Mitä sähköä?

  • 711 937
  • 5 846

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Lämpimän käyttöveden osuus kokonaiskulutuksesta on ainakin Motivan mukaan keskimäärin noin 40%, joten sellainen 40 kuutiota vettä on pitänyt vuodessa lämmittää 50 astetta olettaen 5 asteen lähtölämpö ja 55 asteen saavutettu lämpö.

Q = ρ cp V (t2- t1)/3 600
Q = 1 000 * 4,2 * 40 * 50 / 3 600
Q = 2 300 kWh

Kuuden sentin kilowattituntihinnalla sellainen 140 euroa vuodessa. Olettaen, että olettamat ovat oikeat.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Lämpimän käyttöveden osuus kokonaiskulutuksesta on ainakin Motivan mukaan keskimäärin noin 40%, joten sellainen 40 kuutiota vettä on pitänyt vuodessa lämmittää 50 astetta olettaen 5 asteen lähtölämpö ja 55 asteen saavutettu lämpö.

Q = ρ cp V (t2- t1)/3 600
Q = 1 000 * 4,2 * 40 * 50 / 3 600
Q = 2 300 kWh

Kuuden sentin kilowattituntihinnalla sellainen 140 euroa vuodessa. Olettaen, että olettamat ovat oikeat.

Jep,kiitos. Eihän tuolla ihan etelään mennä, mutta kaikki kotiin päin kuitenkin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jep,kiitos. Eihän tuolla ihan etelään mennä, mutta kaikki kotiin päin kuitenkin.
Satasella pääsee jo Müncheniin edestakas, mikä on matkakohteena huomattavasti mielenkiintoisempi ja antaa enemmän lupauksia seikkailusta kuin jotkut aurinkorannat! ;)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pöh, sähkölasku on jotenkin niin demaritouhua, tottakai jokainen porvari ostaa Fortumia salkun täyteen niin eipähän korotukset tunnu missään kun tietää että osinkokeväällä sataa sekin omaan laariin.

Ts. sähköä kuluu mutta kulukoon, suojaukset ovat kunnossa näin ilmailubisnestä lainaten. Kun vielä Helsinkikin tekisi Espoot (lue typeryyden) ja veisi Helenin pörssiin niin saisi kaksi lypsylehmää.
 

lakimies

Jäsen
Nyt homma on lähtenyt ihan lapasesta:

1-7/2010 kulutus 3.813 kWh, eli tällä tahdilla koko vuoden kulutus olisi ~ 6.500 kWh. Heinäkuun 2010 kulutus 550 kWh, eli keskimäärin heinäkuussa 24/7 760 W kulutus päällä kokoajan, vaikka olen heinäkuussa asunut mökillä 75% ajasta.

Tässähän on vielä se, että perhettä ei ole enää eli kotona käydään enää nukkumassa. Kulutus on silti 80 % suurempi kuin vuosi sitten.

Yleisesti tiedot asunnosta:

- kaukolämpö, eli vain käyttösähkö
- rivitalo 89 m^2
- kiuas on päällä 1 krt/kk
- kodinkoneet 2-3 vuotta vanhoja
- ei lattialämmitystä
- IV-kone aina päällä, 95 % I-teholla, kulutus I-teholla ohjekirjan mukaan 40W
- jääkaappi+pakastin: yhteenlasketun 24 h kulutuksen perusteella 60 W keskikulutus (mitattu)
- ruokaa en laita kotona: uuni/hella ei lähes koskaan päällä.
- TV-laitteet, valmiustilakulutus 8 W, päällä ollessa n. 200 W (mitattu)
- ATK-laitteet, valmiustilakulutus 10 W, päällä ollessa n. 250 W (mitattu)
- n. 2 krt/vko pyykkikone päällä, ei kuivausominaisuutta
- n. 1 krt/vko tiskokone päällä

Sen verran varma olen siitä, että mittari on paskana, että tilasin mittarin tarkastuksen sähköverkkoyhtiöltä: jos mittari on ehjä niin veloitus on 200 euroa operaatiosta.

Tuli viikonloppuna koitettua laittaa sulakkeita yksi kerrallaan pois ja aina käytyä sähkömittarilla tarkastamassa hetkellinen kulutus. Lopputulos oli, että pääkatkaisijasta oli virrat pois ja mun mittari vilkkuu edelleen kulutuksen merkiksi. No viereiseen mittariin oli syttynyt kaikki valot päälle sähkökatkon merkiksi: eli taidan maksaa naapurin sähköstä.
 

Nikodemus

Jäsen
Tuli viikonloppuna koitettua laittaa sulakkeita yksi kerrallaan pois ja aina käytyä sähkömittarilla tarkastamassa hetkellinen kulutus. Lopputulos oli, että pääkatkaisijasta oli virrat pois ja mun mittari vilkkuu edelleen kulutuksen merkiksi. No viereiseen mittariin oli syttynyt kaikki valot päälle sähkökatkon merkiksi: eli taidan maksaa naapurin sähköstä.

Eivät muuten ole nuo tuollaiset ristiinkytkentätapaukset omien kokemuksieni perusteella mitään ihan mahdottoman harvinaisia. En lainkaan yllättyisi jos noita alkaisi paljastua paljonkin kunhan etäluettavat mittarit ja kunnon reaaliaikaiset kulutuksenseurantapalvelut saadaan käyttöön lähivuosina.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Eivät muuten ole nuo tuollaiset ristiinkytkentätapaukset omien kokemuksieni perusteella mitään ihan mahdottoman harvinaisia. En lainkaan yllättyisi jos noita alkaisi paljastua paljonkin kunhan etäluettavat mittarit ja kunnon reaaliaikaiset kulutuksenseurantapalvelut saadaan käyttöön lähivuosina.

Tässä tapauksessa tosin on jo etäluettava mittari mukana kuviossa, mutta silti on mennyt vissiin johdot ristiin.

Varsin fiksu veto lakimieheltä.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eivät muuten ole nuo tuollaiset ristiinkytkentätapaukset omien kokemuksieni perusteella mitään ihan mahdottoman harvinaisia. En lainkaan yllättyisi jos noita alkaisi paljastua paljonkin kunhan etäluettavat mittarit ja kunnon reaaliaikaiset kulutuksenseurantapalvelut saadaan käyttöön lähivuosina.

Työkaverini maksoi myös jonkin aikaa paritalossa myös osan naapurin kulutuksesta. Kellarin kautta meni jotain kytkentöjä naapurin puolelle ja siten osa naapurin kulutuksesta (muistaakseni mm. saunan kiuas) tuli siis työkaverini mittarille.

E: Piti käydä oikeen kysymymässä, miten homma meni. Homma lähti siitä, että naapuri ihmetteli, miksi hänen kulutus on niin suuri ja epäili maksavansa myös tykaverini kulutusta. Sitten selvisi, että naapurin saunan valaistus tuli työkaverini puolelta.
Lisäksi yksi valo oli niin, että sen sai päälle ja pois molempien puolelta.

Eli kyllä niitä kaikenlaisia viritelmiä on. Tässäkin paikassa oli kytkennät tehty ilmeisesti vituiksi heti rakennusvaiheessa ja jälkeenpäin oli vielä tehty remontin yhteydessä jotain viritelmiä.
 
Viimeksi muokattu:

lakimies

Jäsen
Eilen kävi verkkoyhtiö Vattenfallin urakoitsija tarkastamassa kytkennät: tulos 3 asunnon kytkennät ovat ristissä, omani mukaan lukien.

Sähkömiehen kommentti: nämä on aika yleisiä juttuja!

Nyt on kirjallinen reklamaatio lähtenyt Vattenfallille. Katsotaan mitä Vattenfall ehdottaa. Itse vaadin tiedon oman asunnon kuukausikohtaisesta sähkökulutuksesta 1.9.2009 lukien ja tästä lukien myös korjauslaskun eriteltynä. Lisäsäätöä aiheuttaa se, että 12/2009 asti ostin sähkön toiselta yhtiöltä kuin nykyisin.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Eilen kävi verkkoyhtiö Vattenfallin urakoitsija tarkastamassa kytkennät: tulos 3 asunnon kytkennät ovat ristissä, omani mukaan lukien.

Sähkömiehen kommentti: nämä on aika yleisiä juttuja!

Nyt on kirjallinen reklamaatio lähtenyt Vattenfallille. Katsotaan mitä Vattenfall ehdottaa. Itse vaadin tiedon oman asunnon kuukausikohtaisesta sähkökulutuksesta 1.9.2009 lukien ja tästä lukien myös korjauslaskun eriteltynä. Lisäsäätöä aiheuttaa se, että 12/2009 asti ostin sähkön toiselta yhtiöltä kuin nykyisin.

Mielestäni on aika käsittämätöntäm että nämä ovat vieläkin niin yleisesti tapahtuvia asioita. Kuitenkin ammattimiesten niitä pitäisi olla asentamassa.

Ymmärtääkseni laskusi tulee olemaan arvio, koska tarkkoja lukuja ei pystytä tarkistamaan. Edelliseltä sähköyhtiöktä pitäisi kyllä saada ainakin perus vuosittainen kulutus siihen mennessä.

Laskussa pitäisi olla eriteltynä kaikki varsin tarkkaan, ja luulen että lasku tulee olemaan pienempi kuin sen pitäisi olla. Yleensä näissä tapauksissa, kun joudutaan arvioimaan niin mennään matalilla arvioilla koska asiakkaalta ei haluta ainakaan ylimääräistä laskuttaa.
 

lakimies

Jäsen
Ymmärtääkseni laskusi tulee olemaan arvio, koska tarkkoja lukuja ei pystytä tarkistamaan. Edelliseltä sähköyhtiöktä pitäisi kyllä saada ainakin perus vuosittainen kulutus siihen mennessä.

Vattenfall on verkkoyhtiö. Etäluettavat mittarit on, ja näen itse netistä tuntikohtaisen kulutuksen. Peruskulutus ei lasku juuri koskaan alle 400w/h ja lisäksi on isoja piikkejä.tyyliin 3000w/h. Piikit sinänsä pitävät varmaan paikkansa.

Niin etäluettevat mittarit on ja tunti/viikko/kuukausikohtaisen kulutuksen näkee netistä. Eli oman ymmärrykseni mukaan oikeat lukemat on selvitettävissä. Ainakin siis itse näen tällä hetkellä Vattenfallin verkkosivujen sähkönkäyttölukemani(oikeasti siis naapurini, josta olen maksanut) noin kolmen vuoden taakse kuukausikohtaisesti eriteltynä.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Niin etäluettevat mittarit ja tunti/viikko/kuukausikohtaisen kulutuksen näkee netistä. Eli oman ymmärrykseni mukaan oikeat lukemat on selvitettävissä. Ainakin siis itse näen tällä hetkellä Vattenfallin verkkosivujen sähkönkäyttölukemani noin kolmen vuoden taakse kuukausikohtaisesti eriteltynä.

Helppohan tuo on tosiaan selvittää, jos pelkästään mittaukset on ristissä. Eli sinun kulutuksesi voidaan lukea takautuvasti naapurin mittarista. Näin tuon asian ymmärsin olevan. Jos tuossa on kytkentöjä muutenkin ristissä, vaikka naapurin kiuas otettu sinun keskukseltasi tms., niin sitten tuo on tietysti vaikeampaa ja menee jonkin arvion perusteella.
 

lakimies

Jäsen
Helppohan tuo on tosiaan selvittää, jos pelkästään mittaukset on ristissä. Eli sinun kulutuksesi voidaan lukea takautuvasti naapurin mittarista. Näin tuon asian ymmärsin olevan.

Juuri näin oletan tilanteen olevan.

Jos tuossa on kytkentöjä muutenkin ristissä, vaikka naapurin kiuas otettu sinun keskukseltasi tms., niin sitten tuo on tietysti vaikeampaa ja menee jonkin arvion perusteella.

Mitens tälläisen selvittäminen onnistuu?
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Helppohan tuo on tosiaan selvittää, jos pelkästään mittaukset on ristissä. Eli sinun kulutuksesi voidaan lukea takautuvasti naapurin mittarista. Näin tuon asian ymmärsin olevan. Jos tuossa on kytkentöjä muutenkin ristissä, vaikka naapurin kiuas otettu sinun keskukseltasi tms., niin sitten tuo on tietysti vaikeampaa ja menee jonkin arvion perusteella.

Totta, siis jos koko kulutus on mitattu väärältä mittarilta, niin sittenhän asia on helppo korjata. Mutta usein näissä tapauksissa on nimenomaan osittain mitattu väärältä mittarilta, eli kytkennät ovat ihan solmussa.

EDIT: En kyllä kuollaksenikaan muista, että miten tuollainen "solmussa" oleva mittaus selvitetään. Vielä vähemmän, että miten se korjataan. Menee sitten jo sähkömiehen tehtäviin.
 

Red Wursti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AIK, TPS(sympatiat)
Hyi vittu mikä lasku Vattenfallilta, käsittämätöntä että sähkölasku on 68.65€ ja sähkönsiirto on 69.66€.

Tähän pitäisi jo puuttua kun käsittämätöntä että itse siirto on kalliimpaa kuin itse sähkö.
Kertokaahan arvon palstaveljet ja siskot että kuka sitä siirtää ja millä?

Naurettavinta tässä on se että nyt ollaan säästetty sähköä esim lamput ollut pois päältä ja tämä lasku on kalliimpi kuin edellinen.
Kulutuskin on lisääntynyt 4823kWh:stä 5702kWh:on....

Uskomatonta mutta totta.
Melkein voisi sanoa että nyt tarvitaan jatimattikkia jossain päin Hämeenlinnaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tähän pitäisi jo puuttua kun käsittämätöntä että itse siirto on kalliimpaa kuin itse sähkö.
Kertokaahan arvon palstaveljet ja siskot että kuka sitä siirtää ja millä?

Tuo siirtohinta on vain keino siirtää osa hinnasta kilpailutettavan hinnanosan ulkopuolelle.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tähän pitäisi jo puuttua kun käsittämätöntä että itse siirto on kalliimpaa kuin itse sähkö.
Kertokaahan arvon palstaveljet ja siskot että kuka sitä siirtää ja millä?

Kannattaa vaihtaa sähkömyyjä Fortumiin ja ottaa "Tarkka"-sopimus, niin saa taattua sen, ettei siirtohinta ole koskaan lähelläkään myyntihintaa. Rahaa toki palaa aivan pirusti enemmän, mutta väliäkö tuolla. Pääasia että hinnat ovat oikeassa suhteessa. ;)

Kun noita kulutuslukemia mainitsit, niin puhuitko vuosikulutusarviosta kenties? Kuinka pitkältä ajalta tuo lasku on?
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyi vittu mikä lasku Vattenfallilta, käsittämätöntä että sähkölasku on 68.65€ ja sähkönsiirto on 69.66€.

Tähän pitäisi jo puuttua kun käsittämätöntä että itse siirto on kalliimpaa kuin itse sähkö...

Siirtohinnoista tuli mieleen tämä juttu (linkki vie Aamulehden uutiseen). Aika hurjalta tuntuu ajatus että Red Wurstin siirtomaksut olisivat jatkossa jopa 350 - 400 €, kun varsinainen sähkö maksaa alle 70 €.

No joo, jutun laskelmiin uskokoon ken tahtoo. Ehkä asiakaspalveluinsinööri tarkoittikin sähköyhtiön siirtokustannuksia, ehkä laskelmat oli tehty ns. päin vittua (energiasäästölamppujen loisteho oli laskettu koko sähkönkulutukseen, ml. lämmitys ja kodinkoneet), tai ehkä jutussa vaan lobattiin energiasäästölamppuja vastaan.

Oli miten oli, tarkoitus oli herättää ajatuksia energiasäästölampuista. Säästävätkö ne oikeasti edes sähkölaskua? Ainakaan energansäästöstä en menisi takuuseen, ongelmajätettä kun ovat mokomat.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Oli miten oli, tarkoitus oli herättää ajatuksia energiasäästölampuista. Säästävätkö ne oikeasti edes sähkölaskua? Ainakaan energansäästöstä en menisi takuuseen, ongelmajätettä kun ovat mokomat.
Viime aikaisten uutisteen perusteella energiansäästölamput voivat muodostua tosiaankin todella suureksi energiaongelmaksi säästön sijaan.

Itse kyllä haluaisin jonkun riippumattoman tutkimuslaitoksen tutkimustuloksia näistä energiansäästölamppujen sähköverkolle aiheuttamista häiriöistä. Lehtijutuissa sähköyhtiöiden insinöörit kertoneet ongelmista ja tästä aiheutuvista siirtokulujen kasvusta. Uskon tuollaisiin henkilöihin riippumattomina tietolähteinä yhtä paljon kuin keskustapuolueeseen tai Blegin menestykseen. Kivahan se on selityksiä keksiä miksi hintaa nostetaan.

Noin OT:nä olen sitä mieltä että hehkulamppujen täysikielto on malliesimerkki vihreästä politiikasta jolla ei ole vihreyden kanssa juurikaan yhtään mitään tekemistä. Tyhmiä on helppo koijata.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Avautui, että sähköhän on aika halpaa nyt. Kahden vuoden määräaikainen soppari loppuu ensi kuussa ja siinä hinta on ollut 6,9snt/kWh, joka ei aikanaan tuntunut pahalta, mutta nythän paras tarjous kahden vuoden määräaikaisesta on ollut 5,5snt/kWh. Yli 300e vuodessa kotiin päin tekisi tämä.

Vai pitäisikö vielä odotella koska UBS: Sähkön hinta romahtaa lähitulevaisuudessa Pohjoismaissa?

Mites muilla, onko sähköasiat kunnossa? Miten kristallipallonne näyttää Norjan hydrobalanssin kehittyvän, entäpä käyvätkö päästöoikeudet kaupaksi ja miten se töpselin päässä näkyy?
Entä pitäisikö ottaa varmuuden vuoksi sähkö vihreänä, voiko valtio alkaa verottaa muun väristä sähköä vihreää kovemmin?

Toisaalta, sen mitä sattuu tuossa sähkön hinnassa säästämään, Fortum ottaa varmastikin siirron hinnankorotuksissa takaisin, mikä tietysti valtionyhtiölle erinomaisen kohtuullista onkin, koska Fortumin liikevoitto saattaa muuten romahtaa alle 1 500 000 000 euron, kun eivät ole viitsineet pitää verkkojaan kunnossa. Senkin homot, minulle riittää kyllä toimitusvarmuus jossa sähköt ovat poikki yhden päivän vuodessa, eli 0,03% ajasta. Eli ei tartte nostaa siirtohintoja täällä, harvennan ite linjan ympäristön. Senkin homot.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itsellä on Helsingin Energian kotispot, eli käytännössä spottihintaa myötäilevä sähkö mikä on törkyhalpaa kesäisin ja talvisinkin korkeimmillaan ollut samaa tasoa kuin tyypilliset normisopparit. Ennemmin tai myöhemmin, ellei käy tuuri jakson kanssa, sähkönhinnan nousu siirtyy myös noihin määräaikaisiin soppareihin joten spottia seuraileva hinta tarjonnee todennäköisimmin parhaan kokonaisintegraalin.

Fortumin hinnankorotuksilta on helppo suojautua Fortumin osakkeilla, itse en käytännössä maksa senttiäkään sähköstä tai siirrosta kun sähkökulut ovat aikalailla 1:1 netto-osinkojen kanssa. Jos sähkön hinta laskee, maksat vähemmän sähkölaskuissa, jos hinta nousee, Fortum tekee parempaa tulosta ja maksaa parempaa osinkoa. Helppoa mutta yksinkertaista kapitalismia, voi sitä rahaa makuuttaa tililläkin jos niin tahtoo.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itsellä on Helsingin Energian kotispot, eli käytännössä spottihintaa myötäilevä sähkö mikä on törkyhalpaa kesäisin ja talvisinkin korkeimmillaan ollut samaa tasoa kuin tyypilliset normisopparit. Ennemmin tai myöhemmin, ellei käy tuuri jakson kanssa, sähkönhinnan nousu siirtyy myös noihin määräaikaisiin soppareihin joten spottia seuraileva hinta tarjonnee todennäköisimmin parhaan kokonaisintegraalin.
Sama. Tosin kesällä ei juuri kulu sähköä, mutta tuo talvihintakin on ihan naurettavan halpa verrattuna mihin tahansa muuhun sähkösopimukseen. Toki noissa määräaikaisissa voi käydä tuuri, mutta kyllä niissä varmuusmarginaalia on ihan reilusti sähköyhtiön hyväksi. Pitkässä juoksussa voittaa varmasti, jos valitsee pörssisähkön.

Mulla myös tuo helsingin energian tuote, joka taitaa olla näistä pörssituotteista kaikkein edullisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös