Sponsorerna sätter press efter publikfiaskot i hockey-VM
Publicerad igår, 11:44 8 kommentarer
Efter publikfiaskot under starten av ishockey-VM hotar sponsorerna att se över samarbetet.
Skoda har varit huvudsponsor för ishockey-VM i 20 år och i förra veckan åskådliggjordes samarbetet med en enorm ishockeyklubba på Hammarbybacken i Stockholm. Efter svikande publiksiffror finns det nu en risk att företaget ser över sitt samarbete med hockey-VM.
– Det är central sponsring från huvudkontoret. Om publiksiffrorna är under förväntan så kommer det nog att bli reaktioner från oss som huvudsponsor, men vad som händer vet jag inte, vi får vänta och se hur det blir, säger Mikael Sandberg, press- och pr-chef på Skoda Sverige, till dagensmedia.se.
Orsaken till de låga publiksiffrorna har skylls på de höga biljettpriserna. I lördags valde därför Svenska Hockeyförbundet, som arrangerar hockey-VM tillsammans med sin finska motsvarighet, att sänka biljettpriserna. Trots ett visst kaos kring biljettsänkningen, med ett missförstånd som ledde till sänkta priser på alla biljetter, tycker Mikael Sandberg att beslutet var bra.
– Som sponsor vill man att det ska vara folkfest. Man följde Finlands strategi först och det var bevisligen inte bra. Man gjorde en bra gjorde en bra bedömning när man sedan sänkte biljettpriserna, det stöttar vi absolut. Det kom ju betydligt fler till matchen mellan Sverige och Tjeckien, säger han.
En annan huvudsponsor, Kyocera, har storsatsat inför hockey-VM med syfte att bygga upp sitt varumärke. Företagets nordiske marknadschef, Bo Gustavsson, är försiktig i sin kritik mot arrangörerna.
– Jag är inte fullt insatt men det är klart att man vill att det ska komma så mycket folk som möjligt. Men vi har ingen kontroll över hur man sätter priserna.
Men som huvudsponsor har ni ju ändå en stark röst, så vad tycker du om de inledande prisnivåerna på VM-biljetterna?
– Det är svårt att ta ställning till utan att vara fullt insatt.
Vad kände du själv när det var halvtomt i Globen vid Sveriges premiärmatch?
– Det är svårt att bedöma om det är prisnivåerna som är orsaken, många faktorer spelar ju in.