Ketjun aihe lienee myös hieman vertailla näitä sopimuksia ja sitä mikä on kenellekin sopivin sopimus.
Olisi mielenkiitoista kuulla millaista dataa tällä palstalla kirjoittavat kiinteän sopimuksen sähkönkuluttajat saavat, tuolta
laskurista. Samoin pörssisähkön kuluttajien koko vuoden vertailu olisi hyvä.
Mä olen kirjoittanut aikaisemminkin, että kulutusvaikutus mulla on aika lailla sentti/kWh. Nyt se on loka/marraskuussa kasvanut hieman isommaksi, koska ollut joinakin päivinä isoja eroja yö vs. päivä. Myös Elenian älymittari helpottaa valtavasti kun voi valita yön halvimmat tunnit yhtä nopeasti kun mitä HGM:ssä tai liigapörsässä vaihtaa kapteenia. Eli monelta varaaja/lattialämmöt hurahtaa päälle. Lämmityskautena sitten katsoo hintatason kuinka laajasti kämppää lämmittää sähköllä ja milloin polttaa takkaa. Tulevana ke-to yönä 100% lämmitys hoituu sähköllä. Kävi ydinvoimalat tai ei. Ja huomenna on myös hinnan puolesta kiva mennä pitkän duunin jälkeen saunaan. Kuten useasti päivävuoron päälle.
Myönnän, että viimeisen kahden vuoden aikana olen tuonut omatoimisestikin omia lukemia esille, kun ollut halpaa, mutta viime aikoina koittanut välttää sitä. Reagoinut lähinnä silloin kun ikiliikkuja on herännyt. Nyt maltoin tällä kertaa jopa olla reagoimatta tuohon ensimmäiseen viestiin OL3 laukeamisen jälkeen, mutta vastasin sitten toisen jälkeen. Ja kun kerta palstalla ja ketjussa vielä ollaan niin päivän tarkat luvut ovat:
1.11-18.11: ka. 2,66snt/kWh
1.1-18.11: ka. 5,02snt/kWh (14200kWh).
(sis. marginaalin). Ei sähköautoa.
Yritetään seuravan piikkihinnan/megalööpin jälkeen olla reagoimatta vähintään kolmeen viestiin. Tai kun joku mylly laukeaa uudestaan. Tietenkin ne ensiksi pitäisi saada uudestaan käyntiin. Tällä hetkellä OL3 siirtänyt starttiaikaa ke klo 12 ja Loviisalla edelleen tuo to klo 21.
Jos jotain hyvää niin nyt on ainakin olosuhteet kohdillaan ennätyksille. Eiköhän tuulivoimassa ne tällä viikolla rikota, nyt kun sitä tavaraa (watteja) mahtuu myös verkkoon. Ke-To yönä kenties 6500-6800MW huipputuotanto?
Mitä naapuri Venäjään tulee niin en uskonut aikoinaan että hyökkää tuolla tavalla Ukrainaan ja Kiovaan. En myöskään että rupeaa noin selkeästi kaapeleita katkomaan. Voihan se olla että talvella myös Suomen sähköinfrassa jotain vakavaa tapahtuu enemmän. Toivottavasti ei, koska se on ikävä tie jos siihen suuntaan lähdetään kulkemaan. Eikä pelkästään sen takia että sähkön hinta voisi nousta korkeammaksi.