Tuulivoimaa olen monesti miettinyt omalle kohdalleni, jolloin sitä ”itse tuotettua” sähköä olisi tarjolla myös silloin, kun paneelit eivät tuota. Noissa tuuliruuveissa on käsittääkseni se ongelma, että eivät parhaimmillaankaan ole erityisen tehokkaita. Hiljaisia ja melko huomaamattomia ovat kyllä. Sitten taas sellainen perinteisempi propelli olisi tehokkaampi, kun pyyhkäisypinta-ala on helposti paljon suurempi, mutta niissä sitten on enemmän muuttujia juuri tuulen suunnan kanssa. Huonona puolena tämä oma torppa on sellaisessa paikassa, että tuuli helposti pyörteilee, kun tonttia ympäröi metsäinen mäki monesta suunnasta, etenkin lännen ja lounaan puolelta, josta se yleisin tuuli käsittääkseni käy näillä leveyspiireillä. Pitäisi siis saada vähintään parinkymmenen metrin korkeuteen, jolloin taas huollettavuus kärsii. Hinnat ovat noille isommille laitteille Suomessa aika korkeat, joskin jotkut kotinikkarit ovat tilailleet ulkomailta ja asentaneet itse, mikä taas vaatii jo jotain aivan muuta kuin mitä itselläni on antaa.
Olisi kiva lukea jotain oikeaa dataa saaduista tehoista ja käytetyistä laitteista. Esitteet lupaavat kyllä mitä hyvänsä, mutta realismi voi olla jotain ihan muuta.