Odotan enemmän kuin innolla huomista ENTOMBEDin keikkaa virgin oilissa.
Entombed on kyllä kova. Enskahan olisi Turussa itse asiassa tänään, mutta en mitenkään keikalle pääse. Ne jotka pääsevät, niin hopi hopi lippua ostamaan yhden tärkeimpien death metal -yhtyeiden keikalle!
Bändi oli Turussa aika tasan kaksi vuotta sitten, silloin sen katsastin. Bändin olen vuosien varrella nähnyt muissakin yhteyksissä, muun muassa Tuska-festivaaleilla, mutta Turussa olen Entombedin nähnyt kahdesti: vuonna 1993 silloisessa nuorisokeskus Palatsissa ja sitten 2010 Turkuhallissa Volbeatin lämppärinä (jonne suoraan sanoen menin lähinnä vain Entombedin vuoksi, Volbeat ei juuri sytytä).
1993 oli se kovin keikka, ei mahda mitään. Bändi oli nuori ja minä vielä nuorempi, ja tuolloin Entombed oli juuri Wolverine Blues -levyn kiertueellaan, joten yhtye soitti biisejä pelkästään kolmelta ensimmäiseltä levyltään. Vaikka tämän jälkeen on tullutkin oikein hyviä yksittäisiä biisejä ja ihan kelpo levyjäkin (mm. Serpent Saints), niin Entombedin kolme ekaa levyä ovat ne kaikkein parhaat, merkittävimmät ja ikimuistoisimmat ainakin minulle.
Onneksi bändin nykyisessä keikkasetissä onkin pääosin vanhoja ralleja parin uudemman vedon höystämänä. Saisi vain olla vielä lisää biisejä kahdelta ensilevyltä. Clandestine on kuitenkin mielestäni ison E:n albumeista paras, Wolverine Blues hyvänä kakkosena ja Left Hand Path juhamietaa-tason erolla pronssilla eli yhdellä sadasosalla.