Monellako yrityksellä ajokortti?

  • 44 883
  • 156

Rocco

Jäsen
Joo, inssistä ei oikeastaan jäänyt mieleen montaakaan asiaa. Lähdimme liikkeelle silloisen katsastusaseman pihasta ja heti ensimmäisen risteyksen jälkeen oli edessä iso mäki ja siinä sitten mäkilähtö. Auto sammui, mutta sanoin heti inssille että "jännittää niin paljon että jalat tärisee". No, sain kokeilla uudelleen ja silloin päästiin hyvin matkaan. Taskuparkki meni mainiosti kun piti peruuttaa vain auton taakse eli oman auton taakse ei jäänyt toista autoa.

Eipä siinä sen ihmeellisempää. 20 minuttia ajettiin ja läpi mentiin ekalla. Aikaa tosin tästä on jo 14 vuotta joten ei ihme jollei kaikkea muista.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kohta tulee yhdeksän vuotta inssistä.
Siihen aikaan ei ajettu erillisiä inssejä henkilöautolla ja kuorma-autolla, vaan kaahattiin pelkästään kuorkilla.

Jo autokoulu alkoi siten, että opettaja kysyi ennen ensimmäistä ajokertaa, että olenko ajanut ennen autolla. No olinhan minä jo 14-vuotiaasta painanut serkkupojan kanssa yksityistietä metsässä niin pirusti ja talvisin painettiin vanhalla datsunilla jäärataa niin maan pirusti, joten autolla ajo oli hyinkin tuttua. No ensimmäisellä ajokerralla lähdettiin sitten suoraa kuorma-autolla liikenteeseen. Itseasiassa koko autokoulun aikana ajoin kaksi kertaa henkilöautolla (pimeän ajo ja liukkaan kelin ajo) ja muuten aina kuorma-autolla.

Inssi minua ei huolettanut missään vaiheessa ja olin varma, että selvittäisin sen ensimmäisellä. Kirjalliset huolestuttivat sillä, diasarjoista oli kuultu jonkinnäköisiä kauhutarinoita. No ekalla meni läpi kirjalliset ja inssin jälkeen tarkastajat sanoi, että oli niin turvallisen tuntuista kyytiä, että on helppo päästää läpi testistä.

-ipa rules
 

Memmu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kortti ajettu vuonna 1993 Lohjalla. Inssin alku sujui isolla tiellä hyvin. Katsastuskonttorin kuulemma pirullisin tyyppi vieressä. Sattui kumminkin tuntemaan isäni, joten siinä meni matka rattoisasti keskustellessa keskustaan. Heti ensimmäisenä kulma- ja siitä suoraan "talliin peruutus". Kulma meni ok, mutta epämääräisten puiden väliin peruutus ei (tai ei äijän mielestä ainakaan). Väitti, ettei ole "tallin" keskellä. Melkeen meinasin sanoa, että h v, mutta jäi sanomatta. Sen jälkeen keskustan ajo meni hyvin, yhtä pientä kämmiä suojatien edessä lukuunottamatta. Loppumatka ok ja kortti käteen, tosin just rimaa hipoen. Käski vain harjoitella äidin kanssa peruuttamista! Huh huh, mikä nuija. Mutta siis ekalla kerralla kunnialla läpi.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Vaughan
Itsekin ajoin kortin Järvenpäässä vuonna 1991. En ollut käynyt autokoulua, vaan isäni opetti, joten pientä lisäjännitystä oli ilmassa.

Vähän samaan malliin, mutta vuosi oli 2001. Inssi oli todella hyvä tyyppi, varmaan vähän päälle 50-vuotias rento äijä. Ajo sujui melko mallikkaasti, lopuksi inssi vain totesi, että se oli hyvä ajo, ja antoi nelosen kaikista arvioinneista edes lukematta mitä arvosteli. Autona meillä oli vuoden -89 Ford Fiesta, jossa oli 1,6 litrainen kone. Käytännössä varmasti helpoin mahdollinen ajaa: pieni kori, mutta tehokas kone.

Pikkusiskollani ei mennyt viime vuonna ihan yhtä hyvin. Oli ajanut letkassa, jonka nopeus oli vähän yli 40 neljänkympin alueella. Ylinopeuden takia sitten hylättiin. Kaverini ajoi myös kerran letkassa pientä ylinopeutta, ja sai positiivista palautetta, ettei jäänyt tukkimaan liikennettä, vaan ajoi sujuvasti. Tosin epävarmoille kuskeille varmasti keksitään puoliväkisin syyt, miksi tämä voidaan hylätä.

Kakkosvaihe olikin sitten suuri vitsi. Ei kiinnostanut moinen rahastus ollenkaan, ja se myös näkyi ajossa. Koko ajan pientä ylinopeutta, pahimmillaan 62km/h 40 alueella. Autokoulun täti sanoi, että meinasi kerran jo kuristaa meikäläisen.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Jännitti niin maan perkuleesti. Lisäksi oli sateinen keli.
Itse ajo meni ihan kohtuullisesti, tosin loppuvaiheessa huomasin, että olin unohtanut valot.

En tietenkään uskaltanut niitä enää siinä vaiheessa kytkeä päälle (toivoin ettei inssiukko huomaisi), vaan painelin loppuun asti valottomana.

Siinä määränpäähän saavuttaessa inssiukko sitten kysyi: "Huomasitko mikä unohtui?" Luulin jo kärähtäneeni, mutten kuitenkaan tunnustanut unohtaneeni mitään.

"Vilkun käyttö yhdessä kaistanvaihdossa", kuului inssiäijän vastaus.

Ei huomannut valojen puutetta. Myöhemmin autokoulun opettaja kertoi huomanneensa ko. puutteen, ja säikähti, että ilmiantaisin itseni loppuvaiheessa. Olisi kuulemma luultavasti pompannut jos olisin äitynyt rehelliseksi.

Kortti tuli taskunpohjalle, arvioinneista en muista mitään, eikä kiinnosta.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Minun tuurilla inssiksi tuli tietenkin vanha jermu joka ajatutti suoraa päätä Lahen keskustaan vaikeimpiin risteyksiin. Olin vieläpä suorittanut harjoittelun opetusluvalla, ja kuullut kaikenlaisia juttuja ei-autokoululaisten hylkäämisistä. Suorituksen aikana ei oikeastaan jännittänyt juurikaan, mutta yritin erityisesti keskittyä liikkeelle lähtöihin sammuttamatta autoa, sellaisen virheen jälkeen itseluottamus olisi todennäköisesti romahtanut. Nopeusmittariakin vilkuilin aina kahden sekunnin välein. Onneksi olin harjoitellut paljon keskustassa juuri samoja katuja, eikä mikään risteys ollut uusi. Tosin heti ensimmäisessä kaupunkialueen risteyksessä jostain pakettiauton takaa pöllähti jalankulkija suojatielle yllättäen, josta jatkoin vain pysähtymättä risteyksen yli. Ajon lopussa oli vielä mukava parin kilometrin kadunpätkä 40-rajoituksella, jossa pääsi lievää jonoa kerääntymään siinä körötellessäni. Konttorin pihassa piti vielä peruuttaa vinoruutuun.

Virheitä tuli useita kappaleita, kun en pyöritellyt päätäni tarpeeksi joka helvetin kaistanvaihdossa ja risteyksessä (onneksi aivan viimeisessä risteyksessä tein havainnoinnin juuri oikein, joka paikkasi asiaa). Onneksi äijä tyytyi piirrosten avulla kertaamaan jutut.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Taidan olla ensimmäinen, joka ei ole päässyt inssiä ensimmäisellä läpi. Periaatteessa minulle sattui helpoin mahdollinen aihe ja kun aikakin oli 7 aikaan aamulla, ajattelin ettei tässä ihmeempiä ole. Jyväskylässä ajoin ja tehtävänä oli käydä Vaajakoskella. Vaajakosken vaikea liikenneympyrä meni ok, samoin mielestäni kaikki muut. Sitten olikin lievä yllätys, kun inssi sanoi ettei päästäisikään minua läpi. Olin jättänyt tarkastamatta kuolleen kulman päätä kääntämällä kun liitytään moottoritielle. Kyllähän se vähän jäi hatuttamaan, koska ainakin niissä kohdissa missä moottoritielle liityttiin, näkee pitkän matkaa jo tuleeko moottoritieltä autoja. Osasyy saattaa olla pärstäkertoimella ja osa sillä, että ajoin opetusluvilla isän kanssa, eikä hän muistanut painottaa kuolleen kulman tarkistusta. Toisella kertaa toki kortin hommasin.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Reilun parinkymmenen minuutin leppoisa aamuajelu syksyisessä Mikkelissä.

Kaupungin ainoa yksisuuntainen katukin tuli ajettua läpi, ihan niinkuin kiusallaan. Ainoa hankalampi puoli oli, ei niinkään ajamisen vaan ihan puhtaasti liikennejärjestelyjen vuoksi, Porrassalmenkatu. Jostain syystä keskustan vilkasliikenteisin katu on tehty hankalaksi läpiajettavaksi tasa-arvoisilla risteyksillä. Muutenkin kaupungilla on pari hankalampaa paikkaa. Tornihuhuna onkin kuulunut että kaupungin liikennesuunnittelusta on vastannut tyyppi, jolla ei ajokorttia ole..

Läpi meni, vaikka havainnoinnista ja pään kääntelystä palautetta tulikin. Mäkilähtöä ei tarvinnut tehdä ja pysäköintikin suoritettiin leveään parkkiruutuun. Ajotutkinnon vastaanottajalta jäi myös huomaamatta se, että ajoin puolet inssistä ilman ajovaloja.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vuonna 2001 isäpappa opetti ajamaan autoa. Aloitettiin käppärikäännöksistä ja sen jälkeen siirryttiin epäolennaisempiin asioihin.

Inssi meni kesäisenä aamuna Joensuun laitakaupunkialueilla hienosti. Yksi talliinperuutus ja parit jyrkät mäkilähdöt sujuivat hyvin. Ongelman muodostivat tietyöt, jotka olivat muuttaneet tuttujen risteysten liikennejärjestelyjä aika paljon. Meinasinkin mokata yhdessä risteyksessä ja lähteä höntyilemään kolmion takaa, koska se oli aikaisemmin ollut tasa-arvoinen risteys. Pelastuin kuitenkin, kun näin sivupeilistä tuon kolmion takanani yhdennellätosta hetkellä. Sydän meinasi ponnahtaa ulos rinnasta. Siitä selvittiin ja konttorin pihalta karautin isän autolla kauppaan ostamaan korillisen juhannuskaljaa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Ruutuässä
Kakkosvaihe olikin sitten suuri vitsi. Ei kiinnostanut moinen rahastus ollenkaan, ja se myös näkyi ajossa. Koko ajan pientä ylinopeutta, pahimmillaan 62km/h 40 alueella. Autokoulun täti sanoi, että meinasi kerran jo kuristaa meikäläisen.

Niimpä. Kakkosvaihe ei tosiaan ole mitään muuta, kuin rahastusta. Sen liukkaan kelin ajokerran ymmärrän ja siitä voitaisiin laskuttaa, mutta ei muusta.

Itse en ollut koskaan ajanut Pegeot 405 autoa ja kun sellanen kakkosvaiheen arvioivassa ajossa oli alla, niin pitihän sitä kokeilla. Kiihdytin kaupungin ulostuloramppiin talla pohjassa (rajoitus 80 km/h) ja päästin kaasun vasta, kun mittari näytti 110 - kyllä kävi kynä lujaa vieressä, :-)

Mitäs kakkosvaihe maksaa nykyään? Itse maksoin -96 syksyllä liukkaan kelin ajoratamaksu mukaanlukien 1362 markkaa.

-ipa rules
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Ensimmäisellä meni inssi läpi, kuten kirjallisetkin. Kuusi virhettä taisin kaiken kaikkiaan tehdä, mutta yksikään ei ollut konfliktin arvoinen. Peruuttamaan en joutunut. Taskuun en ole kertaakaan elämässäni peruuttanut.

Toinen vaihe oli kyllä kieltämättä melkoisen turha. Oppituntiosuuden olisi voinut hoitaa ykkösvaiheen yhteydessä ja arvioiva ajo nyt on täysin samantekevä. Liukas rata ihan hyödyllinen, mutta kun radalla on kuusi autoa samaan aikaan niin ajamaan ei turhan paljon pääse. Ja eiköhän senkin voisi hoitaa jo ensimmäisessä vaiheessa pois alta.
 

scholl

Jäsen
Ekalla läpi, vaikka ajatti melko pahoissa paikoissa Töölössä, Pasilassa ja Alppilassa. Stop-merkkejäkin siellä löytyi ja kaiken kruunasi peruuttaminen tiukkaan rakoon inssin lopuksi.
Ei yhtään virhettä, kun ajoin varman päälle. Siis mielummin hieman hiljempaa, jotta ehtii reagoida. Silloin ei ollut vielä näitä naurettavan alhaisia nopeusrajoituksia keskustassa. Kirjallisissa oli joku yksi naurettava virhe, joka laitettakoon vaikka tylsän lyijykynän piikkiin :)
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Päätinpä sitten hommata C-kortin...

Kirjalliset jännitti varmaan enemmän ku kaikki edelliset kirjalliset (M,T ja B) yhteensä. Ei niinkään etukäteen vaan niitten kysymysten aikana. Aikaisemmin kysymykset ovat olleet tyyliä saatko lentää lentokonetta jos sinulla on b-kortti, mutta nyt tuntuivat paljon vaikeammilta ja niitä joutui oikeasti miettimään... Kysymyksissä ei virheitä tullut yhtään, kuvissa 3. Kukaan muu ei voi olla yhtä tyhmä kuin minä....Onnistuin tekemään saman virheen nyt kuin b-kirjallisissa. Ja selityksenä koneesta kuuluu taas vain "pyöräilijöitä loukkaantuu liikenteessä vuosittain 80 000"

Inssipäivää jännitin, koska säätiedotus lupaili liukasta..erittäin liukasta. Kovin liukasta ei onneksi tullutkaan. Alkuun kaikki meni huonosti, vaihteitten vaihdot niin kökösti ettei koskaan. Opettaja sanoi ennen inssiä, että auton käsittelyni on niin hyvää ettei sitä tarvi hermoilla. Virheitä en kumminkaan tehnyt ja läpi pääsin.

Sen jälkeen onkin tullut ajeltua jopa kuorma-autolla, jonka massa kuorma mukaan luettuna on ollu 26 tonnia. Vähän eri autokoulun 6,5 tonniin...
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ekalla meni kummatkin osiot. Hyvä niin, ois muuten mennyt lisää rahaa. Pitää tähän väliin todeta, että ajokortti on Suomessa luvattoman kallis.

Inssissä tuli pari V:tä, mutta ei haitannut. Kirjallisissa taisi mennä 5 väärin.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ekalla kaikki läpi, eli B ja C. B:n kirjallisissa yksi virhe lisää niin uusiksi olisi mennyt. Nyt ei tarvinne enää rahaa autokouluihin laittaa..
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kaipa tänne täytyy yhden tunarinkin ilmoittautua.

Moottoripyöräkortti vuonna -90 kolmella inssillä läpi. Ensimmäisellä kertaa eläkeikäinen inssi väitti, että ajan liian keskellä ja liian kovaa, tokaisin siihen, että "en mä millään mopolla aja". Ei tykännyt. Toisella kerralla oli kamala paniikki jo päällä ja yhden risteyksen ryssin pahemman kerran, ei kuitenkaan onnettomuutta sentään. Kolmannella kerralla, 4.12. lumen ja pakkasen seassa ajaessani, inssini sääli jo minua kun vielä kaatusinkin pyörällä eikä ajattanut kuin sen risteyksen läpi jonka edellisessä ryssin. Hyvin meni ja sain kortin, joka onkin ollut ahkerassa käytössä.

Tästä viisastuneena ajokortin inssi menikin kerrasta läpi neljä vuotta myöhemmin ja oli muuten sama inssi ajattamassa joka päästi läpi motskarin kanssa kolmannella kerralla.
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Ekallahan toi läpi meni vuonna 1989. Ja yhdyn myös siihen,että kallista lystiä on.
 
Suosikkijoukkue
HPK, Chunnichi Dragons
B-inssi laakista, C-inssi laakista. Perskeles kun kavereilla tutkinnon vastaanottaja oli C:ssä ajattanut muaseutureitin HML-Parola-HML ja mulla lykkäs molemmilla kerroilla "tunnetko kaupunkia hyvin?" Ja eikun isolla autolla kylälle.
 

Tarantula

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Laaki ja vainaa.

Tosin sammutin auton valoihin inssissä, ja sain suullisen huomautuksen herralta pelkääjän paikalla: "Olen allerginen auton sammuttelulle"

Nimim. 60tkm vuodessa

Viestin lähetti Ghost
Taskuun en ole kertaakaan elämässäni peruuttanut

Kerran selvisin Tampereen reissusta ilman taskuparkkia. Silloin kuljin poikkeuksellisesti julkisilla.

edit: quote
 
Viimeksi muokattu:

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kämmäsin juuri tänään ajokokeessa. Selviä virheitähän nuo, kuolleesta kulmasta tuli auto, vaikkakin tuon tsekkasin, mielestäni. Inssi oli täysi mulkku, pikkuvittuilua koko ajan, muutenkin olin niin saatanan hermostunut. Tiistaina uudestaan!
 

pak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikkei se aina niin kivaa olekaan niin, SaiPa.
Tuo taitaakin olla tuo ajokortin saanti ainut asia elämässäni mikä on mennyt heti kerrasta läpi. Sekä B että C. Kirjallisinineen ja insseineen, vaikka inssi tietysti jotai napisemista löysinkin.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ekalla läpi niin inssi kuin teoriakokeenkin. Palautetta inssissä tuli, että ajoin vähän liian varovasti. Vastasin, niinhän liikenteessä pitääkin. Kerran sammui risteykseen, mutta pystyin olla hermoilematta, enkä aiheuttanut muille liikenteen käyttäjillä vaaraa.

Oikeestaan teoria huolestutti vähän enemmän, kun siihen jäi lukemiset aika vähälle ja kokeen aikana tulikin olo, että tästä ei kyllä läpi päästy. Tietokone ei ole ikinä ilahduttanut minua niin paljon kuin silloin, kun ruudulle tuli teksti hyväksytystä teoriakokeesta. Jos ei olisi ekalla päässyt, niin stressihän siinä vaan kasvaa joka kerta.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Itse kävin hinkkaamassa inssiä neljä kertaa. Yhtään hylsyä ei kuitenkaan tullut kohtaloksi, vaan tykkäsin kerätä A-B-C-D luokat rauhallisesti yksi pykälä kerrallaan. Prätkäinssi oli oikeastaan ainut jännä paikka kun on ensimmäistä kertaa menossa omalla vastuulla liikenteen seassa. Alle 20 minuuttia Pasilaa ja Kalliota, eikä sieltä nyt mitään ihmeellisempää löydy. B:n kanssa ei mitään huolta, ajo-opettaja puhu jo puolessa välissä vaadittuja tunteja että loput harjoittelut enää lakien vaatimuksesta. Monipuolisempi reitti Haagasta Pitskun ympyrän kautta Munkkaan ja Fiskarin rantaan, loppuparkki tais olla ainut huomautus tyhjällä kentällä.

AB:n korottaminen C:hen sitten olikin jo vitsin puolella. Teorioita oli muistaakseni kahdeksan tuntia, liikennesäännöthän oli jo opittuna eli teoriat kertoivat vaan raskaan liikenteen erikoisuuksista. Ajokertoja tuli peräti kolme ennen inssiin lähtöä, ja niillä kerroilla ei tarvinnut muuta opetella kuin väistämään talojen nurkkia peräpäälläkin. Taas alle 20 min inssissä, helppo kruisailu jälleen Kalliossa. Nyt huomautus kun en jäänyt risteykseen odottamaan sporaa, joka oli läheisellä päätepysäkillä - ovet auki...

Bussikortti sentään oli jo rehdin työn takana. Koulutus oli muistaakseni 180h teoriaa + 180h ajotunteja. Koulutuspaikan vuoksi inssi Hyvinkäällä, ja ilman varmempaa suuntavaistoa vieraassa kaupungissa oli jo korttikin vähän paremman haasteen takana. Suoraan leimalle kuitenkin, ja sainpa ihan hienon keräilykappaleen Hyvinkään poliisilaitoksen myöntämänä. Arvatkaapa tuliko vaihdettua EU-kortiksi kotikaupungissa?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ensimmäisellä yrityksellä tuli sekä B että C. Joko siitä muka on reilut 4 vuotta? Kai se sitten niin on...

Aiheeseen liittyen voin kertoa tarinan kuinka isäni kortin ajoi. Vuosi oli 1958 ja päivä isäni 18-vuotispäivä. Liikkeelle lähdettiin Tampereen Keskustorilta ja inssi käski ajaa muutama sata metriä eteenpäin, kääntyä yhdestä risteyksestä ja sen jälkeen pysäköidä. Sitten sanoi "Hyvältähän se vaikuttaa. Kysyn nyt 3 kysymystä ja jos osaat niihin vastata oikein, saat kortin."

Selaili siinä sitten papereitaan ja kysyi "Ai sulla on tänään syntymäpäivä?", johon isäni vastasi "Joo. Oliko se ensimmäinen kysymys?" Inssi hyväksyi tämän hetken hiljaisuuden jälkeen. Toinen kysymys oli "Tiedätkö mikä tuo liikennemerkki on?", johon vastaus oli "Tiedän. Oliko se toinen kysymys?" Inssin naama vähän punoitti mutta mies sanoi "No okei. Sano nyt edes että mikä merkki se on." Isäni vastasi oikein ja kortti tuli.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kortin sain vuonna 1998 ja se vanheni vuonna 2000 kun ei omaa tyhmyyttä tullut ajetttua 2-vaihetta eikä hankittua edes uutta väliaikaista korttia. Nyt olisi perheessä auton osto mielessä ja kortti pitäisi hommata . Paikalliset autokoulut sanoivat ,että pelkkä teoriakoe ja ajokoe riittävät. Mutta kyllähän se vähän jännittää lähteä niitä ihan pystymetsästä tekemään. Enemmän jännittää tuo teoriaosuus, pitäis jostain kaivaa vanha autokoulukirja esiin ja alkaa tsekkailemaan. Tarkoitus olis juhannukseen mennessä saada kortti taskuun. Onkos kellään samanlaisia kokemuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös