Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 738 177
  • 3 722

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en myöskään kovin mielellään alakatsomoista lippua osta. Pelin seuraaminen on hankalampaa, paikat joko kalliita (sivut) tai huonoja (päätykatsomot). Viimeinen alhaalta ostettu lippu taitaa olla jostain 2000 luvun alusta.
 

manttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toivottavasti noi pitkät lippujonot saa ihmiset entistä enemmän ostamaan lippunsa ennakkoon. Paitsi jos tykkää jonotella pelin alkuun asti.
 

Jessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
‪Hallin lipunmyyntijärjestelmä on kaatunut TPS:stä johtumattomista syistä, joten ovella myydään illan ottelussa irtolippuja yläkatsomoon 15€ ja lapset 5€.
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tästäkin olis voinu tietenkin vähän aiemmin ilmoittaa, että yläkatsomo on auki. Isäni ei suostunut alas tulemaan, ja kotiin siis jäätiin. Milloin katsomo aukaistiin?

Ei ainakaan vielä eilen verkkokaupasta lippuja ylös saanut.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tätä yläkatsomo-alakatsomo miekkailua on jännä seurata. Selvästi ainakin tällä palstalla on tilausta yläkatsomon paikoille ja osa jättää pelejä väliin tästä syystä.

Itse olen kerran nöyrtynyt alakatsomoon, mutta paljon mieluummin vaeltaisin ylös josta pelin näkee huomattavasti paremmasta näkökulmasta. En minä nyt sano että oli viimeinen kerta alakatsomossa, mutta kynnys lähteä peliin on huomattavasti korkeampi, koska oikeasti hyviä paikkoja ei alas saa edullisesti.

Sinänsä asia on Tepsin päätös ja saavat tehdä niinkuin haluavat, kuten olen jo aiemmin todennut. Valinta jossa menetetään jonkin verran katsojia, mutta ehkä laskelmien perusteella voitetaan (ainakin pitkässä juoksussa) jotain. Onhan tästä kuitenkin tarkat suunnitelmat ja laskelmat tehty etukäteen? En näe tässä mitään muuta etua, kuin taloudellisen. Jollain hallivuokran puolittumisella asia näyttäytyisi ihan eri valossa. Olen täysin valmis ymmärtämään ratkaisun jos siinä on vankka taloudellinen peruste taustalla, josta syytä ollaan valmiita menettämään jokunen sata hallilla kävijää.

Noh, oli miten oli, niin olisko mahdoton ajatus toteuttaa kompromissi asiassa? Muutaman yläkatsomon alarivin auki pitäminen jokaisessa pelissä ei liene mahdotonta toteuttaa? Jollain lippusiimalla rajattu alue, yksi sisäänkäynti ja järkkäri. Palvelut voisivat olla kerrosta alempana, kunhan tämä tuotaisiin julki jo lippua ostettaessa. Kuluna ei voi olla ylitsepääsemätön (järkkäri + työharjoittelija lakaisemaan lattiat pelin jälkeen).

Jos tuolla ylhäällä olisi vaikka muutama sata paikkaa, niin me puritaanit pääsisimme sinne ja vaikutus esim. hallin tunnelmaan olisi olematon. Ei ne yläkatsomon rokkipoliisit siellä alhaallakaan tunnelmaa tuo vaikka joku tuota silläkin perustelee. Tuota voisi kutsua jopa asiakaspalveluksi. Koska kapasiteettia on jatkuvasti vapaana, tulisi hallin kehittämistä jatkaa niin että yleisön rajaamisen sijaan yritettäisiin haalia mahdollisimman monia erilaisia katsojaryhmiä tekemällä katsomoihin erilaisia vaihtoehtoja.

Haaveissa siintää keskieurooppalaistyyppinen pubikatsomo yläkerrassa. Jospa meilläkin joskus alkoholipolitiikassa päästään siihen pisteeseen että tällainen voitaisiin toteuttaa.
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jessille, onko nyt siis niin, että vain lauantai peleihin on yläkatsomot auki vai oliko tämä vain poikkeus? Vielä taannoisessa Sport-pelissä katsomo oli auki.
 

Jessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jessille, onko nyt siis niin, että vain lauantai peleihin on yläkatsomot auki vai oliko tämä vain poikkeus? Vielä taannoisessa Sport-pelissä katsomo oli auki.

Tämä oli vain poikkeus. Vaikka lopulta tosiaan Ticketmasterin järjestelmän kaatumisen vuoksi yläkatsomoon myytiin tänään ovelta numeroimattomia lippuja. Muuten pitäisi olla myös perjantaisin yläkatsomo normaalisti auki.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä oli vain poikkeus. Vaikka lopulta tosiaan Ticketmasterin järjestelmän kaatumisen vuoksi yläkatsomoon myytiin tänään ovelta numeroimattomia lippuja. Muuten pitäisi olla myös perjantaisin yläkatsomo normaalisti auki.
Tepsillä onkin peräti yksi perjantaikotiottelu runkosarjassa vielä jäljellä ja siinä on vastassa HIFK, joten on varmaan helppo päätös pitää siinä yläkatsomo auki. Varmaan HIFKiä vastaan yläkatsomo avattaisiin saman tien keskellä viikkoakin. Aiemmat perjantaina Turkuhallissa tällä kaudella vierailleet joukkueet ovat olleet Kärpät, KooKoo ja Sport sekä tänään SaiPa. Kyllähän toi nyt näyttää siltä, että kun KooKoo ja Sport eivät yleisöryntäystä aiheuttaneet niin on päätetty tapauskohtaisesti harkita vastustajan kiinnostavuuden mukaan yläkatsomon avaaminen. Eli lähtökohtaisesti yläkatsomo lienee jatkossa kiinni näitä vähemmän yleisöä vetäviä joukkueita vastaan. Mielenkiintoista nähdä meneekö ensi kaudella yläkatsomo jo lauantaisinkin kiinni "HMV-jengejä" vastaan. Tällä kaudella ei enää lauantaisin ole heikosti yleisöä vetäviä joukkueita tulossa kylään kuin Jyp, mutta jyväshyväkkäätkin ehtivät siihen mennessä nousta top6-joukkueeksi ja siten hieman kiinnostavammaksi vastustajaksi.

On muuten selvästi havaittavissa, että TPS on onnistunut otteluohjelmassa vaikuttamaan siihen minä päivinä mitkäkin joukkueet Turussa vierailevat. Kaikki kotiottelut HIFKiä, Tapparaa, Kärppiä ja Lukkoa vastaan ovat viikonloppuisin ja "HMV-jengit" puolestaan tulevat kyläilemään pääsääntöisesti arkipäivinä. Tästä siis nähdään, että toimistolla on kyllä selvästi mietitty tätä asiaa miten katsomoja kannattaa pitää milloinkin auki. Tämä on siis itse asiassa enemmän vastustaja- kuin viikonpäiväriippuvainen asia, mutta TPS on onnistunut junailemaan kaikki kotiottelut yleisöä kiinnostavia joukkueita vastaan viikonloppuihin.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huomenna kärkipeli KalPaa vastaan Gatorade Centerissä. Odotettavissa viihdyttävää lätkää jos Tepsi vähän skarppaisi viime esityksiin nähden. Mahdollisuus saada hyvin yleisöä vaikka torstaipeli. Toivottavasti pääsisi heti aamusta ostamaan liput yläkatsomoon.
 

Taikajim

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Luleå
Kun koitan ostaa kausikorttia keväälle, aukeaa sivu, jossa lukee "näytettäviä tuotteita ei ole". Onko siis kausarit loppuunmyyty? Hieman epäilen, kun telkkarista katsoo tuota yleisömerta elysée areenalla...
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
19.01.2017 TPS-KOK - yleisömäärä 3.754 - TPS kiittää!

Koskakohan Turussa ymmärretään se tosiasia, että perustyö myös hallin täyttämiseen tehdään jo kesällä?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tämä nyt ei ole Tepsin niin sanottu vika, mutta tuo tämän iltainen oli juurikin todiste siitä, että liigassa on liikaa pelejä. Itse jaksan syttyä lähes matsiin kuin matsiin pitkin kautta, mutta tällaiset pelit, joissa voittaja tiedetään jo ennen ensimmäistäkään vaihtoa, syö hurjasti mielenkiintoa ihan perustuulareiltakin, vaikka voittaminen on aina hienoa.

Torstai ja KooKoo, joka vielä sarjan hännillä. Jotain tosi extraa tarvittaisiin, että edes viiteen tonniin päästäisiin nykymeiningillä, minkä pitäisi olla itsestäänselvyys. Jos tähän sarjaan puoli väkisin kaivetaan joukkue, niin todella toivon, että se joukkue tulisi Kupittaalta. Saataisiin edes yksi vastustaja lisää, joka vetäisi yleisöä ehkä viikollakin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
19.01.2017 TPS-KOK - yleisömäärä 3.754 - TPS kiittää!

Koskakohan Turussa ymmärretään se tosiasia, että perustyö myös hallin täyttämiseen tehdään jo kesällä?

Syksyllähän aina vedotaan siihen, että mökkikausi on vielä kesken. Jos ilmastonmuutos vie talven pois, ehkä se näkyy suoraan Tepsin katsojaluvuissa?
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viikon ainoa kotipeli. Viimeksi Turussa pelattu viikko sitten voitollinen kätkikamppailu. Yhteensä näissä viikon ainoissa peleissä reilu 8000 katsojaa. Selitys tällä kertaa tuskin on ottelumäärissä, jos on toinen yhden kotiottelun viikko putkeen. Varmasti ottelumäärää voisi muutamalla vähentää, mutta paljonko yleisömäärissä näkyisi, jos pelien määrää pudotettaisiin kolmestakymmenestä 28:aan?

Arkiotteluissa on tätä nykyä oletusarvoisesti niin lattea harjoituspelifiilis, ettei se vaan saa porukkaa hallille. Tästä negatiivisesta kierteestä olen puhunut syksystä lähtien, mutta keväällä kuulemma sitten. Vaikea uskoa, että ennen ihan viimeisiä kierroksia tähän muutosta tulisi.
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Toisaalta tilanteen ymmärtää. Tepsillä on yhteensä 12 peliä tammikuussa. Pitkästä aikaa todella odotellaan pleijareita, johon kuitenkin on vielä matkaa 1/3 runkosarjaa. Torstaipeli KooKoota vastaan keskellä otteluruuhkaa ja reilun viikon päässä häämöttää jo Leppäsen paidanjäädytys. En todellakaan sano, että joukkue tämän hetkisillä peliesityksillään ansaitsisi näin ala-arvoisia lukemia, mutta hankala yhtälöhän tuo on esimerkiksi markkinoinnin kannalta.

Vaikka TPS on ilmeisen merkittävästi vähentänyt ilmaislippujen jakelua, nämä pelit voisivat kuitenkin olla niitä, joissa tarjouksia ja vouchereita olisi enemmän käytettävissä. Tämänkin pelin yleisömäärä oli lopulta todella helposti luettavissa ja valitettavasti aika lähellä omia odotusarvoja. Edelleen siis olisi toiveissa hienosäätöä näiden ennakkoon ei-niin-mielenkiintoisten pelien kanssa. Halvat liput ja tuollainen eilisen kaltainen täydellinen pelillinen dominointi voisi tuoda tarjousten (tai vaikka sitten "ilmaislippujen") myötä saapuneita satunnaiskatsojia toistekin paikalle.
 

Rote Sau

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + länsirannikko
Kiekko ei vaan kiinnosta. Ei se sen kummallisempaa ole. Mun tutuista ei kiekosta puhu kuin ihan 2-3 ihmistä ja näistäkään ketään ei matseja käy katsomassa. Yksi saattaa katsoa telkasta, mutta vain Kärppien pelejä. Muistan 90-luvulta sen, miten otteluista väiteltiin ja puhuttiin joka päivä. Se oli jotenkin koko ajan huulilla. Se oli huulilla vielä 2000-luvun alkupuolella kun haastettiin Kärpät finaaleissa, mutta sen jälkeen alkoi se alamäki. Yleisö ei ole sen jälkeen oikein enää paikalle saapunut. Ei se pelkästään johdu Tepsin konttaamisesta, mutta on se yksi pääsyistä. Telkkaa voi myös syyttää. Suomalainen on pohjimmiltaan himassa sohvalla makaavaa sorttia. Sitten kun vielä tietää, että saat jonottaa lippujonoissa ja autolle paikkaa + ruuhkat päälle niin siinä sitä ollaan.

Tepsissä on tehty pariin viime kauteen hyvää työtä, että yleisö viihtyy. Itse viihdyn erittäin hyvin ja on ollut hienoja parannuksia. Käy sääliksi kun sekään ei tunnu riittävän.. Uskon, että jos tällä kaudella päästäisiin mitalipeleihin asti, ensi kaudeksi on yleisöä tulossa ihan eri tavalla. Menestys on taas isomman joukon huulilla.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja jos joku luulee että tämä on vain Tepsin ongelma niin tässä pari lukua viime viikoilta sarjajohtajan ja viime vuosien kestomenestyjältä.
Tappara - Kalpa 5705
Tappara - KooKoo 3870
Vastaavia lukuja löytyisi vaikka kuinka paljon kun hiukan jaksaisi tonkia. Kyllä Liigan päättäjillä on paljon mietittävää tämän asian suhteen. Varsinkin jos lukevat esim. tätä palstaa, niin käsittämättömiä syitä on saanut lukea miksei peleissä käydä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Mitä TPS:n markkinointi teki KooKoo-ottelun markkinoimiseksi? Laittoi Turun Sanomiin otteluilmoituksen ja jäi odottamaan yleisöryntäystä, jota sitten ei ihme kyllä tullutkaan.
Olisikohan nyt peiliin katsomisen paikka?
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä TPS:n markkinointi teki KooKoo-ottelun markkinoimiseksi? Laittoi Turun Sanomiin otteluilmoituksen ja jäi odottamaan yleisöryntäystä, jota sitten ei ihme kyllä tullutkaan.
Olisikohan nyt peiliin katsomisen paikka?

Kyllä niitä mainoksia ainakin minulle tulee netissä vastaan eri sivustoilla ja somessa. Mahtaako maa päällään kantaa sellaista markkinointivelhoa joka voisi taikoa hallin täyteen Sport/Kookoo/Jukurit/Saipa yms. peliin? En usko.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kyllä niitä mainoksia ainakin minulle tulee netissä vastaan eri sivustoilla ja somessa. Mahtaako maa päällään kantaa sellaista markkinointivelhoa joka voisi taikoa hallin täyteen Sport/Kookoo/Jukurit/Saipa yms. peliin? En usko.

Ei ainakaan siinä tapauksessa, jos jo ennakkoon markkinoinnissa asennoidutaan niin, ettei mitään ole tehtävissä.

TPS: n markkinointi on sivumennen sanottuna täydellinen vitsi, on ollut jo vuosikymmeniä.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Äkkiseltään jos listaa syitä mahdollisia syitä yleisen mielenkiinnon ja yleisömäärien vähenemiseen, vapaassa järjestyksessä.

Yleiset:
- Liikaa Liiga-otteluita, ähky tulee etenkin näin alkuvuodesta nuorten kisojen jälkeen ennen pudotuspelejä
- Liikaa joukkueita, keskivertotaso ja pelaajataso heikentynyt
- Pelityyli on muuttunut passiivisemmaksi ja maalimäärät pienentyneet
- Jääkiekko on maksu-tv kehityksen myötä jakautunut enemmän aktiiviseuraajiin ja seuraamattomiin. Satunnaiskatsojissa kato luultavasti suurin
- Aktiiviseuraajat ostavat maksu-tv -palveluita jo ihan pelkästään vierasotteluidenkin takia, passivoi myös kotiotteluiden kohdalla, kun miettii maksaako lipusta+palveluista 30+e, vai katsooko ´ilmaiseksi´ kotisohvalla. (Vierasottelukausari maksu-tv -palveluihin??)
- Enemmän kilpailevia ajanvietemahdollisuuksia
- Ottelutapahtuma on esim. perheelle huomattavasti kalliimpi, kuin monet kilpailevat ajanvietemahdollisuudet.
- Paremmat mahdollisuudet seurata NHL- ja KHL-otteluita
- Jatkuvuuden puute, en tiedä puhunko vain omasta puolestani, mutta vaikeampi on sitoutua joukkueeseen, jossa keskimäärin yli puolet pelaajista vaihtuu joka vuosi, ei ole enää niitä pitkän linjan Liigatähtiä. Valmentajat vaihtelevat seurasta toiseen, pelaajat Liigasta toiseen. Seurauskollisuudesta ei voida puhua.
- Se 90-luvun alun buumi jääkiekossa, joka seurasi suomalaisen kiekon noususta, on jo taaksejäänyttä. Jääkiekko ei ole enää se kärkipuheenaihe, ihmiset eivät "tule katsomaan mistä puhutaan".

Turussa:
- Jokereiden lähtö. Selkeästi mielenkiintoisimman vastustajan korvaantuminen Mestis-jengeillä
- Vuosien konttaaminen ja johdon huonot päätökset. Nekään eivät hetkessä unohdu, vaikka nyt toiminta vaikuttaakin paremmalta.
- Liian iso halli. Pienet yleisömäärät ja niistä johtuva vaisu tunnelma ovat noidankehä, jota ei murreta kuin pudotuspeleissä ja erityisen spesiaaleissa otteluissa.

Lisäksi henkilökohtaisia syitä, muuttoa, perheenlisäystä jne.

Tässä nyt äkkiseltään listattuna muutamia asioita, jotka omasta mielestäni vaikuttavat, varmaan useampi kohta unohtui. Eo. kohdista voi olla eri mieltä, mutta selvää on se että yhdestä asiasta yleisömäärät eivät ole kiinni, yksin markkinoinnilla tilannetta ei pelasteta, ja TPSn toimet ovat kokonaiskuvassa pienempi vaikutus.

Muutama keino, jotka olisivat kokeilemisen arvoisia:
- TV-sopimukseen sovitaan uudesta tuotteesta vieraspelikausikortti, tai esim. oman jengin vierasottelut+muut ottelut JA että kerran viikossa (mieluiten lauantaina) näytetään yksi ottelu ilmaiskanavilla
- TPSn kannattaisi kohdentaa markkinoinnin paukkuja lapsiin, jotka ovat vielä enemmän vaikutukselle alttiita ja raahaisivat innostuessaan vanhempansa mukaan. Veikkaan että aika moni tämänkin palstan kirjoittajista on sen kipinän saanut lapsena, myöhemmällä iällä harvemmin syntyy pysyvää suhdetta seuraan. Enemmän niitä luokkaretkiä ja kaikenmaailman koululaistapahtumia peleihin. Maksaisi itsensä takaisin korkoineen pitällä aikavälillä.
- E: Miksei lippuvalikoimassa ole erikseen perhelippua? Joku 2+3 = 40 €, lisälapset 5 €, tai vastaava, yläkatsomoon olisi varmasti hittituote ja kilpailukykyinen muiden ajanvietemahdollisuuksien kanssa

Ei näilläkään ihmeitä tehdä ja joku markkinointinero keksisi parempiakin ideoita. Liigan yleisömäärän nostamiseksi tarvitaan yhteistyötä kaikkien seurojen ja tv-yhtiön kesken.
 
Viimeksi muokattu:

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei ainakaan siinä tapauksessa, jos jo ennakkoon markkinoinnissa asennoidutaan niin, ettei mitään ole tehtävissä.

TPS: n markkinointi on sivumennen sanottuna täydellinen vitsi, on ollut jo vuosikymmeniä.

En kyllä osta tuota. Mielestäni TPS:n markkinointi on suoriutunut varsin hyvin olosuhteisiin nähden. On mainontaa eri medioissa (myös oivaltavaa mainontaa), jalkauduttu kaupungille, järjestetty luistelutapahtumaa ym. Mitä heidän mielestäsi pitäisi vielä tehdä? Miten saat ihmiset kiinnostumaan jääkiekosta, jotka eivät ole kiinnostuneita? Onhan hallille aina mahdollista houkutella ihmisiä erilaisilla ajankohtaisilla ja kiinnostavilla oheisjutuilla, mutta mitä kauempana oheisjutut ovat itse urheilutapahtumasta, sitä pienemmällä todennäköisyydellä nämä katsojat tulevat uudestaan peliin.

Itse toivoisin muutaman vuoden takaista yleisöluistelutapahtumaa hallilla jossa pääsi haastamaan joukkuetta esimerkiksi pöytälätkässä ja teroituttaa luistimensa ym. Paljon lapsiperheitä oli paikalla ja sen puolesta oli menestys, vaikka itse kausi menikin penkin alle. Ehkä nykytilanteessa voisi toimia paljon paremmin.
 

-TMA-

Jäsen
- E: Miksei lippuvalikoimassa ole erikseen perhelippua? Joku 2+3 = 40 €, lisälapset 5 €, tai vastaava, yläkatsomoon olisi varmasti hittituote ja kilpailukykyinen muiden ajanvietemahdollisuuksien kanssa

Paljon hyvää pohdintaa tuossa yllä! Puutun tähän yhteen pikkuseikkaan aiempien kausien perusteella, nykytilannetta en osaa arvioida. Aiemmin, kun tuota perhelippupakettia jne. tehtiin, niin myyntimäärät olivat suorastaan häviävän pienet, lähes kahden käden sormilla laskettavat.

Tietenkin tuo voisi olla yksi toimiva setti, mutta ei kuitenkaan ehkä se kaikkein joustavin paketti. Tahtotiloja on niin erilaisia katsomoiden suhteen, on lisenssikorttia jne. Itse ehkä näkisin kuitenkin kokonaisuuden kannalta sen paremmaksi, että hinnoittelu ylipäätään on toimiva, asiakaslähtöinen ja mahdollistaa myös isomman ryhmän saapumisen paikalle.

Yksi asia mikä on ehkä jäänyt pienemmälle huomiolle nyt on se, että TPS:llä on nykyään yksi myyntineuvottelija, jonka vastuualueelle kuuluvat sekä lipunmyynti että Ticketmaster. Hienoa, että tuolle tärkeälle osa-alueelle on nyt nimetty oma vastuuhenkilö, joka pystynee keskittymään paremmin sen kehittämiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös