Mitä sähköä?

  • 719 969
  • 5 877

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vähintään yhtä turhaa on tuoda esille äärimmilleen viritetyn kohdistamisen avulla saavutettuja hintoja.

Jos ihminen ei halua käyttää aikaa ja vaivaa sähkön kulutuksen kohdistamiseen, niin vertailu tulee tehdä juurikin siten, että katsotaan mitä se hinta olisi ilman kohdistamista.

Oma "äärimmilleen viritetty kohdistaminen" on se, että lämminvesivaraaja lämpenee yöllä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En tainnut puhua sinusta yhtään mitään?

Siinä on se ero. Se olin minä, joka vetää "äärimmilleen viritetyllä kohdistamisella" ja sitten jos/kun @DAF tällaisena erikoiskuukautena päätyy sentti pari suurempaan hintaan (?) niin hänestä ei oltu puhuttu mitään.

Tai jos joskus DAF vetää pienemmällä hinnalla niin ilmeisesti silloin minä olen vaan laistanut "äärimmilleen viritetystä kohdistamisesta"? Näin taisi joku kuu olla vuonna 2023. Jos en väärin muista.

Tällä viikolla oma äärimmilleen viritelty kohdistaminen tarkoittaa sitä että varaaja ja kylppärin lattia napsahtaa päälle illalla kun Elenia antaa luvan (yösähkö) + takan lämmitys. Raskasta se kyllä on.

Tammikuu: 10,25c/kWh... laskee laskee...
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinä on se ero. Se olin minä, joka vetää "äärimmilleen viritetyllä kohdistamisella" ja sitten jos/kun @DAF tällaisena erikoiskuukautena päätyy sentti pari suurempaan hintaan (?) niin hänestä ei oltu puhuttu mitään.

Tai jos joskus DAF vetää pienemmällä hinnalla niin ilmeisesti silloin minä olen vaan laistanut "äärimmilleen viritetystä kohdistamisesta"? Näin taisi joku kuu olla vuonna 2023. Jos en väärin muista.

Tällä viikolla oma äärimmilleen viritelty kohdistaminen tarkoittaa sitä että varaaja ja kylppärin lattia napsahtaa päälle illalla kun Elenia antaa luvan (yösähkö) + takan lämmitys. Raskasta se kyllä on.

Tammikuu: 10,25c/kWh... laskee laskee...
Ei se kohdentaminen luonnollisesti vaadi suuria toimia, jos hinnat eivät ole pilvissä. Vähän eri tasoa oli toimet esimerkiksi silloin kauhuperjantaina.

Sille on syynsä, että pääosa pörssisähkön käyttäjistä päätyy huomattavasti suurempiin keskiarvoihin. Joillekin se kohdentaminen tulee niin luonnostaan, ettei edes ajattele koko asiaa. Toisia ei kiinnosta.

Kun puhun siitä että kohdentaa äärimmilleen, niin puhun juurikin siitä pienestä joukosta ihmisiä, jotka kiinnittävät jatkuvaa huomiota sähkön hintaan ja käyttöön. En puhu kaikista ihmisistä, joilla on pörssisähkö ja vähän kohdistavat käyttöä yöaikaan tms.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin @Nelfor, olet oikeassa.

Äärimmäinen kohdentaminen tapahtuu silloin kun on äärimmäisiä hintoja. Sellaisia ei ole tainnut olla sitten tämän kuun ensimmäisen viikon. Silloinkin käytännössä muutamana päivänä.

Jos v.2005 lähtien on asunut talossa, jossa lämmitykset on sidottu yösähköön, niin ei sitä hirveän vaikea ole kohdistella v.2024. Jotain tarttuu rutiineihin väkisinkin vaikka olisi astetta tyhmempi henkilö. Vajaassa 20 vuodessa.

Sen myönnän että omassa kiinteistössäni on helpompi kohdentaa kun jossain toisessa. Mutta se, että minun kirjoitetaan pääsevän pörssisähkökeskiarvossa alhaiseen hintaan "äärimmäisellä kohdentamisella" on ihan sitä itseään.

Tässä kuussa sisälämpötila tippunut yhtenä päivänä, 4-5h ajaksi alle 20c kotona. Siis niissä huoneissa missä asutaan. Eiköhän ne äärimmäisyyksiin menevät vetele ihan jossain muissä lämpötiloissa.

Mutta oikeassa olet toki siinä että katson joka päivä sähkön hinnan ja alitajuntaisesti se muokkaa käytöstä. Kuten katson NHL-tulokset, säätiedotukset ja liki joka päivä luen myös jatkoaikaa. Ehkä jopa enemmän kun joku toinen. Tai sitten vähemmän.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen myönnän että omassa kiinteistössäni on helpompi kohdentaa kun jossain toisessa. Mutta se, että minun kirjoitetaan pääsevän pörssisähkökeskiarvossa alhaiseen hintaan "äärimmäisellä kohdentamisella" on ihan sitä itseään.
Tämän selittänee ihan yleiset tottumukset sähkön käyttöön liittyen. Lasken tämänkin siihen kohdentamiseen, vaikka ei suoranaisesti sitä olekaan.

Pointtini oli vain siinä, että minä ja monet muut eivät pahemmin hyödy sellaisesta datasta, jossa sähköä käytetään hyvin eri tavalla, kuin mihin itse on tottunut. Tämän vuoksi on hyvä, että dataa ja vertailua saadaan erilaisista lähtökohdista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei se kohdentaminen luonnollisesti vaadi suuria toimia, jos hinnat eivät ole pilvissä. Vähän eri tasoa oli toimet esimerkiksi silloin kauhuperjantaina.

Sille on syynsä, että pääosa pörssisähkön käyttäjistä päätyy huomattavasti suurempiin keskiarvoihin. Joillekin se kohdentaminen tulee niin luonnostaan, ettei edes ajattele koko asiaa. Toisia ei kiinnosta.

Kun puhun siitä että kohdentaa äärimmilleen, niin puhun juurikin siitä pienestä joukosta ihmisiä, jotka kiinnittävät jatkuvaa huomiota sähkön hintaan ja käyttöön. En puhu kaikista ihmisistä, joilla on pörssisähkö ja vähän kohdistavat käyttöä yöaikaan tms.

"Kauhuperjantaina" ei käyty saunassa (joskaan ei perjantaisin tule käytyä muutenkaan). Pääosalle pörssisähkön käyttäjistä keskiarvon alle pääseminen vaatii lähinnä sen, että painaltaa sen lämminvesivaraajansa yökäytölle. Semmosta kohdentelua se. Huvittavia nämä myyttiset kyttäämispakot.

Tammikuun hinta per eilinen näemmä 12,76 snt / kWh sisältäen marginaalin. Vuoden liukuva 6,64 snt.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Kauhuperjantaina" ei käyty saunassa (joskaan ei perjantaisin tule käytyä muutenkaan). Pääosalle pörssisähkön käyttäjistä keskiarvon alle pääseminen vaatii lähinnä sen, että painaltaa sen lämminvesivaraajansa yökäytölle. Semmosta kohdentelua se. Huvittavia nämä myyttiset kyttäämispakot.
En ole puhunut kyttäämispakosta missään vaiheessa. Olen jopa sanonut, että ilman mitään kohdentamistakin pörssisähkö kannattaa.

Mitäpä jos vaikka lukisit tätä keskustelua ja kommentoit sitten lisää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ole puhunut kyttäämispakosta missään vaiheessa. Olen jopa sanonut, että ilman mitään kohdentamistakin pörssisähkö kannattaa.

Mitäpä jos vaikka lukisit tätä keskustelua ja kommentoit sitten lisää.

Niin, ei ole "vähintään yhtä turhaa" kertoa siitä, mitä sillä kohdentamisella voi saada aikaan, jos oikeasti haluaa säästää ja säätää kuin se, että posottaisi miten sattuu sähkönsä pörssisähkösopimuksella, kun käytännössä jokainen sen suorasähköllä käyttäjä voi tehdä vähintään mainitsemani yhden ohjauksen, ja se vaatii yhden kytkimen kääntämistä toiseen asentoon, tai tietyillä verkkoyhtiöillä verkosta yöpulssin säätämisen tunnin-pari eteenpäin.

Jo sillä valtaosa pääsee sen myyttisen keskiarvohinnan alle. On ihan relevanttia kertoa myös mitä muuta voi tehdä elämänlaadun kärsimättä, teki niin tai ei. Sen sijaan se ei oikein ole, että vedetään kiinteähintaisen sopimuksen mikäsattuukäyttö ilman edes tuota yhtä helppoa ohjausta ja selitetään, että kylläpä olisi tullut pörssisähkö kalliiksi. Se on ihan nollaesimerkki mistään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Kauhuperjantaina" ei käyty saunassa (joskaan ei perjantaisin tule käytyä muutenkaan). Pääosalle pörssisähkön käyttäjistä keskiarvon alle pääseminen vaatii lähinnä sen, että painaltaa sen lämminvesivaraajansa yökäytölle. Semmosta kohdentelua se. Huvittavia nämä myyttiset kyttäämispakot.
Tuokaan ei kaikissa teknisissä ratkaisuissa onnistu ihan paria nappulaa painamalla. Esimerkiksi itsellä mainio Nilanin EC9 poistoilmalämpöpumppu, jossa tuo lämminvesivaraaja on.

Sähkölämmitteinen painovoimaisella ilmanvaihdolla toimiva talo toimii eri tavalla kuin koneellisella ilmanvaihdolla lämmön talteenotolla, ja pitää lämmön sisällään eri tavalla. jne.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, ei ole "vähintään yhtä turhaa" kertoa siitä, mitä sillä kohdentamisella voi saada aikaan, jos oikeasti haluaa säästää ja säätää kuin se, että posottaisi miten sattuu sähkönsä pörssisähkösopimuksella, kun käytännössä jokainen sen suorasähköllä käyttäjä voi tehdä vähintään mainitsemani yhden ohjauksen, ja se vaatii yhden kytkimen kääntämistä toiseen asentoon, tai tietyillä verkkoyhtiöillä verkosta yöpulssin säätämisen tunnin-pari eteenpäin.

Jo sillä valtaosa pääsee sen myyttisen keskiarvohinnan alle. On ihan relevanttia kertoa myös mitä muuta voi tehdä elämänlaadun kärsimättä, teki niin tai ei. Sen sijaan se ei oikein ole, että vedetään kiinteähintaisen sopimuksen mikäsattuukäyttö ilman edes tuota yhtä helppoa ohjausta ja selitetään, että kylläpä olisi tullut pörssisähkö kalliiksi. Se on ihan nollaesimerkki mistään.
Jos olisit lukenut keskustelua kunnolla, niin ymmärtäisit, että tuo "vähintään yhtä turhaa" tarkoitti käytännössä sitä, että kumpikaan ei ole turhaa, vaan kaikenlaiselle datalle on käyttöä.

Ihmisillä on erilaisia elintapoja, jotka liittyvät myös siihen miten sähköä käytetään tai halutaanko seurata sähkön pörssihintoja. Silti pörssisähkö voi olla kannattava vaihtoehto ihan jokaiselle, vaikkei kiinnostaisi säästellä tai kohdentaa millään tavoin.

Kaikki data on hyvästä. Mitään muuta en ole tässä yrittänyt sanoa.
 

Outsider

Jäsen
Niin, ei ole "vähintään yhtä turhaa" kertoa siitä, mitä sillä kohdentamisella voi saada aikaan, jos oikeasti haluaa säästää ja säätää kuin se, että posottaisi miten sattuu sähkönsä pörssisähkösopimuksella, kun käytännössä jokainen sen suorasähköllä käyttäjä voi tehdä vähintään mainitsemani yhden ohjauksen, ja se vaatii yhden kytkimen kääntämistä toiseen asentoon, tai tietyillä verkkoyhtiöillä verkosta yöpulssin säätämisen tunnin-pari eteenpäin.

Jo sillä valtaosa pääsee sen myyttisen keskiarvohinnan alle. On ihan relevanttia kertoa myös mitä muuta voi tehdä elämänlaadun kärsimättä, teki niin tai ei. Sen sijaan se ei oikein ole, että vedetään kiinteähintaisen sopimuksen mikäsattuukäyttö ilman edes tuota yhtä helppoa ohjausta ja selitetään, että kylläpä olisi tullut pörssisähkö kalliiksi. Se on ihan nollaesimerkki mistään.

Mikäli tämä mikäsattuukäyttö liittyi tuohon eiliseen viestiini, niin edelleenkään laitteissa ei ole mitään yhtä kytkintä minkä kääntämisellä asiat muuttuisivat paremmaksi. Se jos valtaosalla on, ei asiaa muuta miksikään.


Minkä verran teillä muuten suurinpiirtein kuluu energiaa siihen käyttöveden lämmitykseen? Arvioisin että meillä menee joku pari-kolmesataa kWh/kk.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minkä verran teillä muuten suurinpiirtein kuluu energiaa siihen käyttöveden lämmitykseen? Arvioisin että meillä menee joku pari-kolmesataa kWh/kk.
Aika mahdoton arvioida kun käyttövettä lämmittää ensisijaisesti poistoilmalämpöpumpun myötä talon poistoilma 24/7, mutta kun vesisäiliön lämpötila laskee käytön myötä tarpeeksi alas, tapahtuu lämmitys sähköllä kunnes päästään tiettyyn lämpötilaan, minkä jälkeen taas poistoilma lämmittää pelkästään. Tosin kun poistoilma lämmittää viileää vesisäiliötä, niin poistoilma ei lämmitä yhtä tehokkaasti tuloilmaa. Monimutkainen kokonaisuus.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Niin @Nelfor, olet oikeassa.

Äärimmäinen kohdentaminen tapahtuu silloin kun on äärimmäisiä hintoja. Sellaisia ei ole tainnut olla sitten tämän kuun ensimmäisen viikon. Silloinkin käytännössä muutamana päivänä.

Jos v.2005 lähtien on asunut talossa, jossa lämmitykset on sidottu yösähköön, niin ei sitä hirveän vaikea ole kohdistella v.2024. Jotain tarttuu rutiineihin väkisinkin vaikka olisi astetta tyhmempi henkilö. Vajaassa 20 vuodessa.

Sen myönnän että omassa kiinteistössäni on helpompi kohdentaa kun jossain toisessa. Mutta se, että minun kirjoitetaan pääsevän pörssisähkökeskiarvossa alhaiseen hintaan "äärimmäisellä kohdentamisella" on ihan sitä itseään.

Tässä kuussa sisälämpötila tippunut yhtenä päivänä, 4-5h ajaksi alle 20c kotona. Siis niissä huoneissa missä asutaan. Eiköhän ne äärimmäisyyksiin menevät vetele ihan jossain muissä lämpötiloissa.

Mutta oikeassa olet toki siinä että katson joka päivä sähkön hinnan ja alitajuntaisesti se muokkaa käytöstä. Kuten katson NHL-tulokset, säätiedotukset ja liki joka päivä luen myös jatkoaikaa. Ehkä jopa enemmän kun joku toinen. Tai sitten vähemmän.
Meillä tammikuun lukemat tällä hetkellä keskiarvolla 15,99 snt/kWh sisältäen alvin (data 22.01.2023 asti). Odotettavissa on toki, että tuo lukema tulee vielä alaspäin jonnekin 13-14 kieppeille, mutta riippuu toki siitä miten loppukuun hinnat muodostuvat. Ainakin Forecan sähkön hintapuntarin ennusteilla pitäisi olla pääosin todella halpaa, eli eiköhän noihin lukuihin päästä.

Laskentaa toki vääristää aika pahasti se, että VILP hajosi 03.01.2024 ja uusi kone saatiin 08.01.2024 eli kaikista pahimpina päivinä optimointi oli todella vaikeaa ja sekin aika mikä sähköä käytettiin, meni puhtaasti vastuksilla ja tällöinkin jouduttiin puskemaan lämpötilaa väkisin ylöspäin kun VILP:n hajoamisen jälkeen huonelämpötila oli pudonnut 14-15 asteeseen samaan aikaan kun ulkona oli -20 astetta pakkasta. Eli oikeastaan pahimpaan mahdolliseen aikaan iski tuollainen ongelma, mutta silti keskiarvo on pysynyt vähintään kohtuullisena.

Normaalisti isoimmat optimoinnit mitä voidaan tehdä on talon lämmityksen ja tiskikoneen ohjelman ajastaminen yöajalle ja pyykkipäivien ajoittaminen sellaisille päiville kun sähkö on halvempaa. Lämminvesivaraaja ei jostain syystä oikein pidä lämpöä koko vuorokautta, jolloin VILP lämmittää vettä 2-3 kertaa vuorokaudessa talvikeleillä (lämminvesivaraaja talon ulkopuolella pannuhuoneessa). Eli aika pienillä optimoinneilla täälläkin mennään ja viime vuoden keskiarvo oli 7,01 snt/kWh eli kirkkaasti alle pörssisähkön keskihinnan (7,02 snt/kWh).
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Välillä tuntuu, että kaikki hommat lähtee ainakin joillakin täysin lapasesta, oli kyseessä sitten oikeastaan mikä asia tahansa. Itse ainakin yritän kulkea monissa asioissa kultaista keskitietä ja pyrin välttämään ylilyöntejä mihinkään suuntaan. Asun uudehkossa maalämmitteisessä omakotitalossa ja minulla on sähköauto. Käytän pörssisähköä ja oikeastaan ainoa asia mitä katson, on se ettei auton lataamisen aikana olisi ne vuorokauden kalleimmat tunnit sähkön suhteen. Pääsääntöisesti lataan auton siis öisin. Siihen ei liity mitään sen kummempaa dramatiikkaa. Muuten en tee päätöksiä ainakaan tietoisesti sähkön senhetkisen hinnan perusteella. Tietysti saunaa en laita päälle, jos sähkö maksaa yli euron/kwh, mutta toistaiseksi tuo on niin harvinainen tilanne, että en ole kokenut sen elämääni häiritsevän ollenkaan.

Sähkölaskut ovat olleet kohtuullisia ja pystyn maksamaan ne onneksi varsin vaivatta. En tiedä kuinka paljon voisin säästää erilaisilla kikkailuilla ja säätämisillä nykyisten lisäksi (yläpuolella ne ainoat), mutta luulen ettei vuositasolla puhuttaisi kuin korkeintaan muutamasta satasesta, jos siitäkään. Ei maksa siis vaivaa minulle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Välillä tuntuu, että kaikki hommat lähtee ainakin joillakin täysin lapasesta, oli kyse taessä sitten oikeastaan mikä asia tahansa. Itse ainakin yritän kulkea monissa asioissa kultaista keskitietä ja pyrin välttämään ylilyöntejä mihinkään suuntaan. Asun uudehkossa maalämmitteisessä omakotitalossa ja minulla on sähköauto. Käytän pörssisähköä ja oikeastaan ainoa asia mitä katson, on se ettei auton lataamisen aikana olisi ne vuorokauden kalleimmat tunnit sähkön suhteen. Pääsääntöisesti lataan auton siis öisin. Siihen ei liity mitään sen kummempaa dramatiikkaa. Muuten en tee päätöksiä ainakaan tietoisesti sähkön senhetkisen hinnan perusteella. Tietysti saunaa en laita päälle, jos sähkö maksaa yli euron/kwh, mutta toistaiseksi tuo on niin harvinainen tilanne, että en ole kokenut sen elämääni häiritsevän ollenkaan.

Sähkölaskut ovat olleet kohtuullisia ja pystyn maksamaan ne onneksi varsin vaivatta. En tiedä kuinka paljon voisin säästää erilaisilla kikkailuilla ja säätämisillä nykyisten lisäksi (yläpuolella ne ainoat), mutta luulen ettei vuositasolla puhuttaisi kuin korkeintaan muutamasta satasesta, jos siitäkään. Ei maksa siis vaivaa minulle.
Maalämmöllä tuskinpa kannattaa tosiaan hirveästi alkaa kikkailemaan, tai ainakaan sillä ei ole hirveästi voitettavaa, kun ei ne lämmityskulut lähde lapasesta, vaikka ulkolämpötila matalalle laskeekin. Omassa torpassa ne lämmityskulut suunnilleen kolminkertaistuvat kun ulkolämpötila tippuu nollasta -20 asteeseen, vaikka takkaakin polttaisi.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maalämmöllä tuskinpa kannattaa tosiaan hirveästi alkaa kikkailemaan, tai ainakaan sillä ei ole hirveästi voitettavaa, kun ei ne lämmityskulut lähde lapasesta, vaikka ulkolämpötila matalalle laskeekin.
Näin se varmaan on. Tunnen kuitenkin myös hyvätuloisia ihmisiä, joille sähkön säästäminen on mennyt sairauden puolelle. Asiaa on ulkopuolisen vaikea ymmärtää tai edes hyväksyä. Eikö elämää nyt voisi kuitenkin koittaa elää ilman äärimmäistä stressiä jostain sähkön hinnasta? Luulen, että isolla osalla ei ole edes oikeasti tietoa kuinka paljon he vuodessa sekoilullaan euroissa säästävät. 2000 kilowatin säästö vuositasolla vaikkapa 12 snt/kwh- hinnalla tekee 240 €, eli 20€ /kk kotiinpäin. Vau. Kannatti elää kylmässä pimeässä kämpässä ja stressata siitä mitä sähkö maksaa.

Taisi mennä jo avautumisen puolelle tämä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin se varmaan on. Tunnen kuitenkin myös hyvätuloisia ihmisiä, joille sähkön säästäminen on mennyt sairauden puolelle. Asiaa on ulkopuolisen vaikea ymmärtää tai edes hyväksyä. Eikö elämää nyt voisi kuitenkin koittaa elää ilman äärimmäistä stressiä jostain sähkön hinnasta? Luulen, että isolla osalla ei ole edes oikeasti tietoa kuinka paljon he vuodessa sekoilullaan euroissa säästävät. 2000 kilowatin säästö vuositasolla vaikkapa 12 snt/kwh- hinnalla tekee 240 €, eli 20€ /kk kotiinpäin. Vau. Kannatti elää kylmässä pimeässä kämpässä ja stressata siitä mitä sähkö maksaa.

Taisi mennä jo avautumisen puolelle tämä.
Unohdit laskea tuohon sähkön siirron ja sähköveron. Eli noin 6 snt per kwh asuinpaikasta riippuen. Eli 360 euroa vuodessa on lähempänä 12 snt/kwh hinnalla. Pointtisi toki pysyy.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Unohdit laskea tuohon sähkön siirron ja sähköveron. Eli noin 6 snt per kwh asuinpaikasta riippuen. Eli 360 euroa vuodessa on lähempänä 12 snt/kwh hinnalla. Pointtisi toki pysyy.
Otin huomioon 4 snt/kwh siirtoa ja veroa. Mutta ehkä tuo 8 snt/kwh sähkön hinnaksi oli vähän alhainen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Otin huomioon 4 snt/kwh siirtoa ja veroa. Mutta ehkä tuo 8 snt/kwh sähkön hinnaksi oli vähän alhainen.
2,79 snt on muistaakseni sähkövero, joten 1,21 snt siirtohinnaksi kuulostaa matalalta. Lahdessa se on ainakin vajaa kolme senttiä per kwh.

Mutta siis monellehan tuo säästö ja säätäminen on enemmänkin harrastus kuin stressin aiheuttaja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mikäli tämä mikäsattuukäyttö liittyi tuohon eiliseen viestiini, niin edelleenkään laitteissa ei ole mitään yhtä kytkintä minkä kääntämisellä asiat muuttuisivat paremmaksi. Se jos valtaosalla on, ei asiaa muuta miksikään.


Minkä verran teillä muuten suurinpiirtein kuluu energiaa siihen käyttöveden lämmitykseen? Arvioisin että meillä menee joku pari-kolmesataa kWh/kk.

Sehän on suoraan verrannollinen siihen, paljonko sitä vettä käytetään, muttei ehkä ihan noin paljon.

Kytkinhän ei ole laitteessa vaan sähkötaulussa, ja jos nyt varaaja on määräysten mukaisesti asennettu viimeisen parinkymmenen vuoden aikana (vanhempiakin on), kyllä sellainen lähtökohtaisesti olisi oltava.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
2,79 snt on muistaakseni sähkövero, joten 1,21 snt siirtohinnaksi kuulostaa matalalta. Lahdessa se on ainakin vajaa kolme senttiä per kwh.
Jep, tuo meni vihkoon. Katsoin nyt piruuttani mitä tuo siirto minulla maksaa (näin paljon asia on näköjään kiinnostanut), niin onhan tuo Carunan 5,07 snt/kwh aika paljon. Yhdessä veron kanssa tuo tekee tosiaan jo 7,86 snt/kwh. Siihen vielä Carunan siirrosta ottama perusmaksu melkein 30€/ kk päälle, niin itse sähköhän on tosiaan lähes halpaa.

Täytyykin mennä ottamaan maalämpökone pois päältä.

edit: Oikeasti olen joskus kyllä käyttänyt tuota 8 snt/kwh- siirto/veromaksua jossain, mutta olin sen unohtanut ja jostain syystä puolitin sen tuohon aiempaan viestiini.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep, tuo meni vihkoon. Katsoin nyt piruuttani mitä tuo siirto minulla maksaa (näin paljon asia on näköjään kiinnostanut), niin onhan tuo Carunan 5,07 snt/kwh aika paljon. Yhdessä veron kanssa tuo tekee tosiaan jo 7,86 snt/kwh. Siihen vielä Carunan siirrosta ottama perusmaksu melkein 30€/ kk päälle, niin itse sähköhän on tosiaan lähes aika halpaa.

Täytyykin mennä ottamaan maalämpökone pois päältä.
Oho. No tuo on kyllä helvetin kallista sähkön siirtoa!
 

Outsider

Jäsen
Sehän on suoraan verrannollinen siihen, paljonko sitä vettä käytetään, muttei ehkä ihan noin paljon.

Kytkinhän ei ole laitteessa vaan sähkötaulussa, ja jos nyt varaaja on määräysten mukaisesti asennettu viimeisen parinkymmenen vuoden aikana (vanhempiakin on), kyllä sellainen lähtökohtaisesti olisi oltava.

Varaaja on siinä vilpin sisäyksikössä vai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan. Kai tuo joku lähemmäs kymmenen vuotta vanha alkaa olla ja oletan että on ihan määräysten mukaisesti asennettu.


Jos sähköä ei kulu edes tuota 2-300kWh/kk käyttöveden lämmitykseen, niin en kyllä osaa nähdä asiaa mitenkään mullistavana, vaikka jollain taikanapilla saisin veden lämpiämään ilmaiseksi, kun tammikuun kulutus näyttää tällä hetkellä reilut 1900kWh.
 
Välillä tuntuu, että kaikki hommat lähtee ainakin joillakin täysin lapasesta, oli kyseessä sitten oikeastaan mikä asia tahansa. Itse ainakin yritän kulkea monissa asioissa kultaista keskitietä ja pyrin välttämään ylilyöntejä mihinkään suuntaan. Asun uudehkossa maalämmitteisessä omakotitalossa ja minulla on sähköauto. Käytän pörssisähköä ja oikeastaan ainoa asia mitä katson, on se ettei auton lataamisen aikana olisi ne vuorokauden kalleimmat tunnit sähkön suhteen. Pääsääntöisesti lataan auton siis öisin. Siihen ei liity mitään sen kummempaa dramatiikkaa. Muuten en tee päätöksiä ainakaan tietoisesti sähkön senhetkisen hinnan perusteella. Tietysti saunaa en laita päälle, jos sähkö maksaa yli euron/kwh, mutta toistaiseksi tuo on niin harvinainen tilanne, että en ole kokenut sen elämääni häiritsevän ollenkaan.

Sähkölaskut ovat olleet kohtuullisia ja pystyn maksamaan ne onneksi varsin vaivatta. En tiedä kuinka paljon voisin säästää erilaisilla kikkailuilla ja säätämisillä nykyisten lisäksi (yläpuolella ne ainoat), mutta luulen ettei vuositasolla puhuttaisi kuin korkeintaan muutamasta satasesta, jos siitäkään. Ei maksa siis vaivaa minulle.
Tässä pitää ottaa huomioon että nämä ihmiset yleensä säästävät jo ihan kaikesta, jotkut sen takia etteivät rahat riitä muuten, toisille taas elämäntapa. Jos säästää vedessä, ruokakaupassa, autoilussa jne niin totta kai tämä ihminen säästää myös sähkössä jos mahdollisuus. Tuskin se niin menee että tämä henkilö elää leväperäisesti muuten, mutta sähkön kohdalla on rahahanat kiinni.

Itse pyrin katselemaan suurin piirtein milloin kannattaa pitää pyykkipäivä tai saunoa. Jos tiedän että huomenna on moninkertaisesti halvempaa sähköä niin tietenkin pyykätään ja saunotaan silloin jos aikataulut natsaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös