Salibandy on lajina vielä tilanteessa, jossa juniori-valmennus kehittyy niin isoin askelin että jokainen vuosikerta on hieman edellistä kovempi, mikä taas aiheuttaa sen että pelaajien keski-ikä on erittäin nuorta esim Jääkiekkoon verrattuna. Se selittää osittain keskipainon, mutta tärkeämpi tosiasia silti on että salibandyssä juoksunopeus on niin tärkeä asia, että liian lihaksikas kaveri antaa tasoitusta muilla osa-alueilla.
Jääkiekko on taatusti lajina fyysisempi, mutta se ei tarkoita sitä etteikö jalkapallo, salibandy tai vaikka koripallo olisi myös fyysisiä lajeja.
Kyllä silti Jääkiekon puolella esim Sami Heleniukselta saadaan melko hyvin "nojattua" se kiekko pois, vaikkei vastustaja olisi kuin 180 senttinen.
Tämän kaiken voin allekirjoittaa. Samoilla linjoilla siis ollaan, mutta mukavaahan se on kun syntyy keskustelua.
Olen nähnyt Heleniuksen livenä ilman varusteita, ja kyllä se aika henkarilta vaikutti mun silmään... Ne taitaa laittaa noihin joukkuetilastoihin amerikanlisiä? Ei silti, isoltakin kaverilta saadaan peliväline pois kun oikealla tavalla otetaan.
Mainittakoon vielä, että salibandykenttä on kooltaan aika pieni, eli luulisi että futikseen verrattuna juoksunopeus ei olisikaan NIIN tärkeä? Tämä siis ihan ihmettelynä, ei vittuiluna. Tietty nopeat spurtit nousevat arvoon arvaamattomaan, kuten ehkä juuri futiksessa kärkimiehillä (ja tällä viittaan pelipaikkaan, en pelaajan tasoon).
Salibandy kaipaisi ehkä oman topiccinsa, mulla olis muutakin marmatettavaa, varsinkin säännöistä...