Jäin miettimään tätä ja tein pienen Excel- harjoituksen.
Vuoden 2023 kulutustiedoilla kulutukseni jakaantuu seuraavasti näillä uuden sopimukseni mukaisilla jaksoilla.
Talvikauden 5kk kulutus on ollut 6819 kwh ja kesäkauden 7kk jaksolla 4762 kwh. Tässä on siis huomioitu myös aurinkopaneelien tuotto. Prosentteina talvikausi 59 ja kesäkausi 41.
Mikäli talvikaudella oma spot- keskihintani olisi sama kuin vuonna 2023 keskimääräinen spot- hinta oli, eli 9 snt/kwh ja kesäkaudella sama kuin vuonna 2023, eli 4 snt/kwh, niin minulle tulisi tällä nykyisellä sopimuksella tappiota 114 euroa vuodessa.
Mikäli minulla taas olisi näillä kulutustiedoilla koko vuoden 8,19 snt/kwh- sopimus (ilmeisesti Oomin viikonlopputarjous), niin häviäisin nykyiseen kausisopimukseen verrattuna 30 euroa.
Vedenjakaja vuoden 2023 toteutuneilla spot- hinnoilla vs. kiinteä sopimus näyttäisi olevan hieman alle 7 snt/kwh, jolloin se menisi aikalailla samoihin.
Ei tässä varmaankaan isoa erotusta tule mihinkään suuntaan, mutta itselleni kuitenkin hieman järkevämpi olo, kun ei tarvitse talvella seurata maanisesti pörssisähkön hintaa. Kesäkaudella taas, kun aurinkopaneelit hyrrää on henkisesti helpompaa, kun saa kalliin sähkön aikana edes jotain tuottoa eikä ainakaan tarvitse maksaa sähköstä sen myyntihintaa enempää. Se olisi kamalaa.
Niin, mielestäni silloin, kun kuluttaja ottaa pörssisähkön niin tulee mukana olettama, että sähkönhintoja tulee seurattua, varsinkin jos asuu taloudessa missä vuosikulutus on merkittävä (yli 20000kwh, kuten itsellä). Eli ei voi oikein verrata tietyn aikajakson kulutusta, kun on kiinteä hinta hattu päässä vs, jos olisi spotti. Esimerkkinä vaikka päivä, jolloin sähkön hinta on tunnit 00-06 0snt ja 06-12 30snt. 12-16 8snt. 16-20 30snt. 20-24 3snt. 00-06 lataat 40kwh autoa 0 snt hintaan. 12-16 pistät astianpesukoneen pyörimään 8snt hintaan. 21-24 peset pyykkiä 3snt hintaan. Spot keskiarvo päivälle yli 10snt, mutta oma keskiarvosi on jossai 2-3snt tuntumassa. Joo, kärjistetty esimerkki, mutta jotenkin näin sen itse ajattelen. Talvipakkaset sitten asia erikseen, mutta jos nyt viime tammi/helmikuuta katselee niin kovin oli halpaa pl tietyt päivät.
Ja jos miettii ekologisia asioita niin itsestä tuntuu ainakin hyvältä pistää sähköä menemään, kun se on halpaa. Tuo yleensä tarkoittaa nykypäivänä sitä, että tuulivoimalat pistää energiaa tulemaan, se on ekologisempaa. Jos sähkön hinta kallista niin yleensä sähköä tuotetaan myös vähemmän ekologisemmin. Uskon, että mitä pidemmälle tämä ihmiselo menee niin sitä enemmän meidän mattimöttösten on mietittävä omaa kulutusta, oli kyse ruoasta tai sitten sähköstä tai jostian ihan muusta. Pörssisähkö on yksi aika helppo tapa vaikuttaa näihin asioihin. Näin ainakin itse ajattelen, ja voin olla väärässäkin:)