Palataanpa aiheeseen sen verran, että yritän tuota expertti69:n viestiä käyttäen realistisesti (mutta puhtaasti spekulativiisesti, tietenkin) koota listan pelaajista, joiden on mahdollista Suomea edustaa Kanadassa.
Tässä minun näkemys ja apuni maajoukkuevalmentajille valitkaa tästä. Pelaajat siinä järjestyksessä, jossa minä heidän valitsisin.
....
Puolustus ja maalivahti osastolla on tilanne parempi kuin vuosiin, mutta sen verran kapea on valinta hyökkäyksessä, että pakko toivoa esimerkiksi Dallasin aikaista putoamista.
Olen aika pitkälti samaa mieltä. Kiprusoff ihan oikeassa paikassa, Havaijilla. Pitkäsen pistäisin ihan samaan laivaan, ei mitään asiaa maajoukkueeseen, jätkällä tuntuu olevan mussutettavaa kaikesta mikä liittyy suomalaisiin ja suomalaisuuteen ylipäätään. Tervemenoa vaan Kipperin kanssa pelaamaan beachvolleyta. Torinosta lusmuaminen oli anteeksiantamatonta, ihan sama mulle, oliko kunnossa vai ei, jos seurajoukkueessa mätetään puoli tuntia kipua tuntematta, sitä suuremmalla syyllä mätetään myös maajoukkueessa puoli tuntia tuntematta raastavaa vihlontaa.
Euroopasta mielestäni toivottavia valintoja: Ville Nieminen, Aki Berg, Ville Leino, Janne Niinimaa, Jukka Hentunen, Tomi Kallio, Janne Pesonen, Mikko Lehtonen.. Aika moni noista on pakko ottaa ainakin leiritykseen. Nieminen nyt vaan on sattunut pelaamaan kovia pelejä ja tietää miten niissä pärjätään. Aki Bergiä parempaa puolustavaa yli 190senttistä pakkia ei montaa ole, kun puhutaan suomalaisista, myös Ossi Väänänen tulee ottaa mukaan. Leino ja Pesonen ovat painaneet sen verran vahvasti, että leiritys saa ratkaista sen, kumpi on mukana. Vähintään toinen on mukana, veikkaan minä. Kalliota ja Hentusta ei mun uskoakseni tarvitse edes perustella, kokemusta ja laajuutta materiaaliin.
NHL:stä runkopelaajien kuten Jokisen, toisen Jokisen ja vaikka Ville Koistisen lisäksi haluan porukkaan esimerkiksi Sean Bergenheimin ja Vesa Toskalan, jos vaan onnistuu. Kiprusoffin ei maajoukkueen häkillä tarvitse enää seistä. Jokerikortti maalille on Malmön Jani Hurme, kuitenkin vain kolmoshäkkäriksi.
Runko tulee luonnollisesti NHL:stä (ainakin toivottavasti), Euroopasta ei kantsi enää ottaa messiin noita koohottajia, jotka ovat MM-kisoissa käyneet jo kokeilemassa, jopa NHL:ssä, siellä kuitenkaan pärjäämättä. Näillä puheilla tarkoitan Jani Ritaa, Tony Salmelaista, Santalaa, Viuhkolaa.. Ei, ei. Ei vaan riitä. Nelivitoselle Raipe Helmiselle löytyy enemmän käyttöä maajoukkueessa kuin Santalalle tai Viuhkolalle. SM-liigassa ovat hyvinkin kovia, mutta kansainvälisissä kovissa peleissä taso ei yksinkertaisesti valitettavasti riitä. Jos SM-liigasta on pakko ottaa joitain pelaajia, toivon että nimet ovat uusia pinnalle ponnahtaneita NUORIA kavereita, joille tarvitaan kokemusta isoista kisoista.
Pidän takaoven myös hivenen raolla suosikkipojalleni Jerelle, joka hieman päivän kunnosta riippuen on yhä kyllä MM-kisakamaa. Jos on rapakunnossa, ei sitten, jos on treenannut eikä tuomita siitä pulverin diilaamisesta, mielellään leiritykseen mukaan. Meriittejä löytyy, annetaan mahdollisuus. Tiedän, että enemmistö vastustaa, mutta miksei. Kyllä Jere Marko Kiprusoffin pieksee pienissä kaljoissakin kunhan Kovasen taksi tuo miehen paikalle.
Pidetään jälleen tätä joukkuetta koottaessa se mielessä, että edelleenkään ei valita parhaita pelaajia, vaan paras joukkue. 20 Ovetshkinia ei vielä tee voittajajoukkuetta. Oikeat pelaajat oikeisiin rooleihin, tässä tulee Sheddenin suomalainen kiekkotietämys suurimman haasteen eteen. Sorrutaanko ottamaan Santala vääntämään nelosketjuun?
Vieläkö Kimmo Rintanen pelaa? :)