Mitä sähköä?

  • 720 995
  • 5 879

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
No niin, nyt maanantaina sitten palattiin parin kuukauden harharetken jälkeen takaisin pörssisähköön. 12.12.2022–5.2.2023 mentiin siis Vaasan Sähkön kiinteällä hinnalla 19,87 snt/kWh. Tämä tuntui marraskuun lopun kovia spot-hintoja maksellessa ainoalta oikealta vaihtoehdolta, ja sitä se vähän aikaa olikin – mutta vain joulun tienoille asti.

Vielä joulukuun osalta (siis 12.12. alkaen) vaihdos oli kokonaisuutena täpärästi kannattava, mutta sen jälkeen kiinteällä hinnalla, olkoonkin että toistaiseksi voimassa olevaksi sopimus oli edullinen, on kyllä otettu jatkuvasti takkiin spot-hinnoitteluun verrattuna. Eli koska täältä saa usein lukea mukavia tarinoita omista onnistumista, niin kerrotaan nyt sitten vastineeksi, että tämän laskurin perusteella tuli hävittyä pörssisähköstä pois vaihtamisessa noin 150 euroa. Siinä pysymällä olisin siis maksanut sähköistäni 315 euroa ajalla 12.12.2022–5.2.2023, mutta kiinteällä hinnalla laskua kertyi 462 euroa.

Noh, jonkinlainen vakuutushan tuo tietysti oli. Kun Pohjois-Karjalassa selvittiin tammikuussa sähkölämmitteisessä omakotitalossa 1291 kWh kulutuksella (-31% edellisvuoden tammikuuhun), niin onhan sekin jonkinlainen voitto. Taisi olla vain yhtenä viikonloppuna pakkasta edes 20 astetta, kun näillä main viikon yhtäjaksoinen 25–30 asteen pakkasjaksokaan ei olisi mitenkään tavaton juttu. Eikä tosiaan tarvinnut takkapuitakaan juuri tuhlata, ilmalämpöpumppu riittää kyllä pikkupakkasilla pitämään sisätilat miellyttävässä 18–19 asteessa.
 
Viimeksi muokattu:

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Ensimmäinen täysi kuukausi (tammikuu) takana pörssisähköä ja sain pienellä vaivalla kohdennettua sähkönkulutusta edullisimmille tunneille niin että kaikkine maksuineen ja veroineen hinnaksi tuli 8,54snt/kWh. Lisäksi sähkön kulutus putosi vuoden takaisesta tammikuusta 200kWh. Aikaisemmin kiinteällä määräaikaisella sopimuksella hinta oli kaikkinensa n. 6snt/kWh joten ihan hyvältä vaikuttaa tällä hetkellä. Toki yksi polaaripyörteen hajoaminen voi muuttaa kaiken...
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka monet olivatkin vuosikymmen, pari takaperin skeptisiä tuulivoiman potentiaalille maassamme ja monet näkivät koko alan pelkkänä viherpiiperryksenä, ovat ainakin tuuliset päivät hyvä osoitus, miten kauas olemme tulleet. Tälläkin hetkellä myllyt jauhavat yli 4500 megawatin teholla. Tuulivoima ei tunnetusti ratkaise kaikkea, mutta mieluummin nämä 4500 megawattia kotimaisilla uusiutuvilla, kuin Ruotsin kautta tai kivihiilellä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko nyt tullut jotain muutoksia miksi tämä ei enää toimisi? Tällä systeemillä ollaan omassa taloudessa menty jo kohta viisi vuotta. Muutaman kerran siis tehty ihan onnistuneesti ja ilman mitään säätämistä. Helenin sähkönmyyjä sen aikoinaan mulle puhelimessa möläytti.

Helenin kohdalla tilanne voi poiketa muista yhtiöistä, sillä he poistivat sopimussakon ehdoistaan ja sopimuksesta luopuminen on nykyään vähintäänkin osittain neuvottelukysymys. Jollet sitten itse virallisesti muuta asunnosta pois. Viime vuoden syksyn sopimuksista pääsee edelleen eroon euromääräisellä sakolla, mutta tuoreimmista välttämättä ei.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Helenin kohdalla tilanne voi poiketa muista yhtiöistä, sillä he poistivat sopimussakon ehdoistaan ja sopimuksesta luopuminen on nykyään vähintäänkin osittain neuvottelukysymys. Jollet sitten itse virallisesti muuta asunnosta pois. Viime vuoden syksyn sopimuksista pääsee edelleen eroon euromääräisellä sakolla, mutta tuoreimmista välttämättä ei.
Siis tuossahan vaan tehdään jonnekin sähköyhtiöön uusi sopimus toisen ihmisen nimellä kesken määräaikaisen sopimuksen ja sitten se sähköyhtiöillä luetaan muutoksi ja vanha määräaikainen katkeaa. En mä niiden kanssa neuvottele mistään tai edes ole asiakaspalveluun yhteydessä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaihdoin Heleniltä Oomin asiakkaaksi ja jostain syystä meni myös siirtosopimus poikki. Säikähdin ensin, kun Elenian sovelluksessa näkyi siirtosopimuksen irtisanominen. Sitten huomasin uuden sopimuksen joka oli alkanut samana päivänä ja sain vielä siirtolaskunkin joka päättyi sähkönmyyjän vaihtopäivään. Eli olin muuttanut vanhasta osoitteesta samaan osoitteeseen?

Ei tuollaista aikaisemmin sähkön myyjää vaihtaessa ole sattunut. Olikohan vaan virhe, vai auttavatko Elenialla määräaikaisesta sopparista eroon yrittäviä tuollaisella tempulla, joka näkyy myyjälle "muuttona".
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siis tuossahan vaan tehdään jonnekin sähköyhtiöön uusi sopimus toisen ihmisen nimellä kesken määräaikaisen sopimuksen ja sitten se sähköyhtiöillä luetaan muutoksi ja vanha määräaikainen katkeaa. En mä niiden kanssa neuvottele mistään tai edes ole asiakaspalveluun yhteydessä.

Kuten todettua, Helenin kohdalla se ei käy enää välttämättä noin, jollet itse muuta formaalisti pois, kun sopimussakkoa ei enää ole. Tämä muutos ehdoissa on varsin tuore.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kuten todettua, Helenin kohdalla se ei käy enää välttämättä noin, jollet itse muuta formaalisti pois, kun sopimussakkoa ei enää ole. Tämä muutos ehdoissa on varsin tuore.
Hyvä tietää. Tässähän joutuu mahdollisesti tulevaisuudessa sitten vähän jo miettimään millaiseen määräaikaiseen sopimukseen sitä sitoutuu, jos ei pysty oman pään mukaan enää sopimuksia vaihtelemaan kun siltä tuntuu.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Olisi kyllä kiva kuulla ihan selkokielisesti, että millä perusteella tämä ”muutto temppu” ei enää onnistuisi sopimussakottomissa diileissä. Uskon vasta kun itse näen.

Tällä viikolla korvattu onnistuneesti sopimussakollinen Helenin sopimus toisen henkilön tekemällä uudella sopimuksella (eri yhtiöön). Joo, olisi päässyt irti muutoinkin, mutta säästö se on kaksisataakin - nopeampaa ja helpompaakin se näin oli.

Mitään kyselyitä Heleniltä ei ole tullut. Voisi kai kuvitella, että haluavat tuon sakon veloittaa, jos kerta nykyään ovat niin tarkkoja näissä. Vai tutkiiko yhtiön poliisiosasto näitä vasta jälkikäteen?
 

tzuiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Manchester Broilers, IPK
Olisi kyllä kiva kuulla ihan selkokielisesti, että millä perusteella tämä ”muutto temppu” ei enää onnistuisi sopimussakottomissa diileissä. Uskon vasta kun itse näen.

Tällä viikolla korvattu onnistuneesti sopimussakollinen Helenin sopimus toisen henkilön tekemällä uudella sopimuksella (eri yhtiöön). Joo, olisi päässyt irti muutoinkin, mutta säästö se on kaksisataakin - nopeampaa ja helpompaakin se näin oli.

Mitään kyselyitä Heleniltä ei ole tullut. Voisi kai kuvitella, että haluavat tuon sakon veloittaa, jos kerta nykyään ovat niin tarkkoja näissä. Vai tutkiiko yhtiön poliisiosasto näitä vasta jälkikäteen?
Miten luulet että siellä henkilöresurssit riittävät näiden selvittelyyn jos asiakaspalveluunkaan ei meinaa saada yhteyttä?
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Miten luulet että siellä henkilöresurssit riittävät näiden selvittelyyn jos asiakaspalveluunkaan ei meinaa saada yhteyttä?
En luulekaan, koitin sen kirjoittaa tuonne rivien väliin tekstissäni.

Yhtiöllä ei ole resursseja selvittelyyn. Vasta jos tästä koituisi hyvin merkittävä taloudellinen tappio (esim. kiinteiden sopimusten riskin rajaamiseen käytettyjen johdannaisten kautta), voisi olla tolkkua koittaa saada vaihtajat maksuvelvoitteeseen. Helenin oma tuotanto taitaa vain ylittää asiakkaiden kulutustason, joten varsinaista tappiota yhtiölle ei näistä taida syntyä - menetettyä hyväkatteista liikevaihtoa toki.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toimivat siis näissä siten, että (olen nähnyt viestittelyn ja paperin) jos päälle tehdään uutta sopimusta sopimussakottomaan, uusi jätetään käsittelemättä, koska käyttöpaikassa on jo sopimus. Esittämällä sopimusosapuolen muuttoilmoituksen tai muun laissa mainitun perusteen katkeaa. Ei niitä muuttojen todellisuuksia tietenkään tuon pidemmälle selvitellä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pakko mainita, että kyllä helpotti, kun pääsi taas vanhan kunnon pörssisähkön kuluttajaksi. Hinta tipahti 1/10 määräaikaisen hinnasta ja taas voi latailla autoakin hyvillä mielin.

Tietysti tämän kirjoituksen jälkeen hinta pomppaa +40c/kwh - tasolle, mutta oli se sen arvoista.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten luulet että siellä henkilöresurssit riittävät näiden selvittelyyn jos asiakaspalveluunkaan ei meinaa saada yhteyttä?
Taidan itsekkin laittaa vaimon nimellä pörssisähkösopparin johonkin toiseen lafkaan menemään, taitaa Helen tehdä ihan tarkoituksella tämän. Olen koittanut tavoitella asiakaspalvelua 100000x kertaa, takaisinsoittopalvelu on paskapuhetta sillä sieltä soittaa aina takaisin "info" joka ei kuulemma pysty tekemään mitään asialle ja antavat aina saman aspan numeron johon olen soittanut sen 100000x kertaa ikinä pääsemättä läpi. Myöskin sähköposteihin tulee automaattinen vastaus että menee ainakin kolme viikkoa vastaukseen ja voit olla yhteydessä asiakaspalveluun PUHELIMITSE jos haluat irtisanoa sopimuksesi. Kyllä tämä on ihan 100% tietoista asiakkaan vedättämistä Heleniltä. Varmasti halutessaan saisivat palveltua hieman ripeämmin sopimusasioissa. Mitä pidempään ihmiset maksavat näitä kiskurihintoja niin sitä enemmän fyrkkaa hekin tekevät.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Taidan itsekkin laittaa vaimon nimellä pörssisähkösopparin johonkin toiseen lafkaan menemään, taitaa Helen tehdä ihan tarkoituksella tämän. Olen koittanut tavoitella asiakaspalvelua 100000x kertaa, takaisinsoittopalvelu on paskapuhetta sillä sieltä soittaa aina takaisin "info" joka ei kuulemma pysty tekemään mitään asialle ja antavat aina saman aspan numeron johon olen soittanut sen 100000x kertaa ikinä pääsemättä läpi. Myöskin sähköposteihin tulee automaattinen vastaus että menee ainakin kolme viikkoa vastaukseen ja voit olla yhteydessä asiakaspalveluun PUHELIMITSE jos haluat irtisanoa sopimuksesi. Kyllä tämä on ihan 100% tietoista asiakkaan vedättämistä Heleniltä. Varmasti halutessaan saisivat palveltua hieman ripeämmin sopimusasioissa. Mitä pidempään ihmiset maksavat näitä kiskurihintoja niin sitä enemmän fyrkkaa hekin tekevät.
Kuvittelet että niukkaresurssisessa aspassa ei olisi ruuhkaa, kun kaiken maailman pölöt jotka ovat tehneet loppuvuonna 5 vuoden määräaikaisen sopimuksen hintaan 50c/kwh soittelevat sinne ja miettivät, miten joku muu olisi omista päätöksistä vastuussa?

Nuo sähköyhtiöiden aspat tosin ovat olleet tukossa jo syksystä asti.

Yhtiökysymys. Turku Energialta sai ainakin nopeasti sähköpostitse palvelua (=seuraavana päivänä), kun irtisanoin määräaikaisen sopimuksen maksamalla sopimussakon.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuvittelet että niukkaresurssisessa aspassa ei olisi ruuhkaa, kun kaiken maailman pölöt jotka ovat tehneet loppuvuonna 5 vuoden määräaikaisen sopimuksen hintaan 50c/kwh soittelevat sinne ja miettivät, miten joku muu olisi omista päätöksistä vastuussa?

Nuo sähköyhtiöiden aspat tosin ovat olleet tukossa jo syksystä asti.

Yhtiökysymys. Turku Energialta sai ainakin nopeasti sähköpostitse palvelua (=seuraavana päivänä), kun irtisanoin määräaikaisen sopimuksen maksamalla sopimussakon.
Jos jätän aspaan soittopyynnön kun olen soittanut sähkösopimusasioissa, niin miksi minulle soittaa "info" joka ei voikkaan tehdä asialle mitään? Sitten antaa saman numeron johon juuri jätin soittopyynnön. Tämä on se mikä nyppii. Terveisin yksi kaikenmaailman pölö. Oot sinäkin aikamoinen seppä kun näemmä tiesit että on tyhmää tommonen. Olispa itelläkin samanmoiset ennustajan lahjat.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos jätän aspaan soittopyynnön kun olen soittanut sähkösopimusasioissa, niin miksi minulle soittaa "info" joka ei voikkaan tehdä asialle mitään? Sitten antaa saman numeron johon juuri jätin soittopyynnön. Tämä on se mikä nyppii. Terveisin yksi kaikenmaailman pölö. Oot sinäkin aikamoinen seppä kun näemmä tiesit että on tyhmää tommonen. Olispa itelläkin samanmoiset ennustajan lahjat.
Kato noi on noita ennen sotaa 5 sentin sopparin tehneitä, jolla keulitaan ympäri kylää kuinka helvetin älykkäitä sitä oltiinkaan kun se soppari jatkui automaattisesti kun vanha loppui.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Hyvää sähköä on saatu. Varmasti kolme kertaa parempaa kuin ennen. Soitin sähköyhtiöön ja kiitin, kun ovat toimittaneet hyvempää sähköä. Viime vuonna kolmen kuukauden lasku oli noin satasen, nyt se oli 295 erkkiä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aamulehdessä oli taas tänään juttu yhdestä sankarista, joka oli hätäpäissään syksyllä kiinnittänyt kahden vuoden määräaikaisen hintaan 34 senttiä. Ei kai siinä voi kuin itseään kiitellä, mutta näitä iltapäivälehtien "uutisista" tietonsa ammentavia ihmisiä on Suomi väärällään. Jos siellä sanotaan, että sähkö voi maksaa talvella jopa 5 euroa /kWh, niin tottakai kannattaa heti laittaa varmuuden vuoksi pitkä diili kiinni. Ilmeisesti asuu yksin ja "muutto"-optiota ei ole.
Juttu tilaajille..
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Päivän uutispommi, jota kukaan ei osannut odottaa.


Kun Suomeen jossain vaiheessa aletaan rakentamaan uusia ydinvoimaloita, niin toivottavasti ne tehdään paremmin kuin tämä ikuisuusprojekti.
Tietty huumoriarvo on toki tällaisella "OL3 viivästyy jälleen!" - otsikoinnilla, mutta eihän tällaisella 6 päivän viivästyksellä ole mitään merkitystä tämän kokoluokan projektissa. Ei edes vaikka olisi muuten pysynyt aikataulussa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tietty huumoriarvo on toki tällaisella "OL3 viivästyy jälleen!" - otsikoinnilla, mutta eihän tällaisella 6 päivän viivästyksellä ole mitään merkitystä tämän kokoluokan projektissa. Ei edes vaikka olisi muuten pysynyt aikataulussa.

Huvittavinta tässä on se, että tämä oli nyt 3. lyhempi viivästys putkeen. Vaikka tokihan silläkään ei ole kokonaisuuden kannalta juurikaan merkitystä.

6.2 --> 10.2 --> 14.2 --> 20.2 --> ???
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No talvi ehti kyllä sitten mennä eikä Olkiluoto 3 ehtinyt apuun tulla. Vaikka itsekin olin varma, että jouluksi ehtii.

Toisaalta eipä tullut sähköpulaakaan, kun oli niin lauha ja tuulinen talvi. Vielähän talvea on jäljellä mutta ei taida mitkään laajat ja pitkät 30 asteen pakkaset iskeä enää.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ruotsin Ringhals 4 ehtii kohta verkkoon nopeammin tällä menolla kuin OL3, 23.2 oli jonkun uutisen mukaan Ringhals taas verkossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös