MM-kisat isosti uhattuna: Rasmus Ristolainen harmissaan päätöksestä - "Kisat kiinnostavat"
12.03.2020 klo 19:49
Buffalo Sabresin Rasmus Ristolainen on harmissaan korona-viruksen aiheuttamasta pandemiasta.
Rasmus Ristolainen Buffalo Sabresin paidassa. AOP
MM-kisat kiinnostaisivat Buffalo Sabresin puolustaja Rasmus Ristolaista. Aiemmin Ristolaista ei ole MM-kisa jäillä nähty, mutta tämä vuosi olisi poikkeus.
– Olen informoinut Leijonien general manager Jere Lehtistä päätöksestäni. Olisin ollut lähdössä mukaan. Olin vielä syksyllä ei mieltä. On ollut niin raskas kausi täällä NHL:ssä, joten haluaisin jatkaa tätä kautta, Ristolainen kertoo Iltalehdelle.
Heikko kausi
Buffalo Sabres voitti maanantain vastaisena yönä Suomen aikaa Washington Capitalsin 3-2. Ristolainen keräsi pelissä tehot 0+1. Silti Sabres jää kauas NHL:n pudotuspeleistä. Huonosti sujunut kausi oli pelaajille haastava.
– En olisi uskonut, että näin raskas kausi voi tulla. Harmittaa koko joukkueen puolesta tämä kausi, Ristolainen jatkaa.
Ristolainen on jättänyt useana keväänä MM-turnauksen väliin.
– Mun kieltäytymisissä ei ole mitään yhtä syytä tai tekijää. Joka kevät päätöksen takana on ollut eri syy. Joskus se on ollut sopimustilanne, joskus kolhut ovat estäneet MM-pelit, mutta nyt tilanne olisi eri, turkulainen täsmentää.
– Tapasin talvella Jukka Jalosen ensimmäisen kerran. Olisi ollut kiva työskennellä hänen kanssaan. Harmittaa, jos se ei nyt onnistu.
Iso vastuu
25-vuotias puolustaja on pelannut runkosarjassa 69 ottelua ja kerännyt niissä 33 (6+27) tehopistettä. Miehen plus-miinus-tilasto näyttää lukemaa -2. Ristolainen oli jälleen Sabresin puolustuksen työhevonen ja pelannut keskimäärin 24 minuuttia ja 38 sekuntia ottelua kohden.
Sabresin alkukausi oli hyvä, mutta tammikuussa joukkueen pelivire lässähti. Samalla tavalla kulki suomalaisen peli.
– Tammikuuhun asti pelini oli todella hyvää, sen jälkeen meni ihan päin helvettiä. En ole ollenkaan tyytyväinen. Hyvästä pelivaiheesta on kuukausia aikaa eikä sitä kukaan enää muista. Päällimmäisenä kaudesta jää mieleen iso pettymys. Nyt pitää katsoa positiivisesti kohti kevättä, turkulainen ynnää.