Shane:
"No kyllähän tehomaatalous rasittaa luontoa, mutta ei kai joka ikinen maatila sitä harjoita? Eihän jokaisella isännällä ole 1000:n sian sikalaa tai 500:a hehtaaria peltoa?"
-Ei ole, mutta se ei liity tähän mitenkään. Tehomaatalous ei käsitteenä tarkoita isoa farmia, vaan tapaa, jolla maataloutta harjoitetaan. Nykyisistä maatiloista, niin isoista kuin pienistä, tehomaataloutta harjoittanee enemmän tai vähemmän yli 90%. Luomutiloja on vasta vähän.
"Kyllä minulla on edelleen kuva "iloisista", luonnonläheisistä maalaisista, jotka todella osaavat luontoa kunnioittaa ja hoitaa. Eikä tämä ole mikään itsestään syntynyt mielikuva, vaan omalla kokemuksella hankittu, olenhan asunut maalla noin 4/5 elämästäni."
-Jos sinun kotitilallasi on näin ollut, olen siitä iloinen. Minä tunnen myös toisenlaisia esimerkkejä, joten käsityksesi ei selvästikään ole yleispätevä.
"Tuskin kukaan ryhtyy maanviljelijäksi tai karjankasvattajaksi tietämättä mitään luonnosta."
-Tietokin on suhteellista. Mitä tiedetään? Ja vaikka tiedettäisiinkin, ei se välttämättä estä toimimasta toisin.
"Sitäpaitsi eikös kaikkien maaseutupaikkakuntien pitäisi olla täysin saastuneita ja asuinkelvottomia, jos kerran kaikki maatalous on aina ollut niin hirvittävää luonnon raiskaamista?"
-Ellet ole huomannut, maatalous kävi läpi suuren rakennemuutoksen viime vuosisadalla. Luontoa rasittava tehomaatalous alkoi todenteolla vasta joskus 1950-luvulla. Kommenttisi on siis tyhjä. Eikä luonnon tarvitse muistuttaa ala-Manhattania jälkeen Osaman ollakseen saastunut.
"En ole kyllä ikinä sanonut, että se on ympäristöystävällistä[...]"
-Pahasti sen kuvan argumentistasi sai. Tai ainakin sen käsityksen, että se ei rasita ympäristöä.
"No suoraan sanottuna aika lailla tämmöinen kuva on jäänyt vihreiden TV-haastatteluja, yleisönosastokirjoituksia ja mielenosoituksia seuratessani. Syitähän Vihreät-puolueen olemassaololle kyllä olisi, jos se keskittäisi tarmonsa ja energiansa todellisiin ongelmiin, eikä turhanpäiväiseen näpertelyyn/nipottamiseen ja tavallisten ihmisten elämän hankaloittamiseen."
-Ota huomioon, että kyseessä on pieni, mutta äänekäs vähemmistö. Päätöksiä tekevät, ns. "hillityt" ja "järkevät" vihreät pitävät pienempää meteliä itsestään ja keskittyvät sellaisiin olennaisuuksiin, kuten maatalouden ympäristörasitteisiin. Idealismin paloa tarvitaan jonkin verran asiassa kuin asiassa, yleensä nämä kiihkoisimmat seestyvät iän myötä - oli kyseessä sitten mikä tahansa ideologia. Eiköhän Vihreä liitto ole melkolailla onnistunut puuttumaan todellisiin ongelmiin, sen ansiota on pitkälti nykyinen, entistä paljon parempi ympäristölainsäädäntö. Vaikuttaisi pikemminkin siltä, että sinä et itse näe olennaisuuksia näiden hihhuleiden takaa, mistä osoituksena melko naurettava kommentti kaiken maailman lennoneista, kannabiksista jne. Alat jo niputtaa yhteen useampia ryhmiä, joilla ei ole mitään tekemistä Vihreiden kanssa. Ehkä olisi aihetta perehtyä aiheeseen tarkemmin?
"-No tuo on pelkästään sinun mielipiteesi, enkä ole ollenkaan samaa mieltä. Minun mielestäni maalla asuvat tietävät edelleen tuhat kertaa enemmän luonnosta ja sen kunnioittamisesta kuin kaupunkien betonitaloviidakoissa asuvat ja kirjoituspöytänsä ääressä mielipiteitä muodostavat "vihreät"."
-Tässä ei enää olla jotain mieltä, vaan joudutaan vetämään rajoja faktan ja mutun välille. Ja minä väitän, että sinä olet väärässä. Et ole esittänyt vielä mitään tukea väitteellesi, että keskiverto maalainen tietäisi luonnosta (ja sen hyvin/pahoinvoinnista) enemmän kuin asiaan perehtynyt, ympäristön tilaa tieteellisesti tarkkaileva henkilö (oli hän sitten maalta tai kaupungista). Mistä syystä maalaiskunnat suhtautuvat yleensä hyvin nurjasti uusiin ympäristölainsäädännöllisiin muutoksiin?
"Loppuun vielä yksi ikuisuuskysymys: Mitähän maailmaan jäisi, jos kaikki jonkun mielestä turha ja vastenmielinen kiellettäisiin? Esim. minä voisin käyttää oman osuuteni poistamalla vaikka alkoholin, tupakan ja huumeet, koska en niitä itse tarvitse."
-Mitä tekemistä tällä oli ympäristönsuojelun kanssa? Hyväkuntoinen ympäristö on sangen olennainen osa terveen ihmisen elämää.
Muok:
Oloneuvos - mistä syystä maaseudulla ei saisi olla omaa edunvalvojapuoluettaan, jos SAK:lla, yrittäjillä, suomenruotsalaisilla, uskovilla ja ympäristöihmisilläkin on?