Suhtaudun hyvin epäilevästi siihen, että MM-kisojen pitäminen joka toinen vuosi nostaisi kisojen kiinnostavuutta. Kuka katsoo jotain urheilua siksi, että sitä tulee kahden vuoden välein eikä joka vuosi? Jos minua ei kiinnosta käsipallon MM-kisat, niin se on aivan sama miten usein tai harvoin ne pidetään. Jos taas käsipallon MM-kisat kiinnostavat joka toinen vuosi, niin miksi ei joka vuosi sitten?
Luulen, että se on aika marginaalinen osa katsojia, joiden kiinnostus yllättävästi kasvaa kun kisat harvenevat. Nyt on kulunut edellisistä MM-kisoista kaksi vuotta, joten onko katsojilla tai pelaajilla kovempi hinku kisoja kohtaan kuin kaksi vuotta sitten? En ole itse huomannut, mutta kisojen jälkeen voidaan verrata katsojalukuja. Itse en odota enempää enkä vähempää.
Epäilen siis ettei kisojen harventaminen lisäisi pelaajienkaan kiinnostusta. Koska kisat ovat joka tapauksessa päällekäin NHL:n pudotuspelien kanssa, on osallistujajoukko joka tapauksessa väkisinkin eri, ja paljon huippupelaajia puuttuisi joka tapauksessa. Ehkä harventamista voisi miettiä jos MM-kisat eivät olisi NHL-pudotuspelien kanssa päällekäin.
Jokavuotiset kisat nimenomaan mahdollistavat sen, että kun pelaaja muuten jaksaa ja pystyy, voi hän silloin osallistua kisoihin, kieltäytyy silloin kun ei nappaa. Jos kisoja harvennetaan, muuttuu osallistuminen vielä vaikeammaksi: jos pelaaja sattuu olla tiettynä keväänä loukkaantunut, väsynyt tai NHL:n pudotuspeleissä, voi maajoukkuepeleihin tulla sen takia neljän vuoden tauko.
Se neljä vuotta on pitkä aika kun MM-kisat tarjoavat NHL-pelaajille ainoat säännölliset maajoukkuepelit. Olympialaisissa NHL-pelaajat ovat nykyään epäsäännöllisesti, World Cup on epäsäännöllisyydessään niin iso vitsi ettei sitä pitäisi edes mainita. NHL-pelaajien osallistuminen edes Pekingin olympialaisiin ei ole mitenkään varmaa.
The Athleticin hiljattain haastatteleman Bill Dalyn (pelaajayhdistyksen pomo) mukaan neuvotteluja on taas käyty, ja toukokuussa pitäisi tehdä päätöksiä, koska NHL:n ensi kauden aikataulu pitää lyödä lukkoon. Merkittäviä asioita on ilmeisesti vielä auki olympialaisten suhteen.