Miten tukea Ukrainaa?

  • 12 193
  • 78

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Etsy-verkkokaupasta löytyi tällainen MemorySteelUA niminen kauppias, joka omien sanojensa mukaan myy Ukrainassa tuhoutuneesta örkkien kalustosta tehtyjä avaimenperiä, rannekoruja, sun muuta härpäkettä:

MemorySteelUA - Etsy Finland

Kauppiaan mukaan "suurin osa myyntituloista käytetään hyväntekeväisyyteen Ukrainan kansan ja Ukrainan armeijan hyväksi", mutta sen kummempia todisteita en hyväntekeväisyyden kohteista löytänyt saati siitä, että noi tuotteet olisi oikeasti tehty terroristivaltion tuhotuista tankeista...

Myyjällä kuitenkin hyvät arviot ja kai ostajat on tilaamansa tuotteet kuitenkin saaneet, tosin pitkällä toimitusajalla, mikä nyt on ihan ymmärrettävää, jos tuotteet lähetetään Kiovasta. Jossain keskustelupalstalla oli mainittu myös, että MemorySteelUA olisi ainakin jotain luotiliivejä hommannut / hommaamassa Ukrainan sotilaille.

Tankkimies kun olen, niin oli liian mehukas tilaisuus olla tarttumatta tähän. Laitoin tilauksen vetämään tuollaisesta ilmeisesti tuhotusta T-72:sta tehdystä avaimenperästä. Hintaa toimituskuluineen sekä veroineen tuli vähän päälle 60 EUR. Kallis avaimenperä, mutta haluan kuitenkin uskoa siihen, että tämä kauppias tosiaan käyttää suurimman osan minunkin maksamista euroista sitten Ukrainan kansan auttamiseen.

Katsotaan mitä sieltä tulee, jos nyt edes tulee yhtään mitään. Toivottavasti on ihan oikeasta panssarivaunusta tehty tuote eikä mistään babushka Olgan vanhasta borssi-keittokattilasta.

Niin ja kaikista tärkeimpänä tietty toivon että rahani todella menisi Ukrainan kansan auttamiseen.
Tuli myös ostettua tuolta kun oli sopivaan 17 euron hintaan. Kaikkineen kustannus 25€.

On ainakin lämmin ajatus mukana jos ei muuta.
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli myös ostettua tuolta kun oli sopivaan 17 euron hintaan. Kaikkineen kustannus 25€.

On ainakin lämmin ajatus mukana jos ei muuta.
Oma avaimenperä tuli vihdoin tuossa pari viikkoa sitten. Toimituksessa siis kesti noin 1,5 kuukautta, mutta enpä jaksa siitä valittaa. Konfliktialueella kun logistiikka nyt on mitä on.

Luulin maksaneeni ALVin jo oston yhteydessä, mutta se oli ilmeisesti Ukrainan ALV jonka maksoin. Joten kun paketti oli Suomeen saapunut, niin piti vielä tehdä tullaus ja maksaa vielä Suomeen ALV, joka oli jotain 17 euroa lisää. Tulli pyysi kauppiaan IOSS-numeroa tullauksen yhteydessä, mikäli olin jo maksanut ALVin, mutta en kaivamisesta huolimatta löytänyt tota kauppiaan IOSS-numeroa mistään. En nyt tiedä menikö toi ihan oikein, että maksoin ALV:n tuplana, mutta menköön. Ei siis mikään halpa avaimenperäksi todellakaan, mutta toivottavasti tuolla mun maksamalla muutamalla kympillä saavat edes vähän tukea Ukrainan kansalle.

Itse tuote on kyllä hieno! En viitsi sitä edes avaimiin kiinnittää, kun lätkä on tosi painava enkä halua että se hinkkaa taskussa avaimiin ja naarmuuntuu. Olkoon tuossa olohuoneen hyllyllä näytillä omassa pienessä puurasiassaan. Avaimenperässä on myös QR-koodi, joka vie kuvagalleriaan tuhotusta T-72 tankista jossain Kiovan lähistöllä. Sitä nyt on ihan mahdoton tietää, onko toi lätkä oikeasti tehty juuri tuosta tankin raadosta, tai tankista ollenkaan.

Tärkeintä tuossa kuitenkin ajatus ja toivottavasti mun pieni avustus tekee edes vähän hyvää.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Oma avaimenperä tuli vihdoin tuossa pari viikkoa sitten. Toimituksessa siis kesti noin 1,5 kuukautta, mutta enpä jaksa siitä valittaa. Konfliktialueella kun logistiikka nyt on mitä on.

Luulin maksaneeni ALVin jo oston yhteydessä, mutta se oli ilmeisesti Ukrainan ALV jonka maksoin. Joten kun paketti oli Suomeen saapunut, niin piti vielä tehdä tullaus ja maksaa vielä Suomeen ALV, joka oli jotain 17 euroa lisää. Tulli pyysi kauppiaan IOSS-numeroa tullauksen yhteydessä, mikäli olin jo maksanut ALVin, mutta en kaivamisesta huolimatta löytänyt tota kauppiaan IOSS-numeroa mistään. En nyt tiedä menikö toi ihan oikein, että maksoin ALV:n tuplana, mutta menköön. Ei siis mikään halpa avaimenperäksi todellakaan, mutta toivottavasti tuolla mun maksamalla muutamalla kympillä saavat edes vähän tukea Ukrainan kansalle.

Itse tuote on kyllä hieno! En viitsi sitä edes avaimiin kiinnittää, kun lätkä on tosi painava enkä halua että se hinkkaa taskussa avaimiin ja naarmuuntuu. Olkoon tuossa olohuoneen hyllyllä näytillä omassa pienessä puurasiassaan. Avaimenperässä on myös QR-koodi, joka vie kuvagalleriaan tuhotusta T-72 tankista jossain Kiovan lähistöllä. Sitä nyt on ihan mahdoton tietää, onko toi lätkä oikeasti tehty juuri tuosta tankin raadosta, tai tankista ollenkaan.

Tärkeintä tuossa kuitenkin ajatus ja toivottavasti mun pieni avustus tekee edes vähän hyvää.
Saattaa tulla alvit päälle, mutta tulkoot. Tilasin jenkeistä Quentin Tarantinon fanikaupasta corveten avaimiin Pussy Wagon-avaimenperän ja sekin oli lopulta lähes 30€. Ne piirtää kellä on liitua eikä näitä järjellä muutenkaan ostella :)
 
Viimeksi muokattu:

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Nemiroff Burning Pearia ja Obolon Strongia vuosipäivän kunniaksi. Saunasoittolistalla tänään pelkkää ukrainalaista musiikkia. Noista juomista varsinkin ensin mainittu on todella laadukas tuote. Nemiroffin kirkas versio jää odottamaan sitä päivää, kun on viimeinenkin itäpaskalainen häädetty huitsin vittuun Ukrainan maaperältä.

Rajaton kunnioitus kaikille Ukrainan ja Euroopan puolesta henkensä antaneille. Slava Ukraini!
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mä oon pistänyt Suomen Punaisen ristin kautta Ukraina keräykseen aina muutaman kympin silloin tällöin. Etenkin tänään lähti taas lahjoitus eteenpäin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka esimerkiksi Punainen risti ja Kirkon ulkomaanapu ovatkin luotettavina pidettyjä toimijoita, olen pohtinut kuinka monta senttiä ukrainalaisille lahjoitetusta eurosta todellisuudessa päätyy perille. Haluaisin uskoa, että enemmistö.
 

omaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osaisiko joku neuvoa, kuinka erilaisia "varusteita" voisi lähettää Ukrainaan. Nämä "varusteet" olisivat suht. lähelle rintamaa, mutta eivät toki militaarisia. Lämpö, suoja, jne.
Punainen risti osittain jo tsekattu, ei ehkä toimi tässä tapauksessa parhaiten.
 

Bianconeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Juventus
Oma avaimenperä tuli vihdoin tuossa pari viikkoa sitten. Toimituksessa siis kesti noin 1,5 kuukautta, mutta enpä jaksa siitä valittaa. Konfliktialueella kun logistiikka nyt on mitä on.

Luulin maksaneeni ALVin jo oston yhteydessä, mutta se oli ilmeisesti Ukrainan ALV jonka maksoin. Joten kun paketti oli Suomeen saapunut, niin piti vielä tehdä tullaus ja maksaa vielä Suomeen ALV, joka oli jotain 17 euroa lisää. Tulli pyysi kauppiaan IOSS-numeroa tullauksen yhteydessä, mikäli olin jo maksanut ALVin, mutta en kaivamisesta huolimatta löytänyt tota kauppiaan IOSS-numeroa mistään. En nyt tiedä menikö toi ihan oikein, että maksoin ALV:n tuplana, mutta menköön. Ei siis mikään halpa avaimenperäksi todellakaan, mutta toivottavasti tuolla mun maksamalla muutamalla kympillä saavat edes vähän tukea Ukrainan kansalle.

Itse tuote on kyllä hieno! En viitsi sitä edes avaimiin kiinnittää, kun lätkä on tosi painava enkä halua että se hinkkaa taskussa avaimiin ja naarmuuntuu. Olkoon tuossa olohuoneen hyllyllä näytillä omassa pienessä puurasiassaan. Avaimenperässä on myös QR-koodi, joka vie kuvagalleriaan tuhotusta T-72 tankista jossain Kiovan lähistöllä. Sitä nyt on ihan mahdoton tietää, onko toi lätkä oikeasti tehty juuri tuosta tankin raadosta, tai tankista ollenkaan.

Tärkeintä tuossa kuitenkin ajatus ja toivottavasti mun pieni avustus tekee edes vähän hyvää.

En tiedä tilasitko Amazonista vai jostakin muusta liikkeestä mutta itsellä sama homma että jäi tulliin ja kyseltiin ALVin perään. Googlella sitten etsin tuon Amazonin IOSS-numeron (koskaan kuullutkaan ennen) ja avaimenperä jatkoi matkaa ilman että olisin joutunut ALVia maksamaan. Eli veikkaisin että maksoit nyt tuplana alvit, tosin eipä tuo nyt taida olla kuin jonkun 15 euron luokkaa 60 euron ostoksessa.

Ja avaimenperä itsessään oli kyllä hieno ja myöskin kotelo missä tuli. Itse tilasin kyseisen avaimenperän isälle syntymäpäivälahjaksi, tosin ei ihan synttäreille kerennyt ku toimitus tosiaan otti itselläkin sen n. 1,5 kuukautta.
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä tilasitko Amazonista vai jostakin muusta liikkeestä mutta itsellä sama homma että jäi tulliin ja kyseltiin ALVin perään. Googlella sitten etsin tuon Amazonin IOSS-numeron (koskaan kuullutkaan ennen) ja avaimenperä jatkoi matkaa ilman että olisin joutunut ALVia maksamaan. Eli veikkaisin että maksoit nyt tuplana alvit, tosin eipä tuo nyt taida olla kuin jonkun 15 euron luokkaa 60 euron ostoksessa.

Ja avaimenperä itsessään oli kyllä hieno ja myöskin kotelo missä tuli. Itse tilasin kyseisen avaimenperän isälle syntymäpäivälahjaksi, tosin ei ihan synttäreille kerennyt ku toimitus tosiaan otti itselläkin sen n. 1,5 kuukautta.
Tilasin Etsystä. Yritin kyllä kaivaa netin syövereistä Etsyn IOSS-numeroa, mutta sellaista en löytänyt. Vain ainoastaan viittauksen, että sähköpostiin tulleessa tilausvahvistuksessa tai Etsyn tilaussivulla olisi pitänyt olla IOSS-numero jota voi käyttää tullauksessa. No, ei ollut mitään missään. Oletin, että tämä johtui siitä, että kauppias Ukrainassa ei ole jostain syystä sitä lisännyt kauppansa tietoihin. Enkä jaksanut lähteä kauppiaalta kyselemään tollasta, jos sillä nyt edes on IOSS-numeroa olemassa, siellä Ukrainassa kun nyt taitaa olla vähän tärkeämpääkin tekemistä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
21.2 Etsyn kautta tilattu örkkien tankista väsätty avaimenperä on nyt seurannan mukaan tulossa tänään 3.3. Minkäänlaista yhteydenottoa ei ole tullut, eikä ole kysytty IOSS-numeroa. Laitan liitteeksi pakettiseurannan josta näkee miten ALV:a on käsitelty.
 

Liitteet

  • Memorysteel.jpg
    Memorysteel.jpg
    57,6 KB · kertaa luettu: 106

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä tuinko varsinaisesti Ukrainaa, mutta ainakin Ukrainan pakolaisia, kun he hakivat meiltä tänään yhden isohkon lipaston pois. Hakijan serkku on tulossa kaupunkiin ja he tarvitsevat kaikenlaista. Olisi tuosta varmaan saanut jotain nettikirppikseltäkin, mutta noin 1000x parempi mieli tuli, kun sai antaa sen heille.

Sota tuli jotenkin lähelle, kun näin ukrainalaisnaisen ilottomat kasvot ja masentuneen olemuksen. On kovaa touhua.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olen pari kertaa auttanut ukrainalaisia taloyhtiön saunavuoron kanssa. Onneksi voi jotenkin avuksi olla.

Tuo huonekalu voisi olla itsellekin hyvä liike. Vähän löytyy krääsää, mistä pitäisi päästä eroon.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
10 euroa lahjoitettu Ylen Apua Ukrainaan-keräykseen.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muutaman euron lahjoitin
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Metallicaa!!
Sry OT:stä.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
30 € meni todella hyvään asiaan! Noin 20 vuotta olen ollut kuukausilahjoittaja Unicefille, WWF:lle ja Pelastakaa lapset RY:lle... En usko taivaaseen, mutta varmuuden vuoksi. En tosin tiedä auttaisko tämä edes sinne pääsyssä kun en kuulu kirkkoon..
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Osaisiko joku neuvoa, kuinka erilaisia "varusteita" voisi lähettää Ukrainaan. Nämä "varusteet" olisivat suht. lähelle rintamaa, mutta eivät toki militaarisia. Lämpö, suoja, jne.
Punainen risti osittain jo tsekattu, ei ehkä toimi tässä tapauksessa parhaiten.

Tähän ei ole tainnut kukaan vastata mitään. Eli jos materiaalia on saatava rintamavyöhykkeelle (tai sen välittömään läheisyyteen, selustaan), niin ensimmäinen tarkentava kysymys on se, että onko tarikkeet tarkoitus toimittaa a) sotilaille vai b) siviileille? Tämä onkin oikeastaan ainoa tarkentava kysymys.

Mikäli kysymys on sotilaille toimitettavasta ei-tappavasta -materiaalista, niin kv. punainen risti ei sellaista ryhdy toimittamaan, mutta eivät he siviileillekään näin suoraan tee. Ymmärtääkseni heillä ei ole sellaista keräyspistettä, jonne jätetyt tavarat toimitetaan suoraan johonkin tiettyyn kohteeseen. Tai edes tiettyyn maahan.

Sen sijaan esim. Auta Ukrainaa -verkkosivulta löytyy ohjeita kuinka lahjoittaa tavaraa tms. toimitettavaksi Ukrainaan. Verkkosivuilta löytyy lista mitä tarvitaan ja kuinka paljon sekä ohjeet kuinka toimia.
Autaukrainaa.fi - Ukrainian Association in Finland

Muun muassa Varusteleka suosittaa käyttämään Auta Ukrainaa avun perilletoimittamiseen. Lekan verkkosivuilla on myös Ukrainan avustamista käsittelevä osio, (Leka ei itse voi auttaa), mutta sieltä voi löytyä vinkkejä ja tahoja, joita hyödyntää jatkossa:
Usein kysytyt kysymykset: Ukraina

Partioaitta ottaa myös vastaan Ukraina apua:
Apua Ukrainaan

(Verkkosivulta löytyy myös linkkejä muiden avustusjärjestöjen verkkosivuille).

Mikäli kyseessä on suuremmat määrät jotain tiettyä tavaraa/ materiaalia, joihinkin yhdistyksiin kannattaa ehkäpä ottaa yhteyttä, kuten esim. Your Finnish Friends ry. Yhdistys tukee erityisesti Ukrainassa taistelevia suomalaisia (tarkennuksena, siis heitä, jotka sotivat Ukrainan joukoissa).
Your Finnish Friends | Tukemassa Ukrainassa taistelevia suomalaisia

Toivottavasti tästä on edes hitusen apua!
 

omaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvät vinkit, kiitos!
Tuttavan kautta saimme jo jokin aika sitten yhteyden Ukrainan ystävään. Lopputulos oli heillä pakettiautoreissu alueelle päin ja se on tehty heillä.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Tämänpäivän tapahtuma ei nyt varsinaisesti ollut apua Ukrainalle mutta kuitenkin ukrainalaisille pakolaisille.

Laitoin Facebookkiin erääseen "hakekaa ilmaiseksi" sivustolle ilmoituksen yhdestä huonekaluista, että saa ilmaiseksi, vain haku.

Kohta eräs ukrainalainen nainen laittoi viestiä ja kysyi, voisinko tuoda esineen hänelle. En ole juuri varmaan mitään voinut tehdä ukrainalaisten ihmisten hyväksi, joten ajattelin että viedäänpäs kuitenkin tämä huonekalu hänelle.

Toimitin autollani huonekalun hänelle kotiovelle ja sanoin lopuksi Slava Ukraini! Mielestäni vähintä mitä voimme täällä Suomessa tehdä, on olla ystävällisiä ukrainalaisille ja auttaa heitä mahdollisuuksien mukaan.

Nainen kiitteli hartaasti ja minä poistuin paikalta hyvillä mielin.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yksi kamiina tuli äsken ostettua Ukrainaan. Ja Your Finnish Friendsille meni viikonloppuna taas vaihteeksi lahjoitus.

Joku hyväntekeväisyysjuttu meni puihin, kun pankin IBAN-koodi ei jostain syystä kelvannut Nordealle. Jotkut korttimaksuhommat ovat myös ärsyttäviä, mielellään käyttäisi Paypalia tai Mobilepaytä kun noista tuntemattomammista maksusovelluksista ei aina hirvaa sanoa... Vinkkejä otetaan vastaan.

 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Instagramin kautta tuli taannoin ostettua ukrainalaisia käsityönä tehtyjä leluja sisustuselementiksi. Vinnytsjalainen nainen tekee näitä tilauksesta. Hänellä on olemassa tiettyjä malleja, mutta omia toiveita voi myös esittää väreistä ym. Eli jokainen tuote tosiaan tehdään yksittäisenä käsin tilauksen pohjalta. Liitteenä olevassa kuvassa Protector Cat, Protector Raccoon ja Kalush Cat.

Leluille on kappalehinta (n. 10€), mutta tuotteista voi maksaa haluamansa summan. Tuotoista osa tilitetään hyväntekeväisyyteen, ilmoittelee tasaisin väliajoin kuvakaappauksin lahjoituksistaan. Rahaa menee myös naisen rintamalla olevalle miehelle, hyväntekeväisyysjärjestöjen ohella. Yhteydenpito oli prosessin edetessä hyvää, ilmoitti rehellisesti viivästyksistä ym., kun tilauksia alkoi kertyä reilusti ja käsityönä tehtävät tuotteet ottaa aikansa. Kaiken kaikkiaan jäi oikein hyvä maku ja voisin aivan hyvin tilata kannatusmielessä lisääkin näitä. Postitus kustansi vähän toista kymppiä ja Ukrposhtan seuranta toimi hyvin.

Viikossa tuli paketti Vinnytsjasta Vantaalle, mutta tullaussekoilujen vuoksi perille saapumiseen meni vielä toinen viikko. Tullauksessa on tosiaan isoja ongelmia tällä hetkellä Postin osalta. Tein ennakkotullauksen tuosta postin järjestelmän kautta ja sen piti edetä hyväksyntään, kun lähetys saapuu maahan. Ei tapahtunut mitään ja Postin asiakaspalveluun ei pääse läpi ihan helpolla, että voisi asiaa selvitellä.

Kärsivällisyys loppui muutaman päivän kuluttua ja tein sitten uuden tullauksen Tullin omassa palvelussa, niin paketti lähti heti liikkeelle. OmaPosti-järjestelmässä tuo vanha tullaus näkyy edelleen statuksella "vireillä", enkä pysty sitä perumaan virheilmoitus vuoksi. Saapa nähdä, onnistunko koskaan saamaan tuosta rahojani takaisin. No, onpa ainakin tullit maksettu kahteen kertaan ja parit palvelumaksut päälle.
 

Liitteet

  • Ukrainalaisia käsitöitä.jpg
    Ukrainalaisia käsitöitä.jpg
    337 KB · kertaa luettu: 69
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös