Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 738 092
  • 3 722

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Allekirjoitan myös kohdat 1-3. Loppu on samantekevää Suomen Turussa, eritoten kohta 6.

Pääasiasta ei sinänsä mitään erimielisyyttä, mutta en kuitenkaan pitäisi kohtaa 4 (pelaajien asenne, taistelu jne.) merkityksettömänä. Tämä lähinnä viitaten Turussa keväällä 2009 yllättäen koettuun kiekkohuumaan. Kaikki lähti toki silloinkin otteluiden voittamisesta eli HIFK:n pudottamisesta sääliplayoffeissa. Se, että jokaisessa puolivälierien kotipelissä Jypiä vastaan oli yli 10 000 katsojaa, ei kuitenkaan mielestäni johtunut pelkästään voittamisesta - niistä kolmesta kotipelistähän voitettiin ainoastaan keskimmäinen. Yksi tärkeä syy noille yleisömäärille oli uskoakseni juuri joukkueen taisteluilme, jolla pystyttiin haastamaan sarjan selkeä ennakkosuosikki tasaväkiseen taistoon. Ei siis niinkään voittaminen vaan se, että kaikki pistettiin likoon ja saatiin mahdollisuus voittaa. Tästä kielii sekin, että viimeisen hävityn kotimatsin jälkeen "kiitos Tepsi" -huudot kaikuivat pitkään hallissa.

Tämä näin yleisempänäkin toteamuksena, koska em. anekdootti on mainio vasta-argumentti sille usein heitetylle väitteelle, että turkulaisyleisö kelpuuttaisi pelkästään mestaruudet (en nyt siis kausi tarkoita että sinä olisit näin sanonut). Menestysvuosina hallissa ei ikinä ollut puolivälierissä tuollaista määrää yleisöä ja myöhemmässäkin vaiheessa vastaaviin lukemiin tavattiin päästä vasta niissä peleissä, joissa sarja oli katkolla. Absoluuttinen menestyskään ei siis ole aivan kaikki kaikessa yleisömäärien suhteen.

Sinänsä en näe kovin merkittävää eroa siinä, puhutaanko otteluiden voittamisesta, pelityylin viihdyttävyydestä vai pelaajien asenteesta ja taisteluilmeestä. Kaikissa näissä on kyse joukkueen peliesityksistä, siitä, miten joukkue esiintyy kentällä. Se on viime kädessä ainoa asia, jolla on kannattajille merkitystä niin Turussa kuin muuallakin: ketään ei kiinnosta nettisivujen otteluennakoiden taso tai some-tiimin päivitykset ja viserrykset, jos matseissa tulee jatkuvasti tukkaan. Tätä väistyvä toimitusjohtajamme ei ilmeisesti koskaan ymmärtänyt, koska jakoi useaan otteeseen sen tyylisiä lausuntoja, että seurassa on kaikki asiat mallillaan liigajoukkueen peliesityksiä lukuun ottamatta.

Tämän kauden yleisökeskiarvo on tosiaan vähintäänkin kohtuullinen siihen nähden, miten joukkue on kentällä esiintynyt jo useamman vuoden ajan. Mestaruuksia tai muuta kiekkobuumia ei liene lähiaikoina luvassa, mutta sekin olisi jo kehitystä, jos ei esim. hävittäisi 90-vuotisjuhlaottelua kotikentällä sarjajumbolle tai otettaisi liigahistorian viimeisessä Jokerit-kotipelissä tukkaan 0-7.

Aiheen vierestä, tämän viidettä vuotta peräkkäin jatkuvan laskusuhdanteen syitä on tullut puitua lukuisia kertoja ja ketjun viimeisimmissä viesteissä ollaan mielestäni aika hyvin kartalla asian suhteen. Selvää lienee, että syyn täytyy löytyä organisaatiosta, koska ei tuolla joukkueella minunkaan mielestäni kuuluisi olla sijalla 12. Jos kohta viime kaudenkaan joukkueella sijalla 13, tai sitä edellisen...

Kevääseen 2009 liittyen täytyy vielä todeta, että Suikkasen ensimmäisen valmennuspestin aikana 2008-2010 seurasta välittyi ainakin tällaiselle ulkopuoliselle tarkkailijalle aito yhteishenki ja tekemisen meininki: puhallettiin yhteen hiileen ja tehtiin porukalla töitä seuran parhaaksi. Yleisönkin oli helppo ottaa tällainen ilmiö omakseen: aina niin ilkeät iltapäivälehtien toimittajatkin hyppäsivät keväisin Tepsin bandwagoniin. Hyvästä työstä seurannut menestys toi valitettavasti mukanaan tahoja, jotka halusivat osansa kullasta ja kunniasta, minkä tuloksena seuraan palasi samanlainen nurkkakuntainen kyräilymeininki kuin takavuosina. Tämän jälkeen vastaavaa yhteen hiileen puhaltamista ei ole enää näkynyt: eri toimijat pelaavat toistensa tonteilla ja sysäävät julkisuudessa vastuuta toisilleen. Organisaatiossa tuntuu olevan jatkuvasti menossa jonkinlaista vääntöä ja myllerrystä. Tämä ei voi olla vaikuttamatta valmennuksen työrauhaan ja samalla joukkueen esityksiin kentällä.

Yhtenä yksityiskohtana voisi vielä nostaa esille sen, että kun Suikkanen ja tämän monivuotinen aisapari R-P Lehtonen palasivat Tepsiin keväällä 2013, valmennustiimin kolmanneksi jäseneksi valittiin nykyinen päävalmentajamme, joka oli toki hoitanut apuvalmentajan pestiä tuolloin päättyneellä kaudella, mutta ei ollut koskaan työskennellyt yhdessä Kaitsun ja R-P:n kanssa. Sittemmin on julkisuudessakin kuulunut puheita, joiden mukaan Suikkanen olisi halunnut kolmanneksi pyöräksi Antti Aallon, kuten edelliselläkin kerralla, mutta seurajohto ei tähän ollut suostunut. En nyt todellakaan vihjaa, että viime kausi olisi mennyt pipariksi tämän henkilövalinnan takia, mutta jotenkin tuntuu siltä, että Tepsissä juuri tällaiset pienetkin asiat tehdään muuten kuin parhaalla mahdollisella tavalla ja ne kasautuvat lopulta hallitsemattomiksi virroiksi. Miksi päävalmentajan ei anneta valita itselleen mieluisimpia apulaisia? Mitä päävalmentajan kannattaman apuvalmentajan valinnalla hävitään, mitä seuran sisältä ehdotetun apuvalmentajan valinnalla voitetaan?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
TPS-PEL -matsissa (03.03.2015) taisi sitten tulla kaikkien aikojen pohjanoteeraus yleisömäärässä SM-liigan runkosarjassa.

Ilmoitettu yleisömäärä oli 3.145 - näistäkin fyysisesti paikalla oli aivan maksimissaan puolet. Mä keskityn nyt pelkästään näihin myytyihin penkkeihin eli lukuun 3.145. TPS:n tavoitehan oli myydä 2.100 kausikorttia kaudelle 2014-15. Tämä lukuhan sisältää sekä yksityiset että firmakausarit. Erittäin mielenkiintoista olisi tietää kuinkahan monta normaalihintaista yksittäistä pääsylippua tähän matsiin ollaan myyty. Se ei voi olla kovin suuri luku!

Toinen asia on se, että kuinka nämä yritysyhteityöliput ollaan merkitty. Otan esimerkiksi vaikkapa Auran Aallot. Paikallisradiohan jakaa jokaiseen (?) TPS:n kotiotteluun lippuja kuuntelijakilpailuissa. Itsekin voitin tähän matsiin (TPS-PEL) kyseiset liput. Oma lippuni oli paikalla D3-R11-555. Otin syksyllä - 17.10.2014 - screen shotin Lippupalvelun tilanteesta TPS:n kauden viimeiseen kotiotteluun 12.03.2015 TPS-HPK. Tuolla kyseisellä rivillä on 15 penkkiä, joista 14 oli varattuja jo lokakuussa. Tästä voitaneen helposti tehdä päätelmä, että nämä Auran Aaltojen jakamat liput ovat "kausikortteja". Nämä sisältynevät johonkin yhteistyösopimukseen.

Noiden 14 (Radio Auran Aalloille) varatun penkin lisäksi D3-katsomossa oli lokakuussa 35 muuta varattua penkkiä. Suurin osa näistä oli kaksi vierekkäistä penkkiä, joten ne lienevät ehkä osaksi yksityisten osaksi jotain firmojen työntekijöiden kausikortteja. Jos menen nyt katsomaan Lippupalvelun sivuilta samaa matsia, niin D3-katsomosta löytyy tasan seitsemän (7) vapaata penkkiä. D1- ja D2-katsomot eivät ole edes myynnissä. Lokakuussa näihin kahteen katsomonosaan oli varattu yhteensä neljä (4) penkkiä - molempien katsomonosien ylärivien kulmissa kaksi vierekkäistä penkkiä. Nämä siis ovat ihan oikeasti (yksityisille?) myytyjä kausikortteja.

Mielestäni tämä kaikki tarkoittaa sitä, että kauden viimeisessä kotiottelussa 12.03.2015 TPS-HPK koko D-päädyn pitäisi olla käytännössä myyty täyteen. Itse olen hieman skeptinen tämän suhteen - tai ainakin sen suhteen, että kuinka moni näistä fyysisesti ilmaantuu paikalle. Kauden viimeistä edellisessä kotiottelussa - 07.03.2015 TPS-TAP - kaikkien D-katsomoiden varaustilanne on suunnilleen sama kuin lokakuussa ottamissani screen shoteissa. Jonkin verran penkkejä on enemmän varattuina, mutta ei mitenkään merkittävästi.

Joka tapauksessa tämä PEL-matsin ilmoitettu yleisömäärä - 3.145 - on hävettävän pieni! Kuten sanoin: käsittääkseni tämä on TPS:n kaikkien aikojen pohjanoteeraus Turkuhallissa pelatussa SM-liigan runkosarjan ottelussa.

Mä nyt toistan tätä jo kyllästymiseen saakka, mutta mun mielestäni tuon verran pitäisi saada myydyksi jo kausikorttejakin - vaikka niitä sitten myytäisiin G-katsomo täyteen satasella pala. Jotain on tehtävä ja nopeasti! Mä todellakin toivon, että tämä ilta avasi uuden toimitusjohtajamme Mika Eskolankin silmiä. Noin häpeällistä yleisömäärää mä en halua nähdä enää koskaan TPS:n ilmoittamana.

Valitettavasti mulla ei ole kauden 2013-14 yleisömääriä missään ylhäällä (*). En ajatellut, että ne katoaisivat SM-liigan sivuilta yhdessä yössä kuin se kuuluisa pieru sinne Saharaan. Sen mä tiedän varmaksi, että 14.02.2014 TPS-IFK -ottelussa yleisömääräksi kuulutettiin 3.622. Tämä matsihan pelattiin samanaikaisesti kun Suomi pelasi olympialaisissa Norjaa vastaan. TPS on nyt viimeiset viisi kautta kyntänyt pohjamudissa. Kyseisenä aikana TPS on jäänyt yleisömäärissä alle neljän tonnin...

02.11.2010 TPS - PEL 5- 0 (1-0,1-0,3-0) 3881

18.10.2011 TPS - TAP 2- 1 (1-0,0-1,1-0) 3947

19.11.2013 TPS-JYP 3- 4 (0-0,3-2,0-1,0-0,0-1) 3942
08.01.2014 TPS-SAI 3- 4 (1-2,0-1,2-0,0-0,0-1) 3605
31.01.2014 TPS-ILV 2- 3 (0-1,2-0,0-2) 3508
14.02.2014 TPS - IFK 4-1 (1-1,1-0,2-0) 3622

Joka tapauksessa tällä kaudella 2014-15 maaginen raja on alittunut jo neljästi! (*) - samaten kaudella 2013-14

13.01.2015 TPS-KAL 0- 5 (0-3,0-0,0-2) 3819
27.01.2015 TPS-JYP 0- 4 (0-1,0-2,0-1) 3525
26.02.2015 TPS-SAI 0- 4 (0-1,0-3,0-0) 3743
03.03.2015 TPS-PEL 2- 1 (0-0,1-1,1-0) 3145

Tämän päivän perusteella lienee vain ajan kysymys, koska ilmoitettu yleisömäärä alittaa kolme tonnia. TPS:n kausi 2014-15 loppuu ihan virallisestikin reilun viikon päästä tästä kirjoituksesta. Ollaanko näille laskeville yleisömäärille tekemässä ihan oikeasti jotain vai odotetaanko vain sitä voittavaa joukkuetta? Onko toimistolla (-kin) se asenne, että... "Kyllä ne turkulaiset sitten taas hallille löytävät, kun joukkue alkaa voittaa niitä matseja!"

Kannattaisiko kenties aloittaa jo pääsiäisenä jonkinlainen massiivinen kausikorttikampanja? Vittu myydään vaikka vapusta juhannukseen yläkerran kausikortteja 99EUR kappale. Siis tyyliin: "Osta vaikka et tarvitse!"... Ne ostavat, jotka haluavat, vaikka eivät tiedä vielä hevon helvettiäkään edes kotiotteluiden päivämääristä! Sitten siinä juhannuksen pintaan, kun SM-liigan sarjaohjelma julkaistaan, yläkerran kausikortin hinnaksi nostetaan 150EUR. Näitä sitten paukutetaan koko kesä jokaiselle Pentti Peruskatsojalle ja Tauno Tasalakille.

Hallissa on kyllä tilaa tehdä tämä raju liike! Siitä todisteena pari kuvaa TPS-PEL -matsista (03.03.2015) E5-katsomosta kuvattuna. Kuvien ottohetkellä toisen erän ensimmäinen viisiminuuttinen on käynnissä...

03.03.2015 - SM-liiga - tuote on kunnossa

EDIT: (*) - olipa sittenkin! Jouduin tosin kokoamaan vähän palapeliä saadakseni tulokset ja yleisömäärät uskottaviin muotoihin...
 
Viimeksi muokattu:

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Onko toimistolla (-kin) se asenne, että... "Kyllä ne turkulaiset sitten taas hallille löytävät, kun joukkue alkaa voittaa niitä matseja!"

Tämä minuakin on pelottanut touhua sivusilmällä katsellessa. En ole havainnnut selkeää markkinointikampanjaa, profiloitumista tai punaista lankaa. Toki tilanne onkin niin, että kansaa palaa lauteille, kun jengi nousee sarjataulukossa. Mutta ikinä koskaan missään ei saa laskea vain mahdollisen menestyksen varaan. Seuran pitäisi olla kiinnostava ja haluttava menestyksestä huolimatta.

Olihan jossain TJ;n ja Elomonkin kommentit aihetta sivuen, jossa sisältö oli kuta kuinkin: "Kyllä ne kausikorttilaisetkin vielä takaisin tulevat". Rohkea asenne, osa voisi puhua melkein ylimielisestä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän tuo eilinen yleisömäärä nyt oli aivan naurettava. Itse laskin nopeasti yläkatsomoissa olevan n. 100 henkilöä poislukien E-katsomo, missä itse satuin olemaan. Eipä sielläkään kovin paljoa väkeä ollut. Eikö siellä toimistolla ole minkäänlaista markkinointiosaamista, kun onhan tuo nyt vähintään tökeröä myydä täydellä hinnalla lippuja, kun seura itse on jo kauden luovuttanut ja tähänkään peliin saatiin vaivoin 3 kentällistä ukkoja. Voisi aivan hyvin tiputtaa lippujen hinnat viimeisiin otteluihin esimerkiksi 5€ lapset, työttömät ja opiskelijat ja 10€ aikuiset ja tämä olisi kaikkialle halliin eikä vain tietyille paikoille. Tähän päälle vielä samanlainen nakkihysteria kuin pari kautta sitten, niin saataisiin edes jonkinlaiset yleisömäärät viimeisiin peleihin.
 

ceeceeäm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulainen jääkiekko
TPS-PEL -matsissa (03.03.2015) taisi sitten tulla kaikkien aikojen pohjanoteeraus yleisömäärässä SM-liigan runkosarjassa....

Mielenkiintoinen kirjoitus, kiitos tästä.

Toisaalta, itseäni tuo eilinen yleisömäärä ei hirveästi kummastuta.

Itse näen ongelmana sen, että tällä hetkellä ketään (tai ainakaan itseäni) ei hirveästi kiinnosta SM-Liigan peränpitäjien tämän hetkiset peliesitykset tai otteluiden lopputulokset. Peleillä kun ei ole minkään valtakunnan panosta ja sitten sen seuraamisesta pitäisi vielä maksaa, että pääsee tuota hiihtelyä paikan päälle katsomaan. Mieluummin katson oikeasti vaikka Jokereiden KHL-playoff-ottelua tai sitten mielenkiinto kohdistuu liigan kotiedusta taistelevien joukkueiden otteluihin.

Sarjasysteemi on siis sarjan häntäpään joukkueiden osalta täysin kiinnostamaton. Sillä kun ei ole mitään merkitystä, onko joukkue tällä hetkellä esim. sijalla 12, 13 tai 14. Lisäksi kyseiset seurat (esim. juuri TPS ja Pelicans) ovat myös jo julkisesti luovuttaneet paljon ennen sarjan päättymistä kauppaamalla joukkueen pelaajia toisiin seuroihin. Samalla tavalla on mielestäni oikeus toimia myös joukkueen kannattajalla. Kyllähän pelaajia kiinnostaa pelata ja katsojia kiinnostaa katsoa aivan eri tavalla otteluita, missä oikeasti pelataan joistain panoksista. On se sitten pelata mestaruudesta tai sitten pelata putoamista vastaan.

Ratkaisu ja harras toiveeni on: avataan sarjat ja palautetaan liiga-karsinnat.
 

Hantta#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lippujen hinnat olisi pitänyt heti tiputtaa siinä kohtaa kun varmistui ettei playoffs kiekkoa nähdä Turussa tänäkään vuonna.
Kuulin et lauantaina Tappara pelissä saattaisi lasten liput olla muutaman euron mutta tämä ei vielä virallista tietoa.
Aikuisten max 10e ja lasten, työttömien ja eläkeläisten 2,5-4e olisi ollut näiden loppukauden pelien oikeat hinnat matsilipuille.
Muutenkin Tepsin kannattaisi tarkkaan miettiä lippujen hinnat ensi kaudeksi. Yhden ottelun katsominen joko yksin tai perheen kanssa on melko kallista lystiä vieläpä suhteutettuna siihen mitä rahalla saa vastinetta. Parkkilippu maksaa 5-6 euroa, matsilippu 20-30 euroa ja siihen jotain pientä purtavaa niin yhden hengen hinnaksi tulee helposti vähintään se 50 euroa.
Yläkerran kausikortteja voisi ensi kaudeksi todella myydä 100-150 euron hintaan ja yksittäisten lippujen hintoja pitäisi myös laskea. Niitäkin katsojia tarvitaan jotka käyvät silloin tällöin hallilla ja jos lippujen hinnat olisivat kohdallaan ja hintalaatu suhde olisi kohdallaan niin nämä satunnaisetkin kävijät kävisivät varmasti useammin katsomassa pelejä.
Jos tuote olisi kunnossa ja lasten lippujen hinnat( yläikärajaksi 15v)olisivat 5e, työttömät ja eläkeläiset 8e, alakatsomon A ja C katsomo 20-25e, alakatsomon B pääty 15e, alakatsomon D pääty 12e ja yläkatsomoon 10e niin luulisi katsomossa olevan todella paljon enemmän väkeä. Pelin ollessa viihdyttävää, Tepsin pärjätessä ja lippuhintojen ollessa edes jotenkin inhimilliset niin uskoisin että alle 6000 tuhannen katsojan ei jäätäisi kertaakaan kauden aikana.
Täytyy myös muistaa vaikka lippujen hintoja laskettaisiinkin niin jos vastaavasti yleisömäärä nousisi niin se tarkottaisi myös samalla sitä että kaikki oheismyyntikin kasvaisi sitä myöden.
Myös kaikki muut showt ja tapahtumat ottelupäivinä hallilla ovat asioita joilla katsojat saataisiin viihtymään ja tulemaan uudestaan.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Tottahan se on, että Liigan sarjajärjestelmän "munattomuus" aiheuttaa, ettei häntäpään joukkueiden otteluilla enää pitkään aikaan ole ollut merkitystä. Tämä on ihan jokavuotinen ilmiö. Kunhan kerätään fyffet pois niiltä katsojilta, joille riittää ihan millainen tuote tahansa katsottavaksi. He menevät aina hallille ja heille riittää ilmeisesti kunhan "pääsee pois kotoa". Onneksi näitä katsojia on vuosi vuodelta yhä vähemmän. Jossain pitäisi herätyskellojen soida, mutta eipä näytä siltä, kun joukkueiden määrää vain tullaan lisäämään. Tämä aiheuttaa entistä enemmän sellaisia otteluita, joilla ei ole mitään merkitystä millekään taholle. Ei järjestävä seurakaan voi olla millään muotoa taloudellisesti tyytyväinen, jos ja kun puolityhjässä hallissa pelataan täysin merkityksetön ottelu puolivaloilla. Jottain tarttis todellakin tehrä! Toivottavasti karsinnat palaisivat mahdollisimman pian, jottei läskiksi lyöminen enää onnistuisi jopa jo marraskuun alusta lukien.

TPS:n markkinointiosaston osaamattomuus yhdistettynä sen turkulaistyyliseen omahyväiseen ja kaikkitietävään arroganssiin on ollut pitkään ihmettelyn aiheena. Markkinointia ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole TPS:ssä osattu tehdä ollenkaan, vaikka talousalue, hallin koko ja nykyaikaisuus, lajin harrastajamäärät ja yleinen kiinnostus sekä Turun maantieteellinen sijainti pitäisivät olla sellaiset vetovoimatekijät, ettei edes vähän tehtäviensä tasalla oleva markkinointi voisi millään tuollaista yhtälöä sössiä, mutta niin vain on tehnyt jo niin kauan kuin minä muistan. Turun tautia pahimmillaan voisi tuon asian joku ulkopuolinen määritellä. Kyllä markkinointia pitää tehdä silloinkin, kun joukkueen urheilullinen panos on luokkaa "ynnä muut". Voisi sanoa, että tällöin jopa huomattavasti enemmän kuin menestyksen hetkellä.

Mika Eskola sanoi ensimmäisissä julkisissa lausunnoissaan, että hän tulee puhdistamaan vapaamatkustajat organisaatiosta, sillä hän ei siedä ammattitaidottomutta. Tämä oli oikein myönteinen kannanotto. Toivottavasti tekoja tässä suhteessa nähdään mielellään jo lähiaikoina. TPS-markkinointi tarvitsee samalla tavoin kuin seuran urheilupuolikin täydellisen uudelleen arvioinnin ja uuden lähdön nykyisestä lähes nollapisteestä. Suojatyöpaikat pitäisi vihdoinkin lopettaa ja ottaa markkinoinnin ammattilaiset puikkoihin.
Mielestäni TPS:n brädi on Turun talousalueella edelleenkin niin vahva, että nykyaikainen, raikas ja avoin markkinointi saisi varsin helposti synnytettyä melkoisen jääkiekkobuumin ensi kaudeksi näiden laihojen vuosien jälkeen. Nyt olisi oivallinen tilaisuus käyttää kaikki se hype hyväksi markkinoinnissa, mitä urheilupuolella ollaan saamassa ensi kaudeksi aikaan. Toivottavasti se aika olisi nyt jo vihdoin ohi, että laitetaan lehteen ilmoitus, että kausikortit ovat myynnissä ja ostakaa heti omanne. Ja sen jälkeen syyllistetään kannattajat, jos kauppa ei käy odotetusti.

Ihan kateeksi pistää jo pelkkä ajatuskin, mitä esimerkiksi Juha Junnon kaltainen rautainen jääkiekkomarkkinoinnin ammattilainen saisi TPS:ssä tässä kohtaa ensi kaudeksi.aikaan. Voisi halli tuntua monissa otteluissa jopa liian pieneltä. Vaan eihän näin meillä Turussa tapahdu. Lakanoita vaan lisää katsomoihin, niin ei tarvitse tehdä mitään muuta ja halvaksi tulee.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ihan kateeksi pistää jo pelkkä ajatuskin, mitä esimerkiksi Juha Junnon kaltainen rautainen jääkiekkomarkkinoinnin ammattilainen saisi TPS:ssä tässä kohtaa ensi kaudeksi.aikaan.
Juha Junno on vain vähän liikaa sellaisen helppoheikin oloinen: torimyyjä, käytettyjen autojen kauppias, pyramidihuijari jne.

Sitä ei käy kieltäminen, että kyllähän Junno markkinoida osaa. Intohimoa hänellä on vaikka toisille jakaa, mutta tyylitajua ja tyylikkyyttä ei ole pätkääkään. Jos nyt verrataan vaikkapa toiseen kovaan nimeen, niin pidän kyllä Hjallis Harkimoa vielä luokkaa kovempana liikemiehenä ja markkinointi-ihmisenä. Tosin molemmat näistä herroista ovat vähän sellaisia, että täysin vapaita käsiä ei voida antaa. Jonkinlaisia yhteisesti sovittuja suuntaviivoja pitäisi noudattaa, sillä nämä kaverit kyllä osaavat löytää ne pienimmätkin porsaanreiät.

Tästä päästäänkin sopivan aasinsillan kautta Juhani Tammiseen. Jatkoajan podcast-sarjassa Laidasta laitaan julkaistiin tänään Tamin mietteitä. Useissa jutuissa hän ottaa kiinni juuri Harkimoon ja Junnoon. Nuo kannattaa ehdottomasti kuunnella, mutta... ennen kuuntelua kannattaa laittaa Tami-suodatin oikeaan asentoon. Noista jutuista kun poistaa kaiken sen, mitä Solkungen on itse 49 ammattilaisvuotensa aikana tehnyt, niin jäljelle jää helvetin hyvää materiaalia. Kannattaa kuunnella oikein ajatuksella!

05.03.2015 - Juhani Tamminen ylistää Suomen ykkösbuumia

Tamin mukaan jääkiekkobuumin luominen on viisiportainen pyramidi. Pyramidin pohjan luovat kannattajat (sis. yhteistyökumppanit - ainakin omasta mielestäni). Tämän pohjan päälle voidaan sitten rakentaa loppupyramidi järjestyksessä: kannattajat => media => tuotepäälliköt (tj, utj, valmennus) => pelaajat => ylempi johto (hallitus, hpj)! Kannattajat ovat kuitenkin kaiken perusta ja heidät pitää saada hallille. Tätähän mä olen yrittänyt paukuttaa täällä jo varmaan vuoden verran. Mä olen heittänyt esimerkkiä Sveitsistä kuinka siellä paikallinen "Juha Junno" tai "Hjallis Harkimo" - Marc Lüthi - otti konkurssikypsän paskan SCB:n hoitoonsa vuosituhannen vaihteessa. Hänen ensimmäinen tehtävänsä oli saada berniläiset käymään taas hallilla. Tämä tapahtui laskemalla kausikorttien hintaa - RAJUSTI!!! Kaupunkilaiset (eli kannattajat) piti saada jälleen kaupungin ykkösjoukkueen (SC Bern) taakse!

Käytännössä jos mietitään tuota Tamin pyramidimallia - noustakseen suosta TPS on koittanut jo kaikkea muuta paitsi kannattajien "hakemista" takaisin hallille. Toimistolla ihan oikeasti kuvitellaan, että kannattajat vain jossain vaiheessa tupsahtaisivat takaisin Artukaisiin. Kaksi sanaa: EIVÄT TULE!!! Kyllä se on näin, että siihen tavoitteeseen päästäkseen pitää ihan oikeasti kääriä hihat, ryhtyä töihin ja hakea ne kannattajat vaikka yksi kerrallaan takaisin Turkuhallin lehtereille.

Kaikkea muuta on kokeiltu:
- media: muutama kausi sitten TPS oli Suomen ylivoimainen ykkönen sosiaalisen median jne. hyödyntämisessä
- tuotepäälliköt: on ollut kovia nimiä kovilla palkoilla Pekka Virrasta Kai Suikkaseen, Hietarintaa, Sutelaa ja kumppaneita toimiston puolella
- pelaajat: viimeistään kaudelle 2014-15 TPS yritti "ostaa" voittavan joukkueen, joka toisi taas yleisön takaisin hallille
- ylempi johto: Perkonoja taitaa olla yksi pätevimmistä hallituksen puheenjohtajista SM-liigajoukkueen peräsimessä

Kaikista näistä hyvistä yrityksistä huolimatta hallilla oli 03.03.2015 TPS-PEL -matsissa 3.145 maksanutta katsojaa. Missä vaiheessa joku tajuaisi siellä toimistolla ruveta rakentamaan tätä "jääkiekkobuumipyramidia" perustuksista eikä jostain keskivaiheilta?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mä tiedän, että todennäköisesti aika harva jaksaa kuunnella noita Tamin höpinöitä - tai ei ainakaan osaa käyttää Tami-suodatinta riittävällä tehokkuudella, niin mä nappasin yhden mielenkiintoisen kohdan tuosta haastattelusta ihan tekstimuotoon. Tämä kohta on ensimmäisen podcastin (Viisi peruspilaria...) kohdassa noin 10-12min.

Marko Sjöblom kysyy Tamilta, mitä siellä Oulussa oikein tapahtui. Mitä Junno ja Tamminen tekivät ihan käytännössä.

Juhani Tamminen: "Jos mä nyt otan sen Kärppä-jutun, kun mä olin sitä itse rakentamassa toisena avaintekijänä. Ystäväni Junno oli luonnollisesti tullut jo vuotta aikaisemmin.

Me tiedettiin se markkina, mutta Kärpät oli elämänsä - sanotaanko - krapulassa. Ne oli ollut kakkosdivisioonassa, ne oli ollut konkurssissa.

Se halli oli siellä. Me tiedettiin, että pohjoisen ihmiset rakastaa jääkiekkoa, ne tykkää myöskin Kärpistä. Mutta kun se brändi oli munattu viimeisen päälle, niin meidän tehtävä oli synnyttää se henkiin ja tehdä se tavalla, joka vastasi nykyaikaa. Koska me tiedettiin, että siellä oli Nokia-buumi, siellä oli teknologia-buumi etc. Niin niiden liiderien pitää elää siinä ajan hermolla, siinä syklillä.

Ja jos me nyt ihan käytännön tasolle mennään, niin ei se todellakaan tarkoittanut sitä, että me yhdessä rakennettiin voittava ja mielenkiintoinen joukkue, ja minä sitten koutsaan sitä joukkuetta, joka voittaa 90% matseista. Vaan, se vaati hirvittävän määrän jalkatyötä, että meillä ei ollut yhtään sellaista maanantaipäivää, ettei sitten Junnon Ford tai mun silloinen leasing-Audi kääntynyt milloin Rovaniemelle, milloin Saariselälle, milloin Vuokattiin, milloin Kalajoelle etc. Niiden satojen lehdistötilaisuuksien ja niiden kymmenien-satojen pelien lisäksi.

Eli jos me aiotaan buumia tehdä, niin sen ydin on se, että on mentävä ihmisten luokse sen tuotteen kanssa. On kerrottava face-to-face, osattava käyttää mediaa, mutta se iso juttu on saada se ympäristö kiinnostumaan siitä asiasta.

Se on myyntityötä, se on jalkatyötä, se on osaamista, se on hurmaamistaitoa. Vielä kerran sen ydin on se, että sitä tekee osaavat urheilujohtajat tai sitten ei tee!
"
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Eli jos me aiotaan buumia tehdä, niin sen ydin on se, että on mentävä ihmisten luokse sen tuotteen kanssa. On kerrottava face-to-face, osattava käyttää mediaa, mutta se iso juttu on saada se ympäristö kiinnostumaan siitä asiasta.

Se on myyntityötä, se on jalkatyötä, se on osaamista, se on hurmaamistaitoa. Vielä kerran sen ydin on se, että sitä tekee osaavat urheilujohtajat tai sitten ei tee!
"

Tuossahan asia on sanottu juuri niin kuin se on. On varmaan edelleenkin TPS:n markkinoinnille aivan kauhistuttava ajatus, jos se joutuisi perseensä tuolista irroittamaan ja lähtemään kentälle myyntityöhön. Eihän sellaista ole ennenkään tehty, joten ei käy edelleenkään, ainakaan niin kauan kuin nykyiset hemmot siellä hääräävät. Tämä on sitä kuuluisaa turkulaista arroganssia. Kyllä asiakkaan on itse tultava TPS-toimistolle, jos jotain haluaa.

Olisi kiva tietää, montako uutta sponsoria TPS keskimäärin saa uuden kauden alkaessa ja vastaavasti, montako se menettää. Muistan omalta kohdaltani, kun edustin merkittävää turkulaista yritystä, niin milloinkaan TPS:n markkinointiosasto ei omatoimisesti ottanut yritykseemme mitään yhteyttä, vaan me otimme joka kerta itse yhteyttä TPS:n markkinointiin ja ehdotimme, kuinka voisimme hyödyntää TPS:ää omassa markkinoinnissamme ja kysyimme, mitä sellainen maksaisi. Vastaanotto oli luvalla sanoen surkeaa luokkaa, mutta, koska halusimme itse päästä TPS:n sponsoriksi, niin solmimme tästä huolimatta sopimuksen vaikka väkisin.

Keskustelimme yrityksessämme usein, että miksi ihmeessä TPS:n markkinointi on sellaista, että asiakkaan on itse otettava yhteyttä TPS-markkinointiin, jonka oma ajatusmaailma oli sellainen, että asiakkaan on tehtävä itse kaikki suunnitelmat, ehdotukset ja työt sponsorisopimuksen puitteissa, mutta lasku osattiin sentään kirjoittaa TPS-markkinoinnin toimesta.

Valitettavasti tuo asenne on tietojeni mukaan vieläkin olemassa. Siksi TPS ei olekaan markkinoinnissaan pystynyt alkuunkaan hyödyntämään kansainvälisiä yrityksiä, vaan täällä sponsorit ovat edelleen "nakkikioskitasoa" jopa jo Suomen mittakaavassa ajateltuna saatikka sitten kansainvälisesti. TPS pelasi jo tällä kaudella CHL:ää, muttei osannut hyödyntää tätä näkyvyyttä ja sen suomia mahdollisuuksia alkuunkaan. Kukaan ei varmaan mielellään haluakaan olla "ynnä muut" luokkaan kuuluvan joukkueen sponsori, muttei TPS-markkinoinnissa edes yritetty saada "suurta kalaa koukkuun". Tämän kauden konttaamisen jälkeen ovet Keski-Euroopassa ovat entistä enemmän kiinni, ja työtä on tehtävä monin verroin enemmän sponsorisopimusten eteen.

Ehkäpä TPS-markkinoinnissa on aivan oikein ajateltu, ettei Turun murteella kannatakaan mennä Keski-Eurooppaan myymään mitään.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Paskaa tuotetta on vaikeaa myydä, vaikka kuinka jalkauduttaisiin. Jos TPS pelaisi pleijareissa niin yleisö tulisi ilman sen suurenpaa markkinointia myös runkosarjan viimeisiin peleihin. Jos pleijareissa pärjättäisiin seuraavan kauden yritys- ja kausikorttimyynti olisi paljon helpompaa. Kun vuodesta toiseen jo paljon ennen kauden päättymistä myydään parhaat pelaajat ja iso osa kaudesta vain pelaillaan alta pois niin kyllä se asettaa seuraavan kauden markkinoinnille melkoisen haasteen.
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siinä nimimerkki penaz osui naulan kantaan. Ainoa asia, jota todellisuudessa tarvitaan, on menestyvä joukkue. Kyllä moni kaveri on sanonut, että menisi peleihin, jos se joukkue joskus pärjäisi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Olisi kiva tietää, montako uutta sponsoria TPS keskimäärin saa uuden kauden alkaessa ja vastaavasti, montako se menettää.
Itse asiassa tämähän lienee kohtuullisen helpostikin tarkastettavissa oleva asia?

TPS:n kausikirjoissahan on vuosittain omat sivut, joilla luetellaan yritysyhteistyökumppanit kolmessa kategoriassa:
- pääyhteistyökumppanit,
- yhteistyökumppanit sekä
- TPS Business Club -yritykset

Tuoltahan noita muutoksia voisi tarkkailla ja vertailla. Ainakin nopealla mietinnällä tulee mieleeni parin suuremman sponsorin lähdöt/vaihtumiset. Olisiko ollut pari-kolme kautta sitten, kun Hesburger vetäytyi Palloseuran toiminnasta? Hesburger ja TPS sentään olivat kuuluneet yhteen varmasti parikymmentä vuotta ellei kauemminkin. Toinen suurempi muutos tapahtui ilmeisesti tälle kaudelle 2014-15. Samaten vuosikaudet - ellei jopa vuosikymmenet - TPS:a sponsoroinut Viking Line vetäytyi kuvioista. Vaihtoehdot ovat kuitenkin tulleet molemmille... nykyään hallilla näkee McDonald'sin ja Silja Linen mainoksia.
Muistan omalta kohdaltani, kun edustin merkittävää turkulaista yritystä, niin milloinkaan TPS:n markkinointiosasto ei omatoimisesti ottanut yritykseemme mitään yhteyttä, vaan me otimme joka kerta itse yhteyttä TPS:n markkinointiin ja ehdotimme, kuinka voisimme hyödyntää TPS:ää omassa markkinoinnissamme ja kysyimme, mitä sellainen maksaisi. Vastaanotto oli luvalla sanoen surkeaa luokkaa, mutta, koska halusimme itse päästä TPS:n sponsoriksi, niin solmimme tästä huolimatta sopimuksen vaikka väkisin.
Mä muistaisin tältäkin palstalta lukeneeni lukuisia vastaavia tarinoita eri nimimerkeiltä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ainoa asia, jota todellisuudessa tarvitaan, on menestyvä joukkue. Kyllä moni kaveri on sanonut, että menisi peleihin, jos se joukkue joskus pärjäisi.
Juuri tällaisella ajatusmallillahan mennään metsään niin että kolahtaa! Tosin juuri näin taidetaan edelleen ajatella toimistollakin...

Faktahan on se, että menestys ruokkii menestystä. Kun joukkue pärjää kentällä, niin yleisökin löytää tiensä lehtereille ilman sen suurempaa markkinointia. Tämä toimii tiettyyn pisteeseen asti. Eihän Turussakaan tarvitse mennä kuin vuosituhannen vaihteeseen saakka, kun nähtävissä on jo päinvastainen esimerkki. Hunajaa valui hallin ovista ja ikkunoista - silti yleisömäärät olivat laskusuunnassa.

1998-99 - 214810 - 7956 - 27 kotimatsia
1999-00 - 209832 - 7772 - 27 kotimatsia
2000-01 - 212582 - 7592 - 28 kotimatsia
- - -
2009-10 - 175644 - 6057 - 29 kotimatsia

Kuuntelitko yhtään noita aiemmin linkkaamiani Jääkiekkoleijona #79:n tarinoita? Toisen podcastin alussa (ajassa n.3:30-4:30) Tami tarttuu juuri tähän Jokeri-buumiin, miksi Hartwall Arenan yleisökeskiarvo huitelee lähes 11.000 ja joukkue menestyy. Se perusta on rakennettu jo kesäkuussa 2014, kun Jokerien markkinointiosasto rummutti ympäri Helsinkiä/Uusimaata sitä "KHL is here!" -slogania.

Juhani Tamminen: "Siellä on nyt tällä hetkellä päällä Jokeri-buumi. Se on se buumi, jota ainakin allekirjoittanut arvostaa. Se, että voittaako ne nyt Minskin 5-0 tai 6-2, on mulle enemmänkin seurausta siitä buumin rakentamisesta."

Tässähän ei tarvita edes mitään Tami-suodattimia. Jokeri-buumi taitaa olla ainoa jääkiekkobuumi Suomessa, jota veli Tamminen ei ole ollut omien sanojensakaan mukaan luomassa. Tamihan käyttää puheissaan hyvin useasti tätä syy-seuraus -suhdetta. Nyt useimpien mielissä (myös toimiston?) nämä syyt ja seuraukset menevät aivan päälaelleen.

SYY: joukkue menestyy
SEURAUS: katsojat ja yhteistyökumppanit löytävät hallille

Kuten sanottua: tämä on tiettyyn pisteeseen asti totta. Fakta on kuitenkin se, että meillä ei ole tällä hetkellä sitä menestyvää joukkuetta. Me lähdetään nyt käytännössä niin pohjalta kuin vain SM-liigassa se on mahdollista: 13-10-13-13-13 vai mikä ikinä se värisuora onkaan/tulee olemaan tämän kauden päätteeksi.

Sanoit, että ainoa asia, jota todellisuudessa tarvitaan, on menestyvä joukkue. Onko kellään mitään ideoita kuinka tämä menestyvä joukkue rakennetaan? Sitä ollaan nyt viimeisten viiden kauden aikana yritetty rakentaa kallispalkkaisilla valmentajilla, riskillä satsaamalla kalliisiin pelaajiin, vaihtamalla käytännössä kaikki päällikkö-/johtajatittelin haltijat, vaihtamalla hallitus, muuttamalla omistussuhteita... mikään ei ole toistaiseksi toiminut. Missä vaiheessa ihmiset alkavat ymmärtää, että ainoa oikea tapa on rakentaa perustukset kuntoon?

SYY: panostetaan kannattajiin, viedään tuotetta yhteistyökumppanien syliin, luodaan TPS-yhteisön ympärille positiivinen hype
SEURAUS: joukkue alkaa menestyä

Ehkä mä olen vain helvetin väärässä tässä asiassa? Tämä sama kaava on kuitenkin toiminut Oulussa (1990-luvun loppu), Bernissä (vuosituhannen vaihteesta), Helsingissä (Jokerien KHL-taival) - ja satavarmasti monessa muussakin paikassa. Ehkä Turku on sitten vain niin erikoinen paikka, että ympäri Eurooppaa toimiva kaava ei toimi täällä. Ensin luodaan perustat, sitten tulee menestys - vasta tämän jälkeen käsissä on se positiivinen oravanpyörä (menestys ruokkii menestystä), JOS sitä osataan hyödyntää. Keväällä 2010 Turussa tuli menestystä, mutta siihen ei oltu valmiita eikä sitä osattu juuri yllätyksellisyydestään johtuen hyödyntää.
Paskaa tuotetta on vaikeaa myydä, vaikka kuinka jalkauduttaisiin.
En mä kyseistä tehtävää helpoksi väittänytkään! Jos se helppoa olisi, niin sitähän tehtäisiin kaikkialla...

Olikohan Jokerien markkinointi-ihmisten helppoa luoda Jokeri-buumi kesällä 2014? Ei varmasti! Silti sitä rummutettiin kuin mielipuolista jo ennen ensimmäistäkään KHL-matsia. Epäilijöitä oli matkan varrella - ja on varmasti vieläkin!

Jostain syystä keskimäärin 11.000 ihmistä jaksaa raahautua hallille, vaikka vastassa on joukkueita, joiden nimiä ei keskiverto Pentti Peruskatsoja osaa edes lausua. Voisiko syy tähän kuitenkin olla se, että Jokerien markkinointiosasto lyö joka saatanan matsiin sellaista rumputulta, että oksat pois ja pala latvaa? Vai... onko syy se, että joulukuisena keskiviikkoiltana kaikki Pentti Peruskatsojat (9.420) vain sattumalta raahautuivat hallille siitä yksinkertaisesta syystä, että näkevät oman joukkueensa voittavan jonkun neverheard Metallurg Novokuznetskin 6-1? Jokerien matsit tulevat televisiosta ihan yhtä lailla kuin SM-liigajoukkueidenkin. Matsilipun ja parin hallissa nautitun oluen hinnalla Pentti Peruskatsoja voisi kuluttaa persettään omalla kotisohvallaan ja katsoa koko kuukauden Jokerien otteita televisiosta.

Mikä on syy, mikä on seuraus?

Mä "hieman" epäilen, että Jokerien KHL-taivalkin olisi ollut astetta kivikkoisempi, JOS... Hartwall Arenalla haukottelisi jonain iltana se 3.145 katsojaa! Usko tai älä, mutta Pasilassa ollaan myyty "paska tuote" yksinkertaisesti jalkautumalla. Markkinointia, yhteistyökumppaneita, jalkautumista, tuotteen viemistä kannattajille, dynaamista hinnoittelua... tästä kaikesta ollaan rakennettu Jokerien menestys kaudella 2014-15. Meanwhile in Turku...
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Tuo dynaaminen hinnoittelu varsinkin olisi asia, joka kannattaisi huomioida. Siinähän on vain mielikuvitus rajana miten tuon voisi toteuttaa. Alkupään halvat liput ovat epäilemättä sellainen houkutin, joka vetäisi porukkaa nettiostoksille. Ja monesti varmasti kävisi niin, että kun on menty lippua ostamaan, niin vaikka sitä ensimmäistä ei saisikaan, niin kuitenkin joku tiketti tulisi ostettua. Lipunostostosta tulisi ikään kuin kilpailu vähän samalla tavalla kuin silloin, kun lippuja on tarjolla vähemmän kuin ostajia. Kyllähän tuo ainakin teoriassa olisi omiaan kiihottamaan lipunostohalukkuutta. Ja TPS:llä tosiaan olisi tuohon hyvä mahdollisuuskin ison hallin myötä.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen hieman skeptinen tuollaisesta syy-seuraus -suhteesta, että hallin täyttyminen kääntäisi joukkueen menestyväksi. Toki pelaajillekin on varmasti mukavampi pelata kun hallissa on porukkaa ja ääntä, eikä kehtaa niin paljoa selkää suoristella kuin tyhjässä hallissa, mutta ei se poista niitä ongelmia joita Tepsin joukkueen rakennustavassa on ollut jo vuosia (vaihtuvuus, roolitus, logolle pelaamattomuus).

En ole tietenkään yhtä hyvin perillä Bernin noususta kuin Mr. Fox, mutta olettaisin että siellä on vahvan uuden johtajan toimesta tehty taustalla paljon muutakin kuin panostettu markkinointiin ja halpoihin kausareihin. Varmistettu että organisaation jokaisella paikalla on osaava ammattilainen jne...

KHL-buumi selittyy mielestäni ennen kaikkea sillä että se on uutta. Uudet vastustajat, kenties kaikkien aikojen kovin suomalainen sarjajoukkue, kovatasoisimmat ottelut, "ison maailman" -tyylinen ottelutapahtuma. Ei mielestäni noilla "KHL is here" -plakaateilla asiaan ole suurta osuutta, vaan edellä mainituiden lisäksi sillä että kun Jokerit ei enää ole minkään toisen suomalaisjengin vastustaja, niin mielenkiintoa kovatasoisia pelejä kohtaan tulee luonnollisesti muidenkin seurojen kannattajilta. Monesti olen itsekin miettinyt että alkaisi useamminkin (olen kerran käynyt) Jokereiden peleissä käymään kun halli tuossa lähellä on ja liput halpoja, mutta KHLn juurien, ja Jokerien uusien omistajien vuoksi ei moraalini kestä rahan viemistä tuonne.

Jos Turussa kadun varret olisivat täynnä plakaatteja "Liiga is here" niin vaikea kuvitella senkään kovin suurta tungosta aiheuttavan Artukaisia kohti. Huomattavasti parempaa työtä Jokereiden markkinointi on tietenkin tehnyt kuin Tepsin (joka tietysti vielä sinällään ei ole kummoinen saavutus, kun huomioi TPSn markkinoinnin näkymättömyyden ja täällä kuullun mukaan yritysasiakkaiden kohtelun), mutta omasta mielestäni Jokereiden buumi on ollut vallitsevien olosuhteiden johdosta huomattavasti helpompi rakentaa kuin Tepsin vastaava. Potentiaalisten markkinoiden kokokin on aivan toista luokkaa.

Tämä ei ole tietenkään mikään tekosyy sille että Tepsin markkinointi vaikuttaa melkoisen epäonnistuneelta, ja yksi surkuhupaisimmista piirteistä siinä on ettei edes otteluaikoja saada lehteen oikein.

Siitä samaa mieltä Foxin kanssa ettei pelkästään menestystä voida jäädä odottelemaan eikä uskoa vain sen voimaan. Menestys täyttäisi katsomot poffeissa ja mahdollisesti runkkarin loppukierroksilla, mutta vaikka ensi kaudella voitettaisiin mestaruus, eivät katsomot seuraavassa runkosarjassa täyty ilman työtä. Mahdollista on myös että pitkäaikainen menestymättömyys on vieraannuttanut ihmiset palloseurasta, hallille on vaikeampi lähteä kannustamaan jengiä, kun ei tiedä yhtäkään pelaajaa ketä siinä pelaa. Koskien siis satunnaiskatsojia jotka eivät ole jaksaneet seurata viime vuosien rämpimistä ja eivät siten tiedä nykyisistä pelaajista kuin ehkä Petun ja Lassilan.

Hinnoittelulle on ehdottomasti tehtävä jotain. On järjettömän tuntuista että maksoin (sen kerran kun kävin) 14 euroa lipusta tasokkaan KHL-pelin yläkatsomoon runkosarjassa, kun taas jos menen katsomaan runkkarin lopussa merkityksetöntä TPS-Pelicans -ottelua, jossa TPS pelaa kolmella kentällisellä saan pulittaa siitä 16 euroa...
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Seurakulttuuri, onko meillä riittävästi sellaista?

Yleisömäärät nousuun -strategia pitäisi nähdä moniosaisena koneistona. Jos kumarrat yhteen suuntaan, näytät persettä toiseen. Jos laitat resursseja kiinni johonkin asiaan, se on joltain muulta pois. Monessa asiassa fakta ja käytäntö tulevat myös vastaan, vaikka teoriassa jokin kuulostaisikin hyvältä. Haen tällä sitä, että tuskin on olemassa vain mitään yhtä ainoaa tapaa alkaa rakentamaan uskollisuutta ja kasvattamaan yleisökeskiarvoa kollektiivisesti.

Mitä meillä on Turussa? Meillä on 11820 -paikkainen monitoimiareena. TPS:n koko historian paras yleisökeskiarvo on ollut "vain" 8825 (kaudella 1991-1992). Sekin tarkoitti siis sitä, että joka peliin olisi mahtunut keskimäärin lähes 3000 ihmistä lisää. Se on 25,3 % hallin kapasiteetista. Siis parhaalla kaudella.

Olen tästä sanonut aikaisemminkin, mutta Jokereihin on turha verrata. Heillä on sijainti, olosuhteet, resurssit ja ainutlaatuisuus aivan eri tasoilla. Sellaisia TPS ei saisi, vaikka palkkaisi kuinka osaavia ihmisiä. 90-luvun monitoimihalli on ja pysyy Tepsillä Artukaisissa (ottelutapahtuma), TPS:lle ei virtaa samanlaista näkyvyysrahaa eikä ulkomaalaisten tukia eikä Liiga ole mikään erityisesti nykyisillään mikään ainutlaatuinen vetonaula. Pitääkin rakentaa jotain omaa, eikä keskittyä muiden kyttäämiseen.

Hinnoittelusta puhutaan todella paljon. Olen samaa mieltä useimpien kanssa siitä, että Tepsillä on varaa pudottaa lippujen hintoja ainakin tietyillä sektoreilla. Katsomokapasiteettia löytyy eikä TPS ole enää tämän alueen ainoa vapaa-ajan viihteen vetonaula. Jopa elokuvateatterit ovat kilpailijoita kiekkotapahtumalle. Jos leffaan pääsee vaikka sarjalipulla 8 €, niin ei TPS:lla ole varaa pyytää 21,50 € jum*lauta seisomapaikasta. A- ja C-sektorit pitäisin nykyisinkin ennallaan. Ne vetävät suhteellisen hyvin ja menevät pääosin yrityksille, joilla maksuvoimaa onkin. Sen sijaan erityisesti seisomapaikkojen ja yläkatsomoiden hintoja pitäisi tarkistaa kovalla kädellä, miksei myös B- ja D-päätyjä.

Mitä tulee dynaamiseen hinnoitteluun, niin pitää muistaa, ettei Lippupalvelu taivu mihinkään hauskaan. Niillä on nykyiselläänkin välillä vaikea saada homma rullaamaan halutulla tavalla, kampanjahinnoilla, oikeilla nimillä oikeana päivänä. Lippupalvelusta tuskin ollaan hankkiutumassa eroonkaan ja soppariakin on vielä jäljellä. Toisaalta mitä hintoihin tulee, niin rehellisesti usein se on helppo syy vain nimetä konkreettisesti. Kyllä meillä väkeä käy samoilla hinnoilla, kun seura on edes vähän tolkuissaan. Vastaavaasti nyt kun joka ikinen asia meni enemmän tai vähemmän vaihtopenkin alle, niin halli ei täyttyisi, vaikka ilmaiseksi pääsisi. On ollut kaiken maailman "2 kaveria ilmaiseksi" kampanjoita ja tuhat muuta variaatiota, silti yleisömäärä ei ole kasvanut merkittäväksi. Haen tällä sitä takaa, että on monia muitakin syitä kuin pelkkä lipun ja parkin hinta.

Palaan otsikkoon. Seurakulttuuri, onko meillä riittävästi sellaista? Mitä seura merkitsee ihmisille? Mitä arvoja se edustaa? Ketkä ovat seuran kasvot? Onk tää vaan jääkiekkoo, vai onko taustalla muutakin? Minulle on ja paljon. Tässä on se iskun paikka, josta Mr.Foxikin on usean viestin verran kirjoittanut. Kannattajat joka eri taholla luovat seuran ja ovat niitä, jotka sinne hallille tulevat, oli sitten pudotuspelien välierämatsi runkosarjan ykköstä vastaan tai tiistainen runkosarjan ruuhkamatsi. Siinä mielestäni tällä hetkellä ryömitään matalan aidan alta koko ajan.

Totta kai puistoissa käy enemmän ihmisiä, jos on kaunis kesäpäivä, aurinko paistaa ja on lämmintä. Totta kai bändi kerää seuraavalle keikalle enemmän yleisöä, jos ovat onnistuneet tekemään yhden hittibiisin radioon. Totta kai TPS kerää enemmän yleisöä, jos taistelee runkosarjan voitosta. Sen varaan ei vain voi laskea eikä tällaista tule aina tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Sen enempää nyt vielä ottamatta kantaa Tepsin vallitsevaan seurakulttuuriin tai sen puutteeseen, niin olen pohtinut, että näkyykö TPS millä tavoin laajemmassa mittakaavassa Varsinais-Suomen alueella? Esimerkiksi Oulussahan isoimman dynastian ja buumin aikaan rummutettiin (ja itseasiassa toitotetaan vieläkin), että kansaa tulee matseihin pidemmältäkin matkalta Pohjois-Suomesta eli juurikin tämä käsite puolen Suomen - joukkue. Ouluun on kuulemma Rovaniemeltä, Torniosta ja hyvä ettei Ivalostakin lähdetty katsomaan Kärppien matseja. Miksei tämä toimisi Varsinais-Suomen alueella, jossa välimatkat olisivat lyhyempiä Turkuun ja muutenkin yhteydet kenties vielä helpompia teiden suhteen? Tiedän, että Naantalissa on VG-62 ja Raisiossa oma joukkueensa siinä missä jossain Salossa ja Paimiossakin, mutta täälläkin olisi potentiaalista Tepsin matseissa kävijää, jos markkinointia suoritettaisiin laajasti näillä alueilla juuri jollain tarjouksilla tai yhteiskyydeillä. Uskon, että noilta seuduilta Tepsin matseihin jotkut ajelevatkin. Entä Loimaa, Somero, Mynämäki, Aura, Koski yms? Turun Sanomat ilmestyy näilläkin seuduilla tiuhaan ja tiedän, että Somerollakin on paljon TPS-myönteisiä ihmisiä jos ei jopa kannattajiakin. Miten nämä lähiseutukuntien potentiaaliset katsojat saataisiin liikkeelle edes viikonloppumatseihin aktiivisemmin?
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
näkyykö TPS millä tavoin laajemmassa mittakaavassa Varsinais-Suomen alueella? Entä Loimaa, Somero, Mynämäki, Aura, Koski yms? Turun Sanomat ilmestyy näilläkin seuduilla tiuhaan ja tiedän, että Somerollakin on paljon TPS-myönteisiä ihmisiä jos ei jopa kannattajiakin. Miten nämä lähiseutukuntien potentiaaliset katsojat saataisiin liikkeelle edes viikonloppumatseihin aktiivisemmin?

Saisi myös näin alkuun Turussakin näkyä jotenkin katukuvassa.

Kärjistäen: Ainakin Länsirannikkoa pitkin mentäessä Uudenkaupungin/Laitilan kohdalla alue muuttuu hyvin vahvasti Lukko-mieliseksi. Mutta saaristokunnat-Mynämäki-Loimaa-Salo -sektori pitäisi ehdottomasti saada vielä aktiivisemmin mukaan TPS:n piiriin. Lippuja myyntiin etäjaostoille esimerkiksi paikallisiin kauppoihin ja lisäksi jonkinlaista katumainontaa? Kuulema aikoinaan näistä pienemmistä kunnista on kerätty porukkaa kasaan ja lähdetty porukalla bussilla Tepsin matsiin.

Varsinais-Suomen alueella asuu lähemmäksi puoli miljoonaa ihmistä. Miksi siis markkinoida vain 180 000:lle? Toisin kuin Satakunnassa, Uudellamaalla, Pirkanmaalla jne. niin Varsinais-Suomessa TPS saa olla yksinään se suuri seura.
 
Viimeksi muokattu:

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Juu, itse olen Kemiönsaarelta ja siellä taisi ihan kunta järjestää matkoja isompiin TPS-matseihin. Ainakin molempia helsinkiläisiä joukkueita tuli joskus ala-asteikäisenä käytyä katsomassa.

Eli siis tyyliin x-määrä rahaa ja saat bussikyydin hallille ja takaisin sekä lipun.
 

Rote Sau

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + länsirannikko
Ainakin Salossa TPS on aina ollut numero 1 kun puhutaan jääkiekosta. Salostakin tulee joka matsiin paljon väkeä, ei niinkään bussilla mutta muuten. Tiedän kun olen sieltä alunperin kotoisin. Ennen vanhaan aikaan kun menestystäkin tuli, tultiin bussilla usein matsiin. Bussireissuja järjesti paikalliset matkatoimistot, seurakunnat, koulut ja jopa kunnat. Nykyään ei taida juurikaan olla, joskin satunnaisesti on matkoja. Syy vähenemiisen on päivän selvä; seuran esitykset ovat olleet täyttä paskaa useamman kauden ja rahan säästön takia markkinointikin on romahtanut. Ennen oli lehdissä mainoksia ja tarjouksia, vuosiin ei mitään enää. Resepti korjaukseen on yksinkertainen; aletaas taas menestymään, niin alkaa katsojiakin tulemaan isommalta alueelta. Ihan turha mainostaa isosti ennen sitä.

Tuoreessa muistissa on kauden avausmatsi Kärppiä vastaan, jota mainostettiin isolla kädellä loppukesästä/alkusyksystä. Lopputuloksen hallissa oli paljon väkeä, mutta Tepsin esitys oli suoraan Suomi-sarjasta ja murskatappio Kärpille ansaittu. Vituttaa vieläkin koko matsi ja jälkikäteen on saatu kuulla myrskyisää palautetta tuollaisesta luokattomasta esityksestä. Kyllä väkeä aina tulee, mutta ei katsomiskokemuksesta saa muodostua piinaava, ärsyttävä ja/tai vituttava. Sen takia tiedän monien jättäneen koko kiekon seuraamisen sikseen.

Tuohon U:ki-Laitila akselin mainontaan voi olla pirullista vaikuttaa, koska niin moni tilaa alueen ykköslehteä Länkkäriä Raumalta, eikä Turkkaria. Tuskin TPS mainostaa kuitenkaan Rauman lehdessä.. Sen sijaan pienissä kunnallislehdissä olisi erittäin hyvä mainostaa matseja. Saa ottaa talteen..
 

Sakoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tiedän, että Naantalissa on VG-62 ja Raisiossa oma joukkueensa siinä missä jossain Salossa ja Paimiossakin, mutta täälläkin olisi potentiaalista Tepsin matseissa kävijää, jos markkinointia suoritettaisiin laajasti näillä alueilla juuri jollain tarjouksilla tai yhteiskyydeillä. Uskon, että noilta seuduilta Tepsin matseihin jotkut ajelevatkin. Entä Loimaa, Somero, Mynämäki, Aura, Koski yms? Turun Sanomat ilmestyy näilläkin seuduilla tiuhaan ja tiedän, että Somerollakin on paljon TPS-myönteisiä ihmisiä jos ei jopa kannattajiakin. Miten nämä lähiseutukuntien potentiaaliset katsojat saataisiin liikkeelle edes viikonloppumatseihin aktiivisemmin?

Tämä on aika hyvä pointti. Itsellä on Salosta sen verran omakohtaista kokemusta, että varmaan kertaakaan ei ole näkynyt paikallisissa lehdissä/mainosposteissa mitään TPS:ään viittaavaa. Tiedän kuitenkin, että Salon seudullakin TPS on se joukkue jonka pelejä lähdettäisiin katsomaan jos lähdettäisi ja varmasti sama meininki on muissakin lähikunnissa. Joskus oli jotain yhteiskyytejä järjestetty TPS:n matseihin, mutta nekin olivat firmojen kerhojen järjestämiä. Salosta on ajomatkaa Turkuhalliin puolesta tunnista kolmeen varttiin joten se ei ole sinänsä ongelma edes arki-peleissä.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Olen hieman skeptinen tuollaisesta syy-seuraus -suhteesta, että hallin täyttyminen kääntäisi joukkueen menestyväksi. Toki pelaajillekin on varmasti mukavampi pelata kun hallissa on porukkaa ja ääntä, eikä kehtaa niin paljoa selkää suoristella kuin tyhjässä hallissa, mutta ei se poista niitä ongelmia joita Tepsin joukkueen rakennustavassa on ollut jo vuosia (vaihtuvuus, roolitus, logolle pelaamattomuus).
Ei hallin täyttyminen tietysti yksin kääntäisi joukkuetta menestyväksi. Toivottavasti mun teksteistäni ei missään nimessä ole tullut sellaista mielikuvaa kenellekään. Joka tapauksessa sen vahvan - Pentti Peruskatsojista sekä paikallisista yrityksistä koostuvan - kannattajajoukon kasaaminen luulisi olevan yksi tärkeimmistä tehtävistä seuran markkinointiosastolle.

Yksittäinen esimerkki mitä tarkoitan: viime tiistaina (03.03.2015) PEL-matsissa Jasper Lindsten teki uransa ensimmäisen liigamaalin. Hän teki sen lyömällä oman reboundinsa verkkoon. Sen ensimmäisen Janne Juvosen upeasti torjuman laukauksen jälkeen Lindsten repi itsestään vielä hieman irti ja kävi lyömässä sen irtopalan reppuun. Spontaania tuuletusta ei näkynyt käytännössä ollenkaan. Se oli niin virkamiesmäistä "juhlimista", vaikka kyseessä oli Lindstenin "once-in-a-lifetime" -tapahtuma. Mä "syyllistän" tästä vain ja ainoastaan paikalla ollutta yleisöä - tai paremminkin sen puutetta.

Pelaajathan sanovat aina haastatteluissaan, kuinka hienoa on pelata täyden salin/hallin/areenan silmien alla lajista riippumatta. Yleisön tuki (joissain tapauksissa viha) antaa pelaajalle extraenergiaa, sen pienen lisäpuhdin siihen yrittämiseen. Kuten tunnettua maalin tappion kääntäminen maalin voitoksi on helvetisti isompi työ kuin vain kahden maalin tekeminen. Mä olen aina miettinyt sitä, että kuinka paljon yleisön tuki auttaa pelaajia noissa tilanteissa.

Turkuhallissa viimeinen kymppi, TPS maalin tappiolla: kummassa tilanteessa se takaa-ajo käynnistyy todennäköisemmin? Se, että 9.000 turkulaista huutaa ja vaatii pelaajiltaan sitä maalia, kohahtaa joka tilanteessa jne. vai se, että 3.000 turkulaista haukottelee katsomoissa ja kiroilee hiljaa mielessään kuinka taas tuli turpaan - jo kymmenen minuuttia ennen loppusummeria.
En ole tietenkään yhtä hyvin perillä Bernin noususta kuin Mr. Fox, mutta olettaisin että siellä on vahvan uuden johtajan toimesta tehty taustalla paljon muutakin kuin panostettu markkinointiin ja halpoihin kausareihin. Varmistettu että organisaation jokaisella paikalla on osaava ammattilainen jne...
Juuri näin! Mutta... Bernissäkin ensimmäinen asia oli saada kaupunkilaiset takaisin joukkueen taakse. En missään nimessä väittänytkään, että nämä "halvat kausarit" olisi ollut ainoa taustateko - mutta se oli se ensimmäinen!
Ei mielestäni noilla "KHL is here" -plakaateilla asiaan ole suurta osuutta - - -
Ei missään nimessä yksistään!

Mutta... nämä "KHL is here" -plakaatit olivat vain yksi osa sitä järjetöntä rumputulta, jolla Jokerien markkinointiosasto loi pohjan nykyiselle Jokeri-buumille. Pitää koko ajan muistaa se, että kuinka järjetön työ Pasilassa tehtiin jo ennen ensimmäisen avauskiekon tippumista jäähän. Kuinka esim. Vaasassa onnistuttiin samanaikaisesti oman jutun markkinoinnissa? Sportin tilannehan oli käytännössä Jokerien kanssa sama - joskin pienemmässä mittakaavassa: uudet vastustajat, kenties kovin vaasalainen seurajoukkue koskaan, siirtyminen "maakuntasarjasta" "valtakunnalliseen pääsarjaan", edellisestä mahdollisuudesta pelata Suomen mestaruudesta oli kulunut 40 vuotta jne.

Vaasan hallin yleisökapasiteetti on 4.512 - Sportin yleisökeskiarvo 28 kotiottelun jälkeen on 3.342, joka on SM-liigan kauden 2014-15 surkein. Hallin täyttöaste on 74%. Mä uskon siihen, että aktiivisella markkinoinnilla Sportin kaltaisessa tilanteessa hallin täyttöaste olisi helpostikin ollut nostettavissa tuonne 90-95%. Se olisi vain vaatinut sitä, että Sportin markkinointiosasto olisi jalkautunut ja rummuttanut tärykalvot puhki Sportin puolesta ympäri Pohjanmaata jo ennen ensimmäisenkään liigakiekon tippumista Kuparisaaren jäähän. Jotenkin tässäkin hommassa näkyy se, kuinka työrukkaset tipahtivat välittömästi, kun vaasalaiset pääsivät tähän meidän ikiomaan "kultapossukerhoon".

Jokereilla oli se suuri mahdollisuus - he hyödynsivät sen loistavasti ja tulokset luetaan joka päivä KHL-uutisista.
Sportilla oli se suuri mahdollisuus - he eivät osanneet hyödyntää sitä ja tulos on luettavissa SM-liigan yleisökeskiarvoista.
KooKoo:lla on se suuri mahdollisuus ensi kesänä - on erittäin mielenkiintoista nähdä mitä Kouvolassa keksitään.
Jos Turussa kadun varret olisivat täynnä plakaatteja "Liiga is here" niin vaikea kuvitella senkään kovin suurta tungosta aiheuttavan Artukaisia kohti.
Huoh... tämä on niin väsynyttä (provoa?), että ei pitäisi edes vastata! Miksi pitäisi kopioida? Miksi ei voitaisi kehittää jotain omaa?
- - - omasta mielestäni Jokereiden buumi on ollut vallitsevien olosuhteiden johdosta huomattavasti helpompi rakentaa kuin Tepsin vastaava. Potentiaalisten markkinoiden kokokin on aivan toista luokkaa.
On varmasti ollut helpompaa - en mä sitä väitäkään - mutta ei sen Turussakaan mahdotonta pitäisi olla!

Totta kai markkinoiden kokokin on aivan toista luokkaa. Siitä syystä tavoitteetkin pitää osata suhteuttaa käytettävissä oleviin resursseihin ja markkinoihin. Mä en muista mikä Jokerien yleisötavoite oli kaudelle 2014-15, mutta missään nimessä meidän ei tulisi kopioida heidän lukujaan, vaan keskittyä omaan. Mallia voidaan ottaa kuinka tiettyjä asioita hoidetaan ja toteutetaan, mutta kopiomalla ei tule lasta ei paskaa.

Oikea markkinointitermi lienee benchmarking - eli vertailukehittäminen.

Olisihan se nyt naurettavaa, jos TPS alkaisi tuottaa Turun katukuvaan jotain "Liiga is here" -plakaatteja tai käyttäisi sloganinaan "Hier spielt TPS". Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö esim. Bernistä tai Pasilasta voitaisi ottaa oppia oman toiminnan kehittämiseen.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Saisi myös näin alkuun Turussakin näkyä jotenkin katukuvassa

.........Kärjistäen: Ainakin Länsirannikkoa pitkin mentäessä Uudenkaupungin/Laitilan kohdalla alue muuttuu hyvin vahvasti Lukko-mieliseksi. Mutta saaaristokunnat-Mynämäki-Loimaa-Salo -sektori pitäisi ehdottomasti saada vielä aktiivisemmin mukaan TPS:n piiriin

.......

Varsinais-Suomen alueella asuu lähemmäksi puoli miljoonaa ihmistä. Miksi siis markkinoida vain 180 000:lle? Toisin kuin Satakunnassa, Uudellamaalla, Pirkanmaalla jne. niin Varsinais-Suomessa TPS saa olla yksinään se suuri seura.

Tämä on juuri näin. Miten TPS näkyy pelipäivinä Turun katukuvassa? Miten näkyy ylipäätään pääsarjatason kiekkoilu kaupungissa? Miten TPS näkyy kun ei pelata kauden aikana? Miten se näkyy kesällä? Tässä on tosi paljon parannettavaa. Miksei valomainontaa hyödynnetä enempää? Don Tamin termein sen tuotteen kanssa pitää mennä sinne missä ne ihmiset ovat. Esim. pelipäivinä siihen Wiklundin nurkille tai ihan Wiklundiin sisälle tai Hansaan tai wherever jotain valomainontaa, hömppätapahtumaa perheelle/lapsille/kannattajille ja vaikka TPS-kissat sinne pyörimään TPS-huivien kanssa, niin saadaan miesväestökin innostumaan. Lisäksi joku pelaaja voisi aamujäiden jälkeen ajella suoraan paikalle kommentoimaan tai nimmareita jakamaan ja joku Rintsi Rintanen höpisemään kiekkojargonia sinne mikä on sitä mainontaa myös. Eikä tämän tartte tapahtua juuri ihan ydinkeskustassa vaan vaikka Skanssi, Länsikeskus, Mylly jne. Tepsiä pitää lähes tyrkyttää, että kaupunki on mustavalkoinen ja tänään on matsi ja vastassa on se rakas vihollinen Ässät/Lukko ja niin edespäin. Ja muulloinkin kuin pelipäivinä. Tuollaisilla tempauksilla matsipäivinä voi saada yllättävän paljonkin lisäkatsojia spontaanisti jopa Artukaisiin asti ihan, kun vain jaksettaisiin tämä vaiva nähdä. Kesällä sama juttu, Tepsiä pitää näkyä ja kuulua muuallakin kuin oluenhuuruisissa keskusteluissa jokilaivoilla ja vaikka futiskausikin on menossa, joka vie ison huomion seurasta.

Miksei tällaista voisi järjestää juurikin lähikunnissa kuten Raisio, Salo, Loimaa? Daenboudianin mainitsema puoli miljoonaa ihmistä on iso luku ja tässä me annetaan helvetisti tasoitusta kun ei hyödynnetä tätä verrattuna johonkin satakuntana tai itäisempään Suomeen, jossa lama on kurittanut seutua vieläkin raisummin. Tepsistä tulisi saada koko Varsinais-Suomen juttu ja en usko, että TuTo ainakaan vielä olisi tässä hankkeessa/projektissa mikään todellinen uhka divarista, vaikka joku kiekkopuritaani Turun lähikunnista voi Tovereita kannattaakin Tepsin sijaan.

Rohkeasti vain juurikin mainosta pienempien ympäristökuntien aluelehtiin, kyllä siellä potentiaalista väkeä matseihin olisi ja kyyditystäkin kun alettaisiin järjestämään. Toki tuo Laitilan ja Uudenkaupungin alue alkaa olla tosiaan niin kettutyttöjen mielistä aluetta, että sinne lienee turha mitään isompia kampanjoita ainakaan vielä alkaa tekemään, nauravat ainakin vielä kovin paskaisesti vastaan, kun Tepsin uskottavuus on mitä on.

Mainosrattaat pyörimään markkinointiosasto! Tepsin pitää olla houkutteleva tuote turkulaisille ja lähiseutulaisille eikä vain se entinen suurmestari kiekkoseura jostain kaukaa viime vuosisadalta!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mä mainitsin aiemmin aiheen "tavoitteiden suhteuttaminen käytettävissä oleviin resursseihin ja markkinoihin"!

Totta kai jokaisella seuralla on tavoitteita - jopa TPS julkaisee omat tavoitteensa joka vuosi ennen kauden alkua. Mä ajattelin hieman pohdiskella mitkä olivat TPS:n tavoitteet kauteen 2014-15 lähdettäessä sekä minkälaisilla panostuksilla näitä tavoitteita lähdettiin saavuttamaan.

Tavoitteet:
yleisötavoite/ottelu: 5.700 katsojaa (Urheilusanomien kausiopas 2014-15 s.56)
kausikortit, tavoite: 2.500 kausikorttia (Urheilusanomien kausiopas 2014-15 s.56)
urheilullinen tavoite: runkosarjassa sijat 1-6 (useassa eri yhteydessä mainittu "pudotuspelipaikka")
taloudellinen tavoite: tietoisella riskillä mentiin, tappiota tulee, jos menestystä ei tule (oma arvioni - pitänee paikkansa?)

Resurssit:
valmennus: SM-liigan kallispalkkaisin entinen mestarivalmentaja (Urheilusanomien arvio, lokakuu 2014)
pelaajabudjetti: 2.400.000EUR - pelaajabudjetin osuus liikevaihdosta 46% (Urheilusanomien kausiopas 2014-15 s.56)

TPS:n yleisötavoite ei tule täyttymään. Tällä hetkellä TPS on pelannut kotiotteluistaan 28/30, joten kautta on jäljellä vielä kaksi kotiottelua. Kauden aikana Turkuhallissa on vieraillut yhteensä 152.579 katsojaa - tavoitteeseen (5.700) päästäkseen kokonaisyleisömäärän pitäisi olla 171.000. Tästä luvusta ollaan jäljessä nyt 18.421 katsojaa, joten kumpaankin jäljelläolevaan otteluun pitäisi raahautua yli 9.200 katsojaa per ottelu. Not gonna happen!

Kausikorttimyynnistä tuskin tulee koskaan mitään virallista tietoa. Oletan kuitenkin, että hyvin suurella todennäköisyydellä tästäkin tavoitteesta jäätiin/jäädään ihan tietoisesti. Samaisen Urheilusanomien kausioppaan mukaan kaudella 2013-14 TPS:n toteutunut kausikorttimyynti oli 2.100. Tämä lienee ihan hyvä lukema ottaa arvioiden pohjaksi - positiivisesti ajatellen kauden 2014-15 toteutuneen lukeman voisi ajatella olevan jopa jotain 2.200-2.300 luokkaa. Silloin tuskin mentäisiin mitenkään hirvittävästi metsään.

Urheilullinen tavoite ei tule täyttymään. Tavoitellut sijat 1-6 vaihtuvat hyvin todennäköisesti tutuksi tulleeseen sijaan 13.

Taloudellisessa tavoitteessa kaikki mahdolliset riskit kostautuivat. TPS:n johdossa tiedettiin jo marraskuussa tappiota tulevan ainakin puoli miljoonan. Iltasanomien arvioiden mukaan tappion lopullinen määrä olisi jotain 700.000EUR luokkaa. Pidän tätä hyvin todennäköisenä ja realistisena arviona.

02.02.2015 - IS: TPS:lle valtavat taloudelliset tappiot

Käyn läpi seuraavassa viestissäni vähän ajatuksiani millaisin tavoittein TPS:n kannattaisi mielestäni lähteä kauteen 2015-16!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös