"Ilmiöitä ei ole olemassa ilman havaitsijaa. "
Jaahas, no jos tälle linjalle lähdetään niin keskustelu on täysin turhaa koska puu ei päästä ääntä ilman kuulijaa jne.
Voidaan toki keskutella mikä on havaitsija?
Ilmeisesti et hahmota sitä että kun hitu liikkuu kentässä se "havaitaan". Miten sinä näet jotain?
Kerro minulle mikä on "havaitsija" niin minä kerron sinulle miksi olet taas _väärässä_. Filosofia ei toimi fysiikan kohdalla koska se ei kykene "ymmärtämään" kenttiä.
Kun kappaleesta heijastunut fotoni kimpoaa silmääsi, missään vaiheessa hitun olotilaan ei ole tullut muutosta jne.
Kenties fysiikan opiskelu filosofoinnin sijaan olisi hyvä ratkaisu, ihmettelen vain miten tietokoneeni toimii vaikken näekään sen sisään.
"Ero Galileo Galilein ja skolastikkojen välillä voisi kenties selventää asiaa: munkki ja Galle kiipeävät Pisan torniin tekemään fysiikan kokeita, toisin sanoen nakkelemaan kiviä. Toinen heistä katsoo tippuvaa kiveä toinen sitä liikerataa, jota kivi kulkee allaolijoiden niskaan -> erilaiset selitysmallit, koskevat
eri ilmiöitä, vaikka tapahtumasarja onkin sama. Näihin tapahtumiin an sich meillä ei ole pääsyä, ainoastaan siihen millaisena ne ilmenevät meille, siis ilmiöihin.""
Kiven putoamiseen tuolla ei ole merkitystä. Se on se ilmiö mikä tuossa tapahtuu, eikä sen ratamekaniikkaan vaikuta selitystapa.
Mainittakoon siis se että jos ehdottomasti tahdot erottaa tapahtumat ilmiöistä niin saat tehdä sen aivan vapaasti, siinäkään tapauksessa keskustelu ei juurikaan etene mihinkään.
Tämä tapa jolla pyritään pääsemään irti itse tapahtumista on tavallista kvanttifysiikassa, koska toki me voimme havainnoida asioita vain niitten aiheuttamien muutosten kautta. Tämä ei kuitenkaan poista sitä etteikö itse tapahtumia mahdollisesti tapahtuisi. Tämä kvanttimekaniikan peruskäsite vahinko kyllä usein väärinymmärretään.
Tuli muuten mieleen, onko siis niin että maapallo on olemassa vain koska me olemme täällä?
"Viemme tilaa aiheeseen liittyvältä keskustelulta ihan vain puhuaksemme toistemme ohi. Luulisi sinunkin sen huomaavan, mutta ehkä asian myöntäminen voisi käydä ammattiylpeytesi päälle, ts. ihan sama mitä kukin opiskelee, jos ei ole kielellistä kompetenssia selvittää sitä, mistä toinen on puhumassa. Sanojen merkitykset eivät ole arkielämässä ihan niin yksiulotteisia, kuten toivon tällä fakki-idiootti jutulla käyneen selväksi"
Kenties se ammattiylpeys nyt ei ole minun ongelmani koska kaikki se mitä minä olen sanonut on vain "kovaa faktaa", on eri asia miten sen kielellisesti ilmaisee.
"Uskotko sen selviävän sillä, että tarkastellaan elektronien liikkeitä magneettikentässä tms. "
Kyllä, koska et tunnu hahmottaman mistä maailman vuorovaikutuksissa on kyse.
"Samoin kuin sinä oletat elektronin jatkavan liikerataansa silloinkin, kun et ole sitä katsomassa. "
Minä oletan, teen laskelmat ja mitattaessa se mystisesti ilmestyy tietyllä tarkkuudella oikeaan paikkaan.
Kvanttimekaniikassa ei mikään ole selvää eikä hitun paikkaa voi tarkasti olettaa, todennäköisesti kuitenkin tulos on odotettu.
"Olenko ainoa, josta tuo ensimmäinen lause vaikuttaa paradoksilta? Miksi toinen fotoni on erilainen kuin toinen? Miksi kyseessä on kaksi eri väriä, eikä saman värin eri sävyjä? Olisiko tämä ikään kuin sopimuksenvarainen asia. ."
On vaikea antaa yhdelle fotonille tiettyä energiaa mutta teoreettisesti voidaan taas kerran tehdä ennuste ja esim. valosähköilmiön avulla todeta että energiat taas noudattivat todennäköisyyslakeja.
Kaksi eri väriä? Missä niin _sanoin_, väreistä puhuin selvyydeksi koska 450nm ja 560 nm tms. eivät välttämättä aukeaisi heti. Väliväri? Sehän on vain keksitty termi tiettyjen värien väliin, silläkin on about tietty aallonpituus jne.
Värithän ovat sopimuksia, koska periaatteessa kyseessä on sama säteily niin samasta väristäkin olisi kyse. Värien käyttö on tehty vain ihmisiä helpottamaan, monelle saattaisi olla vaikeampaa hahmottaa "värit" lukusarjoina.
Tästä filosofian ja fysiikan näkemyseroista on keskustelu aivan tarpeeksi muissakin ympäristöissä, useinmiten keskustelut eivät johda mihinkään koska filosofit eivät ymmärrä fysiikkaa ja toisinpäin. Kuitenkin helpompaa se on fyysikon opetella filosofiaa kuin toisinpäin.
Odotan yhä teoriaasi elektronista, tämä on siis merkityksellistä koska tahdon nyt tietää miten asiat toimivat. Jos et vastata osaa niin mielestäni vastaat samalla kysymykseen, tosin negatiivisella tavalla. Käsitteellinen kikkailu on vain tapa muodostaa asioista helposti ymmärrettäviä käsitteitä, kuten on helppo pitää elektronia kappaleena jne. Saattaa tulla yllätyksenä mutta tällaista ei ole harrastettu vuosikymmeniin.
Jos uskot että ilmiöt ovat riippuvaisia havainnoista niin saat tehdä sitä aivan vapaasti.
Kerro minulle mitä on informaatio.
Kerro minulle mitä on havaitseminen.
Kannattaa myös miettiä kumpi meistä takertuu johonkin, se joka yrittää nähdä asioita kosmoksesta alkeishiukkasiin vai se joka yrittää selittä asioita maapallolla havaittaviin asioihin nähden.
Kenties tutustuit sitten biologiaan kun tuo värien näkeminen jäi vähälle huomiolle? VAstaapa nyt suoraan, mitä sinä näet?
Jos minä puhkaisen sinun silmäsi niin etkö sinä näe koska sinä et tiedosta asiaa vaiko koska silmäsi eivät kuljeta informaatiota aivoille?
Kari Enqvistin tuotoksiin tutustuminen voi olla hyödyksi jos haluat pehmeämpää linjaa filosofiaan&fysiikkaan, vaikka Shadowplay innokkaasti heittelee kiviä myös hänen suuntaansa (suojan takaa luonnollisesti).
Suurin erohan tässä on että sinä tunnut asettavan ihmisen maailman keskipisteeseen jumalallisena havaitsijana, kuitenkin edes kunnolla selittämättä mitä on "mittaus"(=havainto).
Tämä on siis se olennainen ero missä tässä oikeastaan on kyse, fyysikkona minulle havainto tapahtuu ensimmäisessä vuorovaikutuksessa minkä tahansa kentän(joka hituun voi vuorovaikuttaa) kanssa, sinä taas tunnut haluavan iskeä ihmisen tietoisuuden havaitsijan osaan aivan kuin sitä ennen kappaleet olisivat kulkeneet täydellisessä tyhjiössä vaikuttamatta yhtään mihinkään.
Miten määrittelet "ilmiön" ja "tapahtuman" eron jos niille ei voi fysikaalisesti löytyy kuin hetkellisen eron, eri asia sitten jos filosofisesti haluat sijoittaa ilmiön ihmisen havaintojen piiriin.
Jos kyse on alunalkaenkin ollut tästä niin suosittelen kuitenkin aina alussa mainitsemaan että kyse on lähinnä esitystavasta.
Jaahas, no jos tälle linjalle lähdetään niin keskustelu on täysin turhaa koska puu ei päästä ääntä ilman kuulijaa jne.
Voidaan toki keskutella mikä on havaitsija?
Ilmeisesti et hahmota sitä että kun hitu liikkuu kentässä se "havaitaan". Miten sinä näet jotain?
Kerro minulle mikä on "havaitsija" niin minä kerron sinulle miksi olet taas _väärässä_. Filosofia ei toimi fysiikan kohdalla koska se ei kykene "ymmärtämään" kenttiä.
Kun kappaleesta heijastunut fotoni kimpoaa silmääsi, missään vaiheessa hitun olotilaan ei ole tullut muutosta jne.
Kenties fysiikan opiskelu filosofoinnin sijaan olisi hyvä ratkaisu, ihmettelen vain miten tietokoneeni toimii vaikken näekään sen sisään.
"Ero Galileo Galilein ja skolastikkojen välillä voisi kenties selventää asiaa: munkki ja Galle kiipeävät Pisan torniin tekemään fysiikan kokeita, toisin sanoen nakkelemaan kiviä. Toinen heistä katsoo tippuvaa kiveä toinen sitä liikerataa, jota kivi kulkee allaolijoiden niskaan -> erilaiset selitysmallit, koskevat
eri ilmiöitä, vaikka tapahtumasarja onkin sama. Näihin tapahtumiin an sich meillä ei ole pääsyä, ainoastaan siihen millaisena ne ilmenevät meille, siis ilmiöihin.""
Kiven putoamiseen tuolla ei ole merkitystä. Se on se ilmiö mikä tuossa tapahtuu, eikä sen ratamekaniikkaan vaikuta selitystapa.
Mainittakoon siis se että jos ehdottomasti tahdot erottaa tapahtumat ilmiöistä niin saat tehdä sen aivan vapaasti, siinäkään tapauksessa keskustelu ei juurikaan etene mihinkään.
Tämä tapa jolla pyritään pääsemään irti itse tapahtumista on tavallista kvanttifysiikassa, koska toki me voimme havainnoida asioita vain niitten aiheuttamien muutosten kautta. Tämä ei kuitenkaan poista sitä etteikö itse tapahtumia mahdollisesti tapahtuisi. Tämä kvanttimekaniikan peruskäsite vahinko kyllä usein väärinymmärretään.
Tuli muuten mieleen, onko siis niin että maapallo on olemassa vain koska me olemme täällä?
"Viemme tilaa aiheeseen liittyvältä keskustelulta ihan vain puhuaksemme toistemme ohi. Luulisi sinunkin sen huomaavan, mutta ehkä asian myöntäminen voisi käydä ammattiylpeytesi päälle, ts. ihan sama mitä kukin opiskelee, jos ei ole kielellistä kompetenssia selvittää sitä, mistä toinen on puhumassa. Sanojen merkitykset eivät ole arkielämässä ihan niin yksiulotteisia, kuten toivon tällä fakki-idiootti jutulla käyneen selväksi"
Kenties se ammattiylpeys nyt ei ole minun ongelmani koska kaikki se mitä minä olen sanonut on vain "kovaa faktaa", on eri asia miten sen kielellisesti ilmaisee.
"Uskotko sen selviävän sillä, että tarkastellaan elektronien liikkeitä magneettikentässä tms. "
Kyllä, koska et tunnu hahmottaman mistä maailman vuorovaikutuksissa on kyse.
"Samoin kuin sinä oletat elektronin jatkavan liikerataansa silloinkin, kun et ole sitä katsomassa. "
Minä oletan, teen laskelmat ja mitattaessa se mystisesti ilmestyy tietyllä tarkkuudella oikeaan paikkaan.
Kvanttimekaniikassa ei mikään ole selvää eikä hitun paikkaa voi tarkasti olettaa, todennäköisesti kuitenkin tulos on odotettu.
"Olenko ainoa, josta tuo ensimmäinen lause vaikuttaa paradoksilta? Miksi toinen fotoni on erilainen kuin toinen? Miksi kyseessä on kaksi eri väriä, eikä saman värin eri sävyjä? Olisiko tämä ikään kuin sopimuksenvarainen asia. ."
On vaikea antaa yhdelle fotonille tiettyä energiaa mutta teoreettisesti voidaan taas kerran tehdä ennuste ja esim. valosähköilmiön avulla todeta että energiat taas noudattivat todennäköisyyslakeja.
Kaksi eri väriä? Missä niin _sanoin_, väreistä puhuin selvyydeksi koska 450nm ja 560 nm tms. eivät välttämättä aukeaisi heti. Väliväri? Sehän on vain keksitty termi tiettyjen värien väliin, silläkin on about tietty aallonpituus jne.
Värithän ovat sopimuksia, koska periaatteessa kyseessä on sama säteily niin samasta väristäkin olisi kyse. Värien käyttö on tehty vain ihmisiä helpottamaan, monelle saattaisi olla vaikeampaa hahmottaa "värit" lukusarjoina.
Tästä filosofian ja fysiikan näkemyseroista on keskustelu aivan tarpeeksi muissakin ympäristöissä, useinmiten keskustelut eivät johda mihinkään koska filosofit eivät ymmärrä fysiikkaa ja toisinpäin. Kuitenkin helpompaa se on fyysikon opetella filosofiaa kuin toisinpäin.
Odotan yhä teoriaasi elektronista, tämä on siis merkityksellistä koska tahdon nyt tietää miten asiat toimivat. Jos et vastata osaa niin mielestäni vastaat samalla kysymykseen, tosin negatiivisella tavalla. Käsitteellinen kikkailu on vain tapa muodostaa asioista helposti ymmärrettäviä käsitteitä, kuten on helppo pitää elektronia kappaleena jne. Saattaa tulla yllätyksenä mutta tällaista ei ole harrastettu vuosikymmeniin.
Jos uskot että ilmiöt ovat riippuvaisia havainnoista niin saat tehdä sitä aivan vapaasti.
Kerro minulle mitä on informaatio.
Kerro minulle mitä on havaitseminen.
Kannattaa myös miettiä kumpi meistä takertuu johonkin, se joka yrittää nähdä asioita kosmoksesta alkeishiukkasiin vai se joka yrittää selittä asioita maapallolla havaittaviin asioihin nähden.
Kenties tutustuit sitten biologiaan kun tuo värien näkeminen jäi vähälle huomiolle? VAstaapa nyt suoraan, mitä sinä näet?
Jos minä puhkaisen sinun silmäsi niin etkö sinä näe koska sinä et tiedosta asiaa vaiko koska silmäsi eivät kuljeta informaatiota aivoille?
Kari Enqvistin tuotoksiin tutustuminen voi olla hyödyksi jos haluat pehmeämpää linjaa filosofiaan&fysiikkaan, vaikka Shadowplay innokkaasti heittelee kiviä myös hänen suuntaansa (suojan takaa luonnollisesti).
Suurin erohan tässä on että sinä tunnut asettavan ihmisen maailman keskipisteeseen jumalallisena havaitsijana, kuitenkin edes kunnolla selittämättä mitä on "mittaus"(=havainto).
Tämä on siis se olennainen ero missä tässä oikeastaan on kyse, fyysikkona minulle havainto tapahtuu ensimmäisessä vuorovaikutuksessa minkä tahansa kentän(joka hituun voi vuorovaikuttaa) kanssa, sinä taas tunnut haluavan iskeä ihmisen tietoisuuden havaitsijan osaan aivan kuin sitä ennen kappaleet olisivat kulkeneet täydellisessä tyhjiössä vaikuttamatta yhtään mihinkään.
Miten määrittelet "ilmiön" ja "tapahtuman" eron jos niille ei voi fysikaalisesti löytyy kuin hetkellisen eron, eri asia sitten jos filosofisesti haluat sijoittaa ilmiön ihmisen havaintojen piiriin.
Jos kyse on alunalkaenkin ollut tästä niin suosittelen kuitenkin aina alussa mainitsemaan että kyse on lähinnä esitystavasta.
Viimeksi muokattu: