttuurissamme osataan sopeutua ja meidän on helppo sopeutua, meidän kulttuurimme on sopeutuva. Arabit sen sijaan eivät ole tottuneet sopeutumaan eivätkä osaa sopeutua, heidän kulttuurinsa on sopeutumaton kulttuuri.

Tuo selitys on jäänyt visusti mieleeni ja osoittautunut kerta kerran jälkeen varsin päteväksi. Aika rasistinen se kuitenkin on.
 
Tuo selitys on jäänyt visusti mieleeni ja osoittautunut kerta kerran jälkeen varsin päteväksi. Aika rasistinen se kuitenkin on.
Ei ole rasistinen, vaan kulttuurirelativistinen. Kyllä kulttuurierot on voitava tunnustaa vaikka kannattaisikin universalistisesti meidän länsimaisten normatiivisina pitämiä arvoja kuten esim. uskonnonvapautta.

Vastaavasti esim. jostain luonnonläheisemmästä kulttuurista käsin voisi todeta meidän kulttuurimme omaavan vaikka mitä tästä tarkastelijan näkökulmasta käsin huonoksi katsottavia ominaisuuksia. Olemme typerien tapojemme vuoksi sairaita ja tuhoamme ennennäkemättömästi ja peruuttamattomasti sekä biodiversiteetin että ihmisyhteisöjen kulttuurisen diversiteetin. Eikä tämän toteaminen mitään rasismia ole edes sanan modernissa laajennetussa merkityksessä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Pyydän anteeksi, että kirjoitan tämän jo ainakin kolmatta kertaa, mutta eräs työpaikallani vieraillut vieraaseen kulttuuriin sopeutumisen opettaja/konsultti (kukkahattutäti) vastasi aikoinaan, 90-luvulla kysymykseeni "miksi suomalaisten pitää arabimaissa matkustaessaan sopeutua paikalliseen kulttuuriin, mutta arabien vieraillessa Suomessa, tulee suomalaisten isäntien pyrkiä mahdollisimman hyvin noudattamaan sikäläisiä tapoja, etteivät vieraat pahastuisi?"

- Se johtuu siitä, että meidän kulttuurissamme osataan sopeutua ja meidän on helppo sopeutua, meidän kulttuurimme on sopeutuva. Arabit sen sijaan eivät ole tottuneet sopeutumaan eivätkä osaa sopeutua, heidän kulttuurinsa on sopeutumaton kulttuuri.

Tuo selitys on jäänyt visusti mieleeni ja osoittautunut kerta kerran jälkeen varsin päteväksi. Aika rasistinen se kuitenkin on.

Olihan se aikanaan naurettavaa, kun Suomen valtion päämies alistui pukeutumaan huiviin, jota ei normaalisti käytä, ulkomaan vierailullaan.
 
Olihan se aikanaan naurettavaa, kun Suomen valtion päämies alistui pukeutumaan huiviin, jota ei normaalisti käytä, ulkomaan vierailullaan.
Onko huvittavaa, jos kulttuurinsa vuoksi meitä häveliäämmin alastomuuteen suhtautuva yhdysvaltalainen, joka ei välttämättä ole nähnyt edes vanhempiaan alasti, astuu mukavuusalueeltaan ja alistuu ennen saunaan menoa riisumaan uimahousunsa osoittaakseen kunnioitustaan paikallista kulttuuria kohtaan? Mielestäni ei ole huvittavaa, vaan jopa arvostettavaa.

Tyrese Wears Traditioanl Arab Clothing At LAX On His Way To Middle East - YouTube

http://assets.nydailynews.com/polop...les-dances-traditional-dress-saudi-arabia.jpg

Haloska ja first lady taasen ovat Saudeissa vieraillessaan halunneet valita toisin ja esiintyneet paikallisen tavan vastaisesti hiukset vapaana, ja sekin on ihan ok. En minä pahastu, jos vieraani haluaa mieluummin saunoa uimahousut jalassa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Onko huvittavaa, jos kulttuurinsa vuoksi meitä häveliäämmin alastomuuteen suhtautuva yhdysvaltalainen, joka ei välttämättä ole nähnyt edes vanhempiaan alasti, astuu mukavuusalueeltaan ja alistuu ennen saunaan menoa riisumaan uimahousunsa osoittaakseen kunnioitustaan paikallista kulttuuria kohtaan? Mielestäni ei ole huvittavaa, vaan jopa arvostettavaa.

Hyvä huomio, vaikka tällaista vertausta ei tarvitse hakea edes ulkomailta. Minä olen ateriounut suomalaisessa kodissa, jossa ennen syömistä lausuttiin ruokarukous. Niinpä minä laitoin käteni ristiin kunnioittaakseni talon emäntää, joka oli minulle ruokaa tehnyt. Se, että minä en ole uskovainen, niin miksi minä en kunnioittaisi toisen uskontoa ja tapoja – vai olisiko minun pitänyt käyttäytyä kuin juntti, ettei vain Ahar pääsisi haukkumaan naurettavaksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hyvä huomio, vaikka tällaista vertausta ei tarvitse hakea edes ulkomailta. Minä olen ateriounut suomalaisessa kodissa, jossa ennen syömistä lausuttiin ruokarukous. Niinpä minä laitoin käteni ristiin kunnioittaakseni talon emäntää, joka oli minulle ruokaa tehnyt. Se, että minä en ole uskovainen, niin miksi minä en kunnioittaisi toisen uskontoa ja tapoja – vai olisiko minun pitänyt käyttäytyä kuin juntti, ettei vain Ahar pääsisi haukkumaan naurettavaksi.

Näinhän se juuri menee: sinä osaat sopeutua eikä esim. käsien ristiminen tietyssä tilanteessa saa sinua pois tolaltasi, vaikka olet ateisti tai agnostikko.
Mutta voisin olettaa, että samaan kotiin päivällisvieraaksi tuleva arabimuslimi ei käsiään ristisi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta voisin olettaa, että samaan kotiin päivällisvieraaksi tuleva arabimuslimi ei käsiään ristisi.

Olisi typerää vaatia tai edes odottaa arabimuslimilta moista. Suomessa pitkään asuneelta tai jopa syntyneeltä muslimilta en myöskään sitä vaatisi, mutta en myöskään olisi yllättynyt, jos näin tapahtuisi. Maassa lapsesta asti asunut aikuinen muslimi on minulle toivottanut hyvää joulua.

Kahden suunnan sentterin esimerkki oli sikäli parempi, että sillä on enemmän tekemistä arkisen käyttäytymisen takia, eikä niinkään uskonnon. Vertaus yhdysvaltalaisten tavasta pitää kenkiä sisällä olisi ehkä vielä parempi. Jos muslimi olisi kotonaan tottunut pitämään ulkokenkiä sisällä, niin minun kodissani hän ei sitä taatusi tekisi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kahden suunnan sentterin esimerkki oli sikäli parempi, että sillä on enemmän tekemistä arkisen käyttäytymisen takia, eikä niinkään uskonnon. Vertaus yhdysvaltalaisten tavasta pitää kenkiä sisällä olisi ehkä vielä parempi. Jos muslimi olisi kotonaan tottunut pitämään ulkokenkiä sisällä, niin minun kodissani hän ei sitä taatusi tekisi.

En minäkään pitäisi järin outona sitä, että yhdysvaltalainen vieras haluaisi pitää saunavieraanani housut jalassa. PSensijaan pitäisin outona. jos suomalainen isäntäkin pitäisi saunassa housut jalassa, koska vieras voisi muuten loukkaantua. Pitäisin kyllä housut jalassa jenkkisaunassa käydessäni.
Siitä voisi keskustella pitempäänkin, että milloin on missäkin tilanteessa kyse kohteliaisuudesta, sopeutumiskyvystä tai -kyvyttömyydestä ja milloin elämänkatsomus- tai uskontoasioista. Ja milloin vain yksinkertaisesti hölmöydestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös