Mitä sähköä?

  • 724 201
  • 5 900

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eiköhän tuosta selvitä lisääntyneen ydinvoima- ja tuulivoimakapasiteetin, sekä siirtoyhteyksien muihin Pohjoismaihin kautta. Ruotsissa ja Norjassa on paljon vesivoimaa säätöön. Jos tämä pakkasjakso olisi tullut vuosi sitten pienemmän ydinvoima & tuulivoimakapasiteetin aikana niin olisi voinut ollakin vähän tuskaista. Nyt ei isompaa hätää.

Ydinvoimassa kestää 20 vuotta. Tuulesta voi olla nollahyöty jos tyynet pakkaskelit iskee. Olet kovin optimistinen.

Aina on selvitty nipinnapin näistä tilanteista,nyt osa maksaa itsensä kipeäksi. Ei näin pitäisi käydä. Miksei turvetta/hiiltä pidetty pahan päivän varalle? Sekin vielä koittaa ettei kortti käy suotuisasti.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Täytyy kyllä käydä laittamassa johdot poikki, jotta ei kolmatta tule enää omille lattioille pyörimään. Kahden kanssa ei ainakaan lähellekään tähän tahtiin koneet pyöri. Astianpesukone on varmaan sellainen mikroaaltouunin kokoinen tiskipöydällä oleva ja pyykinpesukonekin jonnekin opiskelija yksiöön suunniteltu?
No kestovaipat imuineen on yksi päivittäinen koneellinen, mikä ei kaikilla pyöri. Sitten kyllä nuo on kaikki siinä iässä vielä, että useammat vaatteet menee päivässä. Esikoinen ei huoli syömisessä mitään apua ja joka ruuan jälkeen saa olla jonku vaatteen vaihtamassa. Sitten siihen vielä kaksosten ruikkimiset, puklailut, muut sotkemiset, sitten omat ja vaimon pyykit ja viikottaiset 5 ihmisen pyyhkeitten ja petivaatteitten pesut, niin kyllä se pyykkikone on jatkuvasti päällä.

Sitten ku viis ihmistä syö keittiössä sen viitisen kertaa päivässä ja siinä sotkeutuvien astioitten lisäksi sitten ruokien teossa sotkeutuvat astiat. Sitten kaksosten tuttipullot päivän ajalta on kans aikamoinen kasa tiskiä. Niin eipä kyllä tule mieleen päivää, että tiskikone olis pyöriny vain kerran.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ydinvoimassa kestää 20 vuotta. Tuulesta voi olla nollahyöty jos tyynet pakkaskelit iskee. Olet kovin optimistinen.

Aina on selvitty nipinnapin näistä tilanteista,nyt osa maksaa itsensä kipeäksi. Ei näin pitäisi käydä. Miksei turvetta/hiiltä pidetty pahan päivän varalle? Sekin vielä koittaa ettei kortti käy suotuisasti.
Kai sitä jonkun verran on pidetty, käsittääkseni ne reservivoimalat on paljolti kivihiilellä käyviä. Voisi varmaan olla jonkun verran isompikin reservi. Hintapiikkeihin sekään ei paljon auta.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tämän vuosisadan tähän mennessä kovin ja laajin pakkasjakso Suomessa menossa ja täällä tutut nimimerkit vetelee ranteita auki kun Keravalla oli 1,5 tuntia sähköt poikki. Sähkön hinta taas on koholla erikoisen markkinamekanismin vuoksi, joka ei liity mitenkään tuotantotapaan. Täällä Oulussa ei ole kaikki varavoimalat edes käytössä vielä.

Huudetaan hiiltä, turvetta ja Vuotosta(!) kun Keravalla juoksi orava muuntajaan. Terve.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämän vuosisadan tähän mennessä kovin ja laajin pakkasjakso Suomessa menossa ja täällä tutut nimimerkit vetelee ranteita auki kun Keravalla oli 1,5 tuntia sähköt poikki. Sähkön hinta taas on koholla erikoisen markkinamekanismin vuoksi, joka ei liity mitenkään tuotantotapaan. Täällä Oulussa ei ole kaikki varavoimalat edes käytössä vielä.

Huudetaan hiiltä, turvetta ja Vuotosta(!) kun Keravalla juoksi orava muuntajaan. Terve.

Haavisto pressaksi ja Vihreistä pääministeripuolue. Pääasia että talous on kunnossa ja kansahan se viulut maksaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä tuskin muuttuisi millään hallituskokoonpanolla.

Tästä samaa mieltä. Tässä ”siirtymässä” on ollut mukana kaikki puolueet. Syyttävä sormi menee kaikille. Kiitos että puolustuksesta pidetään huolta mutta sitten varautuminen tällaisiin talvisäihin on vajavaista.

Nyt on sitä paitsi ollut vasta viikon kylmää. Siis yhden viikon.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Tästä samaa mieltä. Tässä ”siirtymässä” on ollut mukana kaikki puolueet. Syyttävä sormi menee kaikille. Kiitos että puolustuksesta pidetään huolta mutta sitten varautuminen tällaisiin talvisäihin on vajavaista.

Nyt on sitä paitsi ollut vasta viikon kylmää. Siis yhden viikon.

Itsehän olen siis tämän "siirtymän" kannalla. Hyvä, että Suomen yrityskenttä ajaa myös tätä.

Harvoin nämä näin kylmät koko Suomen kattavat jaksot kestävät useampaa viikkoa. Toki ääri-ilmiöt lisääntyvät ilmastonmuutoksen myötä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itsehän olen siis tämän "siirtymän" kannalla. Hyvä, että Suomen yrityskenttä ajaa myös tätä.

Harvoin nämä näin kylmät koko Suomen kattavat jaksot kestävät useampaa viikkoa. Toki ääri-ilmiöt lisääntyvät ilmastonmuutoksen myötä.

Harvoin. Ei tarvitse kun kerran paskan lentää tuulettimeen niin tuvat ovat kylmänä ja jälki on ikävää.

Ääri-ilmiöistä en niin tiedä. Nämä ovat Suomen talvikelejä. Toki tästäkin pakkasjaksosta voidaan rakentaa agenda pois säätövoimasta kohti tuulimyllyjä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
.
Nyt on sitä paitsi ollut vasta viikon kylmää. Siis yhden viikon.

Just sanottiin uutisissa, että kylmin viikko 2000-luvulla. Tasasella taulukolla seuraavan kerran siis aikaisintaan 2040-luvulla?

Toki voi tulla vaikka nyt helmikuussa 3vk putkeen yhtä kylmää, mutta aika snadit todennäköisyydet. Mun mielestä ainakin.

Mitä tulee edelleen itsensä kipeäksi maksamiseen niin aika harva maksaa itsensä pelkän pörssisähkön takia kipeäksi. Kuitenkin tällä hetkellä 28vrk ka. vähän reilu 12c/kWh. Ja tuskin tammikuu menee yli 20c. Siis ilman mitään optimointia.

... vaikka yhden päivän lasku voi olla, sekin hyvin poikkeukselisten hintojen takia iso. Kyllä se pirun iso lasku, jos sellainen tulee on monen asian summa. Ja iso taitaa olla tammikuun lasku myös siellä Jyväskylän huudeilla vaikka ei olekaan pörssisähkö käytössä. Mutta tuskin sekään kipeäksi vie.

Ne sähkölämmittäjät, jotka aikoinaan ottivat niitä 30-50c/kWh pitkiä määräaikaisia diilejä ovat kyllä maksaneet itsensä jo monta kertaa kipeäksi. Ja maksavat myös näillä pakkasilla.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Harvoin. Ei tarvitse kun kerran paskan lentää tuulettimeen niin tuvat ovat kylmänä ja jälki on ikävää.

Ääri-ilmiöistä en niin tiedä. Nämä ovat Suomen talvikelejä. Toki tästäkin pakkasjaksosta voidaan rakentaa agenda pois säätövoimasta kohti tuulimyllyjä.

Säätövoimaahan tarvitaan ja kai se siksi tuo Aurora-linja on työn alla? Sinänsä olen siitä samaa mieltä monen muun kanssa että olisihan noita omiakin alas ajettuja voimaloita voinut jättää pahan päivän varalle mutta kai sillekin touhulle maksaja pitäs olla. Tuskin nekään nyt kumminkaan ihan ilman mitään ovat valmiudessa ja sit nappia painamalla painetaan 500MW sähköä tulemaan. Mutta eipä ole niin paljon tullut asiaan perehdyttyä että olisko sitä maksajaa ollut.

Pörssisähkön varassa mennään täälläkin. -82 tehty 160-neliöinen talo. Maalämpö, ilmalämmitys toisessa osassa ja toinen puoli pattereilla/lattialämmityksellä. Vuosikulutus 12000kwh tuntumassa etelä-lapissa. Aamulla laitoin maalämpökoneen tehot pienelle, sammuttaa en tohtinut ja tuli ollut kiertoilmatakassa ja puusaunassa koko päivän. Hyvin on pärjätty. Viime päivinä mennyt semmosta 75 kwh suunnilleen, jännä huomenna nähdä mitä tänään. Toivottavasti edes vähän vähemmän.

Laskeskelin tuossa liukurin avulla että noin 8snt/kwh maksettu viime vuosi sähköstä. Olispa osunut se black fridayn 7,5snt/kwh silmään niin olis voinut jo ottaakin. Yli kasin en ota, sen olen päättänyt jo aiemmin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä samaa mieltä. Tässä ”siirtymässä” on ollut mukana kaikki puolueet. Syyttävä sormi menee kaikille. Kiitos että puolustuksesta pidetään huolta mutta sitten varautuminen tällaisiin talvisäihin on vajavaista.

Nyt on sitä paitsi ollut vasta viikon kylmää. Siis yhden viikon.
Pari kieltämättä isohkoa sähkökatkoa tuli. VR:n junat olivat jäässä. Eihän tässä muuten ole ollut mitään ihmeellistä. Ihan hyvin varauduttu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kostoksi yhteiskunnalle ja persuille menen nyt kylmään saunaan juomaan lämmintä olutta...
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
En kyllä ihan sisäistä näitä oman puun tekokustannuslaskelmia. Joo on niissä varmaan ihan oikea ajatus takana. Mun työkalut on 4v vanha moottorisaha (maksoin 100€ tarjouksesta). Olen kohdellut sitä hyvin ja teroitellut mukana tulleita teriä aikanaan isältä jääneiltä puikoilta. Ostan siihen valmissekoitettua bensaa. Se yksi pänikkä kestää kauan, en ole tarkemmin laskenut. Sitten minulla on isältä jäänyt kirves. Vedän puita tontin reunalta pulkalla liiterin lähelle ja pilkon ne kirveellä pinoihin. Minä en teidän laskelmista oikeastaan tässä kohtaa välitä. Minulle tämä on laatuaikaa äänikirjoineen, eikä tämä maksa paskan vertaa. Ok ääninirjatkin maksavat ehkä muutaman Centin tunnilta.

Lasketaanko tähän sitä, paljonko Suomen valtio tienaa, kun pysyn sekä mieleltäni, että fyysisesti hyvässä kunnossa, enkä kuormita terveyspalveluja käytännössä ollenkaan? Saati sitä, että jaksan painaa tätä arkea, käydä töissä, kuljettaa lapsia harrastuksissa.. Osin sen ansiosta, että saan välillä leikkiä moottorisahalla ja pistää kirvellä asioita palasiksi. Kuinka vaikeat näistä laskelmista voikaan tehdä?
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En kyllä ihan sisäistä näitä oman puun tekokustannuslaskelmia. Joo on niissä varmaan ihan oikea ajatus takana. Mun työkalut on 4v vanha moottorisaha (maksoin 100€ tarjouksesta). Olen kohdellut sitä hyvin ja teroitellut mukana tulleita teriä aikanaan isältä jääneiltä puikoilta. Ostan siihen valmissekoitettua bensaa. Se yksi pänikkä kestää kauan, en ole tarkemmin laskenut. Sitten minulla on isältä jäänyt kirves. Vedän puita tontin reunalta pulkalla liiterin lähelle ja pilkon ne kirveellä pinoihin. Minä en teidän laskelmista oikeastaan tässä kohtaa välitä. Minulle tämä on laatuaikaa äänikirjoineen, eikä tämä maksa paskan vertaa. Ok ääninirjatkin maksavat ehkä muutaman Centin tunnilta.

Missä näitä on siis laskettu? Mennyt ohi kokonaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hahah nyt on saatu myös valtakunnan ykkösidiootti Aki Manninen Iltalehteen ”jyrähtämään” sähkönhinnasta.

Aki ei voinut ottaa Lempäälän omakotitaloon 2 vuoden kiinteähintaista sopimusta, koska talo menee myyntiin keväällä. Sen takia joutui mennä pörssillä. Toivottavasti kukaan ei paljasta akille että sopimus purkautuu automaattisesti muuton yhteydessä.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Hahah nyt on saatu myös valtakunnan ykkösidiootti Aki Manninen Iltalehteen ”jyrähtämään” sähkönhinnasta.

Aki ei voinut ottaa Lempäälän omakotitaloon 2 vuoden kiinteähintaista sopimusta, koska talo menee myyntiin keväällä. Sen takia joutui mennä pörssillä. Toivottavasti kukaan ei paljasta akille että sopimus purkautuu automaattisesti muuton yhteydessä.

Mahtavaa, että tällaiset uunot saavat palstatilaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Vaikka kikkailinkin eilen itselleni tuon 14,90snt/kWh maksavan sopparin, niin piti silti kokeilla hieman optimoida sähkönkulutusta. PILPistä keskuslämmityksen käyrää säätämällä ja huonetermareita ruuvaamalla kulutus eilen ilman auton latausta ja poreallasta noin 100kWh. Ja toissapäivänä 170kWh ilman auton latausta…

Edit. äh olihan meillä näköjään autokin latauksessa toissa yönä :D eli optimoinnilla tuollainen 40kWh pois kulutuksesta
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Missä näitä on siis laskettu? Mennyt ohi kokonaan.
Vaihtoehtoiskustannuksista ainakin minulle aikanaan vihjailtiin, ei nyt suoranaisia laskelmia kukaan ole tainnut esittää. En jaksa maalailla noin romanttista kuvaa ainakaan omasta 30+ motin vuosiurakastani viiden vuoden aikana kuin tuossa yllä @Eddie , varsinkin kun ensimmäinen vuosi piti pitkälti edellisen asujan pihaan kelkkomia eurolavoja pilkkoa ja nauloja niistä poistaa, mutta kyllähän se parhaimmillaan ja selkeimmillään oli ihan hauskaa ja rentouttavaakin puuhaa juuri äänikirjan kera. Näkee oman kädenjäljen, tulee parhaimmillaan ihan voimailua, kun isompia runkoja käsipelissä siirtää, ja pari kaljaa päivän päätteeksi on aikalailla ansaittuja.

Viimeiset kolme vuotta saatiin kuitenkin ilmaiseksi valmista klapia tai selkeää halkoa, joka vaati vain puoliksi sahaamisen ja roudaamisen. 300 neliön lämmittäminen hartiapankilla nelihenkisen perheen kesken duunit jakaen on aika no brainer, varsinkin kun se intensiivisin työvaihe tehdään talkoilla kesäloman aikana, jolloin tuskin paljon tuottavaa työtä kukaan tekee.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
On arvoa toki, koivukuitukuutiolle noin 25€ tehtaan pihaan kuljetettuna, tämä siis metsäyhtiön hinta ja siis siihen sisältyy hakkuut yms. Siihen sahat, ketjut, laipat ja bensat + halkomiskulut, niin määrästä riippuen jossain kolmenkympin kieppeillä on hinta pinossa, jos niin sitä laskee. Muutenhan tuo työlle hinta logiikka on vähän outo ajatus itselle, samaan tyyliin kuin lausuma että halvempi käydä kerran viikossa maksullisissa kuin pitää omaa puolisoa.

Jos nyt siitä lähtee veistelemään, niin eihän esimerkiksi sähköautolla ajamisessa ole samalla logiikalla mitään järkeä, jos joutuu latailemaan sitä tienvarsilla, koska se on ihan liian kallista. Veloitan 70€/h asiantuntijatyöstä, niin jos puoli tuntia menee ladatessa, se tekee 35€ lisää siihen latauksesta tulevaan maksuun päälle. Pitäähän se tuntihinta itsellekin laskea, niin ajan polttomoottoriautolla koska se on halvempaa.

Mutta kaikki tavallaan, itse koen sen polttopuun tekemisen terapiaksi ja fyysisen kunnon ylläpitämiseksi, niin lasken niille enemmän arvoa kuin rahalle. Kaik' ollaan erilaisia ja ajatellaan asiat eri näkökulmista, ja erittäin hyvä niin.
Miinusmerkkisenä voi myös laskea sen, että ei tarvitse maksaa salikäyntejä, jos tarpeeksi usein käy tekemässä metsätöitä. Ainakin omaan makuun on myös paljon tehokkaampaa ja mielekkäämpää lihaskunnon ylläpitoa tuo metsässä heiluminen kuin salilla punttien kanssa reuhaaminen.

Omalle terveydelle onkin sitten vaikea laskea mitään rahallista arvoa. Oma kroppa ja mielenterveys ainakin on kiittänyt kovasti kaikkea tuota fyysistä hommaa mitä käy tekemässä säännöllisesti plussa asteisina kuukausina sen sijaan, että nököttäisi vähän vielä enemmän sisätiloissa.
 
En minäkään täysin sitä oman työn hinnanlaskua ymmärrä, toki on tilanteita, jossa se on hyvin selvää ja järkevää. Puun hinta on vain paljon helpompi rasti siinä tapauksessa, että sillä on aie lämmittää ja on tarjolla yhtä helppoja tai helpompia energiamuotoja, kun asiaa kovin usein taloudella perustellaan. Silloin on tärkeää ymmärtää, ettei kustannus ole nolla - vaikka sitten puuta polttaisikin.
Kyllä kyllä. Tässä nyt on aika selvä aita ja aidanseiväs- keskustelu menossa. Mullehan se klapin hinta on se, minkä rahaa käytän sen tekemiseen ja mikä sen hinta on ollut laskettuna puuston arvo kun määräalan olen ostanut ja siihen sitten pensat ja sahan huollot päälle. Eli kylmästi se rahamäärä mikä sen puuston ostamiseen on mennyt ja kuinka paljon tarpeisiin/tekemiseen on mennyt rahaa, se on tasan se hinta minulle. Jos siitä joku haluaa teoriassa maksaa sen 4-500% enemmän, niin ei se minun tekemälle ja polttamalle puulle sitä arvoa nosta kuin teoriassa. Se on pelkästään teoreettistä laskea nykyinen kuitupuun hinta, käytetyt työtunnit ja käytetyt välineet sekä niiden kuluminen yms..

Ja siis ymmärrän kyllä tämän ajatusmallin, kuten sanoin, niin puhutaan samasta mutta eri asiasta. Ja siis eihän se minullekaan ole ilmaista ole, sehän nyt on selvää, muttei maksa myöskään 50c/kWh muuta kuin teoriassa. Tähän se aikaisempi sähköautovertaukseni liittyikin, jos vietän aikaa vaikka sen puoli tuntia liikenneasemalla autoa ladatessa, niin teoriassa jos haluaa laskea, niin se on minun laskutustunneista pois eli 35€ (70€/h*0,5) ja siihen vielä kulut päälle, jos syön siinä tai juon pullakahvit + se latauksen hinta. Teoriassa siis ihan arvokasta touhua, käytännössä ei ihan niin kallista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös