MM 2019 – kieltäytymiset, niiden paheksunta ja ymmärtäminen

  • 64 771
  • 345

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin sosiaalisen median aikakautena näkisin positiivisena kehityksenä, että pelaajat voisivat ihan itse kertoa, tulevatko kisoihin. Nythän tämä tieto annetaan, jos annetaan, erinäisten välikäsien kautta.

Uskon, että faneja harmittaisi huomattavasti vähemmän, jos änärimiehet laittaisivat someen, että nyt jää kisat valitettavasti väliin, koska niin ja niin. Perään vielä tsemppaukset kisajoukkueelle ja toteamus, että hengessä ollaan mukana.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin sosiaalisen median aikakautena näkisin positiivisena kehityksenä, että pelaajat voisivat ihan itse kertoa, tulevatko kisoihin. Nythän tämä tieto annetaan, jos annetaan, erinäisten välikäsien kautta.

Uskon, että faneja harmittaisi huomattavasti vähemmän, jos änärimiehet laittaisivat someen, että nyt jää kisat valitettavasti väliin, koska niin ja niin. Perään vielä tsemppaukset kisajoukkueelle ja toteamus, että hengessä ollaan mukana.
Juuri näin. Eikä näissä tarvitsisi mennä loukkaantumisten tai muidenkaan syiden osalta yksityiskohtiin, vaan riittäisi toteamukset tyyliin "en ole ihan täydessä pelikunnossa" tai "perhesyyt estävät osallistumisen". Jos on sopimus katkolla, niin riittäisi joku "tulevan kauden neuvottelut ovat kesken, joten en valitettavasti pysty osallistumaan".

En ymmärrä miksi näistä tiedottamisen pitää olla niin vaikeaa ja nihkeää, jopa salailevaa. Mitä ihmettä siinä hävittäisiin, jos kerrottaisiin suoraan missä mennään ja mahdollisesti jopa pelaajien itsensä toimesta?
 
Suosikkijoukkue
KK
Näin sosiaalisen median aikakautena näkisin positiivisena kehityksenä, että pelaajat voisivat ihan itse kertoa, tulevatko kisoihin. Nythän tämä tieto annetaan, jos annetaan, erinäisten välikäsien kautta.

Uskon, että faneja harmittaisi huomattavasti vähemmän, jos änärimiehet laittaisivat someen, että nyt jää kisat valitettavasti väliin, koska niin ja niin. Perään vielä tsemppaukset kisajoukkueelle ja toteamus, että hengessä ollaan mukana.
Ei pelaajat pelaa faneille, vaan paidalle ja maalle, toisilleen sekä valmentajille, joukkueelle. Varsinkaan tuollaiselle faneille, jotka odottavat ihan liikoja pelaajalta itseltään. Ei pitäisi keskittyä yksittäisiin pelaajiin, vaan siihen joukkueeseen. Jos esim ensi vuonna joku joka ei ole ilmoittautunut loukkaantuneeksi tai muuta syytä ei tule joukkueeseen voi syynä olla esim masennus tai muu breakdown. Ei silloin tarvitse koko maailmalle kertoa tyylin, että: "Olen masentunut eikä motivaationi riitä antamaan kaikkea". Mitähän meemejä ja muita trolluksia tuollainen tuottaisi? Tai syy voi olla, ettei tullut valituksi. Mielestäni pelaajan ei tarvitse selitellä syitä poisjäännilleen oli syy mikä tahansa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Lisätään vielä äskeiseen, että kenen kaikkien pitää kertoa, ettei kiinnosta? Jokaisen suomalaisen jääkiekonpelaajan? Kaikki Liigasta, AHL:sitä, Änäristä, SHL:stä jne pitäisi laittaa someen ensin viesti, onko käytettävissä vai ei? Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä someen laittaa vaikka olisi kuka tai missä ammatissa vain. Onko täällä oikeasti noin tyhmiä faneja? Kunnon karjalalippiksiä ja tämä kertoo kyllä tästä porukasta kaiken. Toivottavasti ensi vuonna ei tarvitse samasta aiheesta enää jauhaa. Ne tulee ketkä pääsee ja joille kutsu käy. Muulla ei ole väliä eikä heitä pidä tästä arvostella, koska me emme kaikkia taustoja tiedä kuitenkaan. Pelkkää turhaa spekulaatiota motivaatioista. Esim Barkovillakin saattoi jotain pientä ollut alla ja ymmärrän kyllä, ettei MM-kisat siinä vaiheessa ole prioriteetti yksi, koska tuolla voi sattua mitä vain. Jos et ole 100% kunnossa niin fyysisesti kuin myös henkisesti: jätä kisat väliin. Ei mulla muuta. Nyt jätän tämän ketjun tähän, ellei jolloin ole jotain todella hyvää perustelua miksi olen väärässä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä tuo Ruotsin sekä Venäjän malli olis hyvä.

NHL pelaajista jotka on kutsuttu mukaan listataan ketkä ovat hyväksyneet kutsun ja ketkä kieltäytyneet.

Kieltäyneiden kohdalle kirjataan syyt: sopimus katkolla/loukkaantunut/muu syy.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kyllä tuo Ruotsin sekä Venäjän malli olis hyvä.

NHL pelaajista jotka on kutsuttu mukaan listataan ketkä ovat hyväksyneet kutsun ja ketkä kieltäytyneet.

Kieltäyneiden kohdalle kirjataan syyt: sopimus katkolla/loukkaantunut/muu syy.
Ja kun siellä on tuo "muu syy" alkaa kirjoittelu pelkästä motivaatiosta ja dissaaminen jatkuu. Ihan sama laulu siis siitä huolimatta ensi vuonna vaikka tämä tulisi myös tänne.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
DonPunkero kertoi Twitter-tilillään ettei ole käytettävissä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Vähentäisi se silti mediamylläkkää ja koutsit saisivat olla rauhassa, kun maajoukkue informoisi tarkemmin NHL pelaajien tilanteesta.
Meillä on kuitenkin nuo tietosuoja-asiat pahasti tapetilla työelämässä ja vaikka pelaavatkin NHL:ssä niin edustaessaan Suomea ovat he kotimaan palveluksessa. Näin sen itse ymmärtäisin. Muutenkin kuten ylhäällä kirjoitin niin en ymmärrä mitä väliä sillä edelleenkään on, miksi joku ei tule. Karjalalippikset vain haluavat kaiken mahdolliset tiedot pelaajista, jotta pääsevät nillittämään. Eihän sillä syyllä loppujen lopuksi ole väliä.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pelaajat pelaa faneille, vaan paidalle ja maalle, toisilleen sekä valmentajille, joukkueelle. Varsinkaan tuollaiselle faneille, jotka odottavat ihan liikoja pelaajalta itseltään. Ei pitäisi keskittyä yksittäisiin pelaajiin, vaan siihen joukkueeseen. Jos esim ensi vuonna joku joka ei ole ilmoittautunut loukkaantuneeksi tai muuta syytä ei tule joukkueeseen voi syynä olla esim masennus tai muu breakdown. Ei silloin tarvitse koko maailmalle kertoa tyylin, että: "Olen masentunut eikä motivaationi riitä antamaan kaikkea". Mitähän meemejä ja muita trolluksia tuollainen tuottaisi? Tai syy voi olla, ettei tullut valituksi. Mielestäni pelaajan ei tarvitse selitellä syitä poisjäännilleen oli syy mikä tahansa.

Vaikka lähtökohtaisesti ja ammatillisesti olenkin perinteisen median puolella, niin tässä erityistapauksessa näkisin silti tuon hyvänä. Ei ole mitään järkeä, että Leijonien GM, eri välineiden toimittajat ja pelaajien kumminkaimat soittelevat pelaajien kanssa ristiin rastiin saadakseen jonkun spekuloinnin puristettua. Usein viestikin saattaa matkan varrella muuttua, kun on turhia väliportaita.

Lisäksi olen eri näkemyksessä siitä, kenelle jääkiekkoilijat pelaavat. Leijona-paita ja maatunnukset ovat tässä mielessä abstrakteja asioita, jotka edustavat pohjimmiltaan niitä/meitä karjalalippiksiä. Olen ihan varma, että kultaleijonia hivelee enemmän nähdä fanin hymy ennemmin kuin Kalervo Kummolan myhäilyä tai Pekka Jalosen nyökyttelyä. Miksei viestintä voisi tapahtua somen avulla suoraan idolilta fanille?

Ja ei tässä mistään vaatimisesta ole kyse. Esitin vienon toiveen siitä, että viestintäkulttuuri menisi tähän suuntaan. Mikään ei estä Jari Sailiota kertomasta, että ei ole lähdössä Skodaan, mutta Sebastian Ahon näppikseltä vastaava ilmoitus olisi vähintään tyylikäs ele.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kyllä tuo Ruotsin sekä Venäjän malli olis hyvä.

NHL pelaajista jotka on kutsuttu mukaan listataan ketkä ovat hyväksyneet kutsun ja ketkä kieltäytyneet.

Kieltäyneiden kohdalle kirjataan syyt: sopimus katkolla/loukkaantunut/muu syy.

En ottaisi noilta mallia yhtään mistään. Suomi kyykytti niin pahasti molempia.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ja ei tässä mistään vaatimisesta ole kyse. Esitin vienon toiveen siitä, että viestintäkulttuuri menisi tähän suuntaan. Mikään ei estä Jari Sailiota kertomasta, että ei ole lähdössä Skodaan, mutta Sebastian Ahon näppikseltä vastaava ilmoitus olisi vähintään tyylikäs ele.
Mitä jos ei tule valituksi? Silloin pettymyksee päättyneiden kisojen jälkeen syytä voi tällöin huoletta sysätä päävalmentajalle sekä GM:lle. En tykkää tästäkään. Jos joku nyt haluaa avata omaa poissaoloaan on se ok, mutta tuollinen "vaatimus"on täyttä paskaa ja nämä puheet ovat taas täysin turhia.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juuri näin. Eikä näissä tarvitsisi mennä loukkaantumisten tai muidenkaan syiden osalta yksityiskohtiin, vaan riittäisi toteamukset tyyliin "en ole ihan täydessä pelikunnossa" tai "perhesyyt estävät osallistumisen". Jos on sopimus katkolla, niin riittäisi joku "tulevan kauden neuvottelut ovat kesken, joten en valitettavasti pysty osallistumaan".

En ymmärrä miksi näistä tiedottamisen pitää olla niin vaikeaa ja nihkeää, jopa salailevaa. Mitä ihmettä siinä hävittäisiin, jos kerrottaisiin suoraan missä mennään ja mahdollisesti jopa pelaajien itsensä toimesta?
Kyse on siitä, että joukkue tiedottaa vain joukkueen jäsenistä. Näin se on seurajoukkueidenkin kohdalla. Näin se on työpaikoissa. Näin se on yhdistyksissä ja kaikissa järjestöissä. Ei seurajoukkueetkaan lähde spekuloimaan/kommentoimaan esim. siirtohuhuja joukkueen ulkopuolisten pelaajien kohdalla. Niin kauan kun pelaaja x ei ole virallisesti joukkueen jäsen, joukkueen ei myöskään kuulu kommentoida tai tiedottaa yhtään mitään kyseiseen pelaajaan liittyen. Eikä maajoukkue ole mitenkään poikkeus.

Pelaajat itse saavat tietenkin kommentoida omaa kiinnostustaan/osallistumistaan/kieltäytymistään halutessaan. Se on kuitenkin pelaajan itsensä asia ja oma päätös.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hah! Jos tuolta nyt valittaisiin 50 parasta auton korjaajaa ja hriltä kysyttäisiin lähdetkö, niin ei varmasti puoletkaan lähtisi lomiaan sinne tuhlaamaan vuodesta toiseen.

Ja selitä nyt siinä perheelle, sukulaisille ja ystäville, että mää ny pelaan lätkää lomani ajan eikä ehitä viettämään aikaa yhdessä, mutta ei hätää, 15 vuoden päästä mulla on teille aikaa, sillä jääkiekkoilijan ura on lyhyt.
Hauskaa, että pidät tuota hauskana. Jalkapallon puolella Englannin puolustaja Kyle Walker nimittäin sanoi juuri noin viime kesänä, kun palasi paria viikkoa aikaisemmin takaisin seurajoukkueharjoituksiin kuin olisi pitänyt. Ura huipulla ei ole pitkä, joten siitä on otettava kaikki irti. Levätä ja lomailla ehtii sitten uran jälkeen. Jotkut ristolaiset tarvitseekin sitten puolen vuoden lomia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyse on siitä, että joukkue tiedottaa vain joukkueen jäsenistä. Näin se on seurajoukkueidenkin kohdalla. Näin se on työpaikoissa. Näin se on yhdistyksissä ja kaikissa järjestöissä. Ei seurajoukkueetkaan lähde spekuloimaan/kommentoimaan esim. siirtohuhuja joukkueen ulkopuolisten pelaajien kohdalla. Niin kauan kun pelaaja x ei ole virallisesti joukkueen jäsen, joukkueen ei myöskään kuulu kommentoida tai tiedottaa yhtään mitään kyseiseen pelaajaan liittyen. Eikä maajoukkue ole mitenkään poikkeus.

Pelaajat itse saavat tietenkin kommentoida omaa kiinnostustaan/osallistumistaan/kieltäytymistään halutessaan. Se on kuitenkin pelaajan itsensä asia ja oma päätös.
Tottakai näin, mutta juuri sitä hainkin takaa, että mikseivät pelaajat ole avoimempia. Se on selvää, että ilman pelaajan suostumusta maajoukkueen edustajat eivät voi kommentoida yksittäisten pelaajien tilanteita.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei pelaajat pelaa faneille, vaan paidalle ja maalle, toisilleen sekä valmentajille, joukkueelle. Varsinkaan tuollaiselle faneille, jotka odottavat ihan liikoja pelaajalta itseltään. Ei pitäisi keskittyä yksittäisiin pelaajiin, vaan siihen joukkueeseen. Jos esim ensi vuonna joku joka ei ole ilmoittautunut loukkaantuneeksi tai muuta syytä ei tule joukkueeseen voi syynä olla esim masennus tai muu breakdown. Ei silloin tarvitse koko maailmalle kertoa tyylin, että: "Olen masentunut eikä motivaationi riitä antamaan kaikkea". Mitähän meemejä ja muita trolluksia tuollainen tuottaisi? Tai syy voi olla, ettei tullut valituksi. Mielestäni pelaajan ei tarvitse selitellä syitä poisjäännilleen oli syy mikä tahansa.
Periaatteessahan kun mennään oikein asioiden juurille, niin pelaajat, valmentajat ja kaikki muukin henkilöstö pelaavat nimenomaan faneille. Tai laajemmin sanottunta yleisölle ja kannattajille. Jos ei ketään kiinnosta, niin harvaa kiinnostaa pelata tai on mahdollisuutta pelata. Yleisö antaa kaikille näille mahdollisuuden harjoittaa ammattiaan ja mielestäni sitä tulee kunnioittaa.

Jos pelaajaa kiinnostaa millainen hänen julkisuuskuvansa on, niin siihen voi vaikuttaa itse todella paljon.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Hauskaa, että pidät tuota hauskana. Jalkapallon puolella Englannin puolustaja Kyle Walker nimittäin sanoi juuri noin viime kesänä, kun palasi paria viikkoa aikaisemmin takaisin seurajoukkueharjoituksiin kuin olisi pitänyt. Ura huipulla ei ole pitkä, joten siitä on otettava kaikki irti. Levätä ja lomailla ehtii sitten uran jälkeen. Jotkut ristolaiset tarvitseekin sitten puolen vuoden lomia.
Mikähän tän jutun pointti on? Ja miten tää liittyy noihin hitsareihin? Vai mitä ne ny olikaa...

Tuo Walker kuulostaa kyllä hyvin tyypilliselle huippu-urheilijalle. Intohimoa löytyy vaikka muille jakaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyykin tässä miettiä, että mitäköhän kaikkea minulla on oikeus vaatia lähikaupan kassaneidiltä, kun mää kuitenkin mahdollistan sen, että hän saa harjottaa ammattiiaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyykin tässä miettiä, että mitäköhän kaikkea minulla on oikeus vaatia lähikaupan kassaneidiltä, kun mää kuitenkin mahdollistan sen, että hän saa harjottaa ammattiiaan.
Tarvitseeko tässäkin nyt tyhmäksi heittäytyä? Ymmärrät ihan taatusti, että missä ne erot ovat, kun verrataan kassaneitiä ja ammattilaisurheilijaa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Periaatteessahan kun mennään oikein asioiden juurille, niin pelaajat, valmentajat ja kaikki muukin henkilöstö pelaavat nimenomaan faneille. Tai laajemmin sanottunta yleisölle ja kannattajille. Jos ei ketään kiinnosta, niin harvaa kiinnostaa pelata tai on mahdollisuutta pelata. Yleisö antaa kaikille näille mahdollisuuden harjoittaa ammattiaan ja mielestäni sitä tulee kunnioittaa.

Jos pelaajaa kiinnostaa millainen hänen julkisuuskuvansa on, niin siihen voi vaikuttaa itse todella paljon.
Onhan se varmasti hienoa, kun jengi on mukana ja kannustaa, mutta ei mua esim haittaa, vaikkei yleisössä ole ketään. Ei jääkiekkoa ole varmasti kukaan alkanut pelaamaan vanhemmilleen tai jos on, on yleensä leikki loppunut lyhyeen. Tikin sanoin: "Hei me tykätään lätkästä". Joukkueurheilussa pelataan nimenomaan jengille etunenässä. Olen 100% varma, että nuo huiput pelaisi vaikka katsomot olisi tyhjiä ja kaikki olisi TV:n äärellä. Toki yleisö luo tunnelmaa ja faneja arvostetaan, mutta pääasia on itse lajissa ja sen hienoudessa. Fanit tulevat vast sen jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarvitseeko tässäkin nyt tyhmäksi heittäytyä? Ymmärrät ihan taatusti, että missä ne erot ovat, kun verrataan kassaneitiä ja ammattilaisurheilijaa.
Yritän nyt laskeutua teidän juttujen tasolle, että edes tätä kautta käsittäisitte kuinka järjettömiä nuot kaiken maan vaatimukset teillä on... Mutta ei niin ei.

Mutta siis joo, käsitän joitakin eroavaisuuksia noiden ammattien välillä. Mutta en käsitä miksi toisen ammatin harjoittaja voidaan haukkua paskaksi jos hän ei tee lomillaankin töitään ja näin viihdytä meitä. Ja toisen ammatin harjoittajan kohdalla on sitten iha ok, jos haluaa viettää lomat rauhassa perheen ja ystävien kanssa... tai vaikka yksin aurinkoa palvoen.

Vai onko se ero vain se, että toisen ammatin harjoittaja on julkisuuden henkilö ja toisen ei? Tuohan toki vapauttaa tämän toisen ryhmän julkiselle arvostelulle, mutta mitään järkisyitä se ei kuitenkaan arvostelulle tuo... Eli tästä lienee ei ole kyse... Vaan.... mistä?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan se varmasti hienoa, kun jengi on mukana ja kannustaa, mutta ei mua esim haittaa, vaikkei yleisössä ole ketään. Ei jääkiekkoa ole varmasti kukaan alkanut pelaamaan vanhemmilleen tai jos on, on yleensä leikki loppunut lyhyeen. Tikin sanoin: "Hei me tykätään lätkästä". Joukkueurheilussa pelataan nimenomaan jengille etunenässä. Olen 100% varma, että nuo huiput pelaisi vaikka katsomot olisi tyhjiä ja kaikki olisi TV:n äärellä. Toki yleisö luo tunnelmaa ja faneja arvostetaan, mutta pääasia on itse lajissa ja sen hienoudessa. Fanit tulevat vast sen jälkeen.
Ja eikä tää oo mikään ihme, nimittäin onhan kyseessä ylivoimaisesti maailman hienoin peli!!!
 
Suosikkijoukkue
KK
Ja eikä tää oo mikään ihme, nimittäin onhan kyseessä ylivoimaisesti maailman hienoin peli!!!
Parasta mitä ihminen voi tehdä housut jalassa. Eihän sitä penkkiurheilija pysty ymmärtämään joka ei ole ikinä voittanut mitään. Aluemestsruus -97 Mikkelistä. Oltiin vielä se KooKoon ns kakkosjoukkue. Kukaan ei odottanut meiltä mitään. Vertaan Meitä nyt Leijonien MM-joukkue 2019. Aivan se ja sama ketä yleisössä oli. Vittu me oltiin mestareita ja näytettiin niille, ketkä ei meihin uskoneet. Me pidettiin hauskaa jengiä mikä oli meidän juttu. Yritettiin ja kannustettiin. Alta 2 minuuttia aikaa ja me saatiin rankkari. Peli oli jotain 4-4 ennen rankkaria. Kaveri veti sisään ja kaikki hyppäsi kentälle. Saatiin tirteny jäähy pelin viivyttämisestä. Viimeiset hetket sitten pelattiin AV:llä hirveä taistelu päällä ja Jukurit otti maalivahdin pois. Voi jumalauta sitä tunnetta, kun saatiin pidettyä johto. Leluskumppa virtasi ja valmentaja suihkuun. Ei siinä miettinyt silloin muuta kuin joukkuetta. Olihan se kivaa mennä kotiin, kun kaverit, sukulaiset ja vanhemmat olivat innoissaan meidän puolesta, mutta edelleen joukkuekavereiden kanssa sitä muistellaan, kun nähdään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yritän nyt laskeutua teidän juttujen tasolle, että edes tätä kautta käsittäisitte kuinka järjettömiä nuot kaiken maan vaatimukset teillä on... Mutta ei niin ei.
Anteeksi mitkä vaatimukset? En minä ole ainakaan puhunut mistään vaatimuksista.

Minä toivoisin, että pelaajat kunnioittaisivat kannattajia, jotka mahdollistavat heidän elantonsa. Kyse on kuitenkin ammatista, josta sen harjoittajat yleensä pitävät varsin paljon. En minä mitään vaadi, mutta toivon.

Ja samalla ihmettelen sitä, ettei maajoukkueessa pelaaminen ole sellainen kunnia-asia kaikille pelaajille, kuin sen mielestäni pitäisi olla. Mielestäni on äärimmäisen typerää lähteä vertaamaan maajoukkueessa pelaamista siihen, että tavallinen tallaaja tekisi vapaa-ajallaan työtä, josta kukaan ei ole kiinnostunut. Tässäkään kohtaa en vaadi yhdenkään pelaajan osallistumista kisoihin, mutta toivoisin, että parhaat pelaajat myös osallistuisivat, jos siihen kykenevät.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan se varmasti hienoa, kun jengi on mukana ja kannustaa, mutta ei mua esim haittaa, vaikkei yleisössä ole ketään. Ei jääkiekkoa ole varmasti kukaan alkanut pelaamaan vanhemmilleen tai jos on, on yleensä leikki loppunut lyhyeen. Tikin sanoin: "Hei me tykätään lätkästä". Joukkueurheilussa pelataan nimenomaan jengille etunenässä. Olen 100% varma, että nuo huiput pelaisi vaikka katsomot olisi tyhjiä ja kaikki olisi TV:n äärellä. Toki yleisö luo tunnelmaa ja faneja arvostetaan, mutta pääasia on itse lajissa ja sen hienoudessa. Fanit tulevat vast sen jälkeen.
Sekoitat nyt pahemman kerran harrastuksen ja ammatin keskenään.

Olen 100% varma, että suurin osa nyt ammattilaisena pelaavista kavereista ei ihan hirveästi lajia harrastaisi, jos eivät saisi siitä mitään korvausta ja joutuisivat maksamaan siitä, että voivat lajia harrastaa. Tottakai moni sitä jossain määrin harrastaisi, mutta täysin eri mittakaavassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös