Nyt on aika niputtaa nämä kisat yhteen. Ensimmäiseksi täytyy pyytää anteeksi kaikilta jatkoajan palstaveljiltä/-siskoilta sitä, että en ole haukkunut/hehkuttanut kaikkia suomen pelaajia ensimmäisen pelin ensimmäisen minuutin jälkeen kuten tällä forumilla näyttäisi tapana olevan. SM-liigassa minulla on ollut tapana tuomita pelaaja kymmenen ottelun jälkeen ja nyt taisi Suomelle tulla täyteen 9 ottelua, joten nyt voi hyvin arvioida kaikkien pelaajien otteita.
Mielestäni Suomelta jäi finaalipaikka saavuttamatta valmennusjohdon sekoiluiden ja puolustajien kokemattomuuden takia.
Suomella oli näissä kisoissa ehkä kovimmat keskushyökkääjät. Saku Koivu, Mikko Koivu ja Olli Jokinen ovat omien joukkueidensa ykkössentterit ja Saku ja Olli myös kapteeneja. Tässä on myös ongelma, koska vain kahdelle on tarjolla paikka kahdessa ensimmäisessä ketjussa ja myös ylivoimassa. Lisäksi Niko Kapanen on loistava kolmosketjun sentteri eikä Riku Hahliakaan voi moittia omasta roolistaan nelosketjun sentterinä, hän joutuu kuitenkin yleensä pelaamaan vastustajan kovimpia ketjuja vastaan. Näistä viidestä sentteristä mielestäni Olli Jokinen on paras vaihtoehto pelaamaan laidassa, hän ei ole tyypillinen peliä tekevä sentteri kuten Koivut ja Kapanen, vaan pyrkii yleensä tekemään omia ratkaisuja.
Suomen peli kaatui siihen, että valmennusjohto itsepäisesti yritti saada ylivoimaa toimimaan neljällä/viidellä hyökkääjäällä eikä muutenkaan tajunnut roolittaa ketjuja oikein. Suomen maajoukkueessa ei pitäisi olla suojatyöpaikkoja, mutta ilmeisesti Ville Peltosella on. Mies pelasi surkeasti kisat alusta loppuun asti, mutta silti valmennusjohto antoi hänen pelata ykkösketjussa ja samalla pilasi Sakun ja Teemun pelin täysin. Itse olisin villinä korttina heittänyt Ville Niemisen ykkösketjuun, jos vaan olisi käytettävissä. valitettavasti nykyisestä joukkueesta ei vaan löydy Jere Lehtisen korvaajaa.
Mitä tulee muuhun joukkueeseen niin Niko Kapanen ja Jussi Jokinen ansaitsisivat minun mielestä enemmän tunnustusta. Olen aina tykännyt Kapasen pelityylistä ja hän voisi olla vaikka Raipe jr. Hänellä on loistava peliäly ja antaa oivaltavia syöttöjä. Ja hatusta heittämällä voisin sanoa, että Jussi Jokisella oli näissä kisoissa Suomen joukkueen paras syöttöprosentti omille syötettäessä. Hän ei tee kovin näkyvää työtä, mutta silti usein Suomen hyökkäykset käynnistyivät Jussi Jokisen syötön kautta. Ja vaikka Jussia heiteltiin ketjusta toiseen niin kummasti se ketju missä hän pelasi oli pelin parhaimpia.
Kun näin näiden kisojen puolustajien listan ensimmäisen kerran, ajattelin heti, että nyt on hyvä tilaisuus ajaa uusia puolustajia sisään maajoukkueeseen huipputasolla. Puolustajat tekivät ne pahimmat virheet, mutta suotakoon se heille anteeksi kokemattomuuden vuoksi. Nämä mm-kisat olivat ensimmäiset 13 vuoteen ettei Nummelin ollut mukana ja muutenkin puuttui ne perusvarmat puolustajat tyyliin Salo ja Lydman. Ilmeisesti Luomalla ja Niemellä on myös jonkunlaiset suojatyöpaikat kun vuodesta toiseen ovat maajoukkueessa. Siihen nähden, että Lepistö, Salmela ja myös Koistinen (vaikka pari peliä pelasikin viime vuonna) olivat ensikertalaisia saavutettiin kuitenkin pronssia. Nämä jätkät kun kehittyvät vielä pari vuotta niin Suomi tappelee tosissaan kullasta.
MM-kisoissa yleensä korostuu myös maalivahtipeli ja vaikka olenkin kärppäfani väittäisin, että Suomella oli kisojen paras maalivahti. Joku voi korjata jos olen väärässä, mutta mielestäni Bäckströmille ei mennyt yhään kaukolaukausta vaan kaikki maalit tehtiin parin metrin säteellä maalista. Jääkiekossa minun tietääkseni on tavoitteena, että vastustajaa ei päästetä MAALINTEKOSEKTORILLE. Jos näin pääsee käymään on puolustus epäonnistunut. Vaikka Nikelle muutama helpohko menikin niin suurin osa maaleista meni puolustuksen pahojen virheiden piikkiin.
Loppujen lopuksi kisoista jäi hyvä mieli. Mitali saatiin ja hävitiin vain finalisteille. Tulevaisuutta ajatellen meillä ei ole mitään hätää, koska Mikko Koivu, Tuomo Ruutu, Jussi Jokinen ANTTI PIHLSTRÖM, Sami Lepistö ja Vile Koistinen ovat ensi vuonna taas vuoden kokeneempia ja heidän varaan on hyvä rakentaa Suomen maajoukkueen tulevaisuutta.
Täytyy vielä erikseen kehua Antti Pihlströmiä. Loistavaa energiaa ja käytti myös maalipaikay tehokkaasti hyväkseen. MUTTA Pihlström ei ole kahden ensimmäisen ketjun miehiä. Hänen pelityylinsä on niin kuluttava, että kolmosketju vähemmällä peliajalla sopii hänelle paremmin.
PS. Tämä on kirjoitettu vahvassa humalassa joten jos joku pelaaja unohtui mainita tai muuten vaan en ymmärrä mitään jääkiekosta niin ANTAKEE ANTEEKSI!!!!