Uskomatonta miten yksi ilta voi palauttaa uskoni suomalaiseen jääkiekkoon.
Arvoisa Mikael Granlund, se ei ollut "vain yksi maali", vaan se oli käännekohta koko suomalaisen jääkiekkoilun historiassa. Laskusuhdanne on ohi, uudet nousun siemet on jo kylvetty ja eilinen oli sen käännekohta.
Ja miksi väitän näin? Granlund iski maalinsa suomalaisen perusmassan seuratessa MM-kisoja. Sen näki "kaikki". Voin vain kuvitella, kuinka monta pikkupenskaa on tänään ulkona jossain hiekkakentällä yrittämässä ilmaveiviä tai kotona veivataan säbämailalla sitä. Tämä toi taatusti hirvittävän boostin peruskansaan, isiin ja äiteihin, näihin ensimmäisiin valmentajiin, jotka pentua kuskaavat harjoituksiin ja niinpoinpäin. Ja tietysti itse niihin tenaviin, kaikki haluavat nyt olla Granlundeja ja tehdä ihmetemppuja. Jääkiekon yleinen kiinnostus nousi yhdestä tempusta räjähdysmäisesti, olen siitä aivan satavarma.
Ja tästä päästään tähän temppun. Siis mitä helvettiä, sen teki suomalainen jääkiekkoilija, joka normaalisti on vain virheiden välttelijä ja taustalla piilottelja, joka ei halua tuoda itseään esiin parrasvaloissa. Onhan Granlundkin vaatimaton kaveri, mutta pelikentällä näin ei ole. suomalainen jääkiekkooilija teki jotain suurta, josta maailmalla kohistaan ja ihaillaan, "minä haluan olla se seuraava", ajattelee pikkukersat tänään jossain tuolla ulkona/sisällä.
Tämä aukaisi sellaiset itseluottamuksen padot ettei paremmata väliä. Tällä veivillä tulee olemaan sama vaikutus suomalaiseen jääkiekkoon, mikä Peter Forsbergin Lillehammerin rankulla oli ruotsalaiseen jääkiekkoon. Massat näki sen ja kaikki heräsivät.
Jos joku Hisey iskee ilmaveivin Porissa tai Crosby NHL:ssä, niin ei sitä massat näe, vaan vain se hardcore-lätkäporukka, joka on nykytilanteessa kuihtumassa yhä pienemmäksi ja pienemmäksi, kun edes SM-liigaa ei enää näe muualta kuin maksukanavilta. Ja ne tapahtuu jossain tavallisessa runkosarjapeleissä, nyt oli kyseessä arvokisojen välierä ja pojan pää kesti tehdä tällaisen tempun kovassa paikassa. Se oli parasta esimerkkiä tuleville sukupolville. Suomalaisten pää tulee kestämään jatkossakin kovassa paikassa, meillä tulee olemaan uskallusta ja taitoa tehdä tällaista.
Toistan vielä, tämän Granlundin maalin näki kaikki ja se tulee olemaan 15 vuoden sisällä täydellinen jackpot suomalaiselle jääkiekkoilulle. Uskomattoman vitun huikeeta.
Oikealla tiellä ollaan muutenkin, virheiden välttelemis -pelitapa on pikkuhiljaa kitketty maajoukkueen pelaamisesta helvettiin, ja toivottavasti sama tulee tapahtumaan myös seurajoukkueissa. Rispektit tästä Jaloselle ja maajoukkueen johdolle, että tätä ollaan huonosta menestyksestä huolimatta jatkettu sinnikkäästi eteenpäin.
Ja toinen asia mitä olen näissä kisoissa ihmetellyt, on tuo entisten syntipukkien eli näiden "EHT-tason paskapuolustajien" perusvarma pelaaminen. Entiset suuren yleisön syntipukit pelaa siellä virheettömästi kuin itse Teppo Winnipeg. Ai niin, kukas se olikaan lisätty sinne valmennukseen antamaan "pieniä vinkkejä" erityisesti pakiston pelaamiseen. Yhtäkkiä jäällä viilettää käytännössä kahdeksan Teppo Nummista.
Kun tähän lumipalloefektiin vielä lisätään se suomalaisen jääkiekkoilun työryhmän parannukset kenties luovempaan juniorivalmennukseen, 40-vuotiaan kautta aikojen suurimman suomalaiskiekkoilijan ihmekausi NHL:ssä, tuleva NHL-premiere syksyllä Helsingissä (totta vitussa Teemu jatkat), ja tulevat tupla-MM-kotikisat, niin tuskin tarvii olla meedio ennustaakseen, että tästä käynnistyy nyt oikeasti uusi suomalainen super-jääkiekkobuumi.
Se nyt vaan pitää huipentaa sunnuntaina maailmanmestaruuteen, niin päästään tuosta vanhasta yhden mestaruuden ja "ikuisten häviäjien" taakasta samalla kertaa eroon.