Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 728 755
  • 3 722

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Koko viime kauden ka tuo on. Vähän epäselvästi ilmaistu meikäläiseltä, pahoittelut.

Tuon kirjoituksen jälkeen tämän kauden ka on kyykännyt 5300. Alla on huikeat kassamenestykset Jukureita ja HPK:ta vastaan, joissa lehteireillä pullisteli hiukan yli 3000 katsojaa kummassakin. Olisin odottanut että jollain kampanjalla olisi piristetty näitä etukäteen kehnoja iltoja. Nyt ainoa kampanja oli että kun ei ole yleisöä niin ei jaksa edes pelata. hymiö.

Nyt tarvitsisi tuohon perjantain JYP-matsiin saada korjausliikettä ja semmoinen +6k katsojaa. Muuten alkaa taas tulemaan kiire noihin Eskolan haaveisiin. Toisaalta niitä kassamagneetteja on vielä monta jäljellä (La-pelit: Kärpät, Ässät, Lukko ja kotipäätös IFK). Peli-ilmeen tulisi toki parantua, jotta saataisiin draivia myös sitä kautta.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsekin olen kyllä pettynyt noihin arkipelien 3000 yleisömääriin. Jotenkin odotin että kevätpuolella näistä surkeimmista luvuista alettaisiin päästä eroon, mutta ilmeisen väärässä olin. Porukkaa ei vain jostain syystä kiinnosta. Joukkue on ihan hyvä jo kolmatta vuotta putkeen, mutta mitään nostetta ei yleisömäärissä näy. Jotenkin avuton olo seuran puolesta, kun tuntuu että ainakin se paskavuosien iänikuinen selitys "yleisö tulee kun joukkue pärjää" on osoittautunut aika suutariksi. Itsekin uskoin tuohon pitkään ja odotin että uskottavuuden palauttaminen nostaisi yleismäärät edes tuonne 6000 pintaan. Turha oli toivo.

Valitettavasti tuntuu siltä että Turussa tuo Ruudun halpuus on syönyt enemmän katsojia kuin muualla. Halli kun on siellä keskellä ei mitään niin moni valitsee kotisohvan sen sijaan että matkustaisi ensin hallille, ostaisi suht kalliin lipun ja maksaisi vielä pysäköinnistäkin. Kuukausi Ruutua on halvempi kuin yksi matsi paikan päällä. Minullakin on yksi tuttu joka on tällä kaudella löytänyt Ruudun. Varmasti seuraa nykyään enemmän Tepsin pelejä kuin ennen, mutta lähes yksinomaan Ruudusta eikä hallilla.

edit: Ilolla huomasin että joissain peleissä oli alettu myydä halvemmalla lippuja seuraavaan kotiotteluun jos osti sen ennakkoon paikan päältä. En tiedä yhtään toimiko, mutta hyvä että yritetään. Myynnissä on ollut myös jotain arkipelipaketteja tammikuulle, joten onhan siellä yritystä ollut. Siihenkin peilaten nämä tammikuun luvut ovat olleet pettymyksiä, mutta voi olla että kampanja ei ole vain löytänyt yleisöä.
 
Viimeksi muokattu:

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joukkue on ihan hyvä jo kolmatta vuotta putkeen, mutta mitään nostetta ei yleisömäärissä näy. Jotenkin avuton olo seuran puolesta, kun tuntuu että ainakin se paskavuosien iänikuinen selitys "yleisö tulee kun joukkue pärjää" on osoittautunut aika suutariksi. Itsekin uskoin tuohon pitkään ja odotin että uskottavuuden palauttaminen nostaisi yleismäärät edes tuonne 6000 pintaan. Turha oli toivo.

Tähän olenkin jo vähän aikaa kysellyt vastauksia, mutta mitään ei tunnu ikinä tulevan. Onko joukkue oikeasti sinun mielestäsi pärjännyt hyvin? Kaksi kertaa puolivälierissä pihalle on hyvää suorittamista Turun Palloseuralta? Tämä vaatimustaso jo itsessään tulee pitämään TPS:n tuolla ynnämuut -sarjassa, kun fanit ovat yksinkertaisesti tyytyväisiä paskaan suorittamiseen. Pitäisi vaatia paljon enemmän, tai ainakin itse todellakin vaadin!

TPS:n yleisömäärä on tällä kaudella erittäin lähellä kahta Liigan viime vuosien dynastioita - Tapparaa ja Kärppiä. Tuskin pitää avata, miksi kyseiset joukkueet on dynastioita, kun käy katsomassa palkintokaappeja viimeiseltä kymmeneltä kaudelta. TPS on siis siinä mielessä suorittanut hyvin yleisömäärissä, että täällähän oltiin Liigan suurin vitsi monet vuodet. Ei kymmenen vuoden paskansyöminen parilla puolivälieräpaikalla korjaannu, se on vaan fakta.

Niin ja TPS:n yleisömäärät on olleet korkeampia kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Tässä linkki Kiekkoareenan juttuun: Liigan yleisökeskiarvo jämähtänyt – seuroilla erilaisia haasteita: menestys, ähky, usko, kulttuuri, kilpailu, logistiikka, halli - Kiekkoareena

Mutta jatka toki.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Starbuck Viimeinen silaus on toki jäänyt puuttumaan, mutta mielestäni joukkue on runkosarjassa ollut riittävän hyvä, jotta olisi voinut odottaa nykyistä suurempia yleisömääriä ja tiettyä luottamuksen ja innostuksen palautumista kannattajakunnassa. Onhan noita kourallinen pelejä kaudessa, jolloin voi aistia sitä huippuvuosien meininkiä, mutta nämä arjen pelit ei huippujoukkueita vastaan ovat melkoista tervanjuontia kiinnostuksen kannalta. Niiden puolesta lähinnä voivottelinkin, sillä ne vetävät sinänsä vähän merkityksettömän kokonaiskeskiarvon rumasti alaspäin. Samat potentiaaliset eurot niissäkin kuitenkin on tarjolla, mutta Tepsin kassaan niistä kertyy valitettavan vähän. Mainitsemasi Kärpät ja Tappara eivät ole pelanneet yhtään peliä alle 4000 tällä kaudella, Tepsillä niitä on jo kuusi ja muutama niistä hädin tuskin 3000 päälle. Minusta se on todella huolestuttavaa, ihan riippumatta siitä mikä joukkueen menestys on ollut. Tälläkin osastolla pitää vaatia enemmän.

Viime kauteen verrattuna ollaan yleisömäärissä edellä lähinnä sen Suomi100-ottelun takia, jossa oli ilmaa varmaan 4000 normaaliin verrattuna. Todennäköisesti loppukauden muutamat hyvät ottelupäivät nostavat keskiarvoa jonkin verran.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ottaen huomioon kausien 2011-2015 korpivaelluksen, joukkue on runkosarjassa pärjännyt ihan riittävän hyvin, jotta "menestys on paras markkinoija" - slogan olisi pätevä. Kiinnostavia pelaajia on hankittu, niitä omia poikiakin. On muutenkin satsattu joukkueeseen. On voitettu keskimäärin enemmän kuin hävitty. On yritetty lisätä viihtyvyyttä lapsiparkeilla ja vastaavilla. Jonkinlaisesti markkinointiakin on lisätty. Kampanjoitakin on ollut. Juhlapelejäkin on ollut. Hallikin on edelleen tuhat kertaa viihdyttävämpi kuin joku vitun Hippoksen kaltainen navetta äänentoistoineen ja olosuhteineen. Silti yleisömäärät laahaavat noloissa lukemissa ja muualla täytetään paremmin hallia. Nyt meillä pitäisi olla paljon paljon enemmän 5000-6000 katsojan pelejä, jotta se pelkkä menestys vain riittäisi tuomaan ihmiset hallille. Sen perään on turha huudella. Se ei näköjään enää riitä, kun ihmisten vapaa-ajasta tapellaan kovempaa kuin koskaan.

Näin se vain on, että Tepsistä riippumattomat tekijät saavat Artukaistenkin punaiset penkit loistamaan. Pakko se on uskoa. Liiga on ahneuksissaan nostanut nevöhööd-nippuja kabinetilla tänne kaapin päälle, josta ei voi tippua. Pelejä, niitä merkityksettömiä, on aivan vitusti liikaa ja telkkarista pelit näkee niin halvalla, että vain hullu alkaa ilmeisesti ajamaan jostain Nousiaisten perukoilta hallille. Saati kauempaa. CHL-höntsät päälle, joka on edelleen peruskatsojalle varsin epäselvä konsepti, niin kyllä alkaa näillä lipunhintoja puuduttavaan kovempaakin kannattajaa. Ei EHL-pelit takavuosinakaan olleet mitään katsojamagneettejä, joten nuo pelit voisi pelata vaikka Marli-hallissa.

Tepsin oma tuote on jotenkin kunnossa, liigan ei. Vittu kun yksi noista mestis-remmeistä, ketä nostettiin, olisi ollut Kupittaan naapuri. Tuolloin TPS olisi itsekin saanut valtavan boostin ja mitä kaikkea derby-asetelmia voitaisiinkin tehdä keskelle karua marraskuuta. Tuo tervehdyttäisi turkulaista kiekkoa ja sataisi molempien laariin. Mutta kun ei. Seuraavaksi ne nostaa jonkun Salonojan muovisen EU:n, kerääkö se viljasiillolle enää yhtikäs ketään?
 
Viimeksi muokattu:

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jääkiekkokirja 1994-95 sattuu olemaan käden ulottuvilla, niin vähän tietoja yleisömääristä TPS:n kotiotteluissa kaudelta 1993-94, jolloin Tepsi oli hallitseva mestari ja voitti runkosarjan selvästi (vaikkakin vielä ensimmäisen neljänneksen jälkeen oli sarjataulukossa vasta viidentenä).

Yleisökeskiarvo: 8190 (SM-liigan korkein, toiseksi korkein Jokereilla 6872)

Suurimmat yleisömäärät:
To 3.3.1994 TPS-Jokerit, 11201
Ti 23.11.1993 TPS-Jokerit, 10669
To 7.10.1993 TPS-Lukko, 10439

Pienimmät yleisömäärät:
To 23.9.1993 TPS-KalPa, 5579
La 2.10. TPS-K-Espoo, 5905
Su 26.9. TPS-HPK, 6415

Runkosarjaa pelattiin 48 kierrosta eli kotiotteluita oli 24.
Kuudessa (eli joka neljännessä) TPS:n kotiottelussa yleisömäärä ylitti 9000.
Ainoastaan viidessä TPS:n kotiottelussa yleisöä oli vähemmän kuin 7000.

Ja jos oikein muistan, niin tuolloin lippu B-, D- ja yläkatsomoihin maksoi 50 mk ja A- ja C-katsomoihin 100 mk.
 

Taikajim

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Luleå
Tuntuuhan nuo huonot vuodet jättäneet erittäin syvät arvet tepsin kannattajiin. Itsekin uskoin silloin, kun kallio, tallen jne saapuivat, että jo pelkästään tästä syystä katsojakeskiarvo nousisi. No eihän siinä niin käynyt, ja eiköhän turussa odoteta vähintään välieräsarjaa. Jos sinne pääsee, uskoisin yleisöä kotipeleissä olevan sen 9k+. Todennäköisesti 10k+.

Asiasta toiseen. Mikä on mustien koobrien tilanne? Mulle tanssitytöt vain jotenkin kuuluvat pelitapahtumaan. Ja jos ei edelliset tytöt suostu palaamaan (ymmärrettävistä syistä), niin eiköhän noita tanssijoita olisi tarjolla jonoksi asti vaikka ilmaiseksi.

Kunhan eivät mitään poppareita myy kesken pelin. Jore-karhu riittää jo viemään itseltäni näön kentälle. Sen verran usein siinä mun holleilla jotain puuhailee.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Itsekin olen kyllä pettynyt noihin arkipelien 3000 yleisömääriin. Jotenkin odotin että kevätpuolella näistä surkeimmista luvuista alettaisiin päästä eroon, mutta ilmeisen väärässä olin.
- - -
Ilolla huomasin että joissain peleissä oli alettu myydä halvemmalla lippuja seuraavaan kotiotteluun jos osti sen ennakkoon paikan päältä. En tiedä yhtään toimiko, mutta hyvä että yritetään.
Ehkä jossain vaiheessa on vielä toivoa, että nämä arkipelit tajuttaisiin myydä "täyteen" jo kesällä.

Viime kesänähän myytiin jälleen kausikortteja yläkertaan. Jos myytyjä kausikortteja olisi ollut 200+, niin yläkerta oltaisiin pidetty auki joka matsissa. Koskaan tästäkään kampanjasta ei vissiin mitään valmista tullut. Missä vaiheessa sitä tajutaan, että yläkertaan EI yksinkertaisesti voi myydä mitään 400EUR kausikortteja? Tai siis... voidaan myydä, mutta ei niitä ketään osta!

Joko kesällä 2018 alettaisiin myydä yläkertaan 99EUR kausikortteja, joita olen huudellut täällä jo syksystä 2013 (?) saakka?
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen puhunut jo kyllästymiseen saakka siitä negatiivisesta kierteestä, joka ajaa arkipelit tähän jamaan. Mielestäni on ollut päivänselvää siitä lähtien, kun yläkatsomot syksyllä 2015, juuri tämän uuden nousun alkaessa, suljettiin, ettei tällä tavalla niitä enää auki tarvitse pitääkään. Kun tuotetta myyvä taho ei itsekään usko, että paikalle joku vaivautuisi, niin ei maksava asiakas sellaiseen rahaa laita. Isäni on hyvä esimerkki, pääsee tätä nykyä ilmaiseksi hallille, mutta muutaman arkipelin jälkeen on todennut, ettei maksa vaivaa, kun yleisöä on niin vähän, tunnelma ankea ja alakatsomon paikatkaan ei tunnu omilta.

Kyllä Turussa jääkiekko kiinnostaa ja seura tekee viikonloppupeleihin hyvää työtä. Se kantaa kohtalaiseen tulokseen, mutta kyllä tuo arkipelien oletustaso pitäisi olla 4000-4500 oli vastassa ketä tahansa. Nuo nyhjäykset hiljaisessa, tyhjyyttään ammottavassa areenassa on huonointa markkinointia satunnaiskatsojalle. Ymmärtävätkö nuo massat arki ja viikonloppupelien eron vai olettavatko, ettei Tepsin matseissa kukaan koskaan käy? Se olisi huonoin mahdollinen tilanne.
 
Viimeksi muokattu:

kiekko-ollie

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinka moni alakerran kausikorttilaisista siirtyisi yläkerran 99€- kausarin käyttäjiksi. Lisäisikö se yleisöä? Olisiko arkipeleissä yhä 3000 katsojaa? 1500 alakerrassa, 1500 yläkerrassa? Tunnelma 0? Sitouttaisiko 3€/peli-kausari käymään peleissä? Näitä asioita itse mietin kun olen pohtinut tätä yleisökatoa. Onko Foxilla tietoa että näin ei ole?
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt kun kokemuksia on kertynyt, niin paljonko parempi tunnelma 3k katsojan pelissä on kun kaikki istuvat alhaalla? Itsellä soivat korvat joka matsin jälkeen kun vieruskaverit huutavat kurkku suorana. Eli tuo tunnelman lisääminen katsomoja sulkemalla on kyllä aivan mahtava argumentti.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä Turussa jääkiekko kiinnostaa ja seura tekee viikonloppupeleihin hyvää työtä. Se kantaa kohtalaiseen tulokseen, mutta kyllä tuo arkipelien oletustaso pitäisi olla 4000-4500 oli vastassa ketä tahansa. Nuo nyhjäykset hiljaisessa, tyhjyyttään ammottavassa areenassa on huonointa markkinointia satunnaiskatsojalle.

Erittäin hyvin sanottu. Kun innoissaan tulee hallille ja päällimmäisenä lopputulemana on kiusaantuminen niin kynnys tulla uudestaan on .... hyvin korkea.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Hopeavarjo Samanlaisia ajatuksia tuosta "negatiivisesta kierteestä". Yläkatsomoiden sulkeminen tavallaan normalisoi sen tilanteen, että peleihin ei edes yritetä saada paljon katsojia paikalle. Inhorealistinen päätös, joka varmaan joissain tilanteissa toi säästöjä, mutta samalla lähettää aika tylyn viestin seuran tavoitteista ja kunnianhimosta. Itse olin tuon päätöksen kannattaja aikoinaan, koska uskoin jonkinlaiseen tunnelman paranemiseen/tiivistymiseen, mutta pakko se on myöntää, että väärässä olin. Mitä tällä on oikeasti saavutettu? Ne säästöt mitä joissain siivouskuluissa tai henkilöstökustannuksissa syntyy, ovat yksi hyttysen paska tässä kokonaiskonkurssissa, jossa miljoonia palaa taivaan tuuliin joka tapauksessa. Sen sijaan jos saadaan edes kourallinen tyytyväisiä katsojia tai kausikorttilaisia lisää yläkertaan nykyiseen verrattuna, se on kaikki kotiin päin. Tietysti se on vain ensi askel isossa tarinassa, mutta askel eteenpäin kuitenkin.
 

kiekko-ollie

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Hopeavarjo Samanlaisia ajatuksia tuosta "negatiivisesta kierteestä". Yläkatsomoiden sulkeminen tavallaan normalisoi sen tilanteen, että peleihin ei edes yritetä saada paljon katsojia paikalle. Inhorealistinen päätös, joka varmaan joissain tilanteissa toi säästöjä, mutta samalla lähettää aika tylyn viestin seuran tavoitteista ja kunnianhimosta. Itse olin tuon päätöksen kannattaja aikoinaan, koska uskoin jonkinlaiseen tunnelman paranemiseen/tiivistymiseen, mutta pakko se on myöntää, että väärässä olin. Mitä tällä on oikeasti saavutettu? Ne säästöt mitä joissain siivouskuluissa tai henkilöstökustannuksissa syntyy, ovat yksi hyttysen paska tässä kokonaiskonkurssissa, jossa miljoonia palaa taivaan tuuliin joka tapauksessa. Sen sijaan jos saadaan edes kourallinen tyytyväisiä katsojia tai kausikorttilaisia lisää yläkertaan nykyiseen verrattuna, se on kaikki kotiin päin. Tietysti se on vain ensi askel isossa tarinassa, mutta askel eteenpäin kuitenkin.
Siis onko päätös taloudellinen? Se tässä minua askarruttaa. Vai voisiko päätös olla tuoda tunnelmaa kun kaikki sullotaan alakertaan. Totuus kuitenkin on että jos 4000 katsojaa ammutaan ylös ja alas niin tunnelma on sama kuin harjoituksissa
 

JohnVeiNe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TURKU - ÅBO
Oliskohan mahdoton ajatus joku 10-kerran kortti? Ajatuksena halvempi/peli kuin irtolippu, ja hieman kalliimpi/peli kuin kausarissa? Voisin kuvitella, että menis kauden alla kaupaksi ihan jees. Vähän sen tyylistä tais ollakin tammikuulle. Miten mahto tehdä kauppansa?
Ja saako kausarin omistaja irtolipuista alennusta? Jos ei, niin eikö siinäkin olisi ideaa? Eli jos tulet kausarilla peliin, saat kaverille lipun listahintaa halvemmalla?
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis onko päätös taloudellinen? Se tässä minua askarruttaa. Vai voisiko päätös olla tuoda tunnelmaa kun kaikki sullotaan alakertaan. Totuus kuitenkin on että jos 4000 katsojaa ammutaan ylös ja alas niin tunnelma on sama kuin harjoituksissa

Ei kai tuosta mitään faktaa ole, mutta eiköhän kyse ole juuri säästösyistä. Samapa tuo, tunnelma ei ole miksikään muuttunut näiden kolmen kauden aikana. Arkipeleihin on muutenkin vaikea luoda tunnelmaa. Kannattajakatsomo siitä pitkälti vastaa, ja sen toimintaan tuskin vaikuttaa yläkerta mitenkään radikaalisti. Tunnelma syntyy ennen kaikkea väenpaljoudesta. Näissä 3000-4000 peleissä on lopulta ihan sama miten se väki on jakautunut; sitä on joka tapauksessa liian vähän. Muutenkin tavoite tuskin on viihdyttää 4000 katsojaa maailman tappiin asti, vaan luoda edellytykset sille, ettei tarvitsisi edes keskustella yläkatsomoiden tarpeellisuudesta.
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen kuullut välikäden kautta liki korkeimmalta taholta, että päätös yläkatsomoiden sulkemisesta oli nimenomaan taloudellinen. Säästöä saatiin mm. järjestysmiehistä. Eskolahan aikoinaan kommentoi, ettei toivo yhdessäkään pelissä jouduttavan sulkemaan katsomoita, kun tiivistynyt tunnelma vetää alakatsomon täyteen ennakkomyynnillä. No, ei ole tapahtunut.

Tunnelmaan voisin kommentoida, että Suomessa se apatia tarttuu norovirustakin helpommin.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen kuullut välikäden kautta liki korkeimmalta taholta, että päätös yläkatsomoiden sulkemisesta oli nimenomaan taloudellinen. Säästöä saatiin mm. järjestysmiehistä..

Juurikin näin. Sama kuin tanssitytöt. Ottelutapahtuman kuluja yritetään karsia ja nämä ovat TPS:n ratkaisuja siihen.

Kaikenmaailman sepustukset tunnelmasta ja arvomaailmasta ovat vähän hassuja, joita korkeintaan me täällä palstalla otamme todesta.

Ja vaikka olenkin ns. yläkatsomon mies henkeen ja vereen, niin tuo on vain yksi oire itse taudista. En usko että yläkatsomon avaaminen/sulkeminen vaikuttaa lopulta yleisömääriin suurestikaan. Toki osa meistä vähistä jää kotiin senkin takia.

Fakta on että nykyisessä muodossaan Liiga kuihtuu entisestään ellei jotain älyttömälle sarjamuodolle sekä joukkuemäärälle tehdä. Lätkä varmasti pysyy pitkään Suomen ykkösurheiluna, mutta järjettömät päätökset lisätä peli- ja joukkuemääriä to the max, syövät kiinnostavuutta jatkuvasti.

Sen lisäksi kuluttajat ovat nykyisin yksittäisten "massahappeningien" perään enemmän kuin tällaisen jatkuvan tasaisen puuduttavan sarjan perään. Playoffit ovat Tapahtuma itsessään ja niiden huippumatseihin porukka tulee ilman eri käskyä. TPS-Jukurit ti-iltana on lähes toivoton tapaus (varsinkin kun sen toistaa x15 kertaa kaudessa).

Mielestäni esim. tuo Ketun halvat kausikortit on kokeilemisen arvoinen idea. Siltikään en usko että ihmiset vaivautuvat paikalle tylsimpiin runkkaripeleihin vaikka kausikortti olisi taskussa. Mutta olisipa sentään seuralla ne rahat kassassa.

Kaiken tämän jälkeen olen silti sitä mieltä, että TPS voi hyvinkin saada katsojakeskiarvoa huomattavasti nostettua. Keinoja on täälläkin mainittu ja niitä on varmasti paljon lisääkin. Silti noihin 90-luvun kiimakausiin ei taida enää Suomen lätkässä olla paluuta ainakaan samassa muodossa. Toki jollain uudella hallilla ja mestaruusputkella saatetaan hommaa tekohengittää vielä pitkäänkin.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Itse olen Turussa käynyt katsomassa sen yhden hifkipelin alkukaudesta. Siihen asti peli kulki, jaksettiin yrittää heikompinakin hetkinä ja ei väsytty. Lisäks peluutus oli ollu fiksua. Sen takia ajettiin emännän kanssa Tampereelta lauantaimatsiin.

Nyt emäntä ehdotti että mentäs kattoo tepsi-ässät tässä joku tuleva lauantai. Siis ihminen joka ei jääkiekosta välitä ehdotti sitä. Ja tiedättekö mitä? En tiedä kiinnostaako mua. Kaskiselle maksetaan siitä että peluutus olis fiksua. Ja pelaajille maksetaan siitä että ei luovuteta ja että heitetään kiekkoa ja omaa miestä vastustajan maalille. Jos niin kävis ja hävittäs taistellen niin ei siinä mitään, voisin silti olla ylpeä kannattaja. Nyt en voi, lähinnä hävettää.

Lipun hinta ei oo itselle oleellinen. Haluan hyvän istumapaikan ja maksan kyllä mielelläni jos joukkue taistelee. Jos ei, niin äänestän poissaolollani.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oliskohan mahdoton ajatus joku 10-kerran kortti? Ajatuksena halvempi/peli kuin irtolippu, ja hieman kalliimpi/peli kuin kausarissa? Voisin kuvitella, että menis kauden alla kaupaksi ihan jees. Vähän sen tyylistä tais ollakin tammikuulle. Miten mahto tehdä kauppansa?
Ja saako kausarin omistaja irtolipuista alennusta? Jos ei, niin eikö siinäkin olisi ideaa? Eli jos tulet kausarilla peliin, saat kaverille lipun listahintaa halvemmalla?

Molemmat kuulostavat hyviltä ehdotuksilta. NHL:ssä nuo lippupaketit ovat ihan peruskauraa lipunmyynnissä. Olenkin ihmetellyt tätä kankeutta ja mielikuvituksettomuutta mitä tulee lipunmyyntiin. Vuosikausia menty samalla "kausikortti tai irtolippu, ota tai jätä" -mallilla. Nyt oli tosiaan tammikuussa joku arkipaketti myynnissä. Näitä pitäisi vain pystyä myymään ihmisille eikä vain luoda joku konsepti ja antaa sen sitten hautautua muiden uutisten alle. Vaatii sinnikkyyttä, mainostamista, asian esillä pitämistä, hehkuttamista jne. että näistä saadaan kaikki potentiaali irti. Tuntuu että sillä osastolla jäädään aina vähän puolitiehen, vaikka periaatteessa ilmaisia mainoskanavia on nykyään vaikka kuinka paljon.

Kaikki lähtee tietysti kausarimyynnistä, jota ei voi liikaa korostaa. Kausarit luovat sen kokonaiskysynnän ja varman tulon jokaisesta ottelutapahtumasta. Myyty penkki on myös aina pois tarjonnasta, jolloin ainakin teoriassa jäljelle jäävistä paikoista on kovempi kilpailu. Kynnys lähteä hallille ja kuluttaa siellä oheispalveluihin on aina huomattavasti matalampi kun kausari on valmiina taskussa. Täydempi halli taas edesauttaa tunnelman luomisessa ja tekee ottelutapahtumasta houkuttelevamman myös satunnaiskatsojille. Nyt kun joissain peleissä on 3200 maksettua lippua, niin ei mitenkään voi antaa puhtaita papereita kausarimyynnistäkään.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni esim. tuo Ketun halvat kausikortit on kokeilemisen arvoinen idea. Siltikään en usko että ihmiset vaivautuvat paikalle tylsimpiin runkkaripeleihin vaikka kausikortti olisi taskussa. Mutta olisipa sentään seuralla ne rahat kassassa.
Olen kääntänyt kelkkaani ja olen myös sitä mieltä, että Kettuherran ajamaa agendaa halvoista kausikortista tulisi kokeilla. Varmasti kausikorttien keskihinta putoaisi, mutta eipä niitä nyt tunnu menevän hirveästi kaupaksi muutenkaan.
Olennaista on, että ko. kausikorttimyynti aloitetaan todella hyvissä ajoin ja paukutetaan voimalla massoihin ja rakennetaan keinot ihmisten yllyttää toinen toisiaan (esimerkkejä jalkapallosta). Kauden aikana sitten pitäisi harrastaa vielä voimakkaampaa hintadiskriminaatiota pelien osalta. Lauantain IFK, Kärpät, Tapparan tms. pelien irtolippujen keskihintaa jonkun verran ylös nykyisestä, kun taas arkipelien irtolippujen keskihintaa alemmas. Halpojen kausikorttien markkinoinnissa voidaan tuoda jo esiin "kiimapelien härskit hinnat", jolla kannustetaan myös tekemään koko kauden sitoumus. Kuten täällä todettua, ihmiset menevät ( ja maksavat hyvin) sinne missä on muutkin ihmiset (ison yleisön ja kiinnostuken pelit). Täten lauantain IFK-pelit menevät jatkossakin kaupaksi, vaikka hintoja nostetaan edellyttäen, että urheilullisesti pärjätään. Firmakausikortit sitten myydään osana yhteistyöpaketteja. Tätä tuotteistusta palloseura onkin vienyt käsittääkseni eteenpäin.

Liigan ongelmat ovat tiedossa ja TPS ei niille yksinään mitään voi. Televisiointi toki syö katsojamääriä, mutta 900k€ TV-raha tekee edelleen joka peliin 3000 maksanutta lisäkatsojaa lipun keskihinnan ollessa 10€. Telian tullessa puikkoihin ensi kaudella huhutaan, että TV-raha olisi nousemassa (tuntuu edelleen melko käsittämättämöltä huomioiden Sanoman ongelmat saada tuote kannattamaan mitenkään). Se miten Telia meinaa tuotetta kaupallistaa, on kaiketi vielä pimennossa.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viime vuosien parantuneet otteet runkosarjassa voivat vaikuttaa kiinnostavuuteen myös toisella tavalla. Synkkien vuosien aikana sääliviivan saavuttaminen oli Tepsillä kiven alla ja siten yksittäisellä runkosarjaottelulla oli enemmän merkitystä, kun sai jännittää etäisyyttä sääliviivaan ja saavuttaako TPS sen.

En tiedä puhunko vain omasta puolestani, mutta tälläkin kaudella sen jälkeen kun näki että homma toimii uudellakin valmennuksella ja kerättiin kaulaa tuolla Liigan kakkospaikalla, niin vähän tuli sellainen fiilis että "pelaillaan nyt nämä höntsät pois ja kausi alkaa sitten maaliskuussa". Liigan taso on niin heikko, että pitkään aikaan ei ole ollut minkäänlaista uhkaa siitä että TPS ei pudotuspeleissä pelaisi. Itselläni vielä runkosarjan sijoituksella ei ole suuremmin väliä. Tietysti runkosarjan voitto olisi pieni plussa, kotietu tai suora paikka helpottavat hieman ohjelmaa, mutta pohjimmiltaan se on minulle ihan sama lähteekö TPS pudotuspeleihin sijalta 1. vai 10, onnistuminen pleijareissa ratkaisee onko kausi onnistunut.

Tällä kaudella on myös vasta tosiaan ymmärtänyt kuinka hmv -osastoa nuo uudet jengit ovat. Aiemmin tuli Turussa käydessä aina mentyä katsomaan jos TPS pelasi, nyt jos joku uusista on vastassa niin jää kyllä väliin, niin heikkotasoisia nuo matsit ovat eikä niissä kovin usein ole tunnetta kentälläkään.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Otetaan kuntosalibisneksestä mallia. Myydään kulkukortti, joka siis jääkiekon tapauksessa edustaisi kausikorttia. Kotisivuille toimiva verkkokauppa. Kuluttaja voi itse ladata kortille verkkokaupasta tai toimistolla:

a) Kertakäynti
b) 10 kertaa
c) "1 kk" – olkoot se vaikka ½ kautta
d1) Koko kausi, kertamaksu
d2) Koko kausi, kk-hinnoittelu

Samaa korttia voi käyttää sitten seuraavallakin kaudella. Matalampi kynnys ladata olemassa olevalle kortille ja tilille kuin tehdä päätös vuosittaisesta uuden kausikortin tilaamisesta. Mahdollisuus myös paikkaluokan vaihtoon kesken kauden. Jos päätykatsomo ei miellytäkään, ostaa seuraavan erän C-katsomoon. Tai jos tunnistaakin itsestään lutuurilassen vikaa, hankkii loppukauden paikat kannattajakatsomosta. Kortin ostajalle ensimmäinen tutustumiskäynti vielä ilmaiseksi, niin ostohousut käy kuumana. Sitten kyseinen läpyskä jo löytyykin ja siitä on helppo jatkaa eteenpäin.

Toki joku Ticketmaster tästä nalkuttaisi, kun ei pääsisi vetämään välistä, mutta jossain vaiheessa sekin sopimus on katkolla.
 
Viimeksi muokattu:

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt emäntä ehdotti että mentäs kattoo tepsi-ässät tässä joku tuleva lauantai. Siis ihminen joka ei jääkiekosta välitä ehdotti sitä. Ja tiedättekö mitä? En tiedä kiinnostaako mua. Kaskiselle maksetaan siitä että peluutus olis fiksua. Ja pelaajille maksetaan siitä että ei luovuteta ja että heitetään kiekkoa ja omaa miestä vastustajan maalille. Jos niin kävis ja hävittäs taistellen niin ei siinä mitään, voisin silti olla ylpeä kannattaja. Nyt en voi, lähinnä hävettää.
Hämmentävää tekstiä sarjakakkosen keskustelupalstalla. Toki tämän kalenterivuoden otteet ovat olleet heikompia, en kiistä, ja viimeiset kotiottelut ovat olleet tuskaa. Mutta kun isossa kuvassa katsoo, tämän kauden TPS:n otteissa ei ole ollut tippaakaan hävettävää. Vielä kolme vuotta sitten likimain tänä päivänä TPS otti lauantaina kotiyleisönsä edessä Tapparalta 1-8 kuokkaan. Siinä mielestäni huomattavasti enemmän häpeämisen aihetta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kuinka moni alakerran kausikorttilaisista siirtyisi yläkerran 99€- kausarin käyttäjiksi.
Riippuu näkökulmasta!

Jos asiaa lähestyy turkulaisen negaation kautta ("mahtaaks' täst' nyssit' kuitenkaa' mittää' tulla"), niin todennäköisesti 100% alakerran kausikorttilaisista siirtyisi yläkertaan. Vastaavasti jos avaa silmänsä ja katsoo alakerran katsojarakennetta, huomaa hyvin pian, että asia ei välttämättä olekaan näin. On erittäin vaikeata nähdä alakerran kravattikaulojen siirtyvän yläkertaan toppatakkien ja tuulipukujen joukkoon. Alakerrassa on paljon firmakausareita ja eri yhteistyökumppanien sopimuksiin liittyviä kausikortteja, että ne eivät tule koskaan siirtymään ylös.

Oikeastaan yhden luvun mä haluaisin tietää: kuinka monta kausikorttia A- tai C-katsomoista on myyty yksityishenkilöille? Nämä ovat ne potentiaaliset yläkertaan siirtyjät - näistäkin hatusta vedettynä maksimissaan puolet. Joillekin TPS:n kausikortti hyvältä paikalta on edelleen eräänlainen statussymboli.

Lisäisikö se yleisöä?
Viime vuosina myytyjä kausikortteja on ollut reilut 2.000 ja alimmat ilmoitetut yleisömäärät reilut 3.000. Jos kausikortteja saataisiin myytyä kokonaisuutena esim. 3.500, niin kyllä, kyllä se lisäisi yleisöä. Kausikorttien päälle vielä ne muutama sata irtolippulaista, niin koskaan ei tarvitsisi ilmoittaa alle 4.000 yleisömääriä. Tämä olisi mielestäni hyvä lähtökohta uudelle alulle.

Olisiko arkipeleissä yhä 3000 katsojaa? 1500 alakerrassa, 1500 yläkerrassa? Tunnelma 0?
Jos Porissa pystytään myymään 1.500 kausikorttia seisomakatsomoon, niin miksi ei Turussa 1.500 kausikorttia yläkatsomoihin? Oletuksena on, että firma- ja fanikausareita myytäisiin edelleen lähes sama määrä (~2.000) kuin tälläkin hetkellä. Jokunen alakerran yksityishenkilö saattaisi siirtyä yläkertaan, mutta se olisi massassa häviävän pieni osa.

Sitouttaisiko 3€/peli-kausari käymään peleissä?
Ei!

Mutta olisipa hemmetin helppoa lähteä, kun se lippu on jo valmiiksi taskussa.

Onko Foxilla tietoa että näin ei ole?
Ei ole tietoa - eikä kokemusperäistä tietoa ole kenelläkään ennen kuin asiaa kokeillaan!

Mulla on vain valistuneita arvauksia, joita teen pitämällä silmät auki ja tarkkailemalla muiden tekemisiä. Yksi tarkkailun kohteeni on asukasluvultaan Turkua pienemmässä kaupungissa sijaitseva jääkiekkoseura, joka on 10+ viimeistä vuotta vetänyt Euroopan suurimpia yleisömääriä. Voiko se jumalauta olla niin vaikeata myöntää, että ehkä siellä ollaan aikoinaan (kun nousu konkurssin partaalta Euroopan ykköseksi alkoi) tehty jotain asioita oikeinkin? Kun tämä tosiasia on tunnustettu, niin ehkä seuraavaksi pitäisi miettiä, että mitäköhän heidän tekemisiään voisi soveltaa Turkuun ja turkulaisten saamiseksi jälleen Turkuhallille seuraamaan (aikoinaan 20-25 vuotta sitten) Euroopan ykkösseuraa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös