...Sen sijaan kabinetin puolella kähmintää tapahtui varmasti ja siinä venäläiset ovat maailman ykkösmaa, ei kahta sanaa....Ja mitä tulee ottelun tuomareihin niin valinnoistahan päätti kisoissa venäläinen toimihenkilö...
Ja juuri tässä kohtaa se epäkohta tapahtui. Aivan varmasti on pyritty tähän henkilöön vaikuttamaan taustalla kaikin mahdollisin keinoin ja yksi keinoista on ollut sellaisen tuomarikvartetin valinta millä voisi pahiten mennä homma vihkoon kovan paineen alla. Jos olisin median edustaja niin alkaisin tutkimaan tämän venäläisen toimihenkilön taustoja hieman tarkemmin.
Melkoinen salaliittoteoria. Kisojen ylivoimaisesti parhaiten pelannut joukkue pelkää onnekkaasti jatkoon selvinnyttä Suomea niin paljon, että yritetään tuomaripelilläkin varmistaa voitto.
MM-finaalin katastrofituomaritko lahjottu? Nyt puhuu SM-liigan ykkkiekon MM-kisat 2014 - Ilta-Sanomat
Lainauksia kyseisestä tekstistä:
"SM-liigakauden 2013-2014 parhaana erotuomarina palkittu Jari Levonen puhalsi MM-finaalin Venäjä–Tshekki keväällä 2010. Hän kuuli työtehtävästään vasta myöhään edellisiltana.
- Valitut tuomarit pysyvät finaalisunnuntain omissa oloissaan. Ei heihin kohdistu mitään manipulointiyrityksiä."
"Brüggemann tuomitsi Suomen neljä viimeistä ottelua, vasta viimeisestä tuli jälkipuheita. Kavalille finaali oli kisoissa toinen Suomen ottelu."
Ja kabinettipelistä vielä...
"Finaalin varapäätuomari oli ruotsalainen Marcus Vinnerborg. Hän puhalsi alkusarjassa Suomen ja Venäjän pelin, mutta ei sen jälkeen yhtään. Pekka Jormakalle aivotärähdyksen aiheuttanut taklaus jäi rankaisematta, ja Suomi vaikutti kulisseissa vahvasti, ettei ruotsalainen enää puhaltaisi leijonapelejä.
Minskissä tuomaritarkkailijana toimineen Arto I. Järvelän mukaan kulissimesoamisella ei pysty vaikuttamaan tuomarivalintoihin, mutta jostain syystä Vinnerborgin Suomi-pelit loppuivat siihen."
Tuomaripeli oli todella huonoa, mutta ei se mun mielestä puolueellista ollut, vaikka herkästi soiva pilli suosikin venäläistä, joka osaa laittaa ylivoimalla kiekon paremmin verkkoon. Pauhaavan ison yleisön edessä saattaa mennä pillinieluun herkästi. Venäjällä oli kuitenkin ns. kotiyleisön tuki.
Heti alkuun se Malkinin tilanne. Kyllä mäkin olin siitä tuomiota huutamassa kotona kovaan ääneen, mutta vasta sen jälkeen kun näin hidastuksen. Itse tilanteessa seurasin tilanteeseen kovaa vauhtia tulevaa Haulaa, joka törmäsi Malkinin suojaukseen nouseviin "käsiin". Vasta hidastuksessa kiinnitin huomioni Malkiniin ja huomasin poikittaisen mailan. Ja nyt ollaan pelkän muistikuvan varassa, mutta mun mielestä vasta hidastuksen jälkeen Mertarantakin aloitti sen mylvimisensä. Joten kyllä tilanne on saattanut tuomareiltakin mennä vähän ohi.
Ja muistutetaan vielä sen verran, että Leijona istui jäähyaitiossa muissakin peleissä aika kiitettävästi. Joukkue harrasti paljon mailahäirintää, ja tuolla materiaalilla se oli mun mielestä vähän pakkokin. Suomi pärjäsi hyvin 5-5 pelissä, mutta vaikea sanoa näillä sinivalkoisilla laseilla, että pärjäsikö hyvin siksi, että pelattiin vähän sääntöjen rajamailla.
Todetaan vielä sen verran, että olen ylpeä Suomen joukkueen pelistä. Totaalisesti yliodotusten. Sallivammalla tuomarilinjalla, mitä vaan olisi voinut käydä.