"Metaphor: ReFantazio" (sivuhuomionoa, mistä japanistudiot repii näitä nimiä?) julkaistiin viime perjantaina. Jos nimi ei sano mitään, niin ei ihme, tämä on uusi IP. Mutta Atlus on studio ja kyseessä on periaatteessa Persona fantasiaympäristössä. Sekä hyvässä että pahassa. Opencritic antaa arvosanaksi muikeat 92, enkä itsekään ole hirveän eri mieltä, pienin varauksin.
Eli tämä on sekä vuoropohjainen JRPG, että osin elämäsimulaattori. Nyt tosin ei tarvitse leikkiä lukiolaista, vaan päivät voi viettää vapaammin, mutta konsepti on pitkälti sama. Seuraavaan päätehtävään (yleensä, saavuta dungeonin loppupiste) on x päivää aikaa. Päivä on jaettu kahteen slotiin, eli iltapäivästä ja illalla voi tehdä kahta eri aktiviteettia. Jos menet dungeoniin, se vie koko päivän (matkalta löytyy levähdyspaikkoja, ettei tarvitse aloittaa alusta joka kerta, niistä pääsee jatkamaan). Loppuaika vietetään sitten pitämällä yllä kaveruussuhteita ja kasvattamalla ei-tappeluun-liittyviä-statseja.
On silti jotain selkeitä parannuksia Persona-formaattiin verrattuna. Kaverit on toki tärkeitä, muutamalla napin painalluksella voi nyt katsoa onko mitään asiaa, ja jos on, siirtyä suoraan paikan päälle ilman että tarvitsee juoksennella ympäriinsä. Vaikka kyseessä on vuoropohjainen JRPG, niin ennen kuin siihen vuorotteluun mennään, voi yrittää ihan vain hakata vastustajat livenä (riippuen pelaajan/vastustajien tasosta), tai sitten saada muutaman iskun sisään ja stun vihulaisille ekalle kierrokselle. Ei voi millään muotoa sanoa että kyseessä olisi mikään action-peli, eikä mekaniikka päätä huimaa, mutta tuo vähentää grindausta. Ja itselle parhaimpana uudistuksena, päähenkilö voi tippua pelistä tappelun aikana, mutta peli ei pääty siihen. Jos muutkin saadaan herätettyä henkiin kesken tappelun, niin miksei päähenkilökin, tämä oli ärsyttänyt aina.
Suosittelenko? Jos tykkäät tällaisista, niin ehdottomasti. Estetiikka ei välttämättä sovi kaikille (kieltämättä tämä on aika "anime as fuck"), mutta kyse on silti enemmän synkemmästä fantasiasta, pelin maailma ei ole kiva kaikille. Jos genre ei ole tuttu, niin ihmiset puhuvat. Paljon. Liikaa. Mutta toisaalta, kuuluu asiaan, ei sitä voi myös vaikka valittaa jos hampurilainen tulee sämpylän sisällä. Tästä on saatavilla demo kaikilla alustoilla (paitsi Switch toistaiseksi), eli jos kiinnostaa niin marssi alustasi pelikauppaan. Demo on noin 5h pelin alusta (riippuen vaikeustasosta ja paljon teet sivutehtäviä), save siirtyy halutessa oikeaan peliin. Jos 5h kuulostaa että ohhoh, antavatpa ne paljon pelattavaksi, niin... joo. Nämä kestää.