Mitä sähköä?

  • 728 534
  • 5 946

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jää joka toinen päivä aurinkosähköt ottamatta akkuun. No joo. Stereotypisesti autot on päivisin pois kotipihasta. Ei kaikilla.
Joo meillä on ehkä vähän spesiaalitapaus kun teen pääasiassa kotoa töitä. Silloin tällöin Helsinkiin ja takaisin (200km). Auto lataukseen kun paistaa. Vaimollakin useasti opettajan duunit loppuvat jo puolen päivän aikoihin ja kesänhän hänkin on kotona. Muutenkin olemme ”koti-ihmisiä”.

Eikä siinä. Sijoittamalla rahansa indeksirahastoon saa hyvin todennäköisesti paremman tuoton kuin laittamalla aurinkopaneelit. Meillä sähköauto+paneelit on ihan toimiva setti, mutta onhan tuossa monta tekijää. Ei varmasti kaikilla ole näin hyödyllistä.
 

444

Jäsen
Heinäkuun tuotanto 828 kwh ja myyntiin meni 350 kwh. Kertaakaan en ajanut autolla yöllä. Jos sähkön hinnat asettuvat samalle tasolle kuin ennen Putlerin sotareissua, niin järjestelmän takaisinmaksuaika noin 15 vuotta omien laskujen mukaan. Ihan ok.
Täällä heinäkuun tuotto 1008kWh ja myyntiin siitä 528kWh. Oli oman mittaushistorian (3 vuotta) heikoin heinäkuinen tuotto. 2021 1203kWh ja 2022 1025kWh. Eikä mulla ole kuin tuo säälittävä plugari ottamassa päivätasolla keskimäärin 7kWh sähköä. Nyt ei varmaan edes sitä, kun sen verran iso osa heinäkuusta oltiin pois. Keskimäärin myyntihinta oli näemmä huimat 3,23 c/kWh.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Tadu ihan mielenkiinnosta kyselen lisää aurinkopaneeleista, kun vaikutat asiaan perehtyneeltä.

Mikä niiden elinkaari on? Ja missä kohtaa tarvitsee alkaa tekemään huoltoja tai vaihtaa osia?

Mietin vaan jos takaisinmaksuaika on about 15 vuotta niin onko siinä huomioitu elinkaaren ylläpidosta aiheutuvia kuluja?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Tadu ihan mielenkiinnosta kyselen lisää aurinkopaneeleista, kun vaikutat asiaan perehtyneeltä.

Mikä niiden elinkaari on? Ja missä kohtaa tarvitsee alkaa tekemään huoltoja tai vaihtaa osia?

Mietin vaan jos takaisinmaksuaika on about 15 vuotta niin onko siinä huomioitu elinkaaren ylläpidosta aiheutuvia kuluja?
Haha. En ole kyllä kovinkaan perehtynyt. Kirjoitan ja puhun vain vakuuttavasti ja sehän on se tärkein taito. Tällä palstallakin on varmasti minua paljon parempia tietäjiä tällä alalla. Yritän kuitenkin.

Paneelien elinkaari on noin 40 vuotta. Eli suunnilleen saman verran kuin peltikaton. Seuraavien omistajien murhe laittaa kaikki uusiksi sitten vuosikymmenien päästä.

Käsittääkseni invertteri on se, joka hajoaa ensin. Kestävät noin 20 vuotta. Olisiko tuo sitten 1000-2500 euron paukku? Hankala ennustaa noin pitkälle mitä silloin kustantavat. En laskenut tuota invertterin vaihdon kustannusta tuohon 15 vuoden arvioon.

Muita ylläpitokuluja ei pitäisi olla.

Paneelien teho myös laskee vuosittain marginaalisesti. Toisaalta myös sähkön siirtomaksutkin nousevat ja en ihmettelisi vaikka sähköverokin nousisi.

Ovathan nuo keskinkertainen sijoitus, mutta sijoitus silti. Tarkoitus tässä asua 15-20 vuotta, niin ehkä nuo hieman nostavat talon arvoa silloin. Ehkä.

Voin olla kaikesta täysin väärässä enkä ota vastuuta virheellisistä väittämistä.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Haha. En ole kyllä kovinkaan perehtynyt. Kirjoitan ja puhun vain vakuuttavasti ja sehän on se tärkein taito. Tällä palstallakin on varmasti minua paljon parempia tietäjiä tällä alalla. Yritän kuitenkin.

Paneelien elinkaari on noin 40 vuotta. Eli suunnilleen saman verran kuin peltikaton. Seuraavien omistajien murhe laittaa kaikki uusiksi sitten vuosikymmenien päästä.

Käsittääkseni invertteri on se, joka hajoaa ensin. Kestävät noin 20 vuotta. Olisiko tuo sitten 1000-2500 euron paukku? Hankala ennustaa noin pitkälle mitä silloin kustantavat. En laskenut tuota invertterin vaihdon kustannusta tuohon 15 vuoden arvioon.

Muita ylläpitokuluja ei pitäisi olla.

Paneelien teho myös laskee vuosittain marginaalisesti. Toisaalta myös sähkön siirtomaksutkin nousevat ja en ihmettelisi vaikka sähköverokin nousisi.

Ovathan nuo keskinkertainen sijoitus, mutta sijoitus silti. Tarkoitus tässä asua 15-20 vuotta, niin ehkä nuo hieman nostavat talon arvoa silloin. Ehkä.

Voin olla kaikesta täysin väärässä enkä ota vastuuta virheellisistä väittämistä.
Itsekin laitoin paneelit katolle kun oli mahdollisuus laittaa ilman lainarahaa. Tuottavat mitä tuottavat ja pudottavat jatkossa kuluja.

Jotkut ostavat sähköauton ja kuulemma sillä säästää heti kilometrikuluissa. Ilmeisesti 50000€:n autossa ei takaisinmaksuaikaa tarvitse huomioida. Kalliiksi sekin tulee jos joka ajoon hankintahinnan mukaan laskee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko muilla erikoisuuksia Helenin kulutuslukemien kanssa? Meillä näkyy nyt kulutus 10.8. asti, mutta näistä 10:ssä päivässä 5/10 (ja 4 päivää putkeen), kulutus on tismalleen sama (74,1kWh) ja tuntuu aika paljolta siihen nähden, mitä täällä on sähköhärveleiden kanssa duunailtu. Sinänsä se ja sama, mutta kiinnostaisi tietää, onko tuolla nyt joku bugi? Vai ollaanko vain lahjakkaita ja tasaisia sähkönkuluttajia?
 

JAgE

Jäsen
Onko muilla erikoisuuksia Helenin kulutuslukemien kanssa? Meillä näkyy nyt kulutus 10.8. asti, mutta näistä 10:ssä päivässä 5/10 (ja 4 päivää putkeen), kulutus on tismalleen sama (74,1kWh) ja tuntuu aika paljolta siihen nähden, mitä täällä on sähköhärveleiden kanssa duunailtu. Sinänsä se ja sama, mutta kiinnostaisi tietää, onko tuolla nyt joku bugi? Vai ollaanko vain lahjakkaita ja tasaisia sähkönkuluttajia?
Ainakin meillä päin Carunalla on ollut ongelmia kulutustietojen keräämisessä ja sen takia Helen näyttää joiltakin päiviltä tyhjää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

12961

Jäsen
@Tombe76 mä oon aurinkopaneeleita pohtinut, mutta nyt pahimman kriisin mentyä ohi ja pörssisähkön hinnan tasaannuttua en usko niiden maksavan itseään kovin kummoisesti takaisin. Senpä takia toistaiseksi olen jättänyt investoinnin väliin.

Kiinalaisten paneelien tehdashinnat ovat tämän kevään/kesän aikana suorastaan romahtaneet, mutta maahantuojilla on varastot täynnä kallista paneelia, jota komponenttipulan aikana tilasivat. Tilanne muuttunee takaisinmaksuajan osalta jossain määrin kun kuluttajahinnat korjaavat lisää. On niissä kuulemma tuoreeltaan jo muutosta, mutta hinnat eivät ole tippuneet läheskään yhtä paljon kuin tehdashinnat Kiinassa. Jos nyt hankitte, niin huudattakaa ja tinkikää.

Olen seurannut paneelien hintoja ja mitoittanut voimalaa niin, että ostan koko kontillisen paneelia suoraan valmistajalta. Voimala tulee teollisuuskäyttöön ja akkujärjestelmäkin on harkinnassa. Firmassa on myös vapaan autoedun työsuhdetäyssähköautoja, joita saadaan ladattua päiväsaikaan.

Kotikäyttöön aurinkosähköjärjestelmässä on harvoin järkeä jos ei kuvittele saavansa tuottoa taloa myydessään. Investointina katsottaessa tuotto jää varsinkin järjestelmän kuluttajahinnalla laskettuna aika huonoksi, jos ei käytä sähkön hintana myyntimiesten käyttämää, jossa on usein pilkku väärässä kohdassa. Aina on vaihtoehtoiskustannus, joka tässä ajassa on jopa korkorahaston tuottona varsin kohtuullinen.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kotikäyttöön aurinkosähköjärjestelmässä on harvoin järkeä jos ei kuvittele saavansa tuottoa taloa myydessään. Investointina katsottaessa tuotto jää varsinkin järjestelmän kuluttajahinnalla laskettuna aika huonoksi, jos ei käytä sähkön hintana myyntimiesten käyttämää, jossa on usein pilkku väärässä kohdassa.
Nää on kyllä pahimman luokan koijareita. Meillä kävi vuosi sitten yksi kaveri, joka kauppasi 16 paneelin järjestelmää pitkällä myyntipuheella, teki sopimuksenkin jo valmiiksi vailla allekirjoituksia kunnes viimein laittoi kokonaishinnankin papereihin vajaa 15 000 euroa. No deal. Esitin tyhmiä kysymyksiä aiemmin kun en kauheasti tiennyt paneelien sijoittelusta tai muusta, mutta tottakai nyt olin hintatasosta ottanut selvää.

Hukkasimme molemmat tunnin elämästämme paskapuheeseen. Äh.

Lumme energian kautta sai lopulta markkinahintaan. Parista paikallisesta pikkufirmasta ei saanut edes tarjouksia kun ilmeisesti vuosi sitten oli niin kova kysyntä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nää on kyllä pahimman luokan koijareita. Meillä kävi vuosi sitten yksi kaveri, joka kauppasi 16 paneelin järjestelmää pitkällä myyntipuheella, teki sopimuksenkin jo valmiiksi vailla allekirjoituksia kunnes viimein laittoi kokonaishinnankin papereihin vajaa 15 000 euroa. No deal. Esitin tyhmiä kysymyksiä aiemmin kun en kauheasti tiennyt paneelien sijoittelusta tai muusta, mutta tottakai nyt olin hintatasosta ottanut selvää.
Se oli ihan yllättävää ja ehdottoman virkistävää, että Motiva kun järjesti keväällä webinaarin kuluttajille pientalojen aurinkovoimaloista, niin siinä valtion asiantuntija ihan suoraan sanoi, että nämä kotikaupustelijat on huijareita, ei pidä ostaa. Se oli yllättävän jyrkkä näkemys, kun miettiin paljonko tällaisia firmoja on, ts kuinka iso bisnes on kyseessä, eli oletettavasti näiltä joku onneton ostaakin.
 

Liitteet

  • varokoijareita.JPG
    varokoijareita.JPG
    141,2 KB · kertaa luettu: 134

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin meillä päin Carunalla on ollut ongelmia kulutustietojen keräämisessä ja sen takia Helen näyttää joiltakin päiviltä tyhjää.

Sikäli mielenkiintoista, että meillä on myös sähkönsiirto Heleniltä, eikä Caruna ole missään mukana.

Nyt oli ilmestynyt myös 11.8. kulutuslukemat. Arvaatkaapa, mikä oli sen kulutus? 74,1kWh tietenkin!

Voisiko joku muu Helen-asiakas tsekata omat pörssisähkökäppyränsä elokuulta? Arvostaisin kovasti.
 

444

Jäsen
Se oli ihan yllättävää ja ehdottoman virkistävää, että Motiva kun järjesti keväällä webinaarin kuluttajille pientalojen aurinkovoimaloista, niin siinä valtion asiantuntija ihan suoraan sanoi, että nämä kotikaupustelijat on huijareita, ei pidä ostaa. Se oli yllättävän jyrkkä näkemys, kun miettiin paljonko tällaisia firmoja on, ts kuinka iso bisnes on kyseessä, eli oletettavasti näiltä joku onneton ostaakin.
Vähän ohi aiheen, mutta täällä meillä kävi reilu vuosi sitten joku ovelta ovelle -jannu kauppaamassa viemärin kuvaamista ja pesua. Ihan asiallinen tyyppi ja sovittiin aika, jolloin voivat tulla ilmaiseksi kuvaamaan röörit. Sovitusti tuli paikalle ja asiantuntevasti selitti hommaa (minähän en asiasta mitään tiedä, joten meni täydestä) ja sitten pitäisi enää saada nimiä paperiin. Että näin ja näin monella tonnilla saa kuule röörit puhtaaksi ja jälleenmyyntiarvo kasvaa. Ovat kuulemma näinä ja noina päivinä alueella hommissa, ihan tässä viikon-parin sisään. Totesin, että just tähän hätään ei oo mitään suurempaa tarvetta, kun eihän niissä kuvissakaan mitään eriskummallista näkynyt. Vastaus oli jotakuinkin ”Okei… kyl se nyt pitäis tehdä, kun sit en taas tiedä, milloin ollaan seuraavan kerran alueella…” Totesin tyypille, että ”Kyllä te varmaan rahalla liikutte tänne myöhemminkin, ja jos ette, niin joku muu liikkuu.”
Yhtään en tiedä, oliko hinta hyvä, huono vai erittäin huono, mutta koskaan en osta yhtään mitään näiltä kulkukauppiailta. Ilmainen kuvaus sen sijaan kiinnosti.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sikäli mielenkiintoista, että meillä on myös sähkönsiirto Heleniltä, eikä Caruna ole missään mukana.

Nyt oli ilmestynyt myös 11.8. kulutuslukemat. Arvaatkaapa, mikä oli sen kulutus? 74,1kWh tietenkin!

Voisiko joku muu Helen-asiakas tsekata omat pörssisähkökäppyränsä elokuulta? Arvostaisin kovasti.

Täällä Helen+Caruna kombolla joka päivälle eri lukemat elokuulle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Sikäli mielenkiintoista, että meillä on myös sähkönsiirto Heleniltä, eikä Caruna ole missään mukana.

Nyt oli ilmestynyt myös 11.8. kulutuslukemat. Arvaatkaapa, mikä oli sen kulutus? 74,1kWh tietenkin!

Voisiko joku muu Helen-asiakas tsekata omat pörssisähkökäppyränsä elokuulta? Arvostaisin kovasti.
38 neliömetrin kaksiossani sähkön kulutukseni näyttää olevan Helenin sovelluksen mukaan seuraava:

1.8: 2,38 kWh
2.8: 2,31 kWh
3.8: 3,03 kWh
4.8: 3,03 kWh
5.8: 3,95 kWh
6.8: 2,63 kWh
7.8: 2,31 kWh
8.8: 3,51 kWh
9.8: 2,58 kWh
10.8: 2,59 kWh
11.8: 0,95 kWh (Olin poissa kotoa)
12.8: 0,79 kWh (Olin poissa kotoa)
13.8: 1,96 kWh
14.8: 2,33 kWh
15.8 3,13 kWh

Yhteensä kulutus elokuulta 37,48 kWh.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
38 neliömetrin kaksiossani sähkön kulutukseni näyttää olevan Helenin sovelluksen mukaan seuraava:

1.8: 2,38 kWh
2.8: 2,31 kWh
3.8: 3,03 kWh
4.8: 3,03 kWh
5.8: 3,95 kWh
6.8: 2,63 kWh
7.8: 2,31 kWh
8.8: 3,51 kWh
9.8: 2,58 kWh
10.8: 2,59 kWh
11.8: 0,95 kWh (Olin poissa kotoa)
12.8: 0,79 kWh (Olin poissa kotoa)
13.8: 1,96 kWh
14.8: 2,33 kWh
15.8 3,13 kWh

Yhteensä kulutus elokuulta 37,48 kWh.

Kieltämättä aika huikea. Latasin viime yönä teslan akut 26%->80% ja meni enemmän kuin sulla puolessa kuukaudessa, eli 42kwh. Onneksi pörssisähkö oli anteliaalla tuulella ja hintaa siirtojen ja marginaalin muodossa tuli 2,5€.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kieltämättä aika huikea. Latasin viime yönä teslan akut 26%->80% ja meni enemmän kuin sulla puolessa kuukaudessa, eli 42kwh. Onneksi pörssisähkö oli anteliaalla tuulella ja hintaa siirtojen ja marginaalin muodossa tuli 2,5€.
Mulla suurin sähkön kuluttaja on astianpesukone, jota käytän noin 2-3 kertaa viikossa. Silloin sähkön kulutukseni on päivän aikana yleensä yli 3kWh riippuen muusta sähkön kulutuksestani.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaasan sähköltä saisi nyt 12kk määräaikaisen 9.29snt päivä- ja 7.87snt yösähkö. Tuo alkaa jo houkuttelemaan.
Heleniltä sain 8,7snt 12kk, 3,99€/kk. Otin sen. Kuukausi sitten sieltä tarjottiin jotain vähän päälle 10 sentin hintaa, en tiiä mitä olisivat vielä kuukauden päästä tarjonneet jos en olisi tätäkään vielä ottanut.

Aattelin kyllä jo mennä pörssihommailuun, mutta sitten olin kanssa ajatellut että jos saisi vuodeksi jonkun alle 10 sentin jutun niin semmosella ei nyt paljoa enää hinnassa eroa olisi vaikka pörssisähkö ois koko talven jotain 3-4 senttiä - mitä se nyt varmasti ei ole - mutta sitten taas olisi eroa jos taas käy jotain kummaa mitä nyt just kukaan ei osaa edes ajatella ja ne hinnat pomppaa taas ties minne 20 sentin hujakoille tai enemmänkin. Nyt on taas ihan sama mitä talvella käy, ja sitten vuoden päästä voi katella että mitäs nyt sitten.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt Heleniin oli tullut 12.8. päivältä kulutuslukema: 74,59kWh. Nousua viiteen edelliseen päivää 0,01kWh, vaikka emme todellakaan ole käyttäneet yhtä paljon sähköä näinä kuutena päivänä. Tismalleen sama 74,59 kWh on ollut myös 5.8. Esim. heinäkuussa, meillä ei ole mennyt yhtenäkään päivänä kulutus yli 70kWh:n vaikka olen täällä pessyt pyykkiä useampia koneellisia päivässä kuin elokuussa kertaakaan. Kai mun pitää ottaa yhteyttä Heleniin ja kysyä, että mitähän ihmettä. Ehkä saan vastauksia jouluun mennessä, niillähän on siellä aspassa krooninen ruuhka.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@FASlapsi koska sulle tarjottiin tätä sopparia. Pitäs tässä 2 kk aikana tehdä uus soppari
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@FASlapsi koska sulle tarjottiin tätä sopparia. Pitäs tässä 2 kk aikana tehdä uus soppari
Oisko se viikko sitten tai jotain tullut? Mulla lokakuussa vanhenee nykyinen Helenin määräaikainen, niin sieltä tulee sitten noita tommosia "onlyforyoumyfriend"-sopimuksia että jatkas nyt meillä jookosta. Tosin nyt kun tuolta hain niin ainaskin Lumme Energia näyttäisi tarjoavan ihan tavan plebeijeille vielä tuosta pikkasen halvempaa 12kk määräaikaista sopimusta. Niiltä näyttäis nyt saavan 8,4snt 3,99/kk 12 kk, ja ilman mitään joustovaikutuskikkailuja, niinku tuossa Heleninkin tarjoamassa toki oli.

Mutta kun ne Helenin pojat sanoi niin kivasti "mitä kuulu kukku luuru"..
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Oisko se viikko sitten tai jotain tullut? Mulla lokakuussa vanhenee nykyinen Helenin määräaikainen, niin sieltä tulee sitten noita tommosia "onlyforyoumyfriend"-sopimuksia että jatkas nyt meillä jookosta. Tosin nyt kun tuolta hain niin ainaskin Lumme Energia näyttäisi tarjoavan ihan tavan plebeijeille vielä tuosta pikkasen halvempaa 12kk määräaikaista sopimusta. Niiltä näyttäis nyt saavan 8,4snt 3,99/kk 12 kk, ja ilman mitään joustovaikutuskikkailuja, niinku tuossa Heleninkin tarjoamassa toki oli.

Mutta kun ne Helenin pojat sanoi niin kivasti "mitä kuulu kukku luuru"..

Itsellä ois kans toi Helen, pitäsköhän tarttua heidän soppaariin. Mulla ois vielä mökki johon vois nakittaa kans sopparin, loppuu tammikuussa 24
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsellä ois kans toi Helen, pitäsköhän tarttua heidän soppaariin. Mulla ois vielä mökki johon vois nakittaa kans sopparin, loppuu tammikuussa 24
Voihan sinne pistää viestiä ja kuulostella mimmosta settiä sieltä saisi. Joskus se taisi olla 3 kuukautta ennakkoon, mitä sopparin pystyi tekemään, mutta oon ymmärtänyt että nykyään saattaa onnistua pidemmälläkin ajalla.

Saattaahan se olla että odottamalla hinnat vielä nykyisestäkin tulisi alemmas, mutta olettaisin että talvea kohti mentäessä määräaikaiset alkaa taas hilautumaan ylöspäin. Ite näkisin niin että jos se soppari on jotain tommosta luokkaa 10 senttiä tai alle, niin se on sitten aika sama onko se 9, 7, 5 vai vaikka 3 senttiä. En kuitenkaan jaksa alkaa kikkailemaan mitään kulutusjuttuja, ja maalämpötalolla ja ilman sähköautoa ei nyt ihan hirveitä edes pysty tekemäänkään.

Itse ainakin tykkään lähinnä vaan estää sen uhkakuvan että talvella tulee joku tuuleton tappokylmä hetki ja/tai jotain perkeleen maailmanpoliittista jännäkierrettä minkä takia hinnat saattaa olla taas joskus ihan mitä sattuu. Nyt toki viestitellään että ei mitään semmosta tapahdu, mutta ei pitänyt edellistalvenkaan tilannetta tapahtua, eikä korkojen pompsahtaa näin nopeasti näin ylös. Kukaan mitään mistään tiedä varmasti kuitenkaan. En minä ainakaan. Määräaikaisen sopparin kanssa ei tarvii mitään mistään murehtia vaikka Putin tulisi ja henkilökohtaisesti räjäyttäisi Olkiluodon ja joulukuusta maaliskuuhun on -60 astetta ja ei tuulta koskaan, paitsi se Olkiluodon räjähdyksestä aiheutunut radioaktiivinen paineaalto. Se pyöräyttää pari kierrosta tuulipropelleita sitten. Ja määräaikainen sähkösopimus tietty estäisi myös sähkökatkot, se suojaisi ydinlaskeumalta, ja tulee aiheuttamaan SaiPan mestaruuden ensi kaudella.

Niin ne Helenin veijot ainakin sanoi, heti sen jälkeen kun olivat sanoneet "mitä kuulu kukku luuru", haukkuneet ruotsalaisia ja sanoneet Kimi Räiköne ja Sanna Mariin, bjuutiful leidi boss, jees.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös