Noh, millä tavalla tästä pitäisi jatkaa eteenpäin?
Ensi kauden (tulevien kausien?) valmennus on jo selvillä. Näin ollen myös tulevan valmennuksen peluuttama pelitapa sekä pelitapaa toteuttavat pelaajatyypit lienevät (toivottavasti) myös selvillä. Näistä jutuista tällä hetkellä vastaavat sekä (tuleva) päävalmentaja Ari-Pekka Selin, (nykyinen) päävalmentaja Jarno Pikkarainen sekä urheilutoimenjohtaja Antero Niittymäki. Näillä näkymin toivottavasti Niittymäki tulee olemaan vastuussa myös 30.04.2015 jälkeen. Vaihtuvuus on jälleen ollut joka paikassa melkoinen, joten UTJ:n vaihtaminen vapun korvilla todennäköisesti toisi vain lisäturbulenssia joukkueen valmistautumiseen kauteen 2015-16.
Kauden 2015-16 taloudellinen tavoite lienee selkeä: nollatulos! En usko, että toista kautta peräkkäin lähdettäisiin hakemaan menestystä taloudellisella riskillä. Kausi 2014-15 oli tietoinen riski, meillä oli varaa siihen, mutta se kostautui. Mielestäni uusi (taloudellinen) riskikausi ei ole missään mielessä järkevä. Joten... taloudellinen tavoite olkoon nollatulos, vaikka pelit päättyisivät jälleen kerran runkosarjaan.
Kauden 2015-16 urheilullinen tavoite lienee yhtä selkeä: sijat 1-6! Mä en näe mitään syytä miksi tätä tavoitetta pitäisi laskea. Ammattilaissarjoissa pelkkä osallistuminen ei voi olla yhdenkään joukkueen tavoite. Joukkuehan lähtisi jo valmiiksi alistuneena tulevaan kauteen, jos tavoitteeksi sanottaisiin vaikkapa kymmenes sija viidentoista joukkueen sarjassa. Hyvin todennäköisesti tähän tavoitteeseen ei tulla pääsemään, mutta se ei saa missään nimessä olla esteenä sille etteikö tavoite voisi silti olla korkealla - kuitenkin vielä realistisesti saavutettavissa. Joten... urheilullinen tavoite olkoon pudotuspelipaikka eli sijat 1-6.
Kauden 2015-16 yleisötavoite: mä lähtisin tässä kohtaa rakentamaan aivan uudenlaista näkökulmaa koko asiaan. Kausi 2014-15 on vielä kesken, mutta edellisten kausien lukemat ovat selvillä.
2010-11 - 164080 - 5469 - 30
2011-12 - 166019 - 5534 - 30
2012-13 - 183091 - 6103 - 30
2013-14 - 154486 - 5150 - 30
2014-15 - 152579 - 5449 - 28 - kautta on jäljellä vielä kaksi kotiottelua
Mä lähtisin liikkeelle siitä, että kauden 2015-16 ilmoitettava yleisötavoitelukema olisi kauden 2014-15 toteutunut yleisölukema pyöristettynä seuraavaan satalukuun. Eli tätä viestiä kirjoitettaessa TPS:n yleisötavoite kaudelle 2015-16 olisi 5.500 silmäparia per ottelu. Kaikki laskelmat ja budjetit kasattaisiin tämän luvun ympärille. Tätä tavoitetta sitten rakennettaisiin pienin askelin eli tehtäisiin erilaisia välitavoitteita. Mun mielestäni yksi erittäin tärkeä välitavoite olisi hallin pienimmän katsojaluvun hallitseminen. Välttämättä vielä kaudelle 2015-16 tämä ei voi toteutua, mutta mielestäni parin seuraavan kauden tavoite voisi olla seuraava: yhdessäkään kotiottelussa paikalla ei ole alle viittätuhatta katsojaa. Pitäisikö tämä tavoite muuttaa vielä ensi kaudelle muotoon "alle 4.500 katsojaa" - en tiedä! Jonkinlaisia tämäntyyppisiä välitavoitteita olisi hyvä rakentaa kohti valoisampaa tulevaisuutta.
Alle 5.000 hengen yleisömäärät/kotiotteluiden määrä Turkuhallissa kausittain:
1997-98 - 1/24
2004-05 - 3/28
2005-06 - 1/28
2006-07 - 3/28
2007-08 - 8/28
2008-09 - 15/29
2009-10 - 5/29
2010-11 - 11/30
2011-12 - 12/30
2012-13 - 6/30
2013-14 - 15/30
2014-15 - 11/28 (kautta jäljellä vielä kaksi kotiottelua)
Eli nyt tätä dataa pitäisi TPS:n markkinointiosastolla analysoida helvetin tarkkaan! Otetaan tarkasteluun nämä kaikki <5.000 katsojaa paikalle tuoneet ottelut. Niistä pitäisi sitten poimia kaikki mahdollinen tieto: vastustaja, viikonpäivä, kuukausi, sarjatilanne, (koti-) peliputket, televisiointi, (kaupungissa olleet) muut samanaikaiset aktiviteetit - ja jopa vallinnut säätila (Narvanmaa ja legendaarinen kommentti purjehdus-/mökki-ilmoista)!
Esim. kauden 1997-98 ainoa - ja Turkuhallin historian ensimmäinen - alle viidentonnin yleisömäärä oli sunnuntaina syyskuun 28. päivä vuonna 1997 vieläpä normaalisti hyvin yleisöä vetävää Rauman Lukkoa vastaan. Tämä oli TPS:n neljäs kotiottelu kyseisellä kaudella. Kausi oli alkanut hieman ailahtelevaisesti, ja mm. KalPa kävi hakemassa maukkaan 3-2 vierasvoiton Turkuhallista TPS:n kauden toisessa kotiottelussa. Joka tapauksessa TPS:n recordi tähän LUK-otteluun mennessä oli 4-0-2, maalit 25-14. Selkeä syy tähän yleisömäärään löytynee televisioinnista. TPS-LUK -matsi oli tuolloin HockeyNight -ottelu.
Perjantaina 14.02.2014 TPS pelasi toista tavallisesti hyvin yleisöä hallille vetävää joukkuetta - Helsingin IFK:ta - vastaan. Tuolloin yleisöä oli hallissa vain 3.622. Selkeä syy tähän löytyy muista aktiviteeteista: Suomi pelasi juuri samalla hetkellä Norjaa vastaan Sotshin olympialaisissa.
Mä tarkoitan sitä, että näin yksi kerrallaan käytäisiin läpi kaikki <5.000 yleisön TPS:n kotiottelut Turkuhallin historiassa ja analysoitaisiin se data. Selvitettäisiin ne todennäköisimmät syyt miksi hallilla oli niin helvetin vähän porukkaa - ja tehtäisiin siitä johtopäätöksiä. Toisin sanoen jälleen: SYY => SEURAUS! Kaikkiin ongelmiin ja vähäisiin yleisömääriin ei tietenkään löydy ratkaisuita - mutta uskoisin yhden tai useamman syyn löytyvän jokaiseen. Kun syyt ovat tiedossa, niin näihin voitaisiin myös hakea ratkaisuita.
Jos data-analyysista tupsahtaa esille esim. sellainen seikka, että tiettynä viikonpäivänä, tiettynä kuukautena joku tietty joukkue ei vedä porukkaa hallille... ja seuraavan kauden sarjaohjelmassa on samanlainen matsi tiedossa, niin... sitä matsia pitää pyrkiä markkinoimaan jollain aivan toisella tavalla kuin tähän asti ollaan tehty. Viittaan tällä nyt esimerkiksi siihen legendaariseen marraskuiseen tiistai-SaiPa:an. Sehän nyt luultavasti on jo ihan yleistäkin tietoa, että marraskuinen tiistai-SaiPa ei länsirannikolla vedä porukkaa hallille. Tähän matsiin lyötäisiin ihan kylmästi kaikki liput 5EUR/kpl.
Lippupalvelun järjestelmät taipuvat tällaiseen manööveriin: tätähän "testattiin" jo keväällä 2012, kun kauden viimeisessä PEL-matsissa kaikki liput myytiin hintaan 10EUR/kpl. Tavallinen runkosarjan Pelicans-matsi veti hallille yli 9.000 katsojaa. Voitaisiinko jollain tällaisella tempauksella saada siihen legendaariseen marraskuiseen tiistai-SaiPa-matsiin vaikkapa 7.000 katsojaa? En tiedä, mutta mielestäni voisi olla ihan kokeilemisenarvoinen idea! Kutsuttaisiinko tätä nyt sitten dynaamiseksi hinnoitteluksi?
Kauden 2015-16 yleisötavoite pähkinänkuoressa: virallinen tavoite olisi siis kauden 2014-15 toteutunut yleisökeskiarvo pyöristettynä seuraavaan satalukuun.
Epävirallinen tavoite olisi, että hallilla olisi jokaisessa matsissa vähintään 5.000 (tai alkuun 4.500) myytyä penkkiä.
Tätä tavoitetta voidaan luonnollisesti tarkastaa juhannuksen jälkeen tai paremminkin loppukesästä, kun (uudistunut) kausikorttimyynti on ollut jo hyvän aikaa vauhdissa.
Ensi kauden (tulevien kausien?) valmennus on jo selvillä. Näin ollen myös tulevan valmennuksen peluuttama pelitapa sekä pelitapaa toteuttavat pelaajatyypit lienevät (toivottavasti) myös selvillä. Näistä jutuista tällä hetkellä vastaavat sekä (tuleva) päävalmentaja Ari-Pekka Selin, (nykyinen) päävalmentaja Jarno Pikkarainen sekä urheilutoimenjohtaja Antero Niittymäki. Näillä näkymin toivottavasti Niittymäki tulee olemaan vastuussa myös 30.04.2015 jälkeen. Vaihtuvuus on jälleen ollut joka paikassa melkoinen, joten UTJ:n vaihtaminen vapun korvilla todennäköisesti toisi vain lisäturbulenssia joukkueen valmistautumiseen kauteen 2015-16.
Kauden 2015-16 taloudellinen tavoite lienee selkeä: nollatulos! En usko, että toista kautta peräkkäin lähdettäisiin hakemaan menestystä taloudellisella riskillä. Kausi 2014-15 oli tietoinen riski, meillä oli varaa siihen, mutta se kostautui. Mielestäni uusi (taloudellinen) riskikausi ei ole missään mielessä järkevä. Joten... taloudellinen tavoite olkoon nollatulos, vaikka pelit päättyisivät jälleen kerran runkosarjaan.
Kauden 2015-16 urheilullinen tavoite lienee yhtä selkeä: sijat 1-6! Mä en näe mitään syytä miksi tätä tavoitetta pitäisi laskea. Ammattilaissarjoissa pelkkä osallistuminen ei voi olla yhdenkään joukkueen tavoite. Joukkuehan lähtisi jo valmiiksi alistuneena tulevaan kauteen, jos tavoitteeksi sanottaisiin vaikkapa kymmenes sija viidentoista joukkueen sarjassa. Hyvin todennäköisesti tähän tavoitteeseen ei tulla pääsemään, mutta se ei saa missään nimessä olla esteenä sille etteikö tavoite voisi silti olla korkealla - kuitenkin vielä realistisesti saavutettavissa. Joten... urheilullinen tavoite olkoon pudotuspelipaikka eli sijat 1-6.
Kauden 2015-16 yleisötavoite: mä lähtisin tässä kohtaa rakentamaan aivan uudenlaista näkökulmaa koko asiaan. Kausi 2014-15 on vielä kesken, mutta edellisten kausien lukemat ovat selvillä.
2010-11 - 164080 - 5469 - 30
2011-12 - 166019 - 5534 - 30
2012-13 - 183091 - 6103 - 30
2013-14 - 154486 - 5150 - 30
2014-15 - 152579 - 5449 - 28 - kautta on jäljellä vielä kaksi kotiottelua
Mä lähtisin liikkeelle siitä, että kauden 2015-16 ilmoitettava yleisötavoitelukema olisi kauden 2014-15 toteutunut yleisölukema pyöristettynä seuraavaan satalukuun. Eli tätä viestiä kirjoitettaessa TPS:n yleisötavoite kaudelle 2015-16 olisi 5.500 silmäparia per ottelu. Kaikki laskelmat ja budjetit kasattaisiin tämän luvun ympärille. Tätä tavoitetta sitten rakennettaisiin pienin askelin eli tehtäisiin erilaisia välitavoitteita. Mun mielestäni yksi erittäin tärkeä välitavoite olisi hallin pienimmän katsojaluvun hallitseminen. Välttämättä vielä kaudelle 2015-16 tämä ei voi toteutua, mutta mielestäni parin seuraavan kauden tavoite voisi olla seuraava: yhdessäkään kotiottelussa paikalla ei ole alle viittätuhatta katsojaa. Pitäisikö tämä tavoite muuttaa vielä ensi kaudelle muotoon "alle 4.500 katsojaa" - en tiedä! Jonkinlaisia tämäntyyppisiä välitavoitteita olisi hyvä rakentaa kohti valoisampaa tulevaisuutta.
Alle 5.000 hengen yleisömäärät/kotiotteluiden määrä Turkuhallissa kausittain:
1997-98 - 1/24
2004-05 - 3/28
2005-06 - 1/28
2006-07 - 3/28
2007-08 - 8/28
2008-09 - 15/29
2009-10 - 5/29
2010-11 - 11/30
2011-12 - 12/30
2012-13 - 6/30
2013-14 - 15/30
2014-15 - 11/28 (kautta jäljellä vielä kaksi kotiottelua)
Eli nyt tätä dataa pitäisi TPS:n markkinointiosastolla analysoida helvetin tarkkaan! Otetaan tarkasteluun nämä kaikki <5.000 katsojaa paikalle tuoneet ottelut. Niistä pitäisi sitten poimia kaikki mahdollinen tieto: vastustaja, viikonpäivä, kuukausi, sarjatilanne, (koti-) peliputket, televisiointi, (kaupungissa olleet) muut samanaikaiset aktiviteetit - ja jopa vallinnut säätila (Narvanmaa ja legendaarinen kommentti purjehdus-/mökki-ilmoista)!
Esim. kauden 1997-98 ainoa - ja Turkuhallin historian ensimmäinen - alle viidentonnin yleisömäärä oli sunnuntaina syyskuun 28. päivä vuonna 1997 vieläpä normaalisti hyvin yleisöä vetävää Rauman Lukkoa vastaan. Tämä oli TPS:n neljäs kotiottelu kyseisellä kaudella. Kausi oli alkanut hieman ailahtelevaisesti, ja mm. KalPa kävi hakemassa maukkaan 3-2 vierasvoiton Turkuhallista TPS:n kauden toisessa kotiottelussa. Joka tapauksessa TPS:n recordi tähän LUK-otteluun mennessä oli 4-0-2, maalit 25-14. Selkeä syy tähän yleisömäärään löytynee televisioinnista. TPS-LUK -matsi oli tuolloin HockeyNight -ottelu.
Perjantaina 14.02.2014 TPS pelasi toista tavallisesti hyvin yleisöä hallille vetävää joukkuetta - Helsingin IFK:ta - vastaan. Tuolloin yleisöä oli hallissa vain 3.622. Selkeä syy tähän löytyy muista aktiviteeteista: Suomi pelasi juuri samalla hetkellä Norjaa vastaan Sotshin olympialaisissa.
Mä tarkoitan sitä, että näin yksi kerrallaan käytäisiin läpi kaikki <5.000 yleisön TPS:n kotiottelut Turkuhallin historiassa ja analysoitaisiin se data. Selvitettäisiin ne todennäköisimmät syyt miksi hallilla oli niin helvetin vähän porukkaa - ja tehtäisiin siitä johtopäätöksiä. Toisin sanoen jälleen: SYY => SEURAUS! Kaikkiin ongelmiin ja vähäisiin yleisömääriin ei tietenkään löydy ratkaisuita - mutta uskoisin yhden tai useamman syyn löytyvän jokaiseen. Kun syyt ovat tiedossa, niin näihin voitaisiin myös hakea ratkaisuita.
Jos data-analyysista tupsahtaa esille esim. sellainen seikka, että tiettynä viikonpäivänä, tiettynä kuukautena joku tietty joukkue ei vedä porukkaa hallille... ja seuraavan kauden sarjaohjelmassa on samanlainen matsi tiedossa, niin... sitä matsia pitää pyrkiä markkinoimaan jollain aivan toisella tavalla kuin tähän asti ollaan tehty. Viittaan tällä nyt esimerkiksi siihen legendaariseen marraskuiseen tiistai-SaiPa:an. Sehän nyt luultavasti on jo ihan yleistäkin tietoa, että marraskuinen tiistai-SaiPa ei länsirannikolla vedä porukkaa hallille. Tähän matsiin lyötäisiin ihan kylmästi kaikki liput 5EUR/kpl.
Lippupalvelun järjestelmät taipuvat tällaiseen manööveriin: tätähän "testattiin" jo keväällä 2012, kun kauden viimeisessä PEL-matsissa kaikki liput myytiin hintaan 10EUR/kpl. Tavallinen runkosarjan Pelicans-matsi veti hallille yli 9.000 katsojaa. Voitaisiinko jollain tällaisella tempauksella saada siihen legendaariseen marraskuiseen tiistai-SaiPa-matsiin vaikkapa 7.000 katsojaa? En tiedä, mutta mielestäni voisi olla ihan kokeilemisenarvoinen idea! Kutsuttaisiinko tätä nyt sitten dynaamiseksi hinnoitteluksi?
Kauden 2015-16 yleisötavoite pähkinänkuoressa: virallinen tavoite olisi siis kauden 2014-15 toteutunut yleisökeskiarvo pyöristettynä seuraavaan satalukuun.
Epävirallinen tavoite olisi, että hallilla olisi jokaisessa matsissa vähintään 5.000 (tai alkuun 4.500) myytyä penkkiä.
Tätä tavoitetta voidaan luonnollisesti tarkastaa juhannuksen jälkeen tai paremminkin loppukesästä, kun (uudistunut) kausikorttimyynti on ollut jo hyvän aikaa vauhdissa.
Viimeksi muokattu: