Mitä sähköä?

  • 719 958
  • 5 877

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mielenkiinnolla kyllä odottelen vuoden lukuja, kiva että jaksat näitä tänne meillekin kirjailla. Oon itse asiassa aika yllättynyt että sulla on toi vuoden alusta tähän päivään hinta tommonen 6 senttiä, oliko se sähkö sitten vuoden alussa vielä sen verran kallista että veti numeroita ton verran ylös? Kun eikös se nyt kevään/kesän ollut aika ilmaista suuren osan? Kokonaisen kalenterivuoden numerokin olisi sitten aikanaan vuoden vaihdettua hauska tietää, ja verrata että mihin suuntaan tuo 6 senttiä on sitten tuosta lähtenyt, ja mimmonen talvi tuulineen, lämpötiloineen ja mahdollisine häiriöineen on ollut numeroiden takana siihen asti.

Jos tuo kokonaisen vuoden hinta on tommosta 6 sentin hujakoilla, niin 8 sentin kiinteä hinta vuodeksi ei tunnu tyhmältä. Jos pörssisähköllä taas pääsisi sitten johonkin 2 senttiin, niin sitten 8 senttiä tuntuisi tyhmältä. Jotenkin noin. Sama toisinkin päin, jos tulee jotain kammotalvea nyt kuitenkin, ja se pörssihinta nousisi 10 senttiin, niin mitä helvetin väliä sillä nyt vielä olisi. Jos se sitten taas nousisi 14 senttiin tai sen yli, niin se jo alkaisi harmittaa. Mutta tuskinpa nyt tuollaista katastrofia saadaan ilman Putinin sabotööritouhuja aikaiseksi.

6.45c/kWh näyttäisi olevan liukurin mukaan vuoden keskari tällä hetkellä...


Ja tuo siis ilman marginaalia. Mulla omassa luvussa mukana Vattenfallin marginaali, joka 0,5c eli tällä hetkellä ilman sitä keskari vuodelta olisi 5,70c/kWh.

Toki monella ohjaavan releen tai sähköauton omistajalla luvut ovat vieläkin pienemmät. Itse hirveästi jaksanut kikkailla tai hankkia releitä. Enkä edes sauno öisin.

Ja vuosipäivän jälkeen saat nähdä miten luvut jakautuvat eri kuukausille.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Edit: paljonkos luvut @benicio ovat vuoden alusta, kun nuo markkinahäiriö kuukaudet (loppuvuosi 2022) eivät ole siinä mukana.
Kieltäydyn vastaamasta, koska tämähän olisi kuin lesoilisi jollain onnekkaaseen aikaan tehdyllä 3 sentin määräaikaisella. Ts ei pörssisähkö toimi niin että valitaan vain kalliita tai halpoja ajanhetkiä. Hahaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiinnolla kyllä odottelen vuoden lukuja, kiva että jaksat näitä tänne meillekin kirjailla. Oon itse asiassa aika yllättynyt että sulla on toi vuoden alusta tähän päivään hinta tommonen 6 senttiä, oliko se sähkö sitten vuoden alussa vielä sen verran kallista että veti numeroita ton verran ylös? Kun eikös se nyt kevään/kesän ollut aika ilmaista suuren osan?...

Oomin spot hinnat:

Tammikuu 9,24 snt/kWh
Helmikuu 9,41 snt/kWh
Maaliskuu 8,74 snt/kWh
Huhtikuu 7,25 snt/kWh
Toukokuu 3,89 snt/kWh
Kesäkuu 5,97 snt/kWh
Heinäkuu 4,67 snt/kWh
Elokuu 8,83 snt/kWh
Syyskuu 5,25 snt/kWh
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Noniin, tätä on odoteltu, eli kun on saatu kriittinen massa fossiilitonta tuotantoa yksityisiltä asiakkailta, voidaankin sitten alkaa myyntiä veloittamaan. Mikään ei tietenkään ole ilmaista, business is business ja kyseessä on pienet summat, mutta eihän tämä tähän jää.

Seuraavaksi sitten sähköautoilun kimppuun, varmaankin menee kuitenkin tuonne 2030 saakka, koska suomalainen autokanta on perinteisesti wanhaa eikä tavan tallaaja siirry sähköön innosta kirkuen.

Linkki Hesariin:
Ikäviä uutisia monille kalliit aurinkopaneelit asentaneille: Sähkön myynti verkkoon alkaa maksaa
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Noniin, tätä on odoteltu, eli kun on saatu kriittinen massa fossiilitonta tuotantoa yksityisiltä asiakkailta, voidaankin sitten alkaa myyntiä veloittamaan. Mikään ei tietenkään ole ilmaista, business is business ja kyseessä on pienet summat, mutta eihän tämä tähän jää.

Seuraavaksi sitten sähköautoilun kimppuun, varmaankin menee kuitenkin tuonne 2030 saakka, koska suomalainen autokanta on perinteisesti wanhaa eikä tavan tallaaja siirry sähköön innosta kirkuen.

Linkki Hesariin:
Ikäviä uutisia monille kalliit aurinkopaneelit asentaneille: Sähkön myynti verkkoon alkaa maksaa
Helen taisikin tuossa olla viimeinen poikkeus (Oomilla on vielä vanhoilla asiakkailla ilman myyntimarginaalia, uusilla 0,12 st/kwh+perusmaksu) vai onko joku törmännyt muihin sähköä ilman marginaalia ostaviin firmoihin?
Sitten vasta kannattaa repiä paneelien piuhat irti verkosta jos siirrosta pitää ruveta maksamaan siihenkin suuntaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Noniin, tätä on odoteltu, eli kun on saatu kriittinen massa fossiilitonta tuotantoa yksityisiltä asiakkailta, voidaankin sitten alkaa myyntiä veloittamaan. Mikään ei tietenkään ole ilmaista, business is business ja kyseessä on pienet summat, mutta eihän tämä tähän jää.

Seuraavaksi sitten sähköautoilun kimppuun, varmaankin menee kuitenkin tuonne 2030 saakka, koska suomalainen autokanta on perinteisesti wanhaa eikä tavan tallaaja siirry sähköön innosta kirkuen.

Linkki Hesariin:
Ikäviä uutisia monille kalliit aurinkopaneelit asentaneille: Sähkön myynti verkkoon alkaa maksaa

Tietenkin tämä oli odotettavissa. Meidänkin asuinalueella monet ostivat noita paneeleja vuosi sitten pää höyryssä ties keiltä kiertokauppiailta. Kysymys tuntui vain olevan kuka vetää isoimmat paneelit katolle. Nyt sähkön hinta on jopa niin alhainen että bisneksen kannalta on varmasti kaikki aivoriihet käytössä miten saadaan sähkön keskihinta sinne 6-8 senttiin. Itselläni paneelit eivät ole koskaan käyneet mielessäkään, niin pitkä on kuoletusaika ja hyöty nolla silloin kun sähköä kuluu.

Koskaan ei kannattaisi lähteä viime syksyn kaltaisissa poikkeusoloissa äkkiliikkeisiin mutta ihmisissä on valtava määrä tyhmiä ihmisiä. Sähköautoissa en usko äkkinäisiin veronkorotuksiin koska muuten ei autokantaa saada sähköistettyä kun hankintatukikin loppui.
 

Jeffrey

Jäsen
Koskaan ei kannattaisi lähteä viime syksyn kaltaisissa poikkeusoloissa äkkiliikkeisiin mutta ihmisissä on valtava määrä tyhmiä ihmisiä. Sähköautoissa en usko äkkinäisiin veronkorotuksiin koska muuten ei autokantaa saada sähköistettyä kun hankintatukikin loppui.

Sähköautojen osalta toki vastaavaa liikehdintää on jo nähty. Latausasemat olivat alkuun pitkälti ilmaisia, ja ovat vähitellen muuttuneet maksullisiksi. Ihan looginen etenemismalli.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sähköautojen osalta toki vastaavaa liikehdintää on jo nähty. Latausasemat olivat alkuun pitkälti ilmaisia, ja ovat vähitellen muuttuneet maksullisiksi. Ihan looginen etenemismalli.

Toki noin mutta silti sähköauton "tankkaus" maksullisenakin peittoaa hinnassa polttoaineet. Tietenkin tämä oli tiedossa. Sähköauto/hybridi lienee oikeasti järkevä hankinta jos autonvaihto on ajankohtainen.

Sen sijaan aurinkopaneelien hankkijat oikeasti panikoivat ja menivät massan mukana sähköpaniikissa tekemään typerän hankinnan. Samoja pelkoja käytetään myös näissä turvallisuusjärjestelmissä pientaloihin. Täysin älytön hankinta jos talossa ei ole mitään ryöstettävää. Kameran saa yhteydellä kännykkään yhden kuukausimaksun hinnalla jos sen kokee sen tarpeelliseksi. Silti pelot myyvät tässäkin bisneksessä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen sijaan aurinkopaneelien hankkijat oikeasti panikoivat ja menivät massan mukana sähköpaniikissa tekemään typerän hankinnan. Samoja pelkoja käytetään myös näissä turvallisuusjärjestelmissä pientaloihin. Täysin älytön hankinta jos talossa ei ole mitään ryöstettävää. Kameran saa yhteydellä kännykkään yhden kuukausimaksun hinnalla jos sen kokee sen tarpeelliseksi. Silti pelot myyvät tässäkin bisneksessä.
Olen taas kerran aika paljon eri mieltä kanssasi. Piristävää.

Itsellä paneelit tuottaa tuollaiset 5000-5500 kwh vuodessa ja se on erittäin kiva määrä kokonaiskulutuksen ollessa tuolla 13-14000 välissä riippuen siitä kuinka paljon lataan autoa kotona. Paneelit on ostettu käteisellä ja nyt sähkölaskut on olleet viimeiset puoli vuotta täysin olemattomia. Siinä on tietysti mukana auton "polttoaineet", joten rahaa on saanut osoitettua vaikka rahastosijoituksiin sähkö- ja bensamaksujen sijaan.

Nämä turvapalvelut taas ovat mukavia vaikkapa silloin, kun on sen ikäisiä lapsia, jotka saattavat jännittää yksin kotona olemista. Lisäksi 30€/kk tuosta mielenrauhasta ei ole mielestäni kovinkaan kummoinen kustannus, kun sillä rahalla saat vartijat tarvittaessa paikalle ja puhelu tulee välittömästi, mikäli hälytys aktivoituu. Ei tarvitse itse tuijottaa kännykkää esim. ulkomailla ollessaan, että onko kotona kaikki hyvin.

No tämä on eri ketjun asia.

edit: 0,3 c/kwh - maksu on siis 5000 kwh vuodessa tuottavalle aurinkovoimalalle 15 euroa.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
9.10. alkaa siirtorajoitus Suomen ja Pohjois-Ruotsin välillä, sillä verkkoa huolletaan. Jos huoltotöiden aikana on tyyni jakso, kotimainen tuulivoimatuotanto voi olla niukkaa, mikä taas nostaisi sähkön hintaa.

Siirtoyhtiön huollon arvioidaan kestävän 22. lokakuuta saakka, Väre tiedottaa.


Varmaan tietää pientä nousua pörssisähkön hintaan tuolloin. Siihen asti ilmaista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen sijaan aurinkopaneelien hankkijat oikeasti panikoivat ja menivät massan mukana sähköpaniikissa tekemään typerän hankinnan.
Onko sulla tästä jotakin laskuharjoitusta, ja oletatko, että sähkön siirtohintoihin ja sähköveroon ei tule jatkossa korotuksia?

Itse sain päässälaskuna edelleen investoinnin takaisinmaksuajaksi noin 15 vuotta ilman tulevia siirtohinnan ja -veron korotuksia.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onko sulla tästä jotakin laskuharjoitusta, ja oletatko, että sähkön siirtohintoihin ja sähköveroon ei tule jatkossa korotuksia?

Itse sain päässälaskuna edelleen investoinnin takaisinmaksuajaksi noin 15 vuotta ilman tulevia siirtohinnan ja -veron korotuksia.

Ei mulla nyt muuta harjoitusta ole kuin mainitsemasi. Mikään tekninen investointi jonka takaisinmaksuaika on noin pitkä ei ole mielestäni järkevä mutta nämäkin ovat vähän jo eri ketjun asioita. Joku maksimissaan puolet tuosta ajasta olisi hyväksyttävissä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei mulla nyt muuta harjoitusta ole kuin mainitsemasi. Mikään tekninen investointi jonka takaisinmaksuaika on noin pitkä ei ole mielestäni järkevä mutta nämäkin ovat vähän jo eri ketjun asioita. Joku maksimissaan puolet tuosta ajasta olisi hyväksyttävissä.
Miksi ei ole järkevä? Onko esim. uuteen 120m2 omakotitaloon, jonka käyttöikä on vähintään 50- vuotta, järkevää ottaa maalämpöäkään? Sen takaisinmaksuaika on myös varsin riippuvainen sähkön hinnasta. Ei varmaan kaikkien mielestä, mutta itselleni se on no-brainer.

Tietenkin kaikkia teknisiä härveleitä pitää uusia jollakin aikavälillä, mutta ei kai 15- vuoden sijoitushorisontti ole mitenkään poikkeuksellinen edes näissä? Moni säästää eläkeikääkin varten ja sekin kannattaisi aloittaa mahdollisimman ajoissa. Helposti sen 30- vuotta ennen aiottua eläköitymisikää.

Voihan aurinkopaneeleille laskea myös tuottoprosentin ja väitän, että tänäkin päivänä se peittoaa monta indeksirahastoa.

Luulen, että tuo 15- vuottakin on aika varman päälle veikattu. Eiköhän monet ole maksaneet itsensä takaisin jo 8-12- vuoden paikkeilla. Toki tämäkin riippuu sähkön hinnan (+siirto ja verot) kehittymisestä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Varmaan tietää pientä nousua pörssisähkön hintaan tuolloin. Siihen asti ilmaista.

Jonkun pitäisi määritellä "halpa" ja "kallis".

Eilen uutisoitiin lööpeissä kovasta hinnan noususta tälle päivälle kun yksi tunti oli 15c ja keskarikin nousi yli yhden. Tietenkään siinä ei valehdeltu, 1c on kymmenkertainen 0,1c verrattuna, mutta joku roti noissa klikkiotsikoissa pitäisi olla.

Siirtorajoituksia tosiaan tulossa lokakuussa jonkin verran. Tämähän on ollut tiedossa pitkään. Toisaalta Loviisa palaa verkkoon vkloppuna huollon jälkeen ja Olkiluotokin ajellut vajaalla. Mutta varmasti hinta nousee, keskihinta lokakuussa voi jopa 2-3 kertaistua syyskuuhun nähden, ollen lopulta 4-7c/kWh.

Että sellainen "tuomion päivämäärä". Ja halpojen hintojen loppu.

Edit: noin lyhyeen juttuun saatu melkoisesti mahtumaan tällaisia kohtia:

- "julkaisiko"
- "voi tulla"
- "voivat jälleen"
- "jos on tyyni jakso"
- "voi olla niukkaa"
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sen sijaan aurinkopaneelien hankkijat oikeasti panikoivat ja menivät massan mukana sähköpaniikissa tekemään typerän hankinnan.
Tässä hieman näkyy asenne asiaa kohtaan, mutta ainakaan minua hankinta ei ole kaduttanut. En toki paniikissa hankintaa tehnyt ja sain hyvän tarjouksen kilpailuttamalla. Tänä vuonna paneelit ovat ainakin tuottaneet hyvin ja rahaa säästäneet mukavasti, kun huomioidaan sekä omaan käyttöön mennyt sähkö että verkkoon myyty sähkö. Niin hyvää tuottoa en ole vuoden aikana saanut mistään rahastosta, johon olen yrittänyt palkasta pienen siivun laittaa. Toki toivottavasti tilanne muuttuu, koska rahastot ovat lähinnä menettäneet arvoaan. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa paneelit voivat myös myyntihetkellä olla ratkaiseva tekijä tai niiden puuttuminen deal breaker, jos maailmassa tapahtuu vastaavia myllerryksiä tulevaisuudessa, mitä vuosi sitten oli. Tai vaikkei tapahtuisikaan, niin nämä asiat voivat seuraavalle sukupolvelle olla ihan eri tavalla tärkeitä kuin meille. Tätä arvoa on toki vaikeampi määritellä suoraan rahassa, mutta tuskin investointi tilannetta heikentääkään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tätä arvoa on toki vaikeampi määritellä suoraan rahassa, mutta tuskin investointi tilannetta heikentääkään.

Tätä en toki väitäkään ja jos on lyödä kilpailutuksen jälkeen laadukkaalle toimijalle rahat käteen ja paneelit katolle niin mikäs siinä. Sormeni osoittaa enemmänkin näitä ostajia kohtaan jotka tekivät ratkaisunsa hätäpäissään ties keltä kulkukauppiailta kun hinnat olivat pilvissä ja saatavuus rajoitettua. Meidänkin kadulta osaan nimetä pari todella idioottimaista kauppaa. No omiaanpa ovat rahansa tai toki kaikkein tyhmimpien osalta vielä suurelta osin pankin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä en toki väitäkään ja jos on lyödä kilpailutuksen jälkeen laadukkaalle toimijalle rahat käteen ja paneelit katolle niin mikäs siinä. Sormeni osoittaa enemmänkin näitä ostajia kohtaan jotka tekivät ratkaisunsa hätäpäissään ties keltä kulkukauppiailta kun hinnat olivat pilvissä ja saatavuus rajoitettua. Meidänkin kadulta osaan nimetä pari todella idioottimaista kauppaa. No omiaanpa ovat rahansa tai toki kaikkein tyhmimpien osalta vielä suurelta osin pankin.
Mulle yritti tyyppi kaupitella järjestelmää 14 000 - 15 000 eurolla. Lopulta tilasin Lumme Energialta vastaavan 9000 eurolla. Kuinkakohan moni on mennyt tuon ensimmäisen huijarin retkuun?

Noh eihän hänen tarvitse noilla katteilla tehdä kuin 1-2 kauppaa kuukaudessa niin saa itselleen jo kelpo liksan.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulle yritti tyyppi kaupitella järjestelmää 14 000 - 15 000 eurolla. Lopulta tilasin Lumme Energialta vastaavan 9000 eurolla. Kuinkakohan moni on mennyt tuon ensimmäisen huijarin retkuun?

Noh eihän hänen tarvitse noilla katteilla tehdä kuin 1-2 kauppaa kuukaudessa niin saa itselleen jo kelpo liksan.

Todennäköisesti 1-2 kaupalla ei vielä pääse kovin hyville provikoille suoramyynnillä. Tuollaisessa kaupassa voi olla 1.000-1.500 EUR provikka. Tuo 1.500 EUR/kauppa on jo todella kova provisio kokemukseni mukaan, eikä useassakaan tapuksessa toteudu. Ja tämä täytyy sitten olla jo melkein myyjän omalla asiakashankinnalla. Jos firma käyttää buukkareita, tavallinen siivu buukkarille on 30%. Toki buukkipalvelu voi olla ulkoa ostettu, mutta jotain se maksaa kuitenkin.

Jos palkkamalli ei ole puhdas provisio, niin silloin luonnollisesti provisio on aina pienempi, jos saa jonkin pohjapalkan.

Itselle aikanaan oli aika hyvä mittari yksi hyvä kauppa per viikko keskiarvona (+pienempää kauppaa kylkeen).

Pahoittelut offtopicista, vaikka tämä provisiomyynti liittyykin aika oleellisesti aurinkopaneeleiden myyntiin ja ollut omalta osaltaan vauhdittamassa kasvua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Alejandro

Jäsen
Voihan aurinkopaneeleille laskea myös tuottoprosentin ja väitän, että tänäkin päivänä se peittoaa monta indeksirahastoa.
Tällaiset laskennat kyllä kiinnostaisivat. Olen itse miettinyt, että jos asuisin omakotitalossa, niin laittaisinko kuvitteellisessa tilanteessa 10 000 euroa paneeleihin vai pörssiin kiinni. Mutulla valitsisin jälkimmäisen.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tällaiset laskennat kyllä kiinnostaisivat. Olen itse miettinyt, että jos asuisin omakotitalossa, niin laittaisinko kuvitteellisessa tilanteessa 10 000 euroa paneeleihin vai pörssiin kiinni. Mutulla valitsisin jälkimmäisen.
Jollain on varmasti kattavampiakin laskelmia, mutta tässä suuntaa antavaa.
Paneelit asennettiin huhtikuun puolessa välissä tänä vuonna, joten jonkun verran jäi hyvää kevätaurinkoa ottamatta talteen ja vuositason laskelma tarkentuu vasta kun aikaa kuluu kevääseen asti. Invertteristä ei saa tarkasti tai ainakaan helposti ulos tuottoa tunneittain niin täsmällisen spot-hinnan sijaan olen tehnyt seuraavat oletukset:
- kuukauden kokonaistuoton näen invertteristä
- kuukauden myyty sähkö näkyy laskulta ja siitä saan toteutuneen keskimääräisen kwh-myyntihinnan kyseisessä kuussa
- lasken oman kulutuksen arvon samalla kuukauden keskimääräisellä kwh-hinnalla
- omaan käyttöön lasken siirtohinnan mukaan niin, että painotan yöhintaa suhteessa 60/40, koska esim auton latauksen olisin ilman aurinkosähköä tehnyt yöllä ja maksanut siitä silloin yösiirron

Näillä tiedoilla olen saanut tänä vuonna (tai reilussa 5 kuukaudessa) vähän yli 6 % tuoton kun maksoin paneeleista 7500e ja myydyn + käytetyn sähkön arvo on tähän mennessä ollut 460e. Vuosituotto päätynee siis jonnekin 7-8 prosentin välille.

Paneelit ovat tuottaneet n 4800 kwh ja oman käytön osuus on ollut 63%. Myydyn sähkön keskihinta ollut 5,7 snt/kwh.

Ja kuten @Ruutuässä jo kommentoikin asiaa, isona tekijänä hankinnassa oli sähkölämmitteisen omakotitalon myyntiin varautuminen tulevaisuudessa, koska en usko viime aikojen sähkön hintaan liittyvien tapahtumien ihan heti unohtuvan ihmisten mielestä.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihan hyvää keskustelua mm. paneeleista. Ja todettakoon että nämähän ovat täysin yksilökohtaisia, joita ei oikein voi netissä arvostella. Varmasti viime vuosina on ollut jos jonkinnäköistä viheltäjää ja kusettajaa markkinoilla ja varmasti moni on retkuun mennytkin. Mutta se ei poista sitä faktaa, että jossain toisaalla paneelit katolla voi olla hyvinkin hyvä investointi. Varsinkin jos siinä rinnalla on sähköautoa, mahdollisesti poreallasta yms. Jos itse rakentaisin nyt taloa niin varmasti energiaratkaisut olisivat erilaisia. Mutta kun sitä ei vanhana pieruna tiedä "onko vuoden päästä edes hengissä" niin ei enää jaksa eikä kannata.

Sama pätee turvallisuuteen. Täällä omassa kylässä turvallisuus on sitä, että pitää muistaa illalla laittaa ovet lukkoon kun muuten rouva jättää ne auki. Onneksi sentään auton on oppinut laittamaan lukkoon kun menee asioille. Joskus 20v sitten ihmettelin sitä kun nekin jäi auki.

Sähkön hinnasta sen verran että kyllä se omakin numero syyskuussa lopulta kääntyy kakkosella alkavaksi. Siis spot + 0,5 marginaali. Tuossa jo hieman rupesin huumorilla miettimään että jääköhän se tiukasti kolmosen puolelle ja olin jo valmistautunut siihen, että huomenna napataan se halvin päiväsauna-ajankohta, samalla kun yksin kotona katselee sporttia ja nauttii muutamasta hyvästä oluesta. Mutta ei tarvitse. Saunoo kun huvittaa kun sähkö käytännässä maksaa sen marginaalin verran.

Eli lienee lukemiin ~2,95c päädytään syyskuussa. Halvin yksittäinen kuukausi tässä torpassa ikinä.

En kyllä tuohon uskonut kun broidin kanssa näistä elokuussa kinasin ja koitin saada pörssiin. (teki kiinteän diilin). Silloin (20.8) laitoin hänelle viestin mitä oma sähkö arviolta tulee maksamaan. Tuohon (alla olevaan) nähden ollaan siis reilu 2c plussalla syyskuun jälkeen. Saas nähdä miten käy lokakuussa. Ehkä tulee se 2c toiseen suuntaan kun tulee noita siirtorajoituksiakin.

09: 5c
10: 4c
11: 7c
12: 8c
1: 9c
2: 8c
3: 6c
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Fortum lähestyi kirjeellä. Yllättävän aikaisin, kun nykyinen kiinteä soppari on vielä vajaat puoli vuotta voimassa.

Tarjoukset oli 24kk kiinteä diili 9.66 c/kwh tai 24kk duo (eli +/- käyttövaikutus) 7.84 c/kwh. Eli vanhalle asiakkaalle oli pienet alennukset mukana, kun sivuillaan tarjoavat samat hintaan 9.90 ja 8.07, eilen tarkistettuna. Nyt tänään näköjään koko 24kk kiinteä on hävinnyt tarjonnasta, ja tarjoavat vain tuota duoa, mielenkiintoista.

Sellainen temppu oli näköjään myös tehty, että vaihtoturva, jossa vuoden jälkeen on voinut solmia uuden 24kk diilin, on poistunut. Kertonee sekin jotain siitä, mihin suuntaan yhtiö katsoo sähkön hinnan kehittyvän lähitulevaisuudessa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Runsaan viikon päästä alkava Suomen ja Pohjois-Ruotsin välinen huoltotyö kestää viikon aiottua pidempään, 29.10. asti, tietää YLE kertoa jo nyt, ja huoltotyön mukanaan tuoma siirtorajoitus luonnollisesti tietää sitä, että sähkön hinta saattaa pompsahtaa. Mielenkiintoinen uutinen. Joku voisi tehdä sen johtopäätöksen, että sähkö on liian halpaa, joten huolto sattumoisin venähtää. Minä en toki väitä mitään sellaista, mutta taidan kuitenkin kietoa pari kerrosta lisää foliota hattuuni.


Eipä siinä mitään. Jos lokakuussa ei ole täysin tyyntä, niin eiköhän sähkön hinta pysy aisoissa, vaikka päivät lyhenevät ja säät alkavat väistämättä viilentyä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuo on kyllä jännä, kun tuossakin uutisessa kirjoitetaan että siirtorajoitukset alkaa 9.10, mutta jos dataa katsoo niin jo tällä hetkellä ne ovat jo voimassa. Siirto esim. K-Ruotsiin on tällä hetkellä käytännössä 0. Hyvää tsäkää tietty se että finskeissä tuulee niin hinta on maltillinen.

...mutta kun katsoo edelleen fingridin dataa niin tämän mukaan K-Ruotsin siirto palautuu normaaliin vasta tulevana TO-iltana ja kun PE-iltaan asti myös pohjoisessa rajoitetaan siirtoa merkittävästi (vastoin Ylen uutista) ja kun on odotettavissa vähemmän tuulta tai jopa tyyntä, niin odotettavissa on melkoisia lööppejä, kun hinta nousee... Ehkä piikit alkuviikkona voi olla jopa 30-50c ja päivän keskarikin yli 10c.

Mutta ehkä me just ja just selvitään. Tällä hetkellä ~84pv talvipäivänseisaukseen ja sitten siitä taas lähdetään kesää kohti. Ja ehkä noin 8kk kuluttua on taas shortsikelit.

EDIT: Näytti olevankin tuo siirtorajoitus pohjoisessa ensi viikolla vain vientiä rajoittava, joten ei hinta pompsahdakaaan niin korkeaksi kuin ennakoin. Huomenna aamulla kuitenkin todennäköisesti aika korkeat piikit kun maanantai ja tyyntä. Linkissä nuo siirrot...

 
Viimeksi muokattu:

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huomenna hinta pomppaa, 09.00 ollaan 41 sentissä. Siitä tasaantuu sinne about 17 - 25 senttiin loppu vuorokaudeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös