Mainos

Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 739 011
  • 3 722

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
TPS omistaa Turkuhallin Palvelu Oy:n, TPS:lla on voimassaoleva sopimus HK Areenalle, joukkueen välineet ovat Artukaisissa ja rahaa taloon tuoville yhteistyökumppaneille on erinomaiset tilat. Siirtyminen Kupittaalle ei toisi lisää katsojia, vaan vähentäisi yleisökeskiarvoa. Samoin kävisi myös sisään tulevalle rahalle. Kupittaa ei taida olla edes Liigakelpoinen halli nykyisellään. Entä, kun pitäisi toteuttaa Liigan määrittelemät turvallisuus-, tapahtuma- ja mediajärjestelyt?

Pitää muistaa, että TPS keikkuu säännöllisesti yleisökeskiarvojen kärkikahinoissa, kun otetaan huomioon kaikki kotimaiset urheilusarjat. HIFK, Kärpät, Tappara, TPS ja HJK.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tämä ketju voitaisiin vaikka laittaa lukkoon niin kauan kun sarja on kiinni ja yleisömäärät ovat kauttaaltaan Suomikiekon pohjalukemissa.
Hm... mitäköhän tämän ketjun lukitseminen vaikuttaisi yhtään mihinkään (erityisesti TPS:n yleisömääriin)?

Teemat ovat mielestäni hyvä juttu, näet hyvin rakennettu ja markkinoitu teema voi olla oikeinkin piristävä lisä tylsähköön [lisää tähän arkipäivä] [lisää tähän tylsä vastustaja] yhtälöön. Mutta ehkä tämän illan teema olisi tarvinnut pientä lisähiomista, näet allekirjoittaneelle ei ole edes etsimällä oikein auennut mitä käytännössä tämä "haasta Tami pukeutumisessa" tarkoittaa.
Niin ja palkintona Tepsin sivujen mukaan: "Parhaiten Tamin pukeutumisessa haastanut voittaa Silja Linen risteilylahjakortin kahdelle hengelle A Premium -hytissä sekä 200 euroa laivarahaa!"
Ei kyllä kieltämättä aukea tännekään! Siis kyseessä on jokin kilpailu vai?

Ajankohta: "20.01.2016 TPS-IFK -ottelu"
Tehtävä: "haasta Tami pukeutumisessa"
Palkinto: "Silja Linen risteilylahjakortti kahdelle hengelle A Premium -hytissä sekä 200 euroa laivarahaa"

Tässähän on käytännössä kaikki ennakkoon ilmoitetut tiedot. Muutama pikkudetalji vain jää hämärän peittoon: millä perusteella kilpailijat valitaan, koska voittaja julkaistaan ja ennen kaikkea... ketä tekee päätöksen voittajasta. Jos tällaisilla asioilla aletaan enemmänkin pelleillä, niin toivottavasti siellä toimistolla on lupa-asiat kunnossa. Ainakin mun nenääni tuo haiskahtaa hyvin voimakkaasti arpajaislain alaiselta toiminnalta.

Toiminta kuuluu arpajaislainsäädännön alaisuuteen, mikäli kaikki kolme seuraavaa ehtoa täyttyvät:
- arpajaisiin osallistuminen on vastikkeellista (maksullista)
- voittomahdollisuus perustuu kokonaan tai osittain sattumaan
- voitot ovat rahanarvoisia (rahaa, palveluita tai lahjakortteja)

Ainakin hyvin lähellä ollaan kaikkien ehtojen täyttymistä: osallistuminen on vastikkeellista (käytännössä osallistut pukeutumiskilpailuun saapumalla pukeutuneena maksulliseen tapahtumaan Turkuhalliin pukeutumiskilpailun ollessa käynnissä), voittomahdollisuus perustuu kokonaan tai osittain sattumaan (niin no... raatiahan ei olla julkistettu eikä toisaalta tarkempaa määritelmää sanamuodolle "parhaiten Tamin pukeutumisessa haastanut") ja voitothan ovat rahanarvoisia (risteilylahjakortti sekä rahaa).

Mä todellakin toivon, että nämä hommat ovat loppuun asti ajateltuja sekä mahdolliset lupa-asiat ovat kunnossa!
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hm... mitäköhän tämän ketjun lukitseminen vaikuttaisi yhtään mihinkään (erityisesti TPS:n yleisömääriin)?
Täysin hyödytön ketju. Yleisömäärät on Liigassa tasaisesti laskussa eikä näihin perkele vie auta mitkään arpajaiset ja Tamin kalapaidat. Sarja auki ja urheilu keskiöön on se lääke tähän kurimukseen.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ei kyllä kieltämättä aukea tännekään! Siis kyseessä on jokin kilpailu vai?

Ajankohta: "20.01.2016 TPS-IFK -ottelu"
Tehtävä: "haasta Tami pukeutumisessa"
Palkinto: "Silja Linen risteilylahjakortti kahdelle hengelle A Premium -hytissä sekä 200 euroa laivarahaa"

Tässähän on käytännössä kaikki ennakkoon ilmoitetut tiedot.
Vastaava tapahtuma Oulun Kärppien toteuttamana parisen vuotta sitten...

02.11.2013 - Kärppä Ladies present: "Kärpät goes Halloween"
"Kärppä Ladies eli pelaajien ja valmennuksen puolisoista koostuva ryhmä järjestää tämän illan kotiottelusta HPK:ta vastaan huikean spektaakkelin. Leidit ovat lanseeranneet Halloween-peliin pukeutumiskilpailun. Kärppien kotiottelu HPK:ta vastaan kantaa nimeä "Kärpät goes Halloween". Halloween -otteluun yleisön odotetaan saapuvan paikalle teeman mukaisesti pukeutuneena. Leidit näyttävät itse esimerkkiä ja palkitsevan parhaimpaan asuun pukeutuneen aikuisen ja lapsen Samsung Galaxy Tabille (arvo 499eur). Kisaan ei tarvitse ilmoittautua erikseen, vaan jokainen peliin saapuva on automaattisesti mukana."

Ajankohta: "02.11.2013 KÄR-HPK -ottelu"
Tehtävä: "pukeudu Halloween-teeman mukaisesti"
Palkinto: "Samsung Galaxy Tab (arvo 499eur)"
Voittajan valitsevat: "Kärppä Ladies eli pelaajien ja valmennuksen puolisoista koostuva ryhmä"
Osanottajat: "jokainen peliin saapuva on automaattisesti mukana"

Huomaatteko tuon pienoisen eron ammattimaisen organisaation (Oulun Kärpät) ja juosten kustun viritelmän (TPS) välillä? Ei tuo Kärppien ilmoituskaan mitenkään "täydellisyyttä hipova" ole, mutta sentään huomattavasti TPS:n vastaavaa informatiivisempi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Täysin hyödytön ketju. Yleisömäärät on Liigassa tasaisesti laskussa eikä näihin perkele vie auta mitkään arpajaiset ja Tamin kalapaidat. Sarja auki ja urheilu keskiöön on se lääke tähän kurimukseen.
Edelleen: mitä tämän ketjun lukitseminen vaikuttaa sarjan avaamisen ja urheilun keskiöön saattamiseen?
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Taitaa olla niin, että viime kauden Elomo-sekoilu (kyräilynimitys itsessään, siitä seurannut pelillinen ja julkisuusalamäki + huono käytös eri muodoissaan) oli kertakaikkiaan viimeinen niitti monelle fanille ja tämän arven umpeutuminen ottaa aikansa. Itselle, kuten monelle täällä aktiivisellekaan, Tepsi ei ole ollut enää niin tärkeä instituutio kuin ennen.

Lisäksi pelien määrä, lisääntyvät ei-hegemoniapelit (sori vaan KooKoo, Pelsut, HPK, SaiPa jne.) ja TV-/digitaalinen saatavuus vaikuttavat. Ihmetyttää, että liigajoukkueiden johto lienee naiivisti uskonut budjettia laatiessaan, että kaikkien pelien lähettäminen telkussa/netissä ei vaikuttaisi lipunmyyntiin. Varsinkin tässä tilanteessa, kun yhden matsin ostaminen netissä ei ole järkevään hintaan mahdollista, voi käydä niinkuin mulle: jos investoin 30e/kk Nelosen tuotteeseen, haluan käyttää ko. tuotetta ja hallille lähtemisen kynnys kasvaa. Katsoako matsi lasten kanssa sohvalla takka päällä vai mennäkö loskassa tahi paukkupakkasessa hallille? Perheelliselle valinta on usein helppo. Tylsä juttu, mutta niin se vaan on.

Ja valitettavasti ilmiö ruokkii itseään: kun hallilla on tyhjää ja hiljaista, ei tapahtuma myöskään tarjoa vastaavia kiksejä kuin joskus ennen. Sohvaelämyksen ja the real dealin välinen kokemusero on käynyt pienemmäksi.

Toivottavasti tilanne paranee. Parasta kuitenkin on peli livenä kun häkki on täynnä ja sähinää ilmassa.
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hm... mitäköhän tämän ketjun lukitseminen vaikuttaisi yhtään mihinkään (erityisesti TPS:n yleisömääriin)?
Edelleen: mitä tämän ketjun lukitseminen vaikuttaa sarjan avaamisen ja urheilun keskiöön saattamiseen?

"Edelleen"...

Kysyit miten tämän ketjun sulkeminen vaikuttaisi mitenkään TPS:n yleisömääriin. Vastaus on että ei mitenkään. Siksi tämä on täysin turha ketju tällä hetkellä ja olisi mielestäni ihan hyvä pistää lukkoon. Noi mainitsemani asiat varmasti nostaisi yleisömääriä, myös TPS:n, eikö sinustakin?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
"Edelleen"...

Kysyit miten tämän ketjun sulkeminen vaikuttaisi mitenkään TPS:n yleisömääriin. Vastaus on että ei mitenkään.
Siis... ketjun otsikkona tai pääpointtina on "Miten saadaan yleisömäärät nousuun?". Sinun ehdotuksesi on, että lukitaan ketju. Tämä logiikka ei vain aukea mulle. Mä nyt vaan yritän muodostaa selkeän kuvan sun mielipiteestäsi. Siis...

Miten saadaan yleisömäärät nousuun? - Starbuckin ehdotukset:
- lukitaan "Miten saadaan yleisömäärät nousuun?" -ketju Jatkoajan keskustelupalstalla
- avataan sarja
- tuodaan urheilu keskiöön

2/3 noista sun ehdotuksistasi mä olen kanssasi samaa mieltä, mutta edelleenkään mulle ei aukea, miten tämän ketjun lukitseminen vaikuttaisi TPS:n yleisömääriin.
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
2/3 noista sun ehdotuksistasi mä olen kanssasi samaa mieltä, mutta edelleenkään mulle ei aukea, miten tämän ketjun lukitseminen vaikuttaisi TPS:n yleisömääriin.

Pääpointtini oli, että turha odottaa yleisömäärien nousuja niin kauan kun Liiga on suljettu.

Tietysti on olemassa myös se mahdollisuus, että TPS pelaa keväällä mitaleista, mikä ei tosin tällä hetkellä kauhean realistiselta vaikuta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pääpointtini oli, että turha odottaa yleisömäärien nousuja niin kauan kun Liiga on suljettu.
Joo, kyllähän tämä on periaatteessa jo selväksi tullut, ja olen kyllä kanssasi lähes täysin samaa mieltä asiasta.

Kysyit miten tämän ketjun sulkeminen vaikuttaisi mitenkään TPS:n yleisömääriin. Vastaus on että ei mitenkään. Siksi tämä on täysin turha ketju tällä hetkellä ja olisi mielestäni ihan hyvä pistää lukkoon. Noi mainitsemani asiat varmasti nostaisi yleisömääriä, myös TPS:n, eikö sinustakin?
Nyt mun on pakko kysäistä, että oletko sä ihan varmasti sisäistänyt keskustelupalstan tarkoituksen yleisemmällä tasolla.

Miksi mielestäsi tämä ketju pitäisi lukita? Siksikö, että tämän ketjun lukitseminen ei vaikuta mitenkään TPS:n yleisömääriin, jolloin tämä ketju on mielestäsi täysin turha tällä hetkellä? Jos tämä ketju lukittaisiin nyt Starbuckin ilmaistua mielipiteensä, niin missä seuraavat kirjoittajat ilmaisisivat omat mielipiteensä jatkossa aiheesta "Miten saadaan yleisömäärät nousuun?"? Entä jos joku aiempi kirjoittaja olisi pyytänyt ketjun lukitsemista jo aiemmin (ja se olisi toteutettu), niin mihin Starbuck olisi ilmaissut mielipiteensä?

Miksi tämä ketju siis pitäisi lukita ja tappaa vähäinenkin keskustelu aiheesta "Miten saadaan yleisömäärät nousuun?"?
 

-TMA-

Jäsen
Pääpointtini oli, että turha odottaa yleisömäärien nousuja niin kauan kun Liiga on suljettu.
Itse näkisin, että turha on mitään odottaa. Aktiivisesti tekemällä voi itse noihin asioihin vaikuttaa (tavasta riippumatta). Varmaan aika moni toivoo sarjan avaamista ja pitää yhtenä kilpaurheilun tärkeimpänä kriteerinä nimenomaan sitä kilpailullista elementtiä.

Se, että onko yhdessä matsissa jokin pukeutumiskisa ei varmaan estä tuota Liigan avaamista. Näistä vaihtoehdoista kumpikaan ei sulje toista pois.
 

Iso-Olli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuolta Kunnaksen kolumnin kommenteista näkee aika hyvin sen ongelman ytimen. Pelit ovat liian kalliita ja se on täälläkin moneen kertaan sanottu. Tällä hetkellä hallilla käy se 4000 katsojaa illassa, kun lippu maksaa +-20€. Lipun hintaa jos laskisi 10€ esimerkiksi yläkatsomoihin, niin tulisi varmasti enemmän väkeä. Tämä väki ostaisi enemmän nakkeja ja kaljaa. Tunnelma nousisi ja pelaajilla olisi kivempaa. Satunnaisesti peleissä käyvät huomaisi, että täällähän on hyvä tunnelma ja tulisivat uudestaan. Dynaaminen hinnoittelu oli hyvä yritys, mutta ei ole nähtävästi onnistunut. Pitäisikö koittaa siirtää tuota kymmenen euron hintaa esimerkiksi kahdella viikolla lähemmäs peliä?

Tämä studentgame on muuten osoittautunut ihan hyväksi tavaksi saada porukkaa hallille. Liput maksaa sen 11,5€ joka ei ole edes mikään polkuhinta. Opiskelijat ostaa alkoholia varmaan enemmän kuin tavallinen katsoja ja tämä taas kompensoi tuota halvempaa hintaa. Nyt noin 500 on Facebookissa tuonne ilmoittautunut, joten lipuista tulee jo se noin 6000€ rahaa, jota ei olisi ilman tätä kampanjaa tullut. Miksi samanlaisia kampanjoita voisi olla enemmän kauden aikana myös eri sidosryhmille, kuin opiskelijoille? Tai opiskelijoille voisi pitää kyseisen kampanjan useammin, kuin kahdesti kauden aikana.
 

JoKP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinettiurheilua vastustavat joukkueet
Jos jääkiekon draamankaaresta on otettu kolmasosa pois, kun Liiga on suljettu.
Tämä taas mahdollistaa irvokkaan puuhastelun tyhjennysmyynteineen ja samalla runkosarjan yksittäisen ottelun panos on alle nollan niillä joukkueilla, jotka jäävät ulos pleijareista. Täyttä kuluttajien kusetusta, puhumattakaan tehdyistä yhteistyösopimuksista yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sarjat auki ja Liigaa pitäisi supistaa 12:ta joukkueeseen ja saman kattojärjestön alle B-Liiga identtiselllä joukkuemäärällä sisältäen kilpailullisen kontekstin karsintoineen.
A ja B-Liigan välille Ruotsin mallinen välisarja, joten vaihtuvuus toisi väriä ja kilpailullisuus sitä kuuluisaa "katu-uskottavuutta" sata kertaa enemmän versus nykyinen irvokas/lajia tuhoava, lokaava kabinettipuuhastelu.
Nykykuluttajalla on helvetisti valinnanvaraa vapaa-ajan valinnoissaan ja luulen, että he katsovat ennemmin vaikka pikku-kakkosta, kuin täysin merkityksetöntä runkosarjan ottelua joukkueelta, joka on myynyt jo puolet alkuperäisestä rosteristaan.
Irwinin sanoin: Haistakaa paska koko Liitto&Liiga, ette osaa muuta kuin kusettaa!
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Vaikka olen ehdottomasti liigan avaamisen kannalla, niin sen vaikutus yleisömääriin on keskimäärin suhteellisen pieni muutamaan viimeistä lukuun ottamatta. Sitä paitsi jonkun Ilveksen vaihtuminen Lekiin olisi varmasti piristysruiske koko liigan kiinnostavuuden kannalta. Joukkue- ja ottelumäärän laskeminen vaikuttaa enemmän.

Kaikki kissanristijäiset ja kampanjat ovat ihan ok, mutta ei niilläkään juuri vaikutusta ole. Sama koskee yksittäisiä alennuksia lipuista ja ilmaisjakelua. Itsekin olen sitä mieltä, että halvempia pitäisi olla enemmän saatavilla otteluihin ja ihan pysyvästi. Esim. alle 20-vuotiaiden liput pitäisi olla puoli-ilmaisia. Aikuisilla on kyllä helpommin varaa maksaa omat liput.

Jos kolme neljästä kotiottelusta päättyy niin, että jengi kävelee ulos hallista ja on tyytyväisiä otteluun niin ollaan hyvällä tiellä, jos jengi on täpinöissä, niin ollaan erittäin hyvällä tiellä. Äärettömästi helpompaa tämä on, jos matsit voitetaan hyvällä pelillä. Tällä tavalla selitetään noin 75% muutoksesta. Sama toimii myös negatiivisesti ja tällä hetkellä mennään siinä puolessa välissä.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - Connorit Bedard & McDavid
En sano muuta kuin, että kyllä on taas TPS onnistunut kusemaan jonkun muroihin tuolla Tami-kampanjallaan. On ihan vituiks toteutettu kampanja koska ei kerrota, että valitseeko voittajan naapurin Pirjo vai Lola Wallinkoski.

Millä perusteella kilpailijat valitaan? - No varmaan sillä perusteella ketkä pukeutuvat teeman mukaisesti ja kellä on raadin mielestä parhain tyyli?
Koska voittaja julkistetaan? - Tällä kaudella kaikki härpäkkeet on julkistettu pelien yhteydessä, joten eiköhän se ole niin tälläkin kertaa..

Ei mitään negatiivista kettuherraa kohtaan, mutta kyllä välillä ihmetyttää miten syvältä jaksat noita negatiivisuuksia ja huomioita Tepsistä kaivaa. Välillä tuntuu, että kyttäämällä kyttäät jossain nurkan takana, että "koska pääsisi taas näpäyttämään tuota paskaläjä-Tepsiä tiedotuksesta / tilastoinnista / rosterista / kokoonpanoista / milloin mistäkin".
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En oikein muuta lääkettä keksi kuin hintojen alentaminen jokaisessa kategoriassa ja pysyvästi. Ottelutapahtuma ei yksinkertaisesti ole enää siihen käytettävän rahan ja ajan arvoinen. Eikä kyse ole ainoastaan Tepsistä vaan koko Liigasta.

Itse suosittelisin hinta-asteikkoa 5-25 euroa. Vitonen alle 15-vuotiailta, 8 seisomaan, 10 opiskelijoilta/työttömiltä/varusmiehiltä jne., 12-15 euroa yläkatsomoon ja päätyihin, 20 pitkien sivujen alariveille ja 25 euroa muihin A ja C-katsomon paikkoihin. Ei tule toteutumaan, mutta saahan sitä unelmoida.

Nykyisin hallilla vallitsee niin apaattinen tunnelma ettei siellä viitsi edes olla täyttä 60 minuuttia.
 

Duffeldof

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Kävin ekstempore vuoden tauon jälkeen matsissa ja IMO jäi hyvä fiilis. Ottelu tapahtumana oli mennyt eteenpäin ja peli oli ihan viihdyttävä. Ainakin edellisiin vuosiin verrattuna.

Jos omia vinkkejäni saan antaa yleisömäärien nostamiseen niin avainsana on sitoutuminen & sopuli efekti.

Miten saadaan etenkin satunnainen katsoja tulemaan uudelleen?
Hallilta seuraavaan matsiin ostettu lippu edullisemmin? Kun käyt kauden aikana X määrässä kotiotteluja saat tuotepalkinnon. 5 käyntiä T-paita, 10 käyntiä pipo/huivi tms.

Ottelun yhteystyökumppanin kanssa esim. Prisma tms. rummuttaa koko edellisen viikon kovaa ottelua. Bannerit yms. pitkin Turun Prismoja. Yli 100€ ostoksella saat jonkin etukupongin matsiin. Jotakin tyyliin "ilmainen ämpäri" jolla saadaan ihmisiin vipinää. Kokeilemalla varmasti selviää mikä etu saa katsojat parhaiten liikkeelle.
Ottelussa olisi mainoskatkoilla ja erätauoilla S-ryhmä hyvin edustettuna.

Ryhmät liikkeelle. Ottelu on parhaimmillaan sosiaalinen tapahtuma. Tuskin tähän student gameenkaan montaa opiskelijaa lähtisi yksinään?
Mikä motivoisi ihmisiä kysymään kavereita ja tuttuja mukaan? Ryhmäalet?

Tarjotaan ottelulippujen myyntiä kouluryhmille ja joukkueille varainkeruuseen?

Positiiviseen kierteeseen on nyt panostettava vai ollaanko jo siinä tilanteessa, että loputkin katsojat rutistettava tyhjäksi kun ei muutakaan voi?
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mulla on jotenkin sellainen fiilis, ettei yleisömäärät nousisi merkittävään kasvuun lipun hintaa alentamalla. Ei huomioida nyt jokaista yksityiskohtaa ja johdannaisvaikutusta yms, vaan suoristetaan yhtälö nyt todella yksinkertaiseksi:

Oletetaan, että lipusta saatava keskihinta olisi nyt 10 € ja yleisökeskiarvo 5000 katsojaa = 50 000 €. Pudotetaan lippujen hinnat selvästi (esim. tietty kategoria 21,50 -> 10 €). Lipuista saatava keskihinta olisi nyt vaikka 7,5 €. Yleisömäärä kasvaa ehkä keskimäärin, mutta ei merkittävästi. 5500 x 7,50 € = 41 250 €. Pudottamalla lipun hintaa dramaattisesti, TPS:n pitäisi saada melkoinen massa lisää katsojia, jotta lipuista saatava tuotto olisi sama. Esimerkiksi esimerkin keskihinnan pudotuksella uuden yleisökeskiarvon tulisi olla 5000 -> 6700. En jaksa uskoa tähän. Uskon, että tietty porukka kävisi peleissä edelleen, mutta vain aiempaa edullisemmin -> vähemmän rahaa kassaan.

Seuraavaksi tietenkin heitetään kommenttina "enemmän yleisöä, enemmän oheismyyntiä". Luulisi olevan loogista. Mutta tuossa edellä mainitsemani mallin mukaisesti sen +500 keskimääräistä katsojaa pitäisi myös tuoda 8 750 € lisää oheismyyntiä. 17,5 €/nuppi. Realistista? Ehkä, en tiedä. Mutta uskon, että TPS tekee laskelmansa ja tietää kokemuksensa perusteella, mikä kombo on tuottoisinta.

Uskon, että yleisömäärät ovat enemmänkin sidoksissa peliesityksiin, tuloksiin (kotipelit painotettuna), Liigan kokonaiskiinnostavuuteen, pelien merkittävyyteen ja markkinointiin. Vasta näiden kaikkien jälkeen tulee ottelulipun hinta.

Esimerkiksi kaudella 2001-2002 (yleisökeskiarvo 7592) ottelulippu yläkatsomoon tai seisomaan TPS-HIFK -otteluun olisi maksanut Suomen pankin rahanarvokertoimella korjattuna 18,80 €.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
TPS
@Daenboudian tiivistää yllä hyvin omat ajatukseni. En usko, että muutaman euron hinnanalennuksella olisi niin suuri merkitys katsojamääriin, että sen toteuttaminen olisi talousmatemaattisesti järkevää. Tätä yhtälöä lienee toimistolla - ja koko Liigan tasolla - excelöity pariinkin kertaan.

Samaa excelöintiä on myös Liigan kokonaisottelumäärä. Jos ottelumäärä pudotettaisiin esim 52:een (=26 kotipeliä vs nykyinen 30), pitäisi yleisökeskiarvon nousta lähes tuhannella että päästäisiin samaan kokonaiskatsojamäärään. Oheismyyntejä vielä ollenkaan laskematta. Rautaiseen excelöintiin perustunee myös Liigan laajeneminen sekä putoamiskarsintojen päättyminen.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hinnanalennus ei tosiaan poistaisi Liigan rakenteellisia ongelmia, jotka ovat iso osa tätä apatiaa ainakin minun kohdalla. Olen silti sitä mieltä, että hinta-laatusuhde ei ole kohdallaan tällä hetkellä. Liiga on tuotteena mennyt vain huonompaan suuntaan vuodesta toiseen mutta hintakäyrä sojottaa ylöspäin. Siinä alkaa olla jo kusetuksen makua, mikä taas aiheuttaa vastenmielisyyttä koko tuotetta kohtaan. Voi vain kuvitella mitä joku satunnaiskatsoja ajattelee, kun tiistaisen TPS-KooKoo matsin jälkeen lähtee kohtiin vaikka 34,50 euroa köyhempänä. Oliko sen arvoista viihdettä?

Tepsille pitää kyllä antaa synninpäästö siitä, että tarjolla on erittäin halpoja kausikortteja. Jos niitä ei olisi ja olisin yksittäislippujen varassa, niin totuuden nimissä en varmasti hankkisi kuin 5-10 irtolippua koko kauden aikana. Ei juuri tuon enempää mielenkiintoisia pelejä ole kaudessa.

En minäkään usko, että hintoja alentamalla hallilla olisi yhtäkkiä 2000 katsojaa enemmän. Kotipelaaminen on ollut sekä tuloksellisesti että viihtellisesti liian kehnoa. Joku muutos tällä kaudella on kuitenkin tapahtunut ja nyt hallille lähtemisen kynnystä on voitava madaltaa. Tyhjät penkit ovat huonointa markkinointia ja niitä on nyt liikaa. Voisihan tuota silti yrittää vaikka näihin arjen tylsiin peleihin. Irtolippumyynti ei varmaan päätä huimaa näissä peleissä, missä ilmoitettu yleisömäärä on 4000 ja läsnäolijat voi laskea itse.

Viime sivulla oli ihan hyvä ehdotus, että liput seuraavaan peliin voisi ostaa hallilta halvemmalla. Tuota voisi vielä laajentaa siten, että ostamalla kahteen seuraavaan peliin niin saa vielä enemmän alennusta jne. Tällä tavalla sitoutettaisiin katsojia tapahtumaan ja varmistettaisiin heidän tulo myös seuraavaan peliin.
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Daenboudian tiivistää yllä hyvin omat ajatukseni. En usko, että muutaman euron hinnanalennuksella olisi niin suuri merkitys katsojamääriin, että sen toteuttaminen olisi talousmatemaattisesti järkevää. Tätä yhtälöä lienee toimistolla - ja koko Liigan tasolla - excelöity pariinkin kertaan.

Samaa excelöintiä on myös Liigan kokonaisottelumäärä. Jos ottelumäärä pudotettaisiin esim 52:een (=26 kotipeliä vs nykyinen 30), pitäisi yleisökeskiarvon nousta lähes tuhannella että päästäisiin samaan kokonaiskatsojamäärään. Oheismyyntejä vielä ollenkaan laskematta. Rautaiseen excelöintiin perustunee myös Liigan laajeneminen sekä putoamiskarsintojen päättyminen.

Pitää myös muistaa että jos hintoja lasketaan niin tuoton pitää olla suurempi kuin aiempi. Eli alempi /sama tuotto alemmilla lipun hinnoilla ei riitä alennuksen perusteeksi. Lisäksi alempi lipun hinta ei tarkoita automaattisesti enemmän tuottoa oheistuotteista ravintolassa ja kioskeissa.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Viime sivulla oli ihan hyvä ehdotus, että liput seuraavaan peliin voisi ostaa hallilta halvemmalla. Tuota voisi vielä laajentaa siten, että ostamalla kahteen seuraavaan peliin niin saa vielä enemmän alennusta jne. Tällä tavalla sitoutettaisiin katsojia tapahtumaan ja varmistettaisiin heidän tulo myös seuraavaan peliin.

Olen ylläkirjoittaneiden Daenboudianin ja Itäisen pitkän kanssa samaa mieltä lippujen hinnoittelulla. En usko, että alennuskampanjoilla saadaan aikaiseksi niin merkittävää yleisömäärän nousua, että tuo olisi liiketaloudellisesti kannattavaa seuran kannalta.

Lainauksessa oleva ehdotus on minusta kuitenkin harkinnan arvoinen (kuka sen sitten alunperin heittikään). Kaikissa järkevästi suunnitelluissa alekampanjoissa keskeinen vaatimus on, että ne vaikuttavat oleellisesti ja alekampanjan kustannukset kattavalla tavalla tuotteen kysyntään. Mun mielestä tällä ehdotuksella olisi aito mahdollisuus täyttää tuo vaatimus. Lisäksi päästäisiin hyödyntämään hyvien kotijoukkueen otteiden ja voittojen katsojissa aikaansaamaa hyvänolontunnetta. Olisi ainakin kokeilemisen arvoinen juttu katsoa, että kuinka paljon enemmän lippuja menisi suoraan hallilta kaupaksi jonkun suvereenin kotiesityksen jälkeen versus normaalitilanne. Tietty tätä voisi hyödyntää myös nettilipunmyynnissä yms, kun luotaisiin ja kommunikoitaisiin asiakkaille joku tunnin parin kotiotteluiden jälkeen oleva aikaikkuna, jolloin seuraaviin peleihin lippuja saisi kohtuullisella alennuksella (ei -50% vaan joku maltillisempi -10% liput seuraavaan matsiin, -15% liput kahteen seuraavaan matsiin yms) myös verkosta. Tämä idea tukisi muutenkin seuran markkinointiponnistuksia, kun tuo edellisen kotimatsin jälkeinen aikaikkuna halvempine lippuineen olisi luonnollinen ajankohta aloittaa seuraavan matsin rummuttaminen. Tämä vielä, kun ollaan tuoreina ihmisten mielessä, toivottavasti useimmiten positiivisen peliesityksen ja viihdyttävän ottelutapahtuman synnyttämän nosteen kera.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
@Daenboudian tiivistää yllä hyvin omat ajatukseni. En usko, että muutaman euron hinnanalennuksella olisi niin suuri merkitys katsojamääriin, että sen toteuttaminen olisi talousmatemaattisesti järkevää. Tätä yhtälöä lienee toimistolla - ja koko Liigan tasolla - excelöity pariinkin kertaan.

Samaa excelöintiä on myös Liigan kokonaisottelumäärä. Jos ottelumäärä pudotettaisiin esim 52:een (=26 kotipeliä vs nykyinen 30), pitäisi yleisökeskiarvon nousta lähes tuhannella että päästäisiin samaan kokonaiskatsojamäärään. Oheismyyntejä vielä ollenkaan laskematta. Rautaiseen excelöintiin perustunee myös Liigan laajeneminen sekä putoamiskarsintojen päättyminen.

Niin, eikös Liiga ole todennut toimitusjohtajansa johdolla, että talous edellä mennään. Tätä se sitten kai on. Vaihtoehtona olisi myös avata sarja, vähentää joukkueita ja pelejä, antaa hieman luonnollisemman kierron hoitaa näitä asioita. Jotta ei tarvitsisi väkisin lisätä pelejä ja joukkueita vuodesta toiseen.

Silti mielestäni kokeilemisen arvoinen juttu olisi kauden pidentäminen kuukaudella elokuun puolelle, jolloin kalenteriin tulisi enemmän pelivaraa sijoittaa otteluita muualle, kuin keskelle viikkoa. Tai ylipäätään arkipäiville perjantaita lukuunottamatta. Joo, sarjakaudesta tulee pitkä, mutta ei se tässä "konkurssissa" enää missään tunnu.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Pitää myös muistaa että jos hintoja lasketaan niin tuoton pitää olla suurempi kuin aiempi. Eli alempi /sama tuotto alemmilla lipun hinnoilla ei riitä alennuksen perusteeksi. Lisäksi alempi lipun hinta ei tarkoita automaattisesti enemmän tuottoa oheistuotteista ravintolassa ja kioskeissa.

Pääsääntöisesti näin. Olisin kuitenkin taipuvainen uskomaan, että kiekkolippujen tapauksessa saavutettu suurempi väkimäärä suunnilleen yhtä suurilla bruttotuloilla olisi seuralle ihan ok. Ylimääräisten lippujen myynnin aiheuttama marginaalikustannus on kuitenkin niin pieni. En usko että oheismyynti on mikään sateentekijä, mutta vähän se kuitenkin vaikuttaa positiiviseen suuntaan. Tämän lisäksi suurempi väkimäärä pääsääntöisesti parantaa kiekkopelin tapauksessa asiakkaiden kokemaa tuotteen laatua (parempi tunnelma), vaikka tätä on rahalla melko vaikea mitatakin. Kyllä mulle ainakin nakkikattila +10k katsojalla täynnä ääntä ja tunnetta on oleellisesti laadukkaampi tuote, kun sama matsi 3k silmäparin edessä väsähtäneessä tunnelmassa. Tämä ilmiö oli osin nähtävissä esim. viime keväänä TPS:n a-nuorten kultahuumassa.
 

Sakoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onhan tässä aika otolliset maastot yleisön kiinnostuksen herättämiseksi. Sportista rökälevoitto, tänään Tuppurainen & JYP, huomenna iso vierasreissu Tampereelle ja keskiviikkona IFK. Jos nämä kaikki pelit kyetään pelaamaan ryhdikkäästi eikä esim Ipalta tule 10-0 turpaan niin pientä nostetta luulisi olevan luvassa. Toki markkinointi myös nyt hereille ja hieman ehkä tavallista enemmän rummutusta, jotta saataisiin myös Turku heräilemään tähän vuoteen.

Näin jälkikäteen katsottuna voisi sanoa, että ei ihan mennyt kuin elokuvissa. JYP-pelissä viimehetken sulaminen, Ipaa vastaan katkastiin niiden kuukauden mittainen tappioputki ja IFK:lta rumin lukemin nokkiin. En usko että ainakaan lisää yleisömääriä. Toki peli tulosten takana on aina hieman eri asia, mutta olisi tästä paremminkin voitu selvitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös