Entäs Englannissa, kun sielläkin on Japanin tapaan vasemmanpuoleinen liikenne? Vai tekevätkö britit rullaportaissa poikkeuksen?Vastasin nämä:
Perusteluni: Euroopassa seisotaan oikeassa reunassa ja Japanissa vasemmassa reunassa. Koska kosmopoliitti ketjunaloittaja ei tarkentanut, että puhutaanko tässä vain Suomesta, niin piti sitten ottaa ohjat omiin käsiini.
- Rullaportaissa seistään oikeassa reunassa
- Rullaportaissa seistään vasemmassa reunassa
Erinomainen kysymys. Engelsmannit muistaakseni tekevät tässä tosiaan poikkeuksen. Olin Lontoossa kuutisen vuotta sitten, mutta muistikuvani ovat hatarat asian suhteen.Entäs Englannissa, kun sielläkin on Japanin tapaan vasemmanpuoleinen liikenne? Vai tekevätkö britit rullaportaissa poikkeuksen?
Minä olen käynyt Englannissa ja Lontoossa lukuisia kertoja, koska olen kosmopoliitti maailmanmatkaaja, ja voin vahvistaa että Englannissa ihmiset eivät matkusta rullaportaissa vaan mätkivät toisia nuijalla päähän luolissaan ja pureskelevat tajuttomaksi jääneiden luita iltanuotiolla.Erinomainen kysymys. Engelsmannit muistaakseni tekevät tässä tosiaan poikkeuksen. Olin Lontoossa kuutisen vuotta sitten, mutta muistikuvani ovat hatarat asian suhteen.
Joku kosmopoliitti voisi vastata.
Muokkaus: Olen myös valitettavasti käynyt Maltalla, mutta sielläkin mielestäni seistään rullaportaissa oikealla puolella.
Miten sitten selität tämän videon?Rullaportaissa seisotaan reunassa ja reuna riippuu siitä, kumman puoleinen liikenne maassa on => esim. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja seistään oik. reunassa, mutta esim. Singaporessa on vasemmanpuoleinen liikenne ja seistään vas. reunassa… Tämä myös näkyy siitä miten päin kahdet viereiset rullaportaat kiertävät (meillä oikeanpuoleinen vie kulkusuuntaasi, mutta esim. tuolla mainitussa Singaporessa vasemmanpuoleinen). Simple as that!
Rullaportaissa seisotaan reunassa ja reuna riippuu siitä, kumman puoleinen liikenne maassa on => esim. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja seistään oik. reunassa, mutta esim. Singaporessa on vasemmanpuoleinen liikenne ja seistään vas. reunassa… Tämä myös näkyy siitä miten päin kahdet viereiset rullaportaat kiertävät (meillä oikeanpuoleinen vie kulkusuuntaasi, mutta esim. tuolla mainitussa Singaporessa vasemmanpuoleinen). Simple as that!
No ei tosiaan ole noin simpleä. Aseman rullien järjestystä mulkattiin viime vuonna. Reunimmaiset vievät ylös. Ylhäältä katsottuna vain toinen vasemmalta vie alas. Logiikka on kai se, että tuli kummasta suunnasta tahansa, vaunuja lähin rulla vie ylös.Myös tuo kiertosuunta ei kyllä minun muistikuvien mukaan esim. Helsingin metroasemilla päde. Eikös vaikkapa Rautatieaseman metron liukuportaissa kun mennään alas, niin se on se vasemmanpuoleisin liukuporras jolla matkustetaan? Sitten kun tullaan ylös niin ne on taas alhaalta tultaessa katsottuna vasemmanpuoleisimmat 3 liukuporrasta joilla mennään ylös.
Ei tää oo niin simpleä hei!
Eikä metrossa tarvii hakata sitä ovenavausnappulaa. Ellei ihan oikeasti halua jäädä aseman kohdalla pois.Oikealla seisten. Sporalle ei myöskään pidä heiluttaa kättä. Ellet ole janari.
Jaa, tuollaisesta muutoksesta en tiennytkään, koska matkustan niin harvoin rahvaan seassa julkisilla. Joskus muinoin kun en vielä ollut näin rikas kosmopoliitti maailmanmatkaaja kuin nyt, ja matkustelin enemmän julkisilla, muistelisin että Rautatieaseman metroportaat oli tollee että ylhäältä katottuna alas vei vasemmanpuoleisin, ja kaikki muut kolme vei ylös. Kai siellä on sitten joku konsultti laskeskellut että jos ne tollee nyt muuttaakin pyörimään niin 14,6% vähenee ihmisten kävelymatka ja tulee 8,06% vähemmän ruuhkan aiheuttamaa seisoskelua.No ei tosiaan ole noin simpleä. Aseman rullien järjestystä mulkattiin viime vuonna. Reunimmaiset vievät ylös. Ylhäältä katsottuna vain toinen vasemmalta vie alas. Logiikka on kai se, että tuli kummasta suunnasta tahansa, vaunuja lähin rulla vie ylös.
En ole janari kun joillain pysäkeillä on useamman sporan pysäkki ja viittaan kädellä. Sporat eivät kaikilla pysäkeillä pysähdy kun ei ole poisjääviä matkustajia, jos ei kättä heilauta. Eri asia on vilkkailla pysäkeille kuten esimerkiksi Sokoksen missä on aina kyytiin nousevia ja pois jääviä matkustajia.Oikealla seisten. Sporalle ei myöskään pidä heiluttaa kättä. Ellet ole janari.
Onko teillä stadissa niin helvetin vähän porukkaa, että pelkän oikean reunan käyttö ei tuota satojen metrien jonoa portaiden alapäähän?Oikealla seisten. Sporalle ei myöskään pidä heiluttaa kättä. Ellet ole janari.