Ole Fart kirjoitti:
Tässä on pitkälti kyse erilaisista näkemyksistä. Ratkaisevatko pelin muutamat yksilöt vai onko se joukkue, joka ne voitot ottaa? Minun mielestäni nykyisessä Jokerijoukkueessa on riittävästi taitoa ja kykyä jääkiekon pelaamiseen mitalipeleihin asti jos joukkueen peli toimii normaalisti. Mestaruus vaatisi jo pientä tason ylitystä.
Siinä mielessä ei olla eri mieltä, että ottaako voitot joukkue vai hyvät yksilöt. Kyllä mäkin uskon joukkueen voimaan eli hyvin yhteen pelaavista pelaajista voi hyvällä yhteishengellä saada enemmän irti kuin laumasta tähtiä. Hyvässä joukkueessa kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.
Tosta toisesta asiasta olen eri mieltä. Nyt nähdyn perusteella meillä on joukkueessa krooninen taitovaje. Pidin Niinimäkeä viimekautisen Filppulan stunttina ja Mapletoftia köyhän miehen metrona. Kumpikin ounastelu näyttää menneen metsään. Jesse todellakin näyttäisi olevan, kuten Ilvesläiset moneen kertaan toitottivat, potentiaalia omaava laiska surffailija. Syötöt ovat välillä oivaltavia mutta ei tuollaisella asenteella yksinkertaisesti pärjää liigassa. Taitoa on kyllä mutta ei sillä tee mitään kun mies on muuten kuin ylikypsä löysä makaroni. Pihapeleissä Jesse olisi varmasti korttelin kultakypärä mutta huipputason lätkään ei taida asenne riittää. Ja olen mielellään väärässä tässä asiassa. Mapletoft taas on aivan väärän tyyppinen pelaaja Jokereihin tällä hetkellä. Meiltä löytyy jo Paka ja Kuki. Juniorisarjoissa tehot olivat hyviä mutta sen jälkeen puolustustehtäviin ajaminen on tehnyt tehtävänsä. Mapletoftiin tosin suhtaudun tällä hetkellä positiivisemmin kuin Niinimäkeen. Justinista sentään on hyötyä joukkueelle. Aloitukset kulkevat, veto on hyvä ja kenties se hyökkäyspelikin löytyy kun sitä tarpeeksi pääsee harjoittelemaan.
Näiden kahden pelaajan floppaaminen odotuksiin nähden nimenomaan hyökkäyspäässä on johtanut siihen, että meillä on maalinteon perspektiivistä todella hampaaton joukkue tällä hetkellä. Vaikka itseluottamus varmasti jatkossa paraneekin niin tämä joukkue joutuu tekemään aivan liikaa töitä yhden maalin eteen. Tämä tulee erityisen selvästi esiin sitten kun pelit kovenee ja puolustukset tiivistyvät.
Ole Fart kirjoitti:
Jos huippuyksilöt voisivat yksin ratkaista joukkueen menestyksen, niin miten on mahdollista ettei viime keväänä IFK edennyt pudotuspelien alkua pitemmälle? Joukkueessa pelasivat kuitenkin mm. Jokinen, Zidlicky ja Vokoun, kaikki huikeasti isompia NHL-tähtiä kuin Jokereiden Metrot ja Thomasit. Mikseivät nämä liiderit ottaneet vastuuta, tehneet itse maaleja tai järjestäneet muille hyviä paikkoja?
Edelleen minun mielestäni joukkueen yhtenäisyys, hyvä henki ja toimiva pelisysteemi on se kivijalka jonka päälle peli rakennetaan. Ilman näitä asioita eivät suurimmatkaan tähdet vie joukkuetta pysyvään menestykseen. Jos nämä ovat kunnossa, tähtienkin on helppo pelata.
Juha Lind ei ole tähti vaan perustan muuraaja. Siitä huolimatta Juha aika usein teki myös niitä tärkeitä maaleja, silkalla tahdolla. Miestä olisi tarvittu tänäkin vuonna.
Toinen asia on sitten se ihan käytännön juttu, että kovin suuria tähtiä, erinomaisia maalintekijöitä ja ratkaisijoita on tänä vuonna vaikea saada Jokereihin tai SM-liigaan pelaamaan. Olen samaa mieltä siitä että pari osuvaa vahvistusta nostaisi Jokereiden pelin tasolle jolla voitaisiin mestaruudestakin taistella. Ensin kuitenkin koko joukkueen on noustava omalle pelitasolleen.
Tähdet eivät tietenkään auta jos roolitus on väärä tai ylipäänsä pelisysteemi on hakusessa. Näkisin samoin kuin Sinä, että nimenomaan pelisysteemi, joukkuehenki, asenne ja pelaajien roolitus luo jokaisen joukkueen perustan. Tähdet sitten seisovat tämän perustan päällä eli nostavat omaa tasoaan ja samalla joukkueen tasoa kun perusta on kunnossa. Jos perusta ei ole kunnossa niin tähdistä ei saada läheskään kaikkea irti. He eivät pysty seisomaan perustan päällä koska se ei ole kantava jolloin he vajoavat samalle tasolle muiden kanssa.
Eli nämä asiat ei ole mun mielestä toisiaan poissulkevia. Menestykseen tarvitaan hyvä pelisysteemi ja roolitus, asenteen ja joukkuehengen täytyy olla kunnossa JA tarvitaan poikkeuksellista taitoa ja kykyä ratkaista otteluita.
Mun mielestä joukkueen perustus on tällä hetkellä ihan kunnossa lukuunottamatta tappioista johtuvaa itseluottamuksen heikentymistä. Yksi muurari ei nyt auttaisi vaan tarvitaan taiteilija joka pystyy niihin ratkaisuihin. Lindikin pelasi aina Jokereissa huikean taidon omaavan sentterin kanssa (Janecky, Filppula). Ei se taistelukaan yksin riitä jos niitä paikkoja ei pystytä luomaan.
Ole Fart kirjoitti:
Toinen asia on sitten se ihan käytännön juttu, että kovin suuria tähtiä, erinomaisia maalintekijöitä ja ratkaisijoita on tänä vuonna vaikea saada Jokereihin tai SM-liigaan pelaamaan. Olen samaa mieltä siitä että pari osuvaa vahvistusta nostaisi Jokereiden pelin tasolle jolla voitaisiin mestaruudestakin taistella. Ensin kuitenkin koko joukkueen on noustava omalle pelitasolleen.
Vaikeaa varmasti on mutta jos halutaan menestyä niin on pakko jostain ainakin yksi huippukaveri löytää. Kyllä mä näkisin, että esim. Frank Banham voisi hyvinkin olla tällainen pelaaja. Kyllä se joukkueen oma pelitaso sieltä löytyy ihan varmasti, ennemmin tai myöhemmin. Haluaisin vaan, että joukkue pystyisi realistisesti taistelemaan jostain muustakin kuin välieräpaikasta tällä kaudella. Perusta siihen on jo olemassa. Timantti tarvitaan.