MM 2021: Suomi

  • 178 025
  • 1 251

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Tsekki on kyllä Suomelle vittumainen vastus. Muistuu mieleen karmaisevat puolivälierätappiot 2015 ja 2018 (U20).
Jep, Tsekki osaa teatterin ja oksettavan pelaamisen. Muistan sen 2015 puolivälierän, kun Suomi teki maalin, jonka sokeat dumarit sitten Tsekin selittelyjen jälkeen hylkäsi ja antoi Suomelle jäähyn. Sillä jäähyllä Tsekki sitten ratkaisi pelin.

Siinä tuli yhdellä toisella palstalla solvattua tsekkejä oikein urakalla. Vituttaa vieläkin, kun rupeaa miettimään.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Alkusarja meni Suomelta hienosti, vain USA:n kova vire yllätti. Näin pitkän sarjan jälkeen voidaan pitää Suomen kisoja jo onnistuneina eikä loppu enää laske arvosanaa. Löytyihän joukkueesta taas kärkihyökkääjiäkin, Lundell ja Ruotsalainen. Varsinkin Artun luistelu muistuttaa Rexan vauhtia, joten hyvin säilyvät nimiperinteet. Lundell taas eittämättä nousee vuosien kuluessa ihan siihen oikeaan A-maajoukkueeseenkin sentteriksi ja tekee hyvän NHL-uran. Keskimäärin ikäluokasta tarvitaan vain yksi huippuhyökkääjä korvaamaan poistumaa, joten hyvin tässäkin asiassa menee.

Muilla hyökkääjillä on ollut väläyksensä, puolustajista on pari noussut esiin, mutta oikeastaan joukkue on sitä tuttua Jalosen poppoota, jossa yksilöt eivät loista. Tshekkiä vastaan tarvitaan kovaa taistelua ja puolustamista, oletettavasti mennään jälleen pienillä maalimäärillä. Harmillista oli se, ettei saatu helpompaa vastusta puolivälieriin, mutta toinen lohko oli jo alkuasetelmissa kovempi, nimenomaan MM-kontekstissa. Normaalisti sieltä olisi saatu Ruotsi vastaan, joten turha valittaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näin pitkän sarjan jälkeen voidaan pitää Suomen kisoja jo onnistuneina eikä loppu enää laske arvosanaa.

Mitähän vittua. Runkosarjaläpsyttelyillä ei ole muuta tekemistä kisojen kanssa kuin se, että edes päästään oikeisiin peleihin. Välieräpaikka on Suomelle AINA vähimmäistavoite. Jos sinne ei päästä, niin ollaan epäonnistuttu.

Huomenna sitten nähdään onko joukkueesta mihinkään. Mielenkiintoista nähdä onko alkuläpsyttelyjen perusteella ylihypetetyistä pelaajista (Lundell/Ruotsalainen) mihinkään, nouseeko uusia ratkaisijoita viime kisojen Mörön tapaan vai lähdetäänkö vaan kotiin, kun ei saada mustaa verkkoon ja Olkinuora ei ole mikään Kevin Lankinen.

Itse kuitenkin luotan spekuloinnistani huolimatta, että huomenna tehdään tarvittavat maalit vaikka Turusen perseen kautta ja kisojen vähimmäistavoite saavutetaan.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Mielenkiintoista nähdä onko alkuläpsyttelyjen perusteella ylihypetetyistä pelaajista (Lundell/Ruotsalainen) mihinkään,

On nää kaks olleet kuitenkin selkeästi vaarallisimmat uhat hyökkäyssuuntaan ja ratkoneet isoilla suorituksilla vikat kolme matsia eli Saksa, Latvia, Kanada.

Kyllä siinä hieman hypetyksen aihetta on kuitenkin, varsinkin kun Lundellin yllä leiju kaikenlaisia epäilyksiä kevään jäljiltä. Tehnyt ison kv-tason läpimurron.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On nää kaks olleet kuitenkin selkeästi vaarallisimmat uhat hyökkäyssuuntaan ja ratkoneet isoilla suorituksilla vikat kolme matsia eli Saksa, Latvia, Kanada.

Kyllä siinä hieman hypetyksen aihetta on kuitenkin, varsinkin kun Lundellin yllä leiju kaikenlaisia epäilyksiä kevään jäljiltä. Tehnyt ison kv-tason läpimurron.

Ovat olleet parhaat suomalaiset, mutta yhtään ratkaisuottelua ei ole pelattu, joten ennen jumalaksi julistamista täytyy tulla tulosta myös ratkaisupeleissä. Tai sitten vaatimustasoa laskettu rajusti, jos jumalaksi pääsee Liigan runkosarjan ja EM-kisojen alkusarjan perusteella.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Ovat olleet parhaat suomalaiset, mutta yhtään ratkaisuottelua ei ole pelattu, joten ennen jumalaksi julistamista täytyy tulla tulosta myös ratkaisupeleissä. Tai sitten vaatimustasoa laskettu rajusti, jos jumalaksi pääsee Liigan runkosarjan ja EM-kisojen alkusarjan perusteella.

En olis julistamassa jumalaksi ja kyllä, onnistumiset ratkasupeleissä vaikuttaa lopulliseen arvosanaan.

Oon kyllä vähän sitä mieltä, että pelaajia ja turnausta voi arvioida myös katkasupelin tuloksesta riippumatta. Se on kypsää urheiluanalyysiä.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Mitähän vittua. Runkosarjaläpsyttelyillä ei ole muuta tekemistä kisojen kanssa kuin se, että edes päästään oikeisiin peleihin. Välieräpaikka on Suomelle AINA vähimmäistavoite. Jos sinne ei päästä, niin ollaan epäonnistuttu.

Huomenna sitten nähdään onko joukkueesta mihinkään. Mielenkiintoista nähdä onko alkuläpsyttelyjen perusteella ylihypetetyistä pelaajista (Lundell/Ruotsalainen) mihinkään, nouseeko uusia ratkaisijoita viime kisojen Mörön tapaan vai lähdetäänkö vaan kotiin, kun ei saada mustaa verkkoon ja Olkinuora ei ole mikään Kevin Lankinen.

Itse kuitenkin luotan spekuloinnistani huolimatta, että huomenna tehdään tarvittavat maalit vaikka Turusen perseen kautta ja kisojen vähimmäistavoite saavutetaan.
Kukin arvottaa asioita tavallaan, minä arvostan joukkueen kehittymistä yhä paremmaksi. Tiukan pleijarin häviäminen jollain satunnaisella tavalla ei vaikuta tähän arvostukseen vähentävästi. Toki on selvää, että mestaruus yms. nostaa arvosanaa entisestään.

Näissä kisoissa en osaa nimetä läpsyttelyiksi muut kuin italiamatsit muita vastaan. Muuten pelattiin pisteistä ihan tosissaan ja yksikään voittaja ei ollut etukäteen selvä. Nostaa Suomenkin saavutusten arvoa, kun otetaan huomioon joukkueen tosiasiallinen taso suhteessa absoluuttiseen tasoon. KHL-tähdet ovat kovaa valuuttaa näissä kisoissa. Ruotsin kyykkäys kertoo kokolailla sen, miten hyvä valmennus Suomella onkaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
En olis julistamassa jumalaksi ja kyllä, onnistumiset ratkasupeleissä vaikuttaa lopulliseen arvosanaan.

Oon kyllä vähän sitä mieltä, että pelaajia ja turnausta voi arvioida myös katkasupelin tuloksesta riippumatta. Se on kypsää urheiluanalyysiä.

Juuri näin. Aika monet ummisti silmänsä Laten Leijonien suorituksista, koska Suomi pääsi Laten ensimmäisissä MM-kisoissa mitalipeleihin voittamalla puolivälierissä USAn. Todellisuudessa Suomen peli oli tuolloin jo ihan täyttä paskaa ja ei ollut yllätys, että seuraavissa MM-kisoissa sitten tiputtiinkin Sveitsille jo puolivälierä vaiheessa. On täydellistä järjenköyhyyttä arvottaa tekemisen taso yhden puolivälieräottelun perusteella, vaikka siitä onkin medioissa tullut se vedenjakaja onnistuneen ja epäonnistuneen turnauksen välillä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Näin pitkän sarjan jälkeen voidaan pitää Suomen kisoja jo onnistuneina eikä loppu enää laske arvosanaa.

Kyllä minun arvosana laskee aika lailla jos Suomi häviää Tsekille. Tuloksista siellä kuitenkin viime kädessä pelataan ja viimeksi kun tarkistin, Suomi oli kisoissa puolustavana mestarina. Jos puolustava mestari jää puolivälieriin, on se aina pettymys pelattiin millä tyylillä tahansa.

Minua Suomi ei ole missään vaiheessa täysin vakuuttanut, toki kisoissa on nähty miten tasaista lätkä itse asiassa on kun parhaat ovat poissa.
 
Viimeksi muokattu:

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Ovat olleet parhaat suomalaiset, mutta yhtään ratkaisuottelua ei ole pelattu, joten ennen jumalaksi julistamista täytyy tulla tulosta myös ratkaisupeleissä. Tai sitten vaatimustasoa laskettu rajusti, jos jumalaksi pääsee Liigan runkosarjan ja EM-kisojen alkusarjan perusteella.
Ratkaisupeleissä sattuman merkitys on valtava, joten pelkästään esim. puolivälierän lopputuloksen perusteella joukkueen lyttääminen on idiotismia..ja osoittaa sanotaanko tietynlaista kyvyttömyyttä ymmärtää kokonaisuuksia..
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä minun arvosana laskee aika lailla jos Suomi häviää Tsekille. Tuloksista siellä kuitenkin viime kädessä pelataan ja viimeksi kun tarkistin, Suomi oli kisoissa puolustavana mestarina. Jos puolustava mestari jää puolivälieriin, on se aina pettymys pelattiin millä tyylillä tahansa.

Nimenomaan näin. Ratkaisupeleissä joukkue, pelaajat ja valmennus punnitaan. Jos ei oltaisi päästy edes ratkaisupeleihin niin se olisi ollut sitten samanlainen fiasko kuin Ruotsille.

Minua Suomi ei ole missään vaiheessa täysin vakuuttanut, toki kisoissa on nähty miten tasaista lätkä itse asiassa on kun parhaat ovat poissa.

Tästä olen sen verran erimieltä, että Suomen ei ole tarvinnutkaan vakuuttaa ketään vielä tässä vaiheessa. Toistaiseksi on riittänyt nykyinen peli ja seuraavaksi pitää pelata paremmin kuin vastustaja, todennäköisesti myös paremmin kuin aiemmissa peleissä.

Vastaan ei ole tulossa yhtään joukkuetta, jolle Suomi olisi automaattisesti häviämässä. Päin vastoin kaikki on voitettavissa nykyisellä systeemillä, jossa puolustetaan joukkueena, vastustaja pyritään pitämään poissa parhailta maalintekopaikoilta ja tehdään vastustajan virheistä maalit.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tästä olen sen verran erimieltä, että Suomen ei ole tarvinnutkaan vakuuttaa ketään vielä tässä vaiheessa. Toistaiseksi on riittänyt nykyinen peli ja seuraavaksi pitää pelata paremmin kuin vastustaja, todennäköisesti myös paremmin kuin aiemmissa peleissä.

Totta mutta minusta Suomesta puhuttaessa on tuudittauduttu liikaakin siihen että peruspaketti on kasassa, vaikka maalipaikkoja luodaan vähän ja maaleja vielä vähemmän. Varsinkin ratkaisijasektori on näyttänyt kapealta, ollaan liikaa parin yksilön varassa. Ratkaisupeleissä peruspaketti ei riitä, pöytään tarvitaan jotain ekstraa.

Siitä olen samaa mieltä ettei loppupeleissä ole vastassa ketään jota Suomi ei periaatteessa voisi voittaa. Eipä tuolla kukaan muukaan ole ihmeitä esittänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Riittääköhän Lundellin ja Ruotsalaisen maalit jatkopaikkaan? Siellä on käytännössä puoli joukkuetta hyökkäysorientoituneita pelaajia jotka eivät ole saaneet aikaiseksi yhtään mitään. Ja sitten tosiaan Pokka, Määttä, Lindbohm, Sund, Pakarinen, Björninen ja Mäenalanen ensiksi mainittujen lisäksi jotka ansaitsevat puhtaat paperit ja tuosta porukasta suurin osa siksi että heidän ei ole tarkoituskaan tehoilla.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
On tää hyökkäyssuuntaan hieman kuivakkaampi jengi mitä 2019.

Niin kauan kun säilyy maalin pelinä on tsäänssit. Parin maalin tappioasema tekis tilanteen tukalaks ja o/u 2,5 on jonkinlainen kipuraja mitä omiin sais mennä.

Mutta pelihän voi onnistumisten ja epäonnistumisten kautta virrata niin monia uomia jotka sitten vaikuttaa olosuhteisiin.

Ihan hyvin Suomi voi matsin himaan handlatakin. Yhtä hyvin voidaan nähdä sitkeä, mutta tehokkuuden/maalipaikkojen puolesta turhauttava taisto jonka Tshekki hoitaa maalin verran puolelleen.
 

AC/DC MAN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United
Tsekki on vaarallinen jengi. Mut Suomi on näyttänyt turnauksessa et pystyy myös hyvään suoritukseen. Kanada peli oli siitä hyvä osoitus. Roikuttiin mukana ja sit iskettiin ajassa 56.00 tasoitus. Ruohomaan kentältä odotan tänään tason nostoa, se on ollu täysin turistina tuolla mukana. Onneksi kaksikko Ruotsalainen - Lundell onnistunu. Maalivahtipeli on tänään tärkeässä roolissa. Veikkaan että Olkinuora on valmennuksen valinta. Tänään do or die.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mites tuo kaavio menee? Jos tänään klaarataan Tsekki niin kuka on vastassa lauantaina?
 

Tumppi#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks, Leijonat
Mites tuo kaavio menee? Jos tänään klaarataan Tsekki niin kuka on vastassa lauantaina?
Jos oikein ymmärsin, niin sieltä tulee vastaan Venäjä tai Kanada. Mutta tuossa lienee toki mahdollista muutkin vaihtoehdot, jos altavastaajat onnistuvat voittamaan omat ottelunsa. Esim. jos Saksa voittaa Sveitsin tai Slovakia USA:n.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Mites tuo kaavio menee? Jos tänään klaarataan Tsekki niin kuka on vastassa lauantaina?
Isolla todennäköisyydellä ROC (Venäjä), mutta voi olla joku muukin olettaen, että altavastaajat pudottavat USA:n ja/tai ROC:in. Kanada, jos molemmat Suomen edeltä tippuvat, mutta jos vain toinen niin kaiketi voittaja parista Sveitsi-Saksa.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Kyllä minun arvosana laskee aika lailla jos Suomi häviää Tsekille. Tuloksista siellä kuitenkin viime kädessä pelataan ja viimeksi kun tarkistin, Suomi oli kisoissa puolustavana mestarina. Jos puolustava mestari jää puolivälieriin, on se aina pettymys pelattiin millä tyylillä tahansa.

Minua Suomi ei ole missään vaiheessa täysin vakuuttanut, toki kisoissa on nähty miten tasaista lätkä itse asiassa on kun parhaat ovat poissa.
Suomi on samoilla askelmerkeillä kuin v. 2019, silloin 16 pistettä, nyt 17 pistettä, silloin maaliero 22-11, nyt 19-10. Eli hyvin samantapaiselta vaikuttaa: puolustus pitää, hyökkäys kisojen keskitasoa. Jotenkin Ruotsia vastaan kaivettiin peräti 5 maalia, nyt siihen ollaan päästy Norjaa vastaan. Arvelen, ettei Tshekkiä vastaan tule maali-iloittelua, mutta mistä sen tietää.

Pienet marginaalit: löytääkö maalivahti vielä hiukan lisää terävyyttä otteisiinsa, itse asiassa koko teemana onkin lite bättre. Kaski voisi viimein osua viivalta, joku muukin voisi nousta sankariksi. Turha tuosta joukkueesta on odottaa yhtä maalintekijää joka matsiin, vaan maalitkin tehdään kollektiivisesti, tänään jotkut nostavat tasoaan, lauantaina taas toiset. Jos hyvin käy, mestaruudenkin ratkaisee joku kiekkoduunari ja hänestä tulee julkkis joksikin aikaa.
 

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Olli Määttä oli ihan paska valinta ja Leijonat lähtee kotiin, terveisin Jatkoaika.com.
MM-kisapodcast: uomelle uhkaa käydä kalpaten − Jatkoajan kisatiimi povaa Leijonille kotimatkaa

Nojoo, Tshekki voi olla hyvinkin pirullinen vastus ja siinä missä Leijoniin uskominen on täysin perusteltua, niin myös veikkauksilla toiseen suuntaan on paikkansa.

Toivotaan parasta! 2015 puolivälierästä ois kiva ottaa revanssi, kun tuomarispedeily katkaisi Tuomo Ruudun mitaliputken eiku
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suomi on samoilla askelmerkeillä kuin v. 2019, silloin 16 pistettä, nyt 17 pistettä, silloin maaliero 22-11, nyt 19-10. Eli hyvin samantapaiselta vaikuttaa: puolustus pitää, hyökkäys kisojen keskitasoa. Jotenkin Ruotsia vastaan kaivettiin peräti 5 maalia, nyt siihen ollaan päästy Norjaa vastaan. Arvelen, ettei Tshekkiä vastaan tule maali-iloittelua, mutta mistä sen tietää.

Pienet marginaalit: löytääkö maalivahti vielä hiukan lisää terävyyttä otteisiinsa, itse asiassa koko teemana onkin lite bättre. Kaski voisi viimein osua viivalta, joku muukin voisi nousta sankariksi. Turha tuosta joukkueesta on odottaa yhtä maalintekijää joka matsiin, vaan maalitkin tehdään kollektiivisesti, tänään jotkut nostavat tasoaan, lauantaina taas toiset. Jos hyvin käy, mestaruudenkin ratkaisee joku kiekkoduunari ja hänestä tulee julkkis joksikin aikaa.

Tämä on kaikki ihan totta, mutta aina kun Suomi on mestaruuksia juhlinut, joukkueessa on ollu x-tekijä jonka ympärillä on pyörinyt hurmos ja joka on inspiroinut koko muuta porukkaa parempiin suorituksiin. Viime kisoissa se oli Kaapo Kakko, vuonna 2011 Mikael Granlund, nyt tällaista tekijää ei välttämättä ole.

Se on minulle isoin kysymys löytyykö hyvän peruspelaamisen päälle se ylimääräinen tekijä, joku joka ylittää itsensä. Kaikki on toki mahdollista.
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Se on minulle isoin kysymys löytyykö hyvän peruspelaamisen päälle se ylimääräinen tekijä, joku joka ylittää itsensä. Kaikki on toki mahdollista.

Onhan meillä salaisena aseena Suomenruotsalaiset: Arttu, Anton ja Tony.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Tämä on kaikki ihan totta, mutta aina kun Suomi on mestaruuksia juhlinut, joukkueessa on ollu x-tekijä jonka ympärillä on pyörinyt hurmos ja joka on inspiroinut koko muuta porukkaa parempiin suorituksiin. Viime kisoissa se oli Kaapo Kakko, vuonna 2011 Mikael Granlund, nyt tällaista tekijää ei välttämättä ole.

Se on minulle isoin kysymys löytyykö hyvän peruspelaamisen päälle se ylimääräinen tekijä, joku joka ylittää itsensä. Kaikki on toki mahdollista.

Lundell (?) ainakin jatkoajan mukaan:


Enää vain ilmaveivi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös