Miten Suomen hallitus petti sinut?

  • 14 374
  • 84

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Nyt jos koskaan valtio ja kunnat voisivat työllistää ensi kesäksi opiskelioita ja työttömiä eri pituisiksi ajaksi valtion ja kunnan töihin saamaan koulusta vastaavaa työtä. Rahastahan tämä ei voi olla kiinni, koska Arhimäen mielestä Suomen ei tarvitse maksaa velkaa koskaan takaisin. Tällöin kaikki voittavat kuten lotossa on tapana sanoa. Kyllä vasemmisto tietää.

Tällöin hallitus saisi tilastoja putsattua siistimmäksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tilastoista saadaan pyöriteltyä aina semmoisia kuin halutaan. Joka tapauksessa siellä joukossa on myös aktiivimallin avulla saatuja ”valetyöläisiä” eli nollatuntisopimuksella työskenteleviä joiden työtunnit voivat jäädä kovin vähäiseksi, ja jotka Sipilän hallituksen tilastoissa laskettiin työllisiksi henkilöiksi. ETLA:n tilaston mukaan Sipilän hallitus loi omilla toimillaan noin 50 000 työpaikkaa, loput tuli yleisen taloustilanteen, lähinnä maailmantalouden ansiosta itsestään. Joka tapauksessa edellisen hallituksen aikana oli kiistatta parempi tilanne maailmantalouden suhteen, mikä on suurin yksittäinen tekijä oikeiden tuottavien työpaikkojen synnyssä Suomen kaltaisessa ulkomaantaloudesta riippuvaisessa maassa.
Ai sinäkin olet kuullut fraasin tilastoista ja valheista. Toki niitä tilastoja voi varmaan pyöritellä, mutta joko luottaa noihin työllisyystilastoihin "aina" tai ei ikinä. Eli koska siellä voi olla jotain nollatuntisopimuksia niin pitää unohtaa täysipäiväiset työt? Vai mitä haet.
 

Hexa

Jäsen
Ai sinäkin olet kuullut fraasin tilastoista ja valheista. Toki niitä tilastoja voi varmaan pyöritellä, mutta joko luottaa noihin työllisyystilastoihin "aina" tai ei ikinä. Eli koska siellä voi olla jotain nollatuntisopimuksia niin pitää unohtaa täysipäiväiset työt? Vai mitä haet.
Minä olen kyllä kuullut, mutta oletkos sinä kuullut, että tilastoista saadaan kyllä semmoisia kuin tilaaja haluaa. Jonkin verran niitä pystytään aina pyörittelemään mieleisiksi, varsinkin jos osa datasta perustuu arvioihin.
 
Työlllisyysasteen tilastointitapa ei ole muuttunut mihinkään, joten yhtä lailla osa-aikaista tekeviä on ollut sitä ennenkin ja on ollut sen jälkeenkin. Sitä tilastoa ei vasemmistolaiset saa pyöritettyä mihinkään etkä sinäkään pysty osoittamaan että heidän määränsä olisi kasvanut. Se yli sata miljoonaa tehtyä työtuntia enemmän on kova fakta (samoin kuin 54 miljardia valtion keräämiä tuloja kiitos taloudellisen toimeliaisuuden kasvun)

50 000 työpaikkaa voi olla arviona alakanttiin, mutta sekin on lähes 2% työvoimasta eli loistava suoritus. Voi kun edes se sama onnistuisi huulipunahallitukseltakin.

Työllisyys | HS selvitti: Marinin hallitus on tehnyt jo yhtä järeät päätökset työttömien patistelemiseksi kuin Sipilän oikeistohallitus
 
Mä luin tuon, enkä kyllä osta. Kilpailukykysopimus oli merkittävin Sipilän hallituksen työllisyystoimi, eikä sen vaikutus minusta tuossa vertailussa tule tarpeeksi esiin.

Toki sitä saa olla uskomatta ja epäillä, mutta toivottavasti sitten tulee muita tutkimuksia aiheesta. En voi sanoa itse pitäväni sitä minään totuutena, mutta silti siinä on enemmän kuin vain jonkun arvio palstalla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Toki sitä saa olla uskomatta ja epäillä, mutta toivottavasti sitten tulee muita tutkimuksia aiheesta. En voi sanoa itse pitäväni sitä minään totuutena, mutta silti siinä on enemmän kuin vain jonkun arvio palstalla.
Uskon kyllä tutkimusta sinänsä, mutta on vertailtu vain noita varsinaisia työllisyystoimia, ja tämä nimellisesti työmarkkinajärjestöjen sopima kuvio on jätetty käytännössä kokonaan pois.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

teppana

Jäsen
Minä en oikein kyllä ymmärrä tätä ihme venkoilua. Jokainen joka on yhtään perehtynyt (ilman värilaseja tai ainakin vain kevyillä tummennuksilla) Sipilän ja Marinin (Rinteen) hallitukseen, huomaa eron politiikassa. Se, kumpi on järkevämpää, parempaa tai enemmän hyvinvointia lisäävää politiikkaa lienee tulkinta- ja arvokysymys.

Minusta on ihan OK sanoa seuraavaa: Sipilän hallitus oli kapitalistinen ja hyvinvoinnin lisäämiseksi lähdettiin tukemaan yksityistä sektoria. Ajatuksena se, että työpaikkojen luominen on prioriteetti numero 1. Keinovalikoima oli osaltaan kyseenalainen, mutta tuloksia tuli melkeinpä kiitettävällä tasolla. Samalla kärsimys lisääntyi yhteiskunnassa, kun pitkäaikaistyöttömien tilanne ahdistettiin jo vaikeasti vaikeammaksi, keppiä annettiin työnhakijoille mielummin kuin porkkanaa.

Noh, minun kohdalla tuo yhtälö kuulostaa hyvältä. Lisää työpaikkoja. En osaa kokea syvää empatiaa pelin häviäjiä kohtaan.

Marinin hallitus on onnistunut useassakin asiassa. Näitä olisi ihan hyvä tuoda esiin. Minua korpeaa se, että Marinin hallituksen onnistumisia ei kehdata kertoa, vaan keskitytään keksimään juttuja siitä kuinka ollaan oltu parempia kuin Sipilän hallitus. Lupaan syödä hattuni, jos kahden vuosikymmenen päästä yhteiskuntatieteilijät pitävät Marinin hallitusta parempana työllisyyden nostajana kuin Sipilän. Samoin kun lupaan syödä hattuni jos kahden vuosikymmenen päästä Sipilän hallitus saa paremmat propsit yhteiskunnan heikoimpien tukemisessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä en oikein kyllä ymmärrä tätä ihme venkoilua. Jokainen joka on yhtään perehtynyt (ilman värilaseja tai ainakin vain kevyillä tummennuksilla) Sipilän ja Marinin (Rinteen) hallitukseen, huomaa eron politiikassa. Se, kumpi on järkevämpää, parempaa tai enemmän hyvinvointia lisäävää politiikkaa lienee tulkinta- ja arvokysymys.

Samoin kun lupaan syödä hattuni jos kahden vuosikymmenen päästä Sipilän hallitus saa paremmat propsit yhteiskunnan heikoimpien tukemisessa.
Pari kommenttia vaikka muutoin olenkin samaa mieltä. Marin tarvitsi Sipilää. Ilman Sipilän harjoittamaan talouspolitiikkaa ei Marinilla olisi ollut varaa harjoittaa omaansa. Meidänpä hallitus ansaitsee teidänkin hallituksen jakovaran.

Toinen juttu on sitten tuo heikompien tukeminen. Yli 100 000 uutta työpaikkaa on paras tapa tukea heikompia ja jos samanlaista politiikkaa olisi harjoitettu vielä 1-2 hallituskautta, niin meillä olisi täysityöllisyys ja aktiivimallin leikkurista olisi hyvin voitu luopua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös