Mua aina ihmetyttää tää keskustelu siitä, että parhaat ei ole mukana. Mikä siitä nyt aina tekee niin paljon latistavamman turnauksen? Itsekin olen ollut monissa turnauksissa lapsesta saakka, jossa ei ole parhaat mukana. Ja aina on pelattu veren maku suussa.
Kyllä kanadalaiset ja amerikkalaisetkin turnausta arvostavat siinä vaiheessa kun maajoukkuepaidan päälle pukevat. Mieluummin pelaisivat samaan aikaan playoffseja, mutta antavat nyt parhaansa maajoukkueen eteen. Ei tässä nyt ehkä ole kohta enää muitakaan turnauksia missä on "parhaat mukana". Liekö enää seuraavissa olympialaisissakaan.
Itse seuraan liigaakin, vaikka siellä ei ole parhaat mukana. Ja liigaseuroista kannatan Lukkoa, vaikka parhaat raumalaiset eivät ole joukkueessa mukana. NHL (kaikki parhaat mukana?), KHL, SHL, Liiga... kaikki pelaavat omasta mestaruudestaan, IIHF:n MM:n kisoissa pelataan omasta mestaruudesta ja sillä on paikka kansainvälisessä jääkiekossa. On sääli, että monet pelaajat kieltäytyvät edustamasta maataan (muusta kuin perustellusta syystä), mutta kyllä sinne aina maajoukkue kokoon saadaan ja niillä mennään. Se on sen turnauksen juoni. Ei ole pakko ajatella, että kultaa voittanut maa olisi maailman paras jääkiekkomaa sinä vuonna, mutta MM-kisojen voittaja se on varmasti. Jos se jää jotakuta toista maata kaivelemaan, toivottavasti kasaa seuraavalle vuodelle paremman joukkueen tavalla tai toisella.
Turha o valitella, että joukkue hävisi vain, koska eivät saaneet turnauksen pelaajia, hyvää maalivahtia tms. Sehän on ihan typerää. "Olisin menestynyt koulussa, jos olisin jaksanut lukea".
Olenko ainut, joka ajattelee turnauksista ja sarjoista (liigoista) tällä tavalla? Se on aina jonkinlainen projekti, joka alka ja päättyy, tarina jolla on alku ja loppu.
E: ja siis tämä ei ollut vastine varsinaisesti kenenkään aiemmin kirjoittamaan, vaan ylipäätään kisojen aikana käytyyn keskusteluun.