Nostetaan tähän ketjuun vielä sekin näkemys, että minua ärsyttää ihan hirveästi rahalahjoitusten kohdalla puheet siitä, "ettei ne rahat mene täysimääräisesti kohteisiinsa, vaan järjestöt rahoittaa oman toiminnan kulut lahjoituksilla". Tämä näkemys on kärsinyt viime vuosina pahan inflaation ja monet pelkäävät lahjoittaa rahaa. Monesti törmää mielipiteisiin, että "lahjoittaisin rahaa, jos se menisi 100% kohteeseensa".
Tuo näkemys on typerä sen vuoksi, sillä ikävänä faktana tässä maailmassa on se, että kaikki maksaa rahaa jotain kautta. Jotta järjestöt saavat rahaa, täytyy heillä olla jonkinlainen pankkitili, jonne sitä rahaa voi jemmata. Kaikki tietävät sen, että pankkipalvelut maksavat. Jonkun pitää pitää kirjaa pankkitilin tapahtumista, jotta voidaan estää väärinkäytöt, ja tämäkin maksaa kuluja. Organisointi maksaa rahaa. Vapaaehtoisten varustaminen maksaa rahaa (vaikka he muuten olisivatkin palkattomia vapaaehtoisia), heidän syömisestään ja majoittamisesta puhumattakaan. Jonkun pitää selvittää käytännön asiat, mihin pitää mennä, mitä pitää toimittaa, mihin pitää toimittaa? Mihin saadut lahjoitukset kannattaa ohjata, etteivät ne mene rikollisten tai huijarien taskuihin?
Olen tykännyt itse sanoa niille, jotka nurisevat vapaaehtoisjärjestöjen työntekijöiden palkoista tai kiinteistöjen hinnoista, että mikset mene itse vapaaehtoisena ja palkatta töihin näihin järjestöihin, tai tarjoa omista kiinteistöistäsi maksutta toimitiloja näille yrityksille. Vastauksena yleensä näihin saa, että "ihan eri asia".
Onhan noissa järjestöissä ollut omanlaisensa suhmurointeja vuosien varrella, jotka ovat vetäneet kaikki toimijat mukanaan suohon. Pointtinani kuitenkin se, että puheet siitä miten lahjoitusten pitäisi ohjautua 100% tarvitseville ovat naurettavia ja lapsellisia.