Tällaiset laskennat kyllä kiinnostaisivat. Olen itse miettinyt, että jos asuisin omakotitalossa, niin laittaisinko kuvitteellisessa tilanteessa 10 000 euroa paneeleihin vai pörssiin kiinni. Mutulla valitsisin jälkimmäisen.
Jollain on varmasti kattavampiakin laskelmia, mutta tässä suuntaa antavaa.
Paneelit asennettiin huhtikuun puolessa välissä tänä vuonna, joten jonkun verran jäi hyvää kevätaurinkoa ottamatta talteen ja vuositason laskelma tarkentuu vasta kun aikaa kuluu kevääseen asti. Invertteristä ei saa tarkasti tai ainakaan helposti ulos tuottoa tunneittain niin täsmällisen spot-hinnan sijaan olen tehnyt seuraavat oletukset:
- kuukauden kokonaistuoton näen invertteristä
- kuukauden myyty sähkö näkyy laskulta ja siitä saan toteutuneen keskimääräisen kwh-myyntihinnan kyseisessä kuussa
- lasken oman kulutuksen arvon samalla kuukauden keskimääräisellä kwh-hinnalla
- omaan käyttöön lasken siirtohinnan mukaan niin, että painotan yöhintaa suhteessa 60/40, koska esim auton latauksen olisin ilman aurinkosähköä tehnyt yöllä ja maksanut siitä silloin yösiirron
Näillä tiedoilla olen saanut tänä vuonna (tai reilussa 5 kuukaudessa) vähän yli 6 % tuoton kun maksoin paneeleista 7500e ja myydyn + käytetyn sähkön arvo on tähän mennessä ollut 460e. Vuosituotto päätynee siis jonnekin 7-8 prosentin välille.
Paneelit ovat tuottaneet n 4800 kwh ja oman käytön osuus on ollut 63%. Myydyn sähkön keskihinta ollut 5,7 snt/kwh.
Ja kuten
@Ruutuässä jo kommentoikin asiaa, isona tekijänä hankinnassa oli sähkölämmitteisen omakotitalon myyntiin varautuminen tulevaisuudessa, koska en usko viime aikojen sähkön hintaan liittyvien tapahtumien ihan heti unohtuvan ihmisten mielestä.