Rikkaus kuulemma tämä, kun kehitysmaista rahdataan tänne partalapsia. Varmaan joo. Jokainen voi ottaa kotiinsa pari Irakilaista, Afgaania ja romanian romania, ja katsoa paljonko sitä tuottoa alkaa tulemaan
Keskustelussa, eri blogeissa ja somessa vilahtelee aika usein se, että haitalliseksi koettujen (ja myös todennettujen) maahanmuuton lieveilmiöiden ehkäisemiseksi tulisi "laittaa rajat kiinni" taikka tehdä poliittinen päätös siitä, että "loisijoita" tai etniseltä taustaltaan riskiryhmään kuuluvia ei maahan oteta. Ainoastaan "työhaluisia". Lisäksi usein kuulee vaadittavan, että humupakolaisten määrää tulee rajoittaa.
Suomeen saapuu
pakolaisena taikka "humupakolaisena" tasan tarkkaan se määrä, joka on saanut pakolaisstatuksen jo ennen maahan saapumistaan. Suomen tapauksessa tähän lukuun sisältyy ainoastaan ja vain vuosittaisen pakolaiskiintiön (poliittinen päätös, esim. 1030 kpl vuonna 2014) henkilöt. Se, että onko tuo määrä liian suuri vai ei, on varmasti erillisen keskustelun paikka. Ainakaan lähivuosina en usko tämän määrän nousevan juurikaan, kansainvälisestä painostuksesta huolimatta. Nämä pakolaiset valitaan pakolaisleireiltä aika tarkan kriteeristön mukaan, ja joukossa on naisia, lapsia ja vanhuksia, eikä pelkästään "partalapsia".
KAIKKI muut kansainväiseen suojelun perusteella turvapaikkaa Suomesta hakevat (mm. kaikki somalit) eivät ole tullessaan pakolaisia, vaan ovat maahan saapuessaan ainoastaan
turvapaikanhakijoita. Ja tässä kohtaa on syytä tähdentää, että t
urvapaikanhakijoita ei oteta, raahata taikka kuskata Suomeen. "
He vain tulevat ja hakevat turvapaikkaa eli kansainvälistä suojelua. Päätösvaltaa siitä kuinka monta turvapaikanhakijaa Suomeen otetaan, ei ole kenelläkään. Jäävätkö he lopulta Suomeen vai käännytetäänkö heidät kotimaahansa, riippuu hakemuksen johdosta tehtävästä päätöksestä." (lainaus maahanmuuttoasioiden kanssa tekemisissä olevalta juristilta)
Ja tässä päätöksenteossa Suomi on tunnetusti muihin pohjoismaihin verrttuna todella tiukka. Tässäkin kohtaa,
asiallinen keskustelu siitä, pitääkö tätä päätöksentekokriteeristöä tiukentaa edelleen, on varmaankin paikallaan. Samaten tulee pohtia, miten kansainvälinen ihmissalakuljetusbisnes saadaan kuriin niin Suomeen kuin koko Eurooppaankin kohdentuvan siirtolaisvirran osalta.
Niin kauan, kun Suomi on mukana mm. Schengen -sopimuksessa
emme nykyjään yksinkertaisesti voi oikeastaan millään syyllä estää esim. Ruotsin suunnasta maahan tulevaa turvapaikanhakijaa jättämästä turvapaikkahakemusta. Joka sitten käsitellään niin nopeasti kuin käytettävissä olevat resurssit antavat myöten. Tosin kuten tunnettua, osa saapujista pyritään käännyttämään (osin toimimattoman) Dublinin sopimuksen perusteella nopeuteulla aikataululla. Tässä kohtaa voinee todeta, että mikäli maahan halutaan viranomaisille valta käännyttää tulija suoraan raja-asemalta takaisin tulosuuntaan, on ainoa vaihtoehtona ainostaan irrottautua poliittisella päätöksellä Geneven sopimuksesta, Schengenistä jne. ja muuttaa Suomen rajavalvonta ja maahanpääsy kaikkien maahantulijoiden osalta likipitäen sellaiseksi, mitä se ollut mm Neuvostoliitossa tai on Pohjois-Koreassa. En lähde arvioimaan, kuinka todennäköistä tämä on tulevien vuosien aikana. Vapaan liikkumisen rajoittamisessa kun tahtoo mennä monen mielestä ns. lapsi pesuveden mukana. Kuinka moni on esimerkiksi halukas jo 1950-luvulta voimassa olleen avoimen rajan Suomen ja Ruotsin väliltä laittamaan kiinni? En tiedä.
Sellainen malli tai asetus, jossa "maahantulokriteerinä" etukäteen rajataan lähtömaan, lukutaidon jne. perusteella maahan saapuvan maahantulo-oikeus, on Suomen, tämän EU:ssa olevan maan lainsäädännön ja voimassa olevien sopimusten kannalta lähtökohtaisesti absurdi. Tuosta Ausralian mallista puhutaan paljon, ja kaipaillaan sen käyttöönottoa Suomeen. Mikäs siinä, poliittisia päätöksiä vaan kehiin ja sekä nykyisiä sopimuksia purkamaan ja uutta lakia laatimaan. Sitähän varten meillä on edustukselliseen demokratiaan pohjautuva päätöksentekokoneisto. Tiedä sitten, onnistuuko vai ei.
Näistä määristä sen verran, että vuonna 2014 Suomeen hakeutui 3651 turvapaikanhakijaa (joista somaleja 411). Samana vuonna annettiin 2050 kielteistä päätöstä ja 1436 myönteistä. Näistä myönteisistä somaleiden osuus oli 158. Miksikö olen eritellyt tähän somalit? Ihan siksi, että näiden äänekkäimpien maahanmuuttokriitikoiden kritiikin kärki (Immonen ja Halla-aho) näyttää olevan liki poikkeuksetta juuri somalit. Sekä islam.
Maahanmuuttopolitiikka Suomessa, Pohjoismaissa ja ylipäänsä koko Euroopassa on ollut eittämättä varsinkin laittomien siirtolaisten sekä "elintasomuuttajien" kohdalta jossain määrin epäonnistuntta. Tämä on kiistatta lisännyt maiden sisäistä segretaatiota eri ryhmien välillä, luonut turvallisuusvajetta ja ylipäänsä aiheuttanut monilta osilta ongelmia. Tässä kohtaa on eteenpäin vievä rakentava, asiantunteva julkinen keskustelu, pitkäjänteinen ja johdonmukainen poliittinen päätöksenteko sekä kotouttamistoimien tehostaminen jo maassa olevien kohdalta oikeastaan ainoa järkevä tapa muuttaa asioita kaikkien kannalta suotuisampaan suuntaan. Lisäksi tulee kyllä mielestäni irtisanoutua täydellisesti rasismista, ksenofobiasta sekä eriarvoisuuden lietsonnasta. Ne kun eivät vie asioita yhtään mihinkään positiiviseen suuntaan.
Loppuun vielä toinen lainaus kyseiseltä juristilta (olen keskustelua seuratessani päätynyt likimain samaan johtopäätökseen, varsinkin Olli Immosen osalta)
"Kritiikin esittäjien kuitenkin odottaisi olevan tietoisia maahanmuuton todellisuudesta ja siitä kuinka helppoa tai vaikeaa maahanmuutto Suomeen todellisuudessa on. Tähän mennessä en ole havainnut yhdenkään maahanmuuttokriittiseksi tunnustautuneet puheenvuoroissa osoitusta minkäänlaisesta maahanmuuttoa koskevasta asiantuntemuksesta. Kun maahanmuuton nykyisyydestä ei ole asiantuntemusta, eivät kriitikoiksi nimetyt kykene esittämään perusteltuja vaihtoehtoja nykyisille käytännöille. Niin sanottujen kriitikoiden piirissä ei myöskään ole havaittavissa erityistä kiinnostusta maahanmuuton todellisiin käytäntöihin perehtymiseen. Kovimmiksi kriitikoiksi nimetään ne, jotka osaavat käyttää kovinta kieltä ulkomaalaisista. Tämä ei tietenkään ole kritiikkiä, vaan tahallisten ja pahantahtoisten näkemysten esittämistä toisista ihmisistä. Maahanmuuttokriitikoiksi nimettyjen näkemyksissä ei ole kyse aidosta kriittisyydestä, vaan todellisuutta vastaamattomasta poliittisesta puheesta."