Mainos

Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 739 030
  • 3 722

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Minä en ainakaan usko väitettä, että TPS:n markkinointi olisi esimerkiksi eilisen ottelun markkinoimiseksi tehnyt kaikkensa ja enempää katsojia ei olisi saatu halliin enää yhtään.
En usko myöskään sitä, että halli olisi liian suuri. Kyllähän iso halli antaa todella laajat mahdollisuudet katsojapotentiaalin realisoimiseen. Kysymys on vain ja ainoastaan miten se tehdään. Jos TPS:n markkinoinnissa ei tähän löydetä nykyisiä parempia toimenpiteitä, jossain on silloin pahasti vikaa. Joukkue menestyy ja tarjolla on iso halli, mutta jossain vain pyöritellään peukaloita. Eihän ammattitaitoisessa markkinoinnissa koskaan pitäisi olla sellaista tilannetta, että kaikki keinot on käytetty eikä mitään voida nykytilanteelle.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Hienon listan teit! Useammastakin kohdasta on helppoa olla kanssasi samaa mieltä.

Toisaalta ongelmien listaajia löytyy aina, ongelmien ratkojia huomattavasti vähemmän. Onhan näitä syitä kerrottu ihan Ruissalosta saakka, kuinka yleisökato johtuu kauniista syysilmoista, pitkälle jatkuneesta veneilykaudesta jne. Tehtiinkö silloinkaan mitään muuta asian hyväksi kuin että todettiin ongelman olemassaolo?

- Enemmän kilpailevia ajanvietemahdollisuuksia
Tämä sama syy tai ongelma toistuu käytännössä joka listauksessa! Tämä ei ole koskaan auennut mulle.

Mitä kilpailevia ajanvietemahdollisuuksia on nyt niin paljon enemmän kuin vaikkapa 10-15 vuotta sitten? Ainakaan omalla kohdallani en ole huomannut mitään suurempaa muutosta. Samat punttisalit, lenkkimaastot, biljardisalit, elokuvateatterit, lähikapakat jne. ovat olemassa kuin 2000-luvun alussakin. Paikat ovat saattaneet vaihtua, yritysten nimet vaihtua jne., mutta ihan yhtä lailla edellämainitut paikat kilpailevat vapaa-ajastani matsi-iltoina kuin vaikkapa tammikuussa 2005.

Voisiko joku listata vaikkapa kolme-viisi uutta, ottelutapahtuman kanssa kilpailevaa vapaa-ajanviettomahdollisuutta, joita ei ollut 10-15 vuotta sitten?

Sama syy tuntuu toistuvan joka ainoassa listauksessa, mutta kertaakaan en ole nähnyt mitä sillä oikeasti tarkoitetaan. Mulla on hieman sellainen tunne, että kyseinen "syy" on vain niin helppo listata sen enempää ajattelematta sisältöä. Kun sitä samaa olematonta syytä toistetaan riittävän pitkään, niin loppupeleissä se muuttuu (palsta-) totuudeksi. Vähän sama juttu kuin ainainen listaussuosikki "yleinen taloustilanne".
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
En usko myöskään sitä, että halli olisi liian suuri. Kyllähän iso halli antaa todella laajat mahdollisuudet katsojapotentiaalin realisoimiseen. Kysymys on vain ja ainoastaan miten se tehdään. Jos TPS:n markkinoinnissa ei tähän löydetä nykyisiä parempia toimenpiteitä, jossain on silloin pahasti vikaa.
Eli sun mielestä myös suurempien asuinalueiden HIFK ja Tappara on muninut markkinointinsa kun eivät saa myytyä pienempiä hallejaan täyteen joka peliin?

Suurin syy yleisökatoon on otteluiden halpa ja helppo seuraaminen kotisohvalta.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Eli sun mielestä myös suurempien asuinalueiden HIFK ja Tappara on muninut markkinointinsa kun eivät saa myytyä pienempiä hallejaan täyteen joka peliin?

Jos joku toinen organisaatio vetää vihkoon, niin onko se relevantti syy vetää vihkoon täälläkin?

TPS:n markkinoinnin kannattaisi miettiä, millainen henkilö se Satunnaiskatsoja on, joka nyt jättää tulematta otteluihin. Minkä ikäinen, millainen perhetilanne, missä asuu, jne ja syyt, miksi hän ei tule otteluihin. Sen jälkeen kun tästä on jotain tarkempaa tietoa, sitten pitää tehdä tarvittavat toimenpiteet hänen kiinnostuksensa uudelleen herättämiseksi.

Jos katsojien kiinnostusta ei saada herätettyä paremmalle tasolle, tältäkin kaudelta tulee massiiviset taloudelliset tappiot. Varmasti ainakin TPS:n toimitusjohtajan luulisi olevan erittäin huolestunut, jos ja kun markkinointi antaa ymmärtää, että kaikki on tehty ja tulos on tämä.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä kilpailevia ajanvietemahdollisuuksia on nyt niin paljon enemmän kuin vaikkapa 10-15 vuotta sitten?

Sanoisin että kodin ulkopuoliset ajanvietemahdollisuudet eivät ole dramaattisesti lisääntyneet, mutta kodissa saatavilla olevat ovat. Konsoli- ja tietokonepelaaminen on aivan toisella tasolla kun vaikkapa silloin 90-luvun Segan ja NHL 94n aikaan, tai myöhemmin. Suoratoistopalvelut, Netflix etunenässä, sosiaalinen media hyvin monessa muodossa, kasvuvaiheessa oleva virtuaalitodellisuus. Enemmän ihmiset viettävät aikaa kiinni ruuduissa kuin kodin ulkopuolisissa tapahtumissa, joissa niissäkin mm. konserttitarjonta on lisääntynyt, elokuvat ovat viihdyttävämpiä uudemmilla tekniikoilla jne.. (OTnä mieleen tuli että mitenköhän virtuaalitodellisuuden kehittyminen tulee vaikuttamaan kiekon seuraamiseen tulevaisuudessa, ei varmaan ole mahdotonta, eikä välttämättä edes kovin kaukana se aika kun voi vetää VR-lasit silmille ja kuulokkeet korville ja olla "paikanpäällä" missä tahansa urheilutapahtumassa maailmassa pientä maksua vastaan?)

Nämä nyt äkkiseltään tulevat mieleen, vaikka olet kieltämättä oikeassa että tuo on vähän sellainen lentävä lausahdus.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuossa ylhäällä se tärkein syy yleisökatoon tuli elikkä edullinen mahdollisuus katsoa pelit telkkarista. Ei varmasti ainoa mutta suurin syy. Kyllä tämä hankala tilanne on, olen aivan varma että vaikka eiliseen peliin olisi jaettu lippuja torilla ilmaiseksi niin lähellekkään täynnä ei halli olisi ollut. Markkinoi siinä sitten.
 

BigJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse lasken itseni satunnaiskatsojaksi. Lähes kaikki pelit olen tällä kaudellakin nähnyt, mutta valtaosan niistä televisiosta. Eilen ei käynyt mielessäkään mennä hallille, enkä olisi mennyt vaikka Eskola olisi käynyt halaamassa ja antanut ilmaisliput.

Lähinnä syinä, että vastustajalla ei ollut oikeastaan yhtään kiinnostavaa pelaajaa, tulos oli ennalta arvattavissa (joko Tepsi voittaa selvästi tai tulee kauden huonoin nyhjäyspeli 1-1 /1-2). Lisäksi tulossa on vielä paljon mielenkiintoisempia pelejä. Ainoa syy mennä hallille oli Ekin paluu, mutta eiköhän se pelaa seuraavassakin pelissä.

Teoriassa minusta voisi saada vakikatsojan, jos kotipelejä ei näkisi televisiosta ja kausari+vieraspelit tv-paketti olisi järkevän hintainen. Toinen syy voisi olla, jos tyttäreni innostuisi käymään peleissä / lastenmaailmassa, sitä ei ole vielä testattu ja on mielestäni aivan timanttinen idea.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Sanoisin että kodin ulkopuoliset ajanvietemahdollisuudet eivät ole dramaattisesti lisääntyneet, mutta kodissa saatavilla olevat ovat.

Enemmän ihmiset viettävät aikaa kiinni ruuduissa kuin kodin ulkopuolisissa tapahtumissa - - -
Nyt aletaan päästä "ongelman" ytimeen.

Ihmiset ovat passivoituneet (kodin ulkopuolisiin tapahtumiin). "Ongelman" ratkaisu lähteekin siitä, että "kuinka saada ihmiset aktivoitumaan". Varsinainen kilpailu ihmisten vapaa-ajasta ei siis nähdäkseni ole kasvanut. Ihmisten vapaa-ajan viettotapa on muuttunut. Toisin sanoen myös markkinoinnin pitää muuttua. Enää ei riitä se, että kilpaillaan muita kodin ulkopuolisia vapaa-ajan viettotapoja vastaan. Ensin ne ihmiset pitää saada markkinoinnilla ulos sieltä kodeistaan. Kuinka tämä sitten tapahtuu? En tiedä! Vinkkejä voisi ehkä hakea esim. kuntosalien markkinoinnista? Samalla tavallahan ne yrittävät houkutella sohvaperunoita pois kotinurkista aktiivisempaan elämään.

Ainakin mun käsittääkseni nykyisin on hyvin suosittua myydä erilaisia pitkäaikaisia jäsenyyksiä yksittäisten tutustumistarjousten yms. sijaan. Vertaa tätä yksittäisen (alennetun) ottelulipun ja kausikortin myyntiin. Kuntosaleillehan "paras" asiakas on sellainen, joka ostaa kausikortin, mutta ei välttämättä käy kuin sen muutaman kerran. Samaten jääkiekkoseuralle kausikortin ostaja on aina se paras asiakas. Rahat saadaan pois jo ennen kauden alkua eikä peliesitykset tai sijoitus sarjataulukossa pääse vaikuttamaan ostopäätöksen tekemiseen.

Tämä markkinointi on mun mielestäni täysin retuperällä TPS:n toiminnassa. Kuinka paljon kausikortteja markkinoidaan kesähelteillä? Kuten aiemmin sanoin: perustyö myös hallin täyttämiseen tehdään jo kesällä.

- - - että tuo on vähän sellainen lentävä lausahdus.
Ongelma "enemmän ajanvietemahdollisuuksia" kuulostaisi paljon paremmalta (ja ratkaistavammalta) muodossa "ihmiset ovat passivoituneet".
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käyttäjä @aurajoki marmattaminen ja kritisoiminen on helppoa, vaan missä ideasi ovat? Millaisin, konkreettisin, keinoin TPS olisi eiliseen KooKoo-matsiin vetänyt tuplasti enemmän väkeä ilman mitään päättömiä lipputarjouksia ym.? Kyllähän näitä syitä tässä monet käyttäjät ovat laukoneet, ja niistä syistä usea on sellainen johon TPS ei organisaationa vain voi mitään.

Matseja on paljon, mainitsemallasi satunnaiskatsojalla vapaa-aikaa ei niinkään, kaikki pelit eivät vain kutkuta vatsanpohjassa samalla tavallla -- miten TPS nuo ongelmat ratkoisi? Eilinen oli kuitenkin toinen arkikotimatsi kolmen arkikotimatsin putkessa, vastustajana Liigan 13. "kiinnostavin" vierasjoukkue ja lopputulos ilmiselvä. Satunnaiskatsojaa hankala sytyttää, vai oletko toista mieltä?
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Jos joku toinen organisaatio vetää vihkoon, niin onko se relevantti syy vetää vihkoon täälläkin?
Ei tietenkään. Mutta jos luet vielä kerran tuon minulta lainaamasi kohdan niin ymmärtänet ettei se ole helppoa täyttää edes pienempiä halleja joka ottelussa nykyisessä liigassa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Itse lasken itseni satunnaiskatsojaksi. Lähes kaikki pelit olen tällä kaudellakin nähnyt, mutta valtaosan niistä televisiosta. Eilen ei käynyt mielessäkään mennä hallille, enkä olisi mennyt vaikka Eskola olisi käynyt halaamassa ja antanut ilmaisliput.
Katsoitko kuitenkin eilisen matsin televisiosta?

Lähinnä syinä, että vastustajalla ei ollut oikeastaan yhtään kiinnostavaa pelaajaa, tulos oli ennalta arvattavissa (joko Tepsi voittaa selvästi tai tulee kauden huonoin nyhjäyspeli 1-1 /1-2). Lisäksi tulossa on vielä paljon mielenkiintoisempia pelejä.
Oletan vastauksen edelliseen kysymykseeni olevan EI! Ehdottomasti ei!

Syythän matsin väliinjättämisellesi (joko hallilla tai televisiosta) olivat?
- vastustajalla ei ollut yhtään kiinnostavaa pelaajaa
- tulos oli ennalta arvattavissa
- vielä on tulossa mielenkiintoisempia pelejä

Jos kuitenkin katsoit eilisen matsin televisiosta, niin selvennätkö miksi teit näin?

- vastustajallehan ei tullut yhtään parempaa pelaajaa - avasit sitten hallin oven tai television.
- lopputuloshan on ihan yhtä hyvin ennakoitavissa - avaat sitten hallin oven tai television.
- runkosarjaa on jäljellä vielä lähes 1/3 (noin kymmenen kotimatsia) eli matseja on vielä reilusti tulossa - avasit sitten hallin oven tai television.

JOS katsoit eilisen matsin televisiosta, niin haluatko kertoa ihan sen todellisen syyn, miksi katsoit matsin televisiosta etkä mennyt hallille?
(mulla on asiasta pieni aavistus ja tulen jatkamaan siitä, mutta haluaisin ensin nähdä sen todellisen syyn ihan kirjoitettuna)

EDIT: selvennän vielä kysymystäni

Eilen sulle ei tullut mieleesikään mennä hallille syistä, jotka luettelit. MIKSI kuitenkin katsoit matsin televisiosta, JOS katsoit?

En siis halua nähdä enempää syitä miksi et mennyt hallille. Haluan nähdä sen syyn, miksi katsoit matsin televisiosta (JOS katsoit).
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Käyttäjä aurajoki marmattaminen ja kritisoiminen on helppoa, vaan missä ideasi ovat? Millaisin, konkreettisin, keinoin TPS olisi eiliseen KooKoo-matsiin vetänyt tuplasti enemmän väkeä ilman mitään päättömiä lipputarjouksia ym.?
Kyllähän aurajoen teksteissä on ihan selkeitä, konkreettisia ideoita, jos niitä tekstejä vain lukisi. Hän ottaa kantaa ehkä hieman yleisemmällä tasolla kuin pelkästään yksittäisen KOK-matsin markkinointiin.

TPS:n markkinoinnin kannattaisi miettiä, millainen henkilö se Satunnaiskatsoja on, joka nyt jättää tulematta otteluihin. Minkä ikäinen, millainen perhetilanne, missä asuu, jne ja syyt, miksi hän ei tule otteluihin. Sen jälkeen kun tästä on jotain tarkempaa tietoa, sitten pitää tehdä tarvittavat toimenpiteet hänen kiinnostuksensa uudelleen herättämiseksi.
Esim. tässä lainauksessa on ihan konkreettisia ehdotuksia TPS:n markkinointipuolen käyttöön.

- selvitä potentiaaliset asiakkaasi
- selvitä potentiaalisten asiakkaidesi taustat, tarpeet ja mielenkiinnon kohteet
- herätä heidän kiinnostuksensa omaa tuotettasi kohtaan

Aurajoen tekstihän on kuin lähes suoraan markkinoinnin oppikirjasta - ainakin jos sen lukee ajatuksella. Olen sanonut tämän ennenkin: välillä tuntuu siltä, että yleinen mielipide aurajoen tekstejä kohtaan on negatiivinen vain ja ainoastaan siitä syystä, että tekstien kirjoittaja on aurajoki.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Jos sen tosiasian, että TPS:n markkinointiosasto luovutti jo ennakkoon KooKoo-ottelun markkinoinnin, sanotaan olevan aiheetonta kritiikkiä ja marmattamista, niin ollaan kyllä aika oudoilla vesillä. Tällaisten henkilöiden, jotka ovat siis sitä mieltä, että TPS-markkinointi on todella hyvää eikä sitä voi parantaa, kannattaisi selata tätäkin viestiketjua taaksepäin ja katsoa, mitä Mr. Fox on kertonut organisaatiosta nimeltä SC Bern.
Suomessa tyydytään aina hakemaan miljoona syytä siihen, miksei kannata mitään tehdä, koska tilanne on toivoton. Muuallla maailmassa toivoton tilanne koetaan ennemminkin mahdollisuudeksi kuin ongelmaksi.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Eilen vähän aikaa vilkuilin matsia Prolta ja ihmettelin mitä Turussa oikein vaaditaan että ihmiset käyvät matseissa? Joukkue pelaa voittavaa ja tehokasta lätkää ja halli kumisee tyhjyyttään. Jonkin asian on pakko olla kausimarkkinoinnissa ja tapahtumamarkkinoinnissa päin helvettiä, tietämättä näkyvyydestä ja kampanjoista yhtään mitään. Onko lippujen hinnat kohdallaan? Ei kai turkulaisten masut voi olla ruokittu sillä kultavuosien jälkeen tulleella yhdellä mestaruudella ja mitkään muut kuin sakukoivu-tapahtumat ja finaalipelit eivät kelpaa? Eikö siitä mestaruudesta kuitenkin ole jo "kohta" kymmenen vuotta?
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Eilen vähän aikaa vilkuilin matsia Prolta ja ihmettelin mitä Turussa oikein vaaditaan että ihmiset käyvät matseissa?
- - -
Jonkin asian on pakko olla kausimarkkinoinnissa ja tapahtumamarkkinoinnissa päin helvettiä, tietämättä näkyvyydestä ja kampanjoista yhtään mitään.
Mahtavaa saada "ulkopuolinenkin" näkökulma asiaan!

Jotenkin tuntuu siltä, että 95% TPS-osion aktiivisista kirjoittajista on tyytyväisiä nykytilanteeseen. Wanha viisaus sanoo: tyytyväisyys tappaa kehityksen. Mulle on monta kertaa sanottu, että varmasti TPS:n toimistolla on (oikein palkattuja) ihmisiä, jotka ammatikseen pohtivat näitä asioita. Esim. mun tai aurajoen heittämät kehitysehdotukset ovat täyttä paskaa jne. Toimistolla on sentään ammattilaisia laskemassa näitä asioita ja tekevät varmasti parhaansa saadakseen esim. tammikuun torstaiseen KOK-matsiin lehtereille 3.754 katsojaa.

Jos meillä ei olisi näin ammattitaitoista ja ahkeraa markkinointiosastoa (kuten osa kirjoittajista kuvittelee), niin eilisessä matsissa olisi ollut paikalla enää vain pelaajien vaimot ja tyttöystävät, vai?
 
Viimeksi muokattu:

jukkaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paljonko täällä oikein odotetaan yleisöä arkipeleihin? Yläkatsomon ollessa kiinni kapasiteetti on kuitenkin vain 6k luokkaa, joista parhaat paikat näyttäisivät kohtalaisen hyvin täytetyiltä vastustajat huomioon ottaen. Mahtuisihan sinne toki vielä enemmänkin, mutta kukapa haluaa näitä ns. vähemmän kiinnostavia vastustajia mennä katsomaan kehnommille paikoille, kun sen pelin voi helposti katsella kotonaan töllöstä. Ja ainahan voi sulkea lisää katsomonosia, jotta yleisö on tiiviimmin ja tunnelma paranee.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Mika Eskola muistaakseni sanoi ensimmäisessä TPS-toimitusjohtajahaastattelussaan, että jokainen tyhjä tuoli hallissa merkitsee, että työtä on tehtävänä edelleen. Lisäksi hän sanoi, että tulee pitämään huolta siitä, että jokaiseen työtehtävään TPS-organisaatiossa valitaan tehtäviensä tasolla oleva henkilö. Yhtään vapaamatkustajaa ei organisaatioon haluta.

Olisi kiva tietää, mitä mieltä Mika Eskola tänään on. Kaikki on hienosti mennyt tämän aikoinaan annetun lausunnon mukaan eikö vain?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Paljonko täällä oikein odotetaan yleisöä arkipeleihin?
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että mikä tahansa kuutosella alkava yleisömäärä on huonohko, mutta hyväksyttävä.

Ja ainahan voi sulkea lisää katsomonosia, jotta yleisö on tiiviimmin ja tunnelma paranee.
Tämäkö on se markkinoinnin uusin idea?

Voisiko sellainen idea olla yhtään toimiva, että yritettäisiin (markkinoinnin avulla) täyttää mahdollisimman paljon hallia? Vai onko tällainen ajattelumalli niin ysäriä, vanhanaikaista, so last season, passé? Nykyajan trendi on siis ahtaa mahdollisimman pieni porukka mahdollisimman tiiviisti mahdollisimman pieneen tilaan? Ei auta, mä olen auttamattomasti ajastani jäljessä.

Hei... mitä jos seuraavaan matsiin avattaisiin pelkkä A-katsomo ja tungettaisiin kaikki sinne? Jakkaroita ei välttämättä riittäisi jokaiselle, mutta kai sitä sylikkäinkin voi istua? Tappituntumalla jäyhä suomalainenkin kenties oppii nauttimaan pelistä ja tunnelma on niin tiivis, että Turkuhallin kattokin nousee muutaman metrin.

ESKOLAAA... B-, C- ja D-katsomotkin kiinni seuraavaan kotimatsiin. Abban sillipurkista oppia kuinka pakataan tiiviisti!
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Omalla kohdalla tämä Liigan paisuminen joukkuemäärän suhteen on heikentänyt kiinnostusta aika paljon. En voi välttyä ajatukselta että tuote on yksinkertaisesti heikompi kuin silloin aikanaan kun 2000-luvun alussa tykästyin käymään peleissä. KHL imee kaikki vähänkään kyvykkäät alle 35-vuotiaat pelaajat ja muut Euroopan sarjat vievät loput kuten aina on ollut. Tätä sitten paikataan parilla joukkueella Möttösiä Mestiksestä, jotta vähäinenkin talenttipooli levitetään mahdollisimman laajalle ja kaikki saavat huseerata ilman pelko karsinnoista, Tepsikin monena kautena. Jokereidenkin lähtö oli valtava menetys, menetettiin kiimaisin otteluelämys ja saatiin vaihdossa takaisin näitä KooKoo-pelejä.

Pelikin on valitettavasti aika tylsää seurattavaa monena iltana. Aina silloin tällöin sitä innostuu jostain pelistä jo etukäteen, mutta lopulta sitä jaksaa seurata kiinnostuneena ekat 10 minuuttia kunnes se sählääminen ja usein myös tunteen ja tunnelman puuttuminen alkaa pitkästyttää. Tälle on sitten vaihtoehtona vaikka NHL-kiekko josta näkee halutessaan vaikka kaikki pelit kotisohvalta. Tarjontaa on valtavasti enemmän kuin 10-15 vuotta sitten ja katsojien laatutietoisuus varmasti aivan eri tasolla kuin ennen.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pari mielenkiintoista pointtia sattui silmiin, kun lueskelin tarkemmin näitä edellisiä vastauksia.

Kyllähän näitä syitä tässä monet käyttäjät ovat laukoneet, ja niistä syistä usea on sellainen johon TPS ei organisaationa vain voi mitään.

Matseja on paljon, mainitsemallasi satunnaiskatsojalla vapaa-aikaa ei niinkään, kaikki pelit eivät vain kutkuta vatsanpohjassa samalla tavallla -- miten TPS nuo ongelmat ratkoisi? Eilinen oli kuitenkin toinen arkikotimatsi kolmen arkikotimatsin putkessa, vastustajana Liigan 13. "kiinnostavin" vierasjoukkue ja lopputulos ilmiselvä.
Hm... - "matseja on paljon"
Kotimatseja on 30 kappaletta, jotka sijoittuvat noin puolen vuoden (180 vuorokautta) sisään. Mun kaaliini ei uppoa ajatus siitä, että matseja olisi jotenkin liikaa. Esim. 5-7 vuotta sitten kotimatseja oli 29 kappaletta ja 10-12 vuotta sitten 28 kappaletta. Nämä yksittäiset lisäyksetkö nyt sitten ovat romahduttaneet katsojamäärät tai paremminkin innokkuuden tulla hallille? Kannattaja, jolle nykyinen ottelumäärä on liikaa, voi hyvinkin helposti palata 2000-luvun alkupuolen tasolle. Eihän hänen tarvitse kuin jäädä pois parista "ylimääräisestä" matsista.

- "satunnaiskatsojilla ei ole vapaa-aikaa"
Mihin tämä vapaa-aika sitten katoaa? Mun käsitykseni mukaan työajat ovat tulleet entistä joustavammiksi sekä työpäivät ennemmin lyhenevät kuin pitenevät. Loppujen lopuksi yllättävän harva on enää nykyään töissä maanantaista perjantaihin klo 08-16. Tämän jos minkä luulisi vain lisäävän joustavuutta saapua matseihin myös muulloin kuin viikonloppuisin. Jos viikonloppuisin on töitä, niin eikö vastaavasti viikolla pitäisi olla enemmän aikaa? Lisäksi myös työttömyys on lisääntynyt. Heillähän ei käytännössä muuta olekaan kuin vapaa-aikaa.

- "kaikki pelit eivät vain kutkuta vatsanpohjassa samalla tavalla"
No tämä nyt on totta! Kyllähän tietyissä matseissa on aina omanlaisensa latauksensa. Toisaalta eikö sinne hallille kuitenkin mennä pääasiassa katsomaan kotijoukkueen peliä, toivomaan kotijoukkueen voittoa jne.?

- "lopputulos ilmiselvä"
Tämä on käsittämättömintä paskaa pitkään aikaan! Vielä pari-kolme vuotta sitten selitys hallilla käymättömyyteen oli se, kun kotijoukkue ei pärjää. Tepsi ottaa kuitenkin turpiinsa. Nyt samaa selitystä käytetään myös siihen, että hallille ei viitsitä mennä, kun Tepsi kuitenkin voittaa...

Omalla kohdalla tämä Liigan paisuminen joukkuemäärän suhteen on heikentänyt kiinnostusta aika paljon.
- - -
Jokereidenkin lähtö oli valtava menetys, menetettiin kiimaisin otteluelämys ja saatiin vaihdossa takaisin näitä KooKoo-pelejä.
- "joukkuemäärän paisuminen on heikentänyt kiinnostusta"
Hm... (reilut?) kymmenisen vuotta sitten TPS pelasi "paikallisvastustajaansa" Espoon Bluesia vastaan kahdeksan kertaa runkosarjassa. Olisiko joku tällainen sitten parempi ratkaisu?

- "Jokereiden lähtö oli valtava menetys"
Tästä olen täysin samaa mieltä! Toisaalta mietin sitä, että miksi joku toinen joukkue ei ole täyttänyt tuota tyhjiötä. Esimerkkinä vaikkapa HIFK? Eihän Jokeritkaan aina ollut se kiimaisin vastus. 80-luvulla Jokerit oli tämän päivän KooKoo. Kiimaisin vastustaja tuolloin taisi olla Tappara. Miksi yksikään joukkue ei ole kannattajien mielissä pystynyt täyttämään sitä Jokereiden jättämää tyhjiötä? HIFK käy Turussa kaksi kertaa runkosarjan aikana...

Pelikin on valitettavasti aika tylsää seurattavaa monena iltana. Aina silloin tällöin sitä innostuu jostain pelistä jo etukäteen, mutta lopulta sitä jaksaa seurata kiinnostuneena ekat 10 minuuttia kunnes se sählääminen ja usein myös tunteen ja tunnelman puuttuminen alkaa pitkästyttää. Tälle on sitten vaihtoehtona vaikka NHL-kiekko josta näkee halutessaan vaikka kaikki pelit kotisohvalta.
Tämä on mielenkiintoinen pointti. "Kannattamani" seuran matsit ovat sellaista sähellystä, että seuraan ennemmin NHL:a kotisohvalta? Aika mystinen juttu! Tästä kohdasta pitäisi oikeastaan kirjoittaa enemmänkin. Tyydyn tällä hetkellä kuitenkin yksinkertaiseen lauseeseen.

"TPS:n ottelut alkavat pitkästyttää ekan kymmenen minuutin jälkeen, joten seuraan ennemmin kotisohvalta NHL:a!"

Tarjontaa on valtavasti enemmän kuin 10-15 vuotta sitten ja katsojien laatutietoisuus varmasti aivan eri tasolla kuin ennen.
Tarjontaa on liikaa? Melko mielenkiintoinen näkemys!

Toisaalta sanotaan, että TPS:lla on liikaa kotimatseja => kiinnostus TPS:a kohtaan laskee
Toisaalta sanotaan, että (muuta jääkiekko-) tarjontaa on valtavasti enemmän => kiinnostus TPS:a kohtaan laskee

Tässä vaiheessa voisi kysyä, että kuinka korkealla se kiinnostus on yleensäkään ollut.

EDIT: lisätty pari täydentävää sanaa
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Jos ollaan yhtä mieltä siitä, että Turun talousalueella asuu noin 500.000 ihmistä, niin 5.000 hengen houkutteleminen matsiin ei tarkoita kuin yhtä promillea väestöstä. Ei luulisi olevan ylivoimainen tehtävä TPS-markkinoinnille houkutella tällaista ihmismäärää hallille. Jääkiekko ainakin vielä tällä hetkellä on Suomen seuratuin yleisölaji.

Yksi iso ongelma satunnaiskatsojien houkuttelemiseksi hallille on varmasti TPS:n imago. Organisaatio on arroganttisen sisäsiittoinen. Hyvänä esimerkkinä nyt tällä kaudella on, että joukkueen pohjamudista Liigan kärkeen rakentanut valmennus saa suorituksestaan kenkää. Moniin vuosiin TPS ei ole menestynyt, ja siksi monet satunnaiskatsojat ovat lopettaneet otteluissa käymisen, koska miksi maksaa siitä, että oma joukkue esiintyy kuin teuraslampaat kaukalossa. Monet eivät edelleenkään usko, että nousu Liigan kärkeen olisi vieläkään pysyvämpää, vaan pelkäävät, että ensi kaudella sukelletaan taas. Miksi siis vaivautua tälläkään kaudella tulemaan hallille, kun jo on opittu olemaan sieltä pois aikaisempien vuosien konttausten seurauksena. Tuotteen voi raunioittaa lyhyessäkin ajassa, mutta sen ylös rakentaminen vaatii todella paljon pidemmän ajan.

TPS:n toiminnasta puuttuu uskottavuus vielä tänäkin päivänä. Koko kausi esimerkiksi ollaan haettu joukkueeseen täydennystä, muttei vieläkään ole löydetty. Mahdetaanko löytääkään enää tällä kaudella? Organisaatio näyttäytyykin ulospäin harrastelijatason touhuiluna, josta koskaan ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Punainen lanka puuttuu toiminnasta.

Menestyvä ja mielenkiintoa herättävä toiminta rakennetaan siis pitkäjänteisellä ja loogisella toiminnalla. Silloin ihmiset kiinnostuvat siitä, kun voivat jakaa organisaation arvomaailman ja toimintatavat. Silloin halutaan olla osa TPS-perhettä ja kannattaa sen arvoja. Tänä päivänä pitää kysyä, mikä on TPS:n nykyinen arvomaailma, kun joukkueen valmennus kertoo, ettei organisaation johto juurikaan keskustele sen kanssa, ja joukkueen kapteenit saavat oman kertomansa mukaan lukea tehdyistä muutoksista päivälehdistä.

Jottain tarttis tehrä!
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kilpailevaa jääkiekkotarjontaa on tosiaan tarjolla melkoisesti. Ennen kiekkoa oli tarjolla sunnuntaisin Hockey Nightissa ja tämän lisäksi lähinnä Urheiluruudun tai Tulosruudun pätkissä. Nykyään kiekkonälkäänsä voi tyydyttää vaikka mainitsemallani NHL-otteluilla, joitä näkee Viasatin/Viaplayn kautta niin paljon kuin jaksaa katsoa. Liigaa näkee samalla periaatteella Ruudusta. Liigaottelu ei enää ole tapahtumana kovinkaan erikoinen maailmassa jossa kaikki kiekkotarjonta + muukin viihde on vain muutaman klikkauksen päässä. Tietysti paikan päällä ottelussa on oma viehättävyytensä, mutta totuuden nimissä nämä 4000 katsojan arkiottelut ovat tunnelmaltaankin niin vaisuja ettei voi puhua kummoisestakaan elämyksestä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
nämä 4000 katsojan arkiottelut ovat tunnelmaltaankin niin vaisuja ettei voi puhua kummoisestakaan elämyksestä.

Miksi tunnelma on lässähtänyt? Onko mikään taho pyrkinyt kehittämään ottelun tunnelmaa? Onko kaikki keinot käytetty tunnelman kohottamiseksi?

Matikka(kaan) ei taida olla ihan sun juttus aurajoki?

Ei ole matikka minun leipälajini. Markkinointi on.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kilpailevaa jääkiekkotarjontaa on tosiaan tarjolla melkoisesti.
Mitä merkitystä kilpailevalla jääkiekkotarjonnalla on TPS-kannattajan silmissä?

Jos katsoo vaikkapa Detroit Red Wingsin matsin ennemmin kuin TPS:n matsin, niin eikö silloin kyseessä ole ennemmin DRW-kannattaja kuin TPS-kannattaja?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös