Miten rullaportaissa kuuluu matkustaa?

Miten rullaportaissa kuuluu matkustaa?

  • Rullaportaissa kävellään, koska metro voi jo lähteä

  • Rullaportaissa seistään oikeassa reunassa

  • Rullaportaissa seistään vasemmassa reunassa

  • Rullaportaissa istutaan keskellä portaita

  • Rullaportaat juostaan läpi niin nopeasti kuin mahdollista, minulla on kiire

  • Rullaportaisiin asetutaan mukavasti makuuasentoon nukkumaan, henkilökunta herättää kyllä perillä

  • Rullaportaita kävellään väärään suuntaan, koska vaikeudet vahvistavat

  • Rullaportaita kävellään väärään suuntaan takaperin, varmuuden vuoksi jos joku seuraa

  • Minä en matkusta rullaportailla, rullaportaat matkustavat minulla

  • Liukumalla rullaportaiden välistä metallitasoa pitkin alas pää edellä

  • Kaatumalla naamalleen rullaportaisiin, itkien ja huutaen

  • En ole koskaan kuullutkaan rullaportaista, koska olen maalainen ja/tai kuuro

  • Kyllä


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Vastasin nämä:
  • Rullaportaissa seistään oikeassa reunassa
  • Rullaportaissa seistään vasemmassa reunassa
Perusteluni: Euroopassa seisotaan oikeassa reunassa ja Japanissa vasemmassa reunassa. Koska kosmopoliitti ketjunaloittaja ei tarkentanut, että puhutaanko tässä vain Suomesta, niin piti sitten ottaa ohjat omiin käsiini.
Entäs Englannissa, kun sielläkin on Japanin tapaan vasemmanpuoleinen liikenne? Vai tekevätkö britit rullaportaissa poikkeuksen?
 

Alejandro

Jäsen
Entäs Englannissa, kun sielläkin on Japanin tapaan vasemmanpuoleinen liikenne? Vai tekevätkö britit rullaportaissa poikkeuksen?
Erinomainen kysymys. Engelsmannit muistaakseni tekevät tässä tosiaan poikkeuksen. Olin Lontoossa kuutisen vuotta sitten, mutta muistikuvani ovat hatarat asian suhteen.

Joku kosmopoliitti voisi vastata.

Muokkaus: Olen myös valitettavasti käynyt Maltalla, mutta sielläkin mielestäni seistään rullaportaissa oikealla puolella.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Erinomainen kysymys. Engelsmannit muistaakseni tekevät tässä tosiaan poikkeuksen. Olin Lontoossa kuutisen vuotta sitten, mutta muistikuvani ovat hatarat asian suhteen.

Joku kosmopoliitti voisi vastata.

Muokkaus: Olen myös valitettavasti käynyt Maltalla, mutta sielläkin mielestäni seistään rullaportaissa oikealla puolella.
Minä olen käynyt Englannissa ja Lontoossa lukuisia kertoja, koska olen kosmopoliitti maailmanmatkaaja, ja voin vahvistaa että Englannissa ihmiset eivät matkusta rullaportaissa vaan mätkivät toisia nuijalla päähän luolissaan ja pureskelevat tajuttomaksi jääneiden luita iltanuotiolla.

Eiku hetkinen se olikin Pori.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Koskas tä jätevisa loppuu? Tämä kun ei edes ansaitse paskavisan titteliä!!
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Rullaportaissa seisotaan reunassa ja reuna riippuu siitä, kumman puoleinen liikenne maassa on => esim. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja seistään oik. reunassa, mutta esim. Singaporessa on vasemmanpuoleinen liikenne ja seistään vas. reunassa… Tämä myös näkyy siitä miten päin kahdet viereiset rullaportaat kiertävät (meillä oikeanpuoleinen vie kulkusuuntaasi, mutta esim. tuolla mainitussa Singaporessa vasemmanpuoleinen). Simple as that!
 

Alejandro

Jäsen
Rullaportaissa seisotaan reunassa ja reuna riippuu siitä, kumman puoleinen liikenne maassa on => esim. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja seistään oik. reunassa, mutta esim. Singaporessa on vasemmanpuoleinen liikenne ja seistään vas. reunassa… Tämä myös näkyy siitä miten päin kahdet viereiset rullaportaat kiertävät (meillä oikeanpuoleinen vie kulkusuuntaasi, mutta esim. tuolla mainitussa Singaporessa vasemmanpuoleinen). Simple as that!
Miten sitten selität tämän videon?



Kuten näet, niin Lontoossa seissään oikeassa reunassa. Ette olekaan niin kosmopoliitti loppujen lopuksi, kuin luulette, I assume?
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rullaportaissa seisotaan reunassa ja reuna riippuu siitä, kumman puoleinen liikenne maassa on => esim. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja seistään oik. reunassa, mutta esim. Singaporessa on vasemmanpuoleinen liikenne ja seistään vas. reunassa… Tämä myös näkyy siitä miten päin kahdet viereiset rullaportaat kiertävät (meillä oikeanpuoleinen vie kulkusuuntaasi, mutta esim. tuolla mainitussa Singaporessa vasemmanpuoleinen). Simple as that!

You know nothing, Jon Escalator.

Minulla oli muistikuva, että Lontoossa tosiaan seistään myös oikeassa reunassa, mutta piti se kyllä mennä internetistä vielä tarkistamaan. Tokiossa taas sitten oli tuo että vasemmalla jengi pönötti, mutta siellä jossain ruuhkissa oli kanssa tuommosta meininkiä, että ihmiset meni vierekkäin seisoskelemaan, ehkä se sitten jotenkin veti paremmin sillä tavalla, en tiiä. Tai sitten ne kaikki oikealla seisoskelijat oli vaan maalaisia idiootteja jotka ei oo koskaan rullaportaita nähneet. Minä matkustin normaaliin tapaani makuuasennossa nukkuen, ja pyysin läheisintä mustatukkaista kännykäntuijottelijaa herättämään minut kun ollaan perillä.

Myös tuo kiertosuunta ei kyllä minun muistikuvien mukaan esim. Helsingin metroasemilla päde. Eikös vaikkapa Rautatieaseman metron liukuportaissa kun mennään alas, niin se on se vasemmanpuoleisin liukuporras jolla matkustetaan? Sitten kun tullaan ylös niin ne on taas alhaalta tultaessa katsottuna vasemmanpuoleisimmat 3 liukuporrasta joilla mennään ylös.

Ei tää oo niin simpleä hei!
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tästähän on tehty tutkimus, että ylivoimaisesti tehokkainta olisi täyttää rullaportaat täyteen, eli ei jättää sitä ohituskaistaa. Muistaakseni sillä saatiin lisättyä rullaportaiden välityskykyä n. 30% ruuhkaisissa paikoissa kun uhrataan se kiireisten oikeus juosta portaita ylös. Tämä olisi merkittävä parannus metropolien metroasemilla. Jokainen, joka on ollut jossain Lontoon Cityn asemalla tai vastaavassa ruuhka-aikaan ymmärtää, että tämä ei ole mitään pelkkää teoreettista pohdintaa vaan ihan oikea ongelma. On melkoisen ahdistava kokemus, kun selän takaa puskee väkimassa tunkien kohti rullaportaiden pullonkaulaa. Jotain Tokion tai Kiinan asemien ruuhkaa en todellakaan haluaisi kokea.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Myös tuo kiertosuunta ei kyllä minun muistikuvien mukaan esim. Helsingin metroasemilla päde. Eikös vaikkapa Rautatieaseman metron liukuportaissa kun mennään alas, niin se on se vasemmanpuoleisin liukuporras jolla matkustetaan? Sitten kun tullaan ylös niin ne on taas alhaalta tultaessa katsottuna vasemmanpuoleisimmat 3 liukuporrasta joilla mennään ylös.

Ei tää oo niin simpleä hei!
No ei tosiaan ole noin simpleä. Aseman rullien järjestystä mulkattiin viime vuonna. Reunimmaiset vievät ylös. Ylhäältä katsottuna vain toinen vasemmalta vie alas. Logiikka on kai se, että tuli kummasta suunnasta tahansa, vaunuja lähin rulla vie ylös.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Oikealla seisten. Sporalle ei myöskään pidä heiluttaa kättä. Ellet ole janari.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oikealla seisten. Sporalle ei myöskään pidä heiluttaa kättä. Ellet ole janari.
Eikä metrossa tarvii hakata sitä ovenavausnappulaa. Ellei ihan oikeasti halua jäädä aseman kohdalla pois.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No ei tosiaan ole noin simpleä. Aseman rullien järjestystä mulkattiin viime vuonna. Reunimmaiset vievät ylös. Ylhäältä katsottuna vain toinen vasemmalta vie alas. Logiikka on kai se, että tuli kummasta suunnasta tahansa, vaunuja lähin rulla vie ylös.
Jaa, tuollaisesta muutoksesta en tiennytkään, koska matkustan niin harvoin rahvaan seassa julkisilla. Joskus muinoin kun en vielä ollut näin rikas kosmopoliitti maailmanmatkaaja kuin nyt, ja matkustelin enemmän julkisilla, muistelisin että Rautatieaseman metroportaat oli tollee että ylhäältä katottuna alas vei vasemmanpuoleisin, ja kaikki muut kolme vei ylös. Kai siellä on sitten joku konsultti laskeskellut että jos ne tollee nyt muuttaakin pyörimään niin 14,6% vähenee ihmisten kävelymatka ja tulee 8,06% vähemmän ruuhkan aiheuttamaa seisoskelua.

Jossain Amerikan lentokentällä, oiskohan Charlottessa ollut, todistin kerran tapahtumaa joissa neljä semmosta afrikkalaisiin kaapuihin pukeutunutta vähän vanhempaa naisihmistä astelivat lentoaseman rullaportaisiin. Ne oli semmoset automaattiportaat, jotka seisoo jos niitä ei käytä, mutta jotka sitten nytkähtää liikkeelle kun niihin mennään. Afrikkalaisnaisten lauman astuessa portaisiin ne olivat seis, ja kun portaat nytkähti liikkeelle, naiset kirkaisivat ja alkoivat kauhussa häröilemään sillä seurauksella että 3/4 kaatui niihin portaisiin. Sitten niitä kyllä alkoi naurattaa se tilanne. Minä katsoin niitä mahdollisimman halveksuvasti koska ne oli varmaan jostain Kirkkonummelta tai Järvenpäältä. Sitten asetuin mukavasti makuuasentoon niihin liukuportaisiin ja pyysin niitä naureskelevia kaapuihmisiä herättämään minut kun ollaan perillä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja tulipa mieleeni toinenkin rullaportaisiin liittyvä tarina, joka samalla todistaa että olen kosmopoliitti maailmanmatkaaja. Pakistanin Lahoren lentokentällä, kun olimme kollegani kanssa tulleet passintarkastushässäkästä läpi, joku tyyppi lähti viittilöimään meille että tulkaa tänne, tänne päin hyvät herrat, seuratkaa minua. Sitten se osoitti yläkertaan, ja sanoi että menkää te valkonaamaiset herrat tuonne vain, siellä on loundget ja teidän kuuluu olla siellä. Ei meillä ollut mitään korttia tai jäsenyyttä joilla sinne Lahoren loundgeen olisi päässyt, mutta lähdettiin kuitenkin kokeilemaan että riittäisikö valkoinen naama, koska aika monessa paikassa sillä kyllä jo sai erityiskohtelua osakseen.

Lähdimme kävelemään portaita ylös, kun jostain taas juoksi luoksemme hätääntynyt henkilökunnan edustaja, joka huusi että seuratkaa hyvät herrat minua, tulkaa tänne. Hän opasti meidät sitten niiltä normaaleilta manuaaliportailta liukuportaille, jotka olivat kiinni, mutta hän syöksyi jonnekin ihme komeroon ja sitten ne liukuportaat kohta nytkähtivätkin liikkeelle. Ja sitten se tuli sieltä komerosta ja näytti että siinä hyvät herrat, käyttäkää liukuportaita, älkää noita rahvaan manuaalisia portaita. Matkaseuranani ollut eläkeiän lähellä oleva herrasmies kommentoi siinä meitä varten startattuja liukuportaita noustessamme että näytänkö mä nyt jumalauta noin vanhalta vai, minä sanoin että näytät, asetuin liukuportaisiin mukavaan makuuasentoon ja pyysin vanhalta näyttävää kollegaani herättämään minut kun ollaan perillä.

Sitten kun olimme liukuporrasmatkamme tehneet, se portaat startannut janari meni taas sinne komeroon, sulki ne portaat, ja alkoi viittoilemaan liukuportaiden huminan houkuttelemaa pakistanilaista lentokenttäkansaa painumaan helvettiin siitä liukuportailta ja käyttämään normaaleja portaita.

Loundgeenkin päästiin ihan vain sisään kävelemällä, hymy valkoisilla naamoillamme loistaen. Ei-valkonaamoilta pyydettiin ovilla kyllä jonkinlaista todistusta siitä että loundgeen oli lupa tulla.

Tällaista on kosmopolitismi.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikealla seisten. Sporalle ei myöskään pidä heiluttaa kättä. Ellet ole janari.
En ole janari kun joillain pysäkeillä on useamman sporan pysäkki ja viittaan kädellä. Sporat eivät kaikilla pysäkeillä pysähdy kun ei ole poisjääviä matkustajia, jos ei kättä heilauta. Eri asia on vilkkailla pysäkeille kuten esimerkiksi Sokoksen missä on aina kyytiin nousevia ja pois jääviä matkustajia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oikealla seisten. Sporalle ei myöskään pidä heiluttaa kättä. Ellet ole janari.
Onko teillä stadissa niin helvetin vähän porukkaa, että pelkän oikean reunan käyttö ei tuota satojen metrien jonoa portaiden alapäähän?

Sellaista kai se on pienessä maalaiskylässä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Muualla seison kiltisti oikeassa reunassa ja annan kiireisten ohittaa vasemmalta, mutta Helsingissä seison lähellä vasenta reunaa siten, että ohi ei pääse tai jos pääseekin, niin ei ainakaan helposti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihana näky äsken Kampin portaissa. Koko letka seisoi oikealla. Ja ehdin omaan metrooni, kun pääsin ohittamaan ilman tarpeellista väkivaltaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vaatteet päällä.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
En ole varmaan viiteen vuoteen ollut rulliksissa.

Vastasin siis "kyllä".
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyään varmaan luotetaan enemmän ihmisiin kuin lapsuudessani 80-luvulla, sillä rullaportaissa ei enää ole keltaisia reunuksia varoittamassa ettei laita jalkoja liian lähelle reunaa, tai varmaan koski myös käsiä, jos jostain syystä halusi matkustaa portaat käsillään seisten. Sitten oli myös iso läjä kaikenlaisia kieltoja, mm. ettei saa mennä rullaportaisiin paljain jaloin. Hippejä varten?

Mutta siihen pyrin alustuksellani, että jäi mieleen joskus penskana, kun edellä portaisiin meni joku vanhempi nainen, joka riisui kenkänsä, meni portasiin paljain jaloin ja laittoi kengät takaisin jalkaan astuttuaan pois portaista. Kieltomerkin väärinymmärtäminen vai Lapinlahden Lintujen toisinajattelijoiden esikuva?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös