Mitkä ihmisryhmää kuvaavat sanat ylittävät hyvän maun rajat?

  • 8 207
  • 85

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ryssä, neekeri, jenkki, manne, slaavi, slobo, inkkari, eskimo ja sitä rataa. Nainen, ämmä, neiti ja tyttö.

Jankuttakaa tässä ketjussa siitä, millä nimellä etnistä ryhmää, sukupuolta tai mitä tahansa muuta ihmistä tai ihmisryhmää on tai ei ole sopivaa kutsua.

Vältämme fiddumaisen offtopic-keskustelun toisissa ketjuissa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nekru, manne, jutsku, ählämi, mutakuono, ämmä, eukko sekä lutka.

Ainakin nuo tulevat ensimmäisenä mieleen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Minusta konteksti ratkaisee enemmän kuin se, miten pahalta joku nimitys sanana kuulostaa. Esim. neekeri ei mielestäni ole erityisen rasistinen ilmaisu, vaikka sitä yleisesti nykyään sellaisena pidetään. Sana lienee tullut Suomeen englannin sanasta Negro, joka puolestaan tulee latinasta ja tarkoittaa siis tummaihoista ihmistä. Onko sitten neekerin sijaan fiksumpaa sanoa tumma tai afro tms?....

Sitten taas joku manne tai ryssä on suomen kulttuurissa selvästi sellainen termi, jota käyttämällä sanoja tietoisesti pitää tällaista henkilöä jotenkin alempiarvoisena. Tähän liittyy maamme kulttuurihistorialliset syyt. Vastaavasti amerikkalaisten kutsuminen jenkeiksi on täysin neutraali slangi-ilmaisu.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta mitä sanaa minusta käytetään. Se millä on merkitystä yritetäänkö sillä oikeasti loukata.

Itse en käytä juuri mitään muita kuin neutraaleja sanoja. Jenkki on varmaan ainoa, jolla on mitään painoa mitä käytän. Ryssittelyn hyväksyn, mutta itse puhun mielummin venäläisestä. Joskus viittaan itänaapurillakin, mutta tiedä sitten olisiko tuokin jonkun mielensäpahoittajan mielestä väärin.

Mielestäni kertoo aika paljon henkilöstä, jos jaksaa kiinnostua miksi kutsutaan, jos sanoja ei tarkoita mitään pahaa. Esim. jotkuthan paheksuvat sanan musta käyttöä, vaikka jotkut ihmiset ovat oikeasti aika mustia. Sitten kuitenkin meitä vaaleamman ihon omaavia voi sanoa valkoihoisiksi, vaikka emme edes ole valkoisia!

Neekeri ylittää tietyn rajan, koska sanan historia viittaa vähän liiaksi rotuajatteluun. Toki neekerikin tulee alunperin latinankielisestä sanasta, joka tarkoittaa yllättäen mustaa.
 

KuKKaKeppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KYRöskosken PÄrske
Neekeriä en pidä halventavana sanana, jos tarkoitusperät on ns positiiviset. Neekeri-sanalla on kuitenkin pitkä historia puhekielessä ja eipä "tummaihoista" juuri kuule käytettävän muutakuin politikot. Esimerkiksi jos jalkapallopelissä sanoo "Ei helkkari tuo neekeri on hyvä", mielestäni siinä ei ole mitään rasismia. Ryssä on toinen jossa en näe mitään pahaa. Alatyyliset ilmaukset kuten Mokkakikkeli,Nokikeppi tai paskanruskea ovat jo hieman yli hilseen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen vuosien aikana päässyt viettämään aika monta kesää maalaispitäjissä, joissa elävät ihmiset ovat todenneet afrikkalaistaustaisen ihmisen nähdessään, että "kato, neekeri" vailla mitään rasistista tausta-ajatusta. Hieman samaan tyyliin nuo landelaiset ovat osoitelleet minua sormellaan ja sanoneet minun olevan cityihmisiä, edelleenkin vailla mitään rasistista tausta-ajatusta.

Nuoruudessani pakolaiset eivät muodostaneet merkittävää osaa kansasta, sillä heitä alkoi ilmaantumaan katukuvaan vasta siinä vaiheessa, kun edellinen vuosituhat oli päättymäisillään. 1990-luvulla muutama kaakkoisaasialainen venepakolainen eksyi keskiselle Uudellemaalle katukuvaa elävöittämään, mutta ei se minusta mitenkään ihmeellistä ollut, vaikka he kyllä erottuivat massasta.

Päiväkodissa yksi parhaimmista kavereistani oli muuten bolivialainen tyttö, joka oli ihonväriltään tummanruskea. Missään vaiheessa en häntä nimitellyt miksikään. Tosin aika moni keravalainen katsoi häntä kieroon ja haukkui häntä nekruksi ja käski häntä palaamaan kotimaahansa. Ihmettelin noiden ihmisten käytöstä, koska minusta tuo tyttö oli yhtä suomalainen kuin minäkin.

Serkkuni ovat tunisialaisia, ja jossain vaiheessa olimme hyvinkin läheisiä. Perintöriidan, kohtalaisen suuren jakamattoman kuolinpesän, parin ulkomaan matkan sekä minua ja täysin odottamattoman oikeudenkäynnin, jonka he kävivät minua ja äitiäni vastaan (jonka serkkuni muuten voittivat), jälkeen suhteemme ovat viilentyneet niin paljon, ettemme enää voi olla edes samassa kaupungissa yhtä aikaa. Välejämme ei ole myöskään parantanut se, että yksi serkuistani meinasi hakata äitini silmieni edessä ja vain vaivoin sain tappelupukarit erotettua sekä se, että toinen serkkuni yritti lukuisia kertoja ajaa päälleni kuutisen vuotta sitten. Näiden seikkojen vuoksi kutsun heitä ählämeiksi. Loukkaava nimi, mutta minkäs teet. Henkilö tai henkilöt, jotka yrittävät tappaa tai vähintäänkin vahingoittaa sinua ja/tai vanhempaasi fyysisesti mahdollisimman kivuliaalla tavalla, eivät ansaitse tulla kutsutuksi omalla nimellään tai kansansa yleisnimellä.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voisin kuvitella, että nimitys somali on tulevaisuudessa samassa asemassa, kuin neekeri tänäpäivänä, eli paheksuttu. Tätä joku jo avasikin tuolla toisessa ketjussa.

Jos somalit sopeutuvat nykyistä paremmin yhteiskuntaamme, somali-nimitys on jäänne ajoista, jolloin näin ei ollut. Somali tulee tulevaisuudessa viittaamaan yhteiskuntaan sopeutumattomaan henkilöön.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Ihmetyttää, kuinka moni tuntuu pitävän neekeri-sanaa hyväksyttävänä. Sillä ei ole mitään väliä, jos neekeri-sanalla ei ole ollut mitään rasistista vivahdetta joskus 70-luvulla, koska nykyään sillä on. "Mutta kun minun lapsuudessani..." ei ole mikään peruste. Saa olla aika juntti, jos käyttää neekeri-sanaa tosissaan arkikielessä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Pahin mitä olen kuullut on se, kun hyvällä tarkoituksella on kutsuttu tavallista salibandypelaajaa ilmaveivaajien lajin pelaajaksi. Siis tietämättään väheksyi lajin pahimmalla syövällä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kuuluuko sana "persuperse" tähän ryhmää?

Voiko tuosta joku loukkaantua?

Neekerin sopivuuteen en ota kantaa, itse en käytä. Jos jossain hyvin hyvin epämuodollisessa tilanteessa käytän, niin se on ihan vaan "nekke". Lähtökohtaisesti hyvän maun vastaisia nimityksiä ei juuri ole, jos ei päästäkeksittyjä haukkumasanoja lasketa, mutta muodollisemmissa tilanteissa on varmasti parempi käyttää neutraaleja nimityksiä. Kansalaisuuteen viittavat sanat eivät ole mauttomia, mutta monia sellaisia väärinkäytetään (esim. venakko, hurri).

"Ryssä" tulee negatiivisesti esiin kahdesta syystä. Toinen on se, että se on huomattavasti terävämmän kuuloinen ja vihaiseen suuhun paremmin sopiva kuin "venäläinen". Toista syytä en viitsi sanoa, koska se otettaisiin yleistyksenä yms. Ettei nyt kukaan hyperventiloi erilaisessa Suomessaan.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuuluuko sana "persuperse" tähän ryhmää?

Eikai tästä kukaan voi loukkaantua. Sana kertoo enemmän sanojastaan kuin vastaanottavasta osapuolesta. Toisaalta sana kuulostaa viattomalta hassuttelulta, eli ei tuosta voi suuttua.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutama persuhenkinen on vetänyt herneen nenään tuosta sanasta.

Se kertonee kyllä hernenenien huonosta itsetunnosta. Onhan meillä myös näitä, jotka suuttuvat sanoista suvakki, femakko tai mädättäjä. Mun mielestä kaikki nämä pitäisi pystyä nielemään. Elämä on.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Siis tällasia keskusteluja on varmaan jossain Kallion kupla -foorumilla. Mitä vitun välii.

Keihästä perseeseen! Nyt kerron vitsin: Aatami ja Eeva olivat panneet ja Jumala tuli sitten kylään ja kysyi Aatamilta, että missä Eeva on. Tähän Aatami vastasi, että purolla pilluaan pesemässä. Jumala parahti tähän, että voi vittu, todellakin, nyt se haju ei lähde kaloista koskaan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Eikai tästä kukaan voi loukkaantua. Sana kertoo enemmän sanojastaan kuin vastaanottavasta osapuolesta. Toisaalta sana kuulostaa viattomalta hassuttelulta, eli ei tuosta voi suuttua.
Mitä tuo sitten tarkalleen ottaen kertoo sanojasta? Yleisesti ottaen kuitenkaan "persu" ei ole mikään haukkumasana. Eihän se edes tarkoita mitään. Mitä mielestäsi "Vihermädättäjä, hyysäri ja visva" kertovat sanojastaan?
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä tuo sitten tarkalleen ottaen kertoo sanojasta? Yleisesti ottaen kuitenkaan "persu" ei ole mikään haukkumasana.

Persu ei missään nimessä ole haukkumasana, vaan jopa puolueen itsensä käyttämä ilmaisu. Itse näen persun lyhenteenä puolueen nimestä.

Persuperse sanonnan käyttäjä kertoo itsestään ehkä jotain erikoista huumorintajua. Kuten viestissäni mainitsin, näen sen osittain myös huumoriterminä. Vähän sama, kun puhuisi vassarivasikoista, tai deekudemareista (keksin muuten ihan ite nämä). Rimmaavat ainakin! Kertonee siis myös sanojan runollisuudesta.

Eihän se edes tarkoita mitään. Mitä mielestäsi "Vihermädättäjä, hyysäri ja visva" kertovat sanojastaan?

Kertoo ainakin sen, ettei sanoja ole itse vihervassari.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Konteksti määrittelee omalla kohdallani paljon. Jos unohdetaan kaveriläpät ja muut vastaavat, niin esimerkiksi neekeriä en lähtisi käyttämään muuta kuin puhuttaessa neekeriorjista, Fazerin eräästä tuotteesta tai esimerkiksi Pekan ja Pätkän pätkästä. Noissa tilanteissa mielestäni kyse on sen verran vakiintuneesta sanonnasta, jossa takana ei ole rasistista latausta. Nekrulle en sitten keksi mitään sellaista käyttötapaa, jossa käyttöä voisin puolustella.

Ryssittelyn kohdalla voin vielä spontaanisti kirota "ryssätuomaria", mutta tällöin tuomarin kansalaisuus tai etninen tausta ei ole määrittelevä tekijä, vaan vihellettävä sarja ja (puusilmäisen) fanin näkökulmasta katsottuna väärä vihellys. Toki viheltäjä voi olla vaikka tshekki ja tuomio täysin oikea, mutta mä olen vähän huono ihminen noin muutenkin. Venäläistä noin muuten en lähtisi ryssäksi kutsumaan ja esimerkiksi venakkoa en pidä kovinkaan mukanava ilmaisuna.

Hurri ja svedu ovat sitten mulle vähän sellaisia sanoja, joissa on tietty lataus muttei yhtä tuomittava kuin ryssittelyssä tai neekeröinnissä. Vähän sellaisia sanoja nuo mulle ovat, että voisin ilman erityisen huonoa omatuntoa käyttääkin tietyissä tilanteissa. Jenkki on sitten jo omaan korvaani ja suuhuni niin neutraali ilmaisu, että tuota viljelen parhaimmillaan useita kertoja päivässä. Toki yank tai yankee ei ole lontoota solkatessa käyttössä ellei New York Yankees ole jostain syystä keskusteluun kuuluvana osana. Ja harvemmin on, sen verran vähän kyseinen laji itseäni kiinnostaa tai siitä edes tiedän.

Manne on vähän sellainen välimalli sitten. En lähtisi romania tuolla sanalla kutsumaan päin naamaa, mutta en välttämättä aina käytä korrektimpaakaan sanaa muiden valkonaamojen kanssa puhuttaessa. Eli juu, loukkaavahan se on, mutta ehkä siltikin pistäisin vähän samaan kategoriaan kuin porilaisten kutsumisen työttömiksi hitsareiksi. Oman maan väestöähän nuo ovat jos heihin mannena viittaan, siinä missä porilaisetkin ovat meikäläisiä.

Jutku ja jutsku ovat sitten sellaisia termejä, että nuo eivät oikein edes tunnu sopivan omaan suuhuni. En ole noita oikeastaan edes miettinyt loukkaavuuden kannalta, vaan jotenkin sanat itsessään eivät tunnu sopivilta. Jutska voi vielä puhekielessä joskus mennä, mutta silloin tarkoitan kylläkin asiaa, en juutalaista. Kovinta juutalaisläppää tosin heittää eräs juutalainen kaveri.

Näitä persepersuja sun muita sitten pidän enemmänkin käyttäjästä kuin "uhrista" kertovina.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli voidaan tulkita sekin, että näiden sanontojen käyttäjällä on käytössään myös maalaisjärkeä ja loogista ajattelua?

En ota kantaa sanontojen käyttäjien maalaisuuteen/kaupunkilaisuuteen.
 

A Siente

Jäsen
Mulle nuo kaikki on vain pelkkiä sanoja ilman merkitystä. Jokainen voi toki loukkaantua mistä haluaa, mutta se on sit oma asia. Toisaalta itsellä ei ole tarvetta kutsua esim. tummaihoista neekeriksi tai naista ämmäksi. Yleensä tulee käytettyä henkilöistä joko nimeä tai muuta neutraalia ilmaisua. Aika huono itsetunto saa olla jos loukkaantuu jostain "halventavasta" ilmaisusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös