Ymmärrän, että sähkön hinnan seuraaminen ja siihen perustuva käytön optimoiminen voi olla mielenkiintoista puuhaa. Joillekin se sopii ja siitä tulee mielekästä pientä puuhaa, josta ei ole mitään haittaa.Puun hinta on mitä on, itsekin sitä ostanut yhden kuorman verran entiseltä työkaveriltani, joka eläkkeellä ja omistaa metsää. (ja myy puuta). Kun en ihan kaikkea takassa poltettavaa puuta saa enää ilmaiseksi. Nekin myös pitänyt itse hakea ja pätkiä (käyttää omaa aikaa).
Omaa työtä kukaan ei ikinä hinnoittele. Kyllähän sekin maksaa, mutta toisaalta sen voi ottaa kuntoilun kantiltakin. Vaikka mieluimmin ainakin itse kuntoilen laittamalla lenkkarit jalkaan.
Joka tapauksessa itse olen tehnyt ainakin päätöksen jo viime talvena, ettei sähkön "nollahinnoilla" (kun maksaa vain siirrosta) ole oikein mitään järkeä polttaa puuta takassa, vaan silloin saa sähkökaapelit tehdä työtä betonilaatassa. Tulevana talvena ja koko lämmityskaudella tulen korostamaan entistä enemmän tätä. Se näkyy enemmän sähkön siirtolaskussa, mutta kuten yllä mainittu, maksaa se puukin. Eikä edes ihan vähän.
Hassua on se, että viime talvena tällä palstalla tässä ketjussa sain kritiikkiä siitä, että keinotekoisesti lasken omaa spot-hintaa käyttämällä sitä erityisen paljon silloin kun on halpaa. Kun jonain päivänä torpan kulutus saattoi olla 25kWh ja toisena 80kWh. No totta kai käytän jos vaihtoehtoina ovat "0-hinta" vs. puun poltto. Ei kai tuosta pitäisi olla mitään epäselvää? Mutta tuolloinkin vain käytän sen mikä on tarpeellista, koska maksaa se siirtokin. Ja ennakoiden. 0-hinnoilla voi ihan hyvin nostaa omaa sisälämpötilaa jos odotettavissa on esim. useamman päivän ajan kalliimpia hintoja tuulen tyyntymisen vuoksi.
Se aika mitä käyttää optimoinnin miettimiseen. Sille ei oikein voi hintaa laittaa. Kuten jo mainittu, älymittarilla kuorman ohjaus onnistuu noin 10 sekunnissa ja ei se montaa sekuntia vienyt sekään aikaa kun päätti, että lämmittää saunan (tällä viikolla) torstai iltana eikä keskiviikko iltana. Nämä päätökset tulevat aika nopeasti ja rutiininomaisesti kun katsoo päivän sään. Sekä vilkaisee Forecan sähkön hintapuntaria, joka ehkä nopein ja parhain yksittäisistä sivuista, millä voi ennakoida sähkön hintoja.
EDIT: tuo hintapuntari ainakin tämän ennusteen mukaan näyttäisi ihan hyvältä ja tuulen tasaavan ensi viikolla ihan kivasti näitä remontteja ja huoltoja. Jos ma-ke tuulituotanto yltää 5000MW tuntumaan niin silloinhan kaiken järjen mukaan pitäisi olla hyvin halpaa, vaikka meiltä Suomessa puuttuisikin 2*600MW = 1200MW siirtoyhteyksistä ja 1400MW ydinvoimaloista. Tietysti ennusteet voivat muuttua, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että syksy tuo myös tuulen, kuten yleensä useasti tuo.
Totuus kuitenkin on, että ihmiset ovat erilaisia. Olen itsestäni huomannut, että nykyään kun välillä on pörssisähköä ollut käytössä, niin nousee valtava stressi siitä, että pitää joka päivä seurata sähkön hintaa ja miettiä milloin sähköä kannattaa käyttää. Suurelta osin tuo stressi on turhaa, kun hinnat eivät ole niin pilvissä, että sillä olisi suurta merkitystä, mutta stressiä se silti aiheuttaa, vaikka kuinka tietäisi stressaamisen olevan turhaa.
Aina kun olen palannut pörssisähköstä kiinteähintaiseen, niin on tuntunut hyvältä, ettei tarvitse enää pohtia sähkön hintaa tai sen käyttämistä.
Kaikille pörssisähkö ei vain sovi ja syitä sille on monia. Asia, mikä on toiselle rutiininomaista ja mukavaakin pientä ajateltavaa tai puuhaa, aiheuttaa toiselle ihmiselle tarpeetonta stressiä, jonka mukaan täytyy osittain aikatauluttaa arkielämän asioita.
Oleellista on, että mikään tietty sopimusmalli ei ole kaikille ihmisille paras, vaan jokainen löytää sieltä sen omansa.