Mitä tänään syötäisiin?

• 453 400
  • 4 001

Glove

Jäsen
Pellille pari desiä riisiä, päälle pussillinen wokkivihanneksia ja kilo broilerin koipia. Lisätään vielä vajaa litra lihalientä. Tunniksi uuniin.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kylmäsavupororisottoa. Ihan hyvää tästä tuli, pitää vielä miettiä teenko kuitenkaan useammin samaa.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Voiko kylmäsavuporosta tehdä huonoa ruokaa?
En tiedä, mutta en ajatellut kokeilla asiaa. Tai no jos tarpeeksi kauan kokeilee niin varmaan tulee semmoinen ruoka löydettyä johon se ei sovi, tai tapa valmistaa sitä muuten huonosti.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Voiko kylmäsavuporosta tehdä huonoa ruokaa?
Nonni, nyt opintoretkelle FB:n ruokaryhmiin!!
Siellä ois laitettu jo kilo aaraa, kermaa ja koskenlaskijaa tuohon ja päälle ketsuppia!!

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kansallisen kalakeittopäivän kunniaksi tänään on tulossa madekeittoa.

Ensin perattua (&nyljettyä) madetta keitellään 15-20 minuuttia mustapippureilla, laakerinlehdillä ja suolalla maustetussa vedessä. Made nostetaan jäähtymään ja liemi siivilöidään. Pilkotut sipulit kuullotetaan voissa ja sitten lisätään liemi ja pilkotut perunat (sekä mateen maksa). Keitetään perunat kypsäksi. Keitettystä mateesta irrotetaan syömäkelpoiset osat ja lisätään keittiön kerman ja tillisilpun kanssa. Maistetaan suola ja tarjoillaan esim. ruisleivän kanssa.

Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
No, meillä ei oo kalakeittoa, kun en moisesta tiennyt minäkään, mutta siskonmakkarakeittoapa on...
Normi keittojuurekset ja mausteet ja lopuksi, kun juurekset ovat kypsiä, puserrellaan makkarat sekaan ja kohtapa tuota voi syödä. Tänään sooloilin sen verran, että raastoin hieman tuoretta inkivääriä keittoon - maistuu kivasti "taustalla".

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ajattelin opetella tekemään itse sellaista pico de callo -tyylistä salsaa. Paras tapa oppia on matkia niitä, jotka osaa. Joten miten te, jotka osaatte, teette sen?

Glove

Jäsen
Ajattelin opetella tekemään itse sellaista pico de callo -tyylistä salsaa. Paras tapa oppia on matkia niitä, jotka osaa. Joten miten te, jotka osaatte, teette sen?
Joskus viime syksynä kysyin tekoälyltä miten se tehdään ja saaduilla ohjeilla sain tehtyä ihan hyvää.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tällaisen ajattelin kohta lämmittää lounaaksi. Tuossa on pekonia niin pakko olla hyvää.

Liitteet

• Screenshot_20250207_113739_Gallery.jpg
    Screenshot_20250207_113739_Gallery.jpg
    371,4 KB · kertaa luettu: 98

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tänään olisi ajatus tehdä...
Lindströminpihvejä paikallisesta kyytöstä ja itse kasvatetuista punajuurista. Lisäksi tulisi lihaliemessa haudutettua sipulia, perunamuusia ja keitettyjä kukka-&parsakaalia. Lisäksi vielä porkkaraastetta ja kurkkurouhetta (säilyke).
Jälkiruoaksi on raparperi-puolukkavispipuuroa ja vaniljakastiketta.

Glove

Jäsen
Tänään Phaal Curry, harmi vaan kun kaupassa ei ollut habaneroa kummempaa. Katsomissani ohjeissa ehdoteltiin Carolina Reaperia ja Naga jolokia, mutta luultavasti olisi jo liian tulista minun makuuni. Tai, mistä minä tiedän kun en ole kumpaakaan koskaan käyttänyt? Tosin viimeksi habaneroa käyttäessäni tuntui jo siltä, että ei paljon tulisempaa voisi syödä.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tänään tein jauhelihakeittoa taas sen pastakattilallisen eli lähemmäs viisi litraa, kun on "ohjelmallinen" viikonloppu, jolloin ruuan saa tarvittaessa nopeasti lämmitettyä.
Mun keitot noudattelevat pitkälti samaa kaavaa sisällöltään, vain lihapuoli vaihtelee siskonmakkarasta possun sisäfileeseen, tänään ylämaankarjan jauhelihaa...

Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Tissutellessa on jostain syystä kiva kokata. Musa pauhaa lujaa eikä ole kiire mihinkään.

Lähti uuniin vkl sapuskat, kohta toki maistellaan. Toiseen pottiin perunasipulisekoitusta ja kebablastuja, toiseen ekana mainittua ja makkaraa (löylylenkkiä, huipputuote!) pilkottuna ja molempiin reilusti paprikaa ja sipulia, mausteet ja pippuripekka ruokakermaa. Ainiin ja aurajuustomurua.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tänään Phaal Curry, harmi vaan kun kaupassa ei ollut habaneroa kummempaa. Katsomissani ohjeissa ehdoteltiin Carolina Reaperia ja Naga jolokia, mutta luultavasti olisi jo liian tulista minun makuuni. Tai, mistä minä tiedän kun en ole kumpaakaan koskaan käyttänyt? Tosin viimeksi habaneroa käyttäessäni tuntui jo siltä, että ei paljon tulisempaa voisi syödä.
En kyllä kehoita ketään kokeilemaan Carolina Reaperia tai Naga Jolokia edes ruuanlaitossa. Ne ylittävät reilusti miljoonan Scovillen asteikolla ollen tulisimpia chilejä maailmassa. Niistä tehty ruoka ylittää jo kipurajan aika pahasti eikä tuota enää varsinaisesti kulinaarista nautintoa.
Meillä on kasvatettu nyt parina kesänä Scotsh Bonnet Chocolatea, jonka vahvuus on jossain max. 350'000. Tuon kanssa vielä pärjää hyvinkin, kun se on kuitenkin hedelmäinen ja mehukas tulisuuden lisäksi... ja värikin on kauniin suklaanruskea - toki, niitä on monen värisiä. Olemme käyttäneet niitä harkiten mm. paholaisenhillossa ja enchilladassa.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
En kyllä kehoita ketään kokeilemaan Carolina Reaperia tai Naga Jolokia edes ruuanlaitossa. Ne ylittävät reilusti miljoonan Scovillen asteikolla ollen tulisimpia chilejä maailmassa. Niistä tehty ruoka ylittää jo kipurajan aika pahasti eikä tuota enää varsinaisesti kulinaarista nautintoa.
Meillä on kasvatettu nyt parina kesänä Scotsh Bonnet Chocolatea, jonka vahvuus on jossain max. 350'000. Tuon kanssa vielä pärjää hyvinkin, kun se on kuitenkin hedelmäinen ja mehukas tulisuuden lisäksi... ja värikin on kauniin suklaanruskea - toki, niitä on monen värisiä. Olemme käyttäneet niitä harkiten mm. paholaisenhillossa ja enchilladassa.
Minä olen muistaakseni Carolina Reaperia käyttänyt ruuanlaitossa. Naapuri kasvatti aikoinaan chilejä ja kun mun parveke oli parempi kasvatukselle, niin noita siellä kasvoi ja muistaakseni kiitä myös käytin. Voin muistaa väärin ja käytin jotain muuta lajiketta ja tuo vain kasvoi siellä.

En tiedä sen paremmin osaanko tehdä, mutta ainakin omaan suuhun maistuvaa on tullut näin:

- 2-3 tomaattia (vaihtoehtoisesti kirsikkatomaatteja reipas puoli rasiaa)
- 1 punasipuli
- 2-3 tuoretta jalapenoa (chili käy myös joko tilalle tai lisäksi)
- 1 limen mehu
- suolaa

Tomaatti, sipuli ja jalapenot melko pieneksi palaseksi, suolaa puoli teelusikkaa, ehkä hieman reipas ja limemehu sekaan (itse tykkään myös raastaa hieman kuortakin mukaan). Kaikki sekaisin ja ei muuta kuin maustumaan jääkaappiin.

Nuo määrät vähän ulkomuistista heitettyjä ja yleensä kyllä teenkin tuota melko silmämääräisesti arvioiden ja maistelemalla. Kunhan kaikkia ainesosia on suht tasaisesti ja maistuu sopivasti happo, tulisuus ja suola, niin on hyvä.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minä olen muistaakseni Carolina Reaperia käyttänyt ruuanlaitossa. Naapuri kasvatti aikoinaan chilejä ja kun mun parveke oli parempi kasvatukselle, niin noita siellä kasvoi ja muistaakseni kiitä myös käytin. Voin muistaa väärin ja käytin jotain muuta lajiketta ja tuo vain kasvoi siellä.
Onhan noita siemeniä myynnissä, joten ihan hyvin on voinut ollakin kyseistä lajiketta. Näiden supertulisten kanssa ja käytössä on hyvä olla kyllä aika kokenut "ruudinpolttaja", että tietää, mitä tekee. Äkkinäinen saattaa mennä lähes shokkiin tuosta suorastaan väkivaltaisesta vaikutuksesta, jossa kipu täyttää koko pään ja jotakin saattaa mennä tunnottomiksi eikä se olo helpotu ihan heti.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Onhan noita siemeniä myynnissä, joten ihan hyvin on voinut ollakin kyseistä lajiketta. Näiden supertulisten kanssa ja käytössä on hyvä olla kyllä aika kokenut "ruudinpolttaja", että tietää, mitä tekee. Äkkinäinen saattaa mennä lähes shokkiin tuosta suorastaan väkivaltaisesta vaikutuksesta, jossa kipu täyttää koko pään ja jotakin saattaa mennä tunnottomiksi eikä se olo helpotu ihan heti.
Siis olen varma, että niitä kasvoi mun parvekkeella. Se mistä en ole varma, että käytinkö vai enkö.

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
Sitruunakanaa ja uunijuureksia. Juurekset pyöritelty oliiviöljyssä, suolassa, pippurissa, savupaprikajauheessa ja tietysti sitruunamehussa. Ai tykkäänkö sitruunoista? Limoncelloa ei tosin ole tälle illalle varattu.

Sisiliassa on muuten parhaat sitruunat, omasta mielestäni.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ihan yksinkertaista lohikeittoa. Perunaa, purjoa, lohta, kermaa, voita, suolaa ja tilliä...

Liitteet

• keittoa.jpg
    keittoa.jpg
    1,1 MB · kertaa luettu: 36
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy