Viittaat tähän itsekin tuonnempana: taskussa oleva ilmaislippu jää herkemmin käyttämättä kuin itse maksettu lippu.
Tässä on kuitenkin pidettävä mielessä se, että lipun osto tarkoittaa kiinnostusta tapahtumaa kohden ja halua mennä. Sen sijaan ilmaislippu on bonus, jota kohtaan sulla ei välttämättä ole varsinaista kiinnostusta tai sen käyttö ei esimerkiksi aikataulujen takia ole edes mahdollista. Tämän takia on mielestäni ensiarvoisen tärkeää miettiä jo ihan ilmaislippujen järkevyyttä ja jakelutapoja.
Itse olen muutamaan kertaan miettinyt sitä, miksei esimerkiksi yliopistokaupungeissa isketä vähän kuin hynttyitä yhteen yliopistojen kanssa. Tuossa on valtava potentiaali, onhan mukana esimerkiksi junan tuomia, joilla ei ensialkuun ole välttämättä kosketuspintaa lätkään tai Tepsiin, mutta joille ilmaislippu+kaverit voi olla hyvä virike ottaa kosketuspintaa lajiin ja jengiin. Samoin noille suunnille voisi heittää jotain prokkista tyyliin simppeli tehtävä seuralle ja palkkioksi liput + pari bisselippua. Hyvällä tuurilla tuosta tulee käyttistä matskua seuralle ja pari tulevaa kausarin hankkinutta, huonossa tilanteessa pari retkua käy vetäisemässä bisset ja katoaa ennen avauskiekkoa.
Musta tuntuu, että sä ajattelet tätä todellisen, hallilla olevan yleisömäärän pohjalta - mä taas vastaavasti myytyjen penkkien määrällä.
Urheiluromantikko haluaa täyden hallin hinnalla millä hyvällä ja talousmies pahaan tuloksen hallin tunnelmasta, täyttöasteesta tai vastaavista riippumatta. Itse näen asian niin, että talous edellä on mentävä, mutta toista puolta ei saa unohtaa. On siis tehtävä tiettyjä kompromisseja sekä romantiikan että talouden osalta. Ilman talouspuolta tuo romantikon tarina jatkuu kohta mutasarjassa tai konkurssikäsittelyn lehtereillä, mutta ilman romantiikan huomioimista hallissa on hiljaista pukumiesten juodessa firman piikkiin pari kahvia. Molempia tarvitaan jos tuote halutaan pitää kunnossa ja edustavana.
sillä ainoastaan myydyt penkit vaikuttavat viivan alle jäävään tulokseen.
Lyhyellä tähtäimellä näin. Pitkällä tähtäimellä on kuitenkin mahdollista, että tietyt etuudet maksavat itsensä takaisin tulevissa tilinpäätöksissä. Jollakin keinolla on saatava "koukutettua" kadulla tallustelevia muuttumaan elinkautisiksi tai ainakin säännöllisesti käyviksi. Tämä harvoin onnistuu vain sillä, että lipunmyynti on luokkaa "21,5e+toimitusmaksu kiitos näkemiin".
Toki tässä kohdin haluan sanoa sen, että itselleni jatkuva ilmaislippujen jakelu sinne sun tänne on omaan nilkkaan ampumista. Samoin tilanne on liian säännönmukaisesti toteutuvien kampanjoiden osalta. Jokerien osiossa olen kritisoinut muun muassa sitä, että meillä näitä kotimatsien putkia paketoidaan vähän liian helposti vähän liian halvoiksi paketeiksi vähän liian usein. Ja tämä siitäkin riippumatta, että mulla oli kausari hyvissä ajoin ostettuna ja näiltä osin ottelukokemuksen kannalta suuri yleisömäärä on plussaa. Jos ihmiset totutetaan jatkuviin kampanjahintoihin tai ilmaislippuihin, kostautuu se jatkossa muodossa tai toisessa. Joku kokee ettei tuote ole "oikean hinnan" arvoinen ja toinen jättää menemättä "kun kohta tulee kuitenkin lippu postista".
Olisiko mun mitään järkeä ostaa 400EUR hintaista kausikorttia? No ei!
Olen täysin samaa mieltä siitä, että sun ei ole järkeä ostaa tuota kausaria. Sama vika on monella muullakin, koko kauteen kun ei voi sitoutua erinäisten syiden takia. Tämän takia olenkin toivonut erilaisia vaihtoehtoja lipunmyyntiin. Miksi ei esimerkiksi myydä 15 matsin kausaria, jossa sun paikka on varattu vaikka siihen asti, että otteluun on pari viikkoa aikaa? Tämän jälkeen vielä mahdollisuus lunastaa vastaavan hintainen tai halvempi paikka sitä mukaa kun noita on tarjolla. Susta saatavat tulot on silloin maksettu Tepsille "etukäteen", olet tavallaan "pakotettu" tulemaan ~15 kertaa hallille ja et maksa turhaan ~15 matsin edestä. Sähköinen toteutus tuohon lipunmyyntiin ei varmasti olisi vaikea toteuttaa, eli tiketti olisi helppo saada juuri sulle sopiviin matseihin.
Noin muutenkin varianssia eri tsettien välillä olisi syytä lisätä. Itseäni kyrsii se, kuinka vaihtoehtoja ovat käytännössä yksittäiset irtoliput, koko kauden kausari tai kampanjoiden venailu. Miksi en vain voi marssia toimistolle (tai vielä parempi, hoitaa sähköisesti kotona) ja ilmoittaa, että haluan liput paikalle X jokaiseen Kyröskosken Pärskeen matsiin HK hallissa? Miksi en voi varata HIFK:n puolelta suoraan jokaista perjantaita, jolloin Nordiksella pelataan mutta Hartwallilla ei? Noilla keinoin olisi mahdollista saada esimerkiksi vierasjoukkuetta kannustaville mutta kaupungissa asuville tai säännöllisesti asioiville syy tulla halliin. Yksittäislipuilla tuo toki onnistuisi, mutta kuluttajan kannalta on helpompi (ja tässä tilanteessa pitäisi olla myös hieman halvempi, hyötyyhän seura varmuudella myydyistä matseista) hoitaa kaikki yhdellä kertaa.
129EUR hintaiset kannattajakausikortit (300) sekä opiskelijakausikortit (67) myytiin loppuun. Mistä syystä? Jos näitä kausikortteja ei olisi ollut tarjolla, olisivatko nämä kaikki 367 edullisen kausikortin ostajaa ostaneet itselleen 400EUR hintaisen kausikortin? Mä en usko siihen!
En usko minäkään. Omien kokemusteni perusteella esimerkiksi Jokerit on hyötynyt aivan helvetisti siitä, että tiettyjä erikoisryhmiä (opiskelijat, faniryhmät, jne.) on huomioitu hinnoittelussa. Meillä on nyt pienellä porukalla kausarit ja mukana on pari sellaista, joilla on käytössä opiskelija-alennus (lucky bastards!) ja Jokerit ei ole suosikkijoukkue. OK, KHL on hieman eri asia kun oma jengi ei näillä herroilla sarjassa pelaa, mutta ymmärrät pointin. Näistä veijareista on tulot tienattu jengille, omistautumisen perusteella (fanikamaa, bisset, tuuletukset, jne.) en näkisi mahdottomaksi tiheämpiä vierailuja Arenalla vaikka Jokerit palaisi Liigaan ja periaatteessa "rajatapauksia" saadaan tulemaan säännöllisesti hallille. Samoin moni opiskelija-alennuksista nauttinut on myöhemmin hankkinut "kunnon tsetin" ja Eteläpäädyn toiminta pitää tunnelman hallissa sellaisena, että irtolipuilla tuleva varmasti saa tapahtumasta enemmän irti ja miettii toista tulemista.
Rohkenen väittää, että todellinen syy nykyiseen katsojakeskiarvoon on vain ja ainoastaan lipun tai kausikortin hinnassa!
Rohkenen väittää, että ei vain ja ainoastaan. Syytä on myös siinä, että yksilöidympien tuotteiden valikoima on hyvin pieni. Koko kaudeksi on vaikea sitoutua ja loppujen lopuksi eri asiakasrymiä tarkastellessa monella on vaihtoehtoina koko kausi isolla rahalla tai irtoliput. Ei hinnan per ottelu tarvitse olla luokkaa 150e/30 ottelua, vaan hinta voi olla luokkaa 150/15 ottelua jos pääset itse valitsemaan matsit. Hinta on esimerkiksi sinulle käytännössä sama (+/- matsi tai pari, riippuen olisiko se esimerkiksi 13 vai 17 koko kauden kausarilla) molemmissa paketeissa, mutta seura tienaisi sinusta samat rahat ja voisi myydä nuo muut 15 matsia toisille katsojille. Sinulle käytännössä sama palvelu, seuralle varmuudella 150e ja mahdollisuus tienata samasta istuimesta 15*perushinta. Win-win-win?
Mutta kyllä, olen täysin samoilla linjoilla kausarien merkityksestä kanssasi. Esimerkiksi itse maksoin ~450e tämän kauden kausarista kun opiskelijaeduista nauttivat kaverit jyräsivät paikkavalinnassa. Hyvät on paikat ja meidän poppoosta oli Jokerien tilille tullut nelinumeroinen ja plusmerkkinen tapahtuma ennen avauskiekon tippumista. Irtolipuilla ei tästä poppoosta olisi vastaavaa tuottoa saatu ja esimerkiksi oheistuotemyynti olisi oletettavasti jäänyt pienemmäksi, bissen myynnistä puhumattakaan. Näille paikoille en todellakaan ostaisi ~450e edestä irtolippuja ja bisseä ei menisi ~15e/matsi keskiarvolla riippumatta duunipäivästä (thank god office time + säännöllisen epäsäännölliset ylityöt), väsymyksestä tai vastaavista. Ennen kausaria oli varsin helppo jäädä tai mennä suoraan himaan jos lippua ei ollut valmiina tai mitään sovittuna etukäteen. Ja nuo opiskelijaeduista nauttivat eivät vetäisi sitä bisseä hallilla tai pistäisi ~100e/nuppi fanikamaan vain satunnaisten irtolippujen voimalla, varsinkin kun kaikille Jokerit ei ole THE THING. Varsinkaan Liigaan tuo fanikama ei toimi vastaavalla tavalla, mutta oikein kohdistettuna esimerkiksi jokainen Turussa asuva Kärppien fani maksaisi etukäteen hinnan kaikista Kärppien Turun matseista ja kävisi vielä vetämässä bisset "kun kerta on maksettu ja hiljaisesti sovittu".