finnishninja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Gunnilse IF
Koirakortti kuulostaa ihan hyvältä. Luulen myös, että se tekee sen kaikille jolla on homma hallussa.
Viestin lähetti BigRedBob
Joo siellä matsissahan minä.
Kiitos vaan. Pitäähän sitä joskus käydä vähän nuuskahuuliakin katsomassa.
Et siis ole ruotsin kansalaisuuteen kuitenkaan vaihtanut?
Tästä olen jopa samaa mieltä. Koiraa ei kuitenkaan pitäisi antaa ihan kenelle tahansa urpolle.Viestin lähetti finnishninja
Koirakortti kuulostaa ihan hyvältä. Luulen myös, että se tekee sen kaikille jolla on homma hallussa.
Ok.Viestin lähetti finnishninja
En, enkä vaihda. Tässä kulkee meikäjäppisen raja.
Viestin lähetti Abu
Tottahan tuo on, mutta alunperinkin pyrin mielestäni siihen, että nämä suhteellisen vaaralliset koirat saataisiin pois perheistä, joissa lapset ja vaimot niitä ulkoiluttavat. Vartiointitehtävissä sekä kadonneiden tai vaikkapa huumeiden etsinnässä koirat ovat kyllä hyödyllisiä, mutta niihin tuskin jotain perheen lemmikkiä käytetään. Luvanvaraisuus varmaan ehkäisisi sitä, ettei näitä vaarallisia koiria myytäisi tai uskallettaisi ostaa esimerkiksi perheisiin ellei lupaa olisi. Tuskin siitä suurtaa kiusaa niille vastuuntuntoisille ja koiransa hallitseville omistajille olisi. Luvan tarkistuksessa voisi kenties tarkistaa vain selkeästi ulkoiluttajaksi liian heikot ja jättää ne selvimmät tapaukset tarkistamatta. En tiedä, olisiko tämä lainsäädönnöllisesti mahdollista, mutta käytännössä tuskin kovinkaan vaikeaa. Tietysti poliiseilla on muutenkin varmaan tarpeeksi hommaa ja resurssipula, mutta se on asia erikseen.
Viestin lähetti Abu
Vaaralliset rodut ja kaikkein isoimmat koirat tulisi kieltää. Jotain kultaisia noutajia ei tarvitse luvanvaraistaa, vaikka nekin kieltämättä tuhoa saavat aikaan, jos vaan haluavat. Ihmisten vaarallisuuteen en tätä voi verrata, koska en pidä koiria juurikaan esineitä kummempina, kun taas jokainen ihminen on arvokas, kunnes teoilla tai sanoilla toisin osoittaa. Koira tuntee, joka nostaa sen esineen yläpuolelle, mutta se ei ajattele, joten se on ihmisen alapuolella. Lisäksi koiraroduilla ja koirilla yleensä on tietyt käyttäytymismallit ja ne ovat melko samanlaisia, kun taas ihmisiä on miljoonia erilaisia.
Viestin lähetti Abu
Tietynlaisella byrokratialla ja lainsäädännöllä vaaralliset koirat saataisiin sellaisten ihmisten käsiin, jotka niitä osaavat käsitellä ja ne lapsille leluiksi ostettavat koirat olisivat sitten jotain muuta kuin dobermanneja ja tanskandogeja ja koirien aiheuttamat vammat ja kuolemat varmasti pienenisivät. Vastuulliset koiranomistajat joutuvat hieman kärsimään ja poliisin työt lisääntyvät, mutta eivät missään kohtuuttomasti.
Viestin lähetti entti7
Usein asiantuntemattomimmat koiranomistajat löytyy pienten koirien omistajista, koska ne juuri kuvittelee koiran leluksi jota ei tarvitse kouluttaa.
Edelleen, kuka tai mikä on se taho, joka päättää, mitkä koirat on vaarallisia, voidaanko heitellä täysi mutu-tuntumalla ne mitkä armeliaasti jäisi lopetusuhan ulkopuolelle?
Viestin lähetti Abu
Päällisin puolin nämä harvat vahingot eivät johdu ihmisistä, kun taas hukkumis- ja liikennekuolemat ovat aina ihmisen syytä. Siinä on ero.
Vaarallisimpien koirien kieltoa haluan nimenomaan siksi, että auto, alkoholi tai puukko ei yksin tapa ketään, mutta koira voi tappaa. Ovathan ne harvinaisia tapauksia, mutta kuten sanoin, ne harvatkin voidaan välttää.
Viestin lähetti Abu
Vastuuton koiran omistaja tietysti tässäkin tapauksessa kun ei pitänyt koiraansa kiinni ja toisessa antoi koiransa ulkopuoliselle. Juuri noilta ne koirat pitäisi saada pois. Auto kuitenkin harvemmin karkaa kenenkään kimppuun vaikka siinä olisikin kasvain tai uusi kuski.
Viestin lähetti Abu
[BMeidän suhtautumisissamme taitaa kuitenkin olla se perustavanlaatuinen ero, että sinä pidät eläimiä jotenkin ihmisiin verrattavina ja minä en. [/B]
Viestin lähetti finnishninja
Miten eläimet sopivat sinun mielestäsi nykyihmisen elämään? Vai kuuluvatko ollenkaan?
Viestin lähetti Chip
Jos esim. koiranomistaja puhuu koiralleen tyyliin: "äiti laittaa sulle nyt ruokaa ja isi vie sut sitten lenkille", niin siinä tapauksessa mun ymmärrys on ylitetty. Kas kun kukaan ei nimitä koiraa siskokseen tai veljekseen! Eläin on kyllä eräänlainen perheenjäsen, mutta ei se silti ole ihmiseen verrattavissa.
Viestin lähetti Chip
Mauri: Ei siinä mitään, jos huumorilla jutellaan elukoille tuohon tyyliin, mutta kun niitäkin löytyy, jotka tekevät sen täysin tosissaan...