Mitä ne meistä ulkomailla ajattelevat?

  • 47 503
  • 176

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Voipi hyvinkin olla, että Ruotsin länsirannikolla on erilainen meininki kuin Helsingissä. Nurmisen mielestä se on kateutta herättävää sosiaalista onnea, mutta toisen mielestä se voi olla ulkokultaisuutta.

Olin muuten taas perkeleen onnellinen, kun palasin Pohjois-Ruotsin kalaturneelta Suomeen pari viikkoa sitten. Kyllästyin jälleen viikossa niihin haaleasilmäisiin tohvelisankareihin, jotka ovat aivan erinomaisia vätyksiä. Heistä voi aistia pullasutun, sen ruotsalaisuudelle tyypillisen valmiiksipureskellun mujun ja muhjun, keskimääräisyyden ja särmättömyyden. Ruotsalainen on mannasuurimo siinä missä suomalainen on ruisjyvä. Ruotsalainen on kirjolohi siinä missä suomalainen on ahven, enkä tarkoita tätä siinä mielessä, että ruotsalainen olisi jalo.

Viihdyn huomattavasti paremmin suomalaisessa teeskentelemättömyydessä olkoon se sitten murinaa ja perkelettä. Tiedänpähän, mitä suurin piirtein kaverin päässä oikeasti liikkuu. Eikä tarvitse pukeutua metsässä fruittarirytkyihin kasvojaan menettämättä. Ei tarvitse sipaista hiusrasvaa laineille jokivarressa. Eikä tarvitse olla keskimääräinen, kansanversio mistään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kyllä suomessakin on monia todella hyviä perinneruokia, mutta jotenkin tuntuu, ettei suomalainen viitsi nykyään nähdä vaivaa valmistukseen. Suomessa syödään enemmän siinä mielessä, että pidetään nälkä loitolla, saati että olisi makuelämysten perässä.

Juuri näin. Suomalainen ruokakulttuuri on peili historiaan, sillä täällä tosiaan syödään edelleen siksi, että pidetään nälkä loitolla. Ei ole pitkä aika siitä, kun Suomessa vielä nähtiin nälkää. Suomalaisissa perinneruuissa käytetään paljon sellaisia sisäelimiä, jotka ovat joillekin teurasjätteitä.

Samasta syystä kiinalainen ruoka on eksoottista. Kiinassa on nähty nälkää, ja nähtäisiin edelleen, jos ei siellä syötäisi heinäsirkkoja ja paskaruohoa. Eivät kaikki kiinalaiset pidä jokaista hyönteistä herkkulisena, mutta siellä on totuttu siihen, että kaikki, mikä ei tapa, kelpaa ruoaksi.

Aito kulttuuri on aina hienompaa kuin kopioitu. En minä kaipaa Suomeen Euroopasta opittua gourment-ruokakulttuuria, vaan ylpeyttä omista perinneruuista. Minä ainakin arvostan Jaakko Kolmosta paljon enemmän kuin Hans Välimäkeä.
 
Tietysti itseänikin välillä vituttaa tietynlaisen junttiuden ja kolhouden nostaminen joksikin hienoksi kultuurilliseksi asiaksi. Tuskin missään maassa kuin Suomessa voidaan arvostaa sellaista henkilöä kuin Seppo Räty.

Seppo Räty oli todella huumorintajuinen ja sanavalmis kaveri. Kyllä hänen haastattelujaan kuunteli tuhat kertaa mieluummin kuin näitä nykypäivän pitkästyttäviä pitkämäkiä.

Rädyn ohella eräs suurista suomalaisista minun kirjoissani on Gösta Sundqvist. Hän totesi suomalaisesta kulttuurista mm. näin:

”Luin juuri Lenita Airiston haastattelun, jossa hän vaati Suomeen ranskalaisia tapoja. Vaikea keksiä ihmistä, jota halveksisin yhtä paljon kuin Lenitaa. Hän saa hömpötyksellään aikaan apinointia. Ei meidän kannata etsiä vaikutteita ulkomailta. Suomalaiset miehet ja naiset ovat juuri sellaisia kuin ansaitsevatkin olla. Suomalainen pukeutuminen ja suomalaiset käytöstavat ovat arvo eikä häpeilynpaikka. Minä yritän omalla esimerkilläni tehdä jotain tuon asian eteen. Kyllä täällä saa olla ikuisen kesälomalaisen näköinen. Minua huvittavat ne kaksikymppiset jätkät, jotka pukeutuvat kuin Juho Kusti Paasikivi ja ovat kuin isoa herraa. Mutta sitten he menevät istumaan Datsun 100 A:han.”

”Jossain baarikeskustelussa parin muijan kanssa tuli taas kerran esille suomalaisen naisen asenne. Ne valittivat, että 'te se suomalaiset miehet ette tajua tärkeintä: italialainen mies osaa aina käyttäytyä ja tietää mitä nainen haluaa'. Mä olin että no miksi helvetissä tänne ei sitten saada lisää thai-tyttöjä, koska ne on just sellasia kun suomalainen mies haluaa. Hankitaan perkele kaksi miljoonaa thai-tyttöä, joiden pitää kävellä ilman pikkupöksyjä ja ne saa vetää porttariin aina varville kun tekee mieli. Ne naiset suuttuivat ihan saatanasti. Mä perustelin, että ihan samanlaiselta teidän teksti kuulostaa suomalaisten miesten korvissa. En mä tietenkään itse ajattele asioista tuolla tavalla, mutta se oli vaan karkea esimerkki; naisten jutut tuntuu miehistä aivan yhtä loukkaavilta.”

”Suomalainen diggaa, kun sanotaan suoraan, että kyllä olen käyttänyt dopingia. Ei saa itkeä, etten voi ymmärtää, miten tämä piikki on joutunut pyllyyni. Talonmieskö sen sinne laittoi? Silloin tulee asenne, että tuo jätkä tapetaan kun se tulee takaisin kylille. Veikkaan, että me edustetaan sellaista ihannoitua suomalaisuutta. Kun me lauletaan että 'mä nousin nuoralle ja soitin huoralle', Neon 2 laulaa että 'voi kun sulla on ihanat silmät ja kaunista ripsiväriä'. Minä puhun miehen äänellä ja ne puhuvat Barbie- ja Ken-nuken äänellä.”


Jos niin legendaarinen mies kuin Gösta ymmärtää tämän maan hienouden, siinä ei jonkun Maikkarin Saksassa ylpistyneen nobody-toimittajan höpinät paljon paina.


Voipi hyvinkin olla, että Ruotsin länsirannikolla on erilainen meininki kuin Helsingissä.


On ihan varmasti. Ruotsalaisten auvoista elämää kuvaa mainiosti Miika Nousiaisen romaani Vadelmavenepakolainen:
Vadelmavenepakolainen – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:

ditrim

Jäsen
Hauskaa on myös se, että usein kuulee ylistettävän etelä-eurooppalaisten luontevaa suhtautumista alkoholiin ja kuinka nuoret eivät juo itseään känniin. Eivät varmasti, koska viikonloput menee pilvessä.

Näinhän se menee paremmin tietävien piirissä. Mutta jos ei ole tietoa paremmasta niin ei muuta kuin kossu päähän ja kaupungille uimaan kusessa ja lasinsiruissa. Pillu, pizza ja turpaan saaminen kruunaa koko paskan.

Se Suomi jonka näet mökin laiturilta voi ihan hyvin olla maailman paras paikka, mutta nämä säälittävät kaupungit säälittävine ihmisineen ovat ihan puhdasta paskaa.


12 tunnin päästä tää city täyttyy taas ryyppyroskasta, ryyppykusesta ja ryyppypaskasta. Huomenna aamupäivällä täällä ei ole muuta kuin juhlan jäljet jäljellä. Sitten taas odotetaan hetkinen ja ryyppysuomi punkee takaisin kaupunkiin sikailemaan. Mitä ne edes juhlii? Sitä että saa hetken tauon paskaduunista? Mitä juhlittavaa siinä edes on? Paska maa.
 

passenger

Jäsen
Näinhän se menee paremmin tietävien piirissä. Mutta jos ei ole tietoa paremmasta niin ei muuta kuin kossu päähän ja kaupungille uimaan kusessa ja lasinsiruissa. Pillu, pizza ja turpaan saaminen kruunaa koko paskan.

Se Suomi jonka näet mökin laiturilta voi ihan hyvin olla maailman paras paikka, mutta nämä säälittävät kaupungit säälittävine ihmisineen ovat ihan puhdasta paskaa.


12 tunnin päästä tää city täyttyy taas ryyppyroskasta, ryyppykusesta ja ryyppypaskasta. Huomenna aamupäivällä täällä ei ole muuta kuin juhlan jäljet jäljellä. Sitten taas odotetaan hetkinen ja ryyppysuomi punkee takaisin kaupunkiin sikailemaan. Mitä ne edes juhlii? Sitä että saa hetken tauon paskaduunista? Mitä juhlittavaa siinä edes on? Paska maa.

Niin, mutta Italiassa ne polttaa hei pilvee!
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Rädyn ohella eräs suurista suomalaisista minun kirjoissani on Gösta Sundqvist.

Minun kirjoissani taas tietty veteenpiirretty viiva menee juurikin Göstan ja Rädyn välillä. Suomenruotsalainen Gösta kun piti itseään elintavoiltaan enemmän belgialaisena kuin suomalaisena ja sävelsi muun toimen ohella puolitoista sinfoniaa. Kun tuolta pohjalta puhuu suomalaisuudesta, on asialla jotakin painoa. Aihetta on ajateltu loppuun asti. Seppo Räty on pelkkä apina joka ei tiedä muusta kuin Tohmajärvestä mitään. Suomalaisuus ei ole valinta vaan pakko.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Noh, kopsahtiko kalikka? En minä kenenkään pilvistä tiedä, itse käytän sitä lähinnä tietojen tallentamiseen ja senkin aloitin eilen. Tuo nyt oli vain viittaus siihen, että osaa nuoret riekkua ympäri maailman, tavat ovat vain hiukan erilaiset. Mitä eroa on sillä, pitääkö Ville kavereineen naapurit hereillä viinan voimalla tai Javier jonkin muun päihteen. Eikä tästä tarvitse mitään hamppukeskustelua vääntää, kasvattakaa pensaanne aivan rauhassa.

Mua ei erityisemmin suomalainen alkoholikulttuuri innosta ja ymmärrän toki siihen liittyvän kyllästymisen. Pakko silti mainita, että eipä se liiemmin ahdistakaan, koska en juuri ilta-aikaan kaupungilla varsinkaan perjantaisin aikaani vietä. Eli jos ahdistaa niin pakkoko sinne on tunkea ahdistumaan.

---

Mutta joo, mun mielestäni Suomi on oikein hyvä maa. Täydellinen ei toki ole, mutta tuskin sellaista onkaan. Joihinkin asioihin voimme vaikuttaa itse, toisiin taas emme voi, kuten vaikkapa säähän. Meillä on kuitenkin paljon hienoja asioita täällä luonnosta koulutukseen ja yhteiskunnan vakauteen sekä hiukan myyttiseen kansanluonteeseen.

Tuskin Suomesta narisijat kokisivat täydelliseksi oloaan missään. Jokaisessa maassa ja kansakunnassa on puutteensa, ja lisäksi, jos meidän suurimmat ongelmamme ovat tämän ketjun esiin tuoman kaltaisia, meillä menee oikeastaan älyttömän hyvin. On jossain määrin huvittavaa vinkua kaikesta mahdollisesta, kun miettii, miten pitkälle Suomi on tullut sadassa vuodessa.

Suomalaisesta ruokaperinteestä vielä sen verran, että suhtautuminen siihen kuvaa jotenkin koko tätä showta. Bourdainin ohjelmissa ihastelemme duunarikulttuurin jälkiä Espanjan ja Ranskan perinneruoissa, mutta vastaavat suomalaiset sisäelimet ja kalapullat jäävät syömättä. Minä pidän ehdottomasti eurooppalaisesta ruokakulttuurista, rakastan italialaistyylisiä ruokia ja haluan suomalaistenkin avautuvat tässä asiassa. Sitäkin enemmän kuitenkin toivoisin, että mahdollisimman moni osaisi arvostaa juuriaan ja suomalaista ruokaa, koska mielestäni oman maansa tunteminen on tälläkin saralla sivistyksen lähtökohta.

Rätyä en erityisemmin arvosta, jos nyt en arvostelekaan. Periaatteessa hänellä on usein sanottavaa, mutta junttimainen murahtelu ja ennen oli paremmin -mentaliteetti nyppii mua kaikessa. Erimieltä saa olla, mutta senkin voi tehdä rakentavasti. Junttikin saa olla, mutta sen verran fiksu kuitenkin, että tajuaa antaa muiden tehdä asioita omalla tavallaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuossa kesäisellä reissulla Saksassa ja Belgiassa huomasin, että kyllä ne nuoremmat ihmiset (ja miksei hiukan iäkkäämmätkin) osaa örveltää kännipäissään sielläkin. Ei se minua haitannut, huvitti vaan, kun aina suomalaiset toteaa naama nurinpäin, että missään muualla kuin täällä ei ihmiset julkijuopottele ja sekoile humalapäissään.

Silmät auki.
 
Rädyn ohella eräs suurista suomalaisista minun kirjoissani on Gösta Sundqvist. Hän totesi suomalaisesta kulttuurista mm. näin:

”...Jossain baarikeskustelussa parin muijan kanssa tuli taas kerran esille suomalaisen naisen asenne. Ne valittivat, että 'te se suomalaiset miehet ette tajua tärkeintä: italialainen mies osaa aina käyttäytyä ja tietää mitä nainen haluaa'...”
Kuka arvostaa mitäkin. Kyllä suomalaiset naisetkin pohjimmiltaan arvostavat perusrehellisyyttä. Italiaanojen perään huutavilla ei vain ole silmät auenneet, vaan kuvitellaan lorujen ja serenaadien tulevan oikeasta syvältä sisimmästä. Näinhän ei hyvin suuressa osin ole. Suomalainen ei perinteisesti ole teennäinen tyhjänjauhaja, kuten italiaano.
Elämän oleellisimmat asiat ovat jotain muuta kuin ruusupuska, poskisuudelma ja "oi kuinka oletkaan kaunis."

Mielestäni Vellihousu osui aika lähelle luonnehdinnassaan. Suomi on osa Itä-Eurooppaa. Pitkä historia Venäjän suuriruhtinaskuntana ja muutenkin tiivis kanssakäyminen Venäjän kanssa. Ei meidän pidä olla yhtään sen "eurooppalaisempia" kuin olemme. Joka muuta väittää, kärsii heikosta itsetunnosta, mitä pitää teennäisesti kaunistella.
 
Seppo Räty on pelkkä apina joka ei tiedä muusta kuin Tohmajärvestä mitään.

Sovitaan näin. Onneksi Suomestakin sentään löytyy näitä marcobjurströmejä ja sisustusohjelmien iloisia juontajia sekä Jyrki "fantastista" Katainen, joita voinee pitää Rädyn totaalisena vastakohtana. Sellaiset julkkikset varmasti lämmittävät niiden mieltä, jotka inhoavat suomalaista juroutta ja metsäläisyyttä. Naminami ja olkaamme eurooppalaisia.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sovitaan näin. Onneksi Suomestakin sentään löytyy näitä marcobjurströmejä ja sisustusohjelmien iloisia juontajia sekä Jyrki "fantastista" Katainen, joita voinee pitää Rädyn totaalisena vastakohtana. Sellaiset julkkikset varmasti lämmittävät niiden mieltä, jotka inhoavat suomalaista juroutta ja metsäläisyyttä. Naminami ja olkaamme eurooppalaisia.

Mitään tuollaista en kirjoittanut, mutta sinä nyt päätit ottaa tämän perisuomalaisen takavittuisen asenteen. Kun joku ei ole samaa mieltä, viedään keskustelu mahdollisimman äkkiä toiseen ääripäähän. Sinun esiin nostamasi Gösta Sundqvist on helvetin hieno esimerkki sivistyneestä suomalaisesta, joka samalla oli kuitenkin rehellisesti suomalainen. Jos kaikki ottaisivat mallia hänestä, ei meillä olisi mitään hätää. Seppo Rätyä ei voi laskea samaan kategoriaan. Miehen itsetarkotuksellinen junttius on pelkkää kaupankäyntiä ja on surulliista että niin moni haluaa ottaa hänet tosissaan.
 

ditrim

Jäsen
En halua viedä tätä keskustelua sen enempää pilvijuttuihin, mutta täällä Suomessa elää käsitys, että pilvenpolttaja on sellainen sekavasti puhuva, huojuva, naurava metropilottirastafari, vaikka todellisuudessa tuon kaltaiset kaverit eivät ole pilvenpolttajia vaan sekakäyttäjiä, jotka juovat 12 kaljaa ja siihen päälle pamit, mielialalääkkeet, tupakka, kahvi ja kannabis.

Kyllä kopsahti kalikka. Koko elämäni olen katsellut sitä kun toiset marinoivat itsensä hengiltä. Tuli sitä itsekin kokeiltua, mutta enää ei vaan huvita.

Joillekin ulkomaalaisille tuo juomakulttuuri voi tuntua viehättävältä, mutta sen keskellä eläminen on pidemmän päälle aika ahdistavaa. Varsinkin kun itse pyrin olemaan mahdollisimman paljon selvinpäin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Vietin viime viikolla pari iltaa iltaa seurueessa, jota johti mun tutoroitavana syksyn 2004 ollut hollantilainen kundi. Oli muijansa, systerinsä ja lankomiehensä kanssa liikenteessä ja ikää seurueen jäsenillä about 30. Kaikki diggasivat Helsingistä ja pitivät kaupunkia siistinä sekä suomalaisia hyvin kielitaitoisina (joo, pk-seudulla voi olla tilanne eri kuin koko maassa). Tuttuni kaipaili jopa aikanaan näkemiään spurguja (muisti vielä sanan suomeksi), joita ei kuulemma enää ytimen katukuvassa juurikaan näkynyt.

Kuljettimena Tukholmasta Stadiin oli mikäs muukaan kuin hinttikiulu, jossa ei ollut kuulemma ihmeemmin porukkaa, mutta nekin vähät toki mukavassa flänässä. Hollanti on kuulemma ahdistavan ahdas maa Suomeen verrattuna, mutta eivät silti sieltä poiskaan haluaisi muuttaa. En kyllä mäkään pysyvästi Hollantiin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En halua viedä tätä keskustelua sen enempää pilvijuttuihin, mutta täällä Suomessa elää käsitys, että pilvenpolttaja on sellainen sekavasti puhuva, huojuva, naurava metropilottirastafari, vaikka todellisuudessa tuon kaltaiset kaverit eivät ole pilvenpolttajia vaan sekakäyttäjiä, jotka juovat 12 kaljaa ja siihen päälle pamit, mielialalääkkeet, tupakka, kahvi ja kannabis.

Minäkään en halua viedä keskustelua pilvijuttuihin, mutta Suomea ja suomalaisia voi jostakin kritisoida, niin kunnollisesta huumekulttuurin puutteesta, tarkoittaen siis mietoja huumeita. Yksi syy ovat varmasti ennakkoluulot, liian moni ajattelee edelleen että pilveä polttava henkilö on yhtä kuin narkkari. Ei ole, ei sinne päinkään. Euroopassa melkein kaikki polttavat pilveä ja menevät seuraavana aamuna töihin kun taas Suomessa viihdekäyttö on kirosana. Enkä kaikella tällä nyt tarkoita että ihmisten pitäisi ehdoin tahdoin polttaa pilveä, mutta asenteet saisivat olla vähän väljemmät. Minulla on kavereita jotka eivät juo viinaa, mutta polttavat pilveä ja täytyy sanoa että "pilvipäät" ovat keskimääräisesti ottaen järkevämpiä tyyppejä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Seppo Räty on pelkkä apina joka ei tiedä muusta kuin Tohmajärvestä mitään.
Ajatuskoe. Asetetaan tekstissä tuohon Seppo Rädyn tilalle joku muu ihminen. Tummaihoinen ihminen. Oletetaan hänen nimekseen vaikkapa täysin mielikuvituksellinen TosiJani.

Testi alkaa:

TosiJani on pelkkä apina, joka ei tiedä muusta kuin Tohmajärvestä mitään.

Paheksun. Hyi. Razizti. Mitähän ne ulkomailla tuollaisesta kielenkäytöstä ajattelisivat. Varmaan aika vellihousuina meitä pitäisivät.

Testi loppui.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole helppoa Suomella - nyt on jo vääränlainen huumekulttuurikin! lol

Mun silmään tuo Nurmisen kirjoitus oli vanhaa kunnon "nostan itseni jalustalle ja taputan itseäni selkään" -settiä. Omaa itsetuntoa ja oloa voi mukavasti aina buustata mollaamalla omaa kotimaata sekä kansaa ja erottamalla itsensä siitä "parempana ihmisenä".

Itä-Helsingistä ei löytynyt mukavia kahviloita, eikä maisematkaan tyydyttäneet... voi tsiisus. Helsinki ei megakaupunki ja keskusta on hyvin kompakti ja minä ainakin rakastan tämän rannikkokaupungin maisemia. Eiköhän jokaisesta tämän maapallon kaupungistä löydy eri mittakaavoissa omat "Itä-Helsingit", joissa kahvilakulttuuri ei kukoista.

Olen tyytyväinen Helsinkiin ja kaupunki kehittyy koko ajan enemmän ja enemmän. viikonloppuiltoina kaduilla hortoilevat eivät ole koskaan minua häirinneet... miksi olisivat?
 
Viimeksi muokattu:
Jos kaikki ottaisivat mallia hänestä, ei meillä olisi mitään hätää. Seppo Rätyä ei voi laskea samaan kategoriaan. Miehen itsetarkotuksellinen junttius on pelkkää kaupankäyntiä ja on surulliista että niin moni haluaa ottaa hänet tosissaan.

Kaikkien viihdebisneksessä (jonka piiriin huippu-urheilunkin voi laskea) toimivien julkinen esiintyminen on pelkkää kaupankäyntiä. Nämä nykyurheilijat myyvät itseään latteuksilla, Rädyllä oli hieman erilainen, jounihynysmäinen strategia. Tool-yhtyeen Maynard James Keenan tästä kaupankäynnistä sanaili hienosti kappaleessa Hooker With a Penis:
HOOKER WITH A PENIS LYRICS - TOOL

Pitääkö tuo "Gösta piti itseään enemmän belgialaisena" muuten paikkansa? Muistaaksenihan kommentti meni jotenkin näin: "En mä halua suomalaisuutta millekään jalustalle nostaa, mutta minä teen lauluja suomalaisuudesta, koska elän täällä ja tunnen tän kulttuurin. Jos mä asuisin Belgiassa, tekisin lauluja belgialaisten elämästä. Ehkä mä olen enemmän belgialainen kuin suomalainen." Tuossahan nimenomaan tiedostetaan se, että suomalaisia tässä ollaan.

Yksi syy ovat varmasti ennakkoluulot, liian moni ajattelee edelleen että pilveä polttava henkilö on yhtä kuin narkkari. Ei ole, ei sinne päinkään. Euroopassa melkein kaikki polttavat pilveä ja menevät seuraavana aamuna töihin kun taas Suomessa viihdekäyttö on kirosana.

Ei tuo Tampereella ainakaan nuorison keskuudessa noin mene, vaan pilvenpolttoa pidetään aika normaalina. Onhan pilvessä tosiaan se hyvä puoli, että eivät ihmisen sen takia paljon varmaan riehu tai tappele, vaan enemmän niistä tulee sellaisia omille jutuilleen hihitteleviä ihme hiihtäjiä.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Onhan pilvessä tosiaan se hyvä puoli, että eivät ihmisen sen takia paljon varmaan riehu tai tappele, vaan enemmän niistä tulee sellaisia omille jutuilleen hihitteleviä ihme hiihtäjiä.

Tuli käytyä Tanskassa metallifestivaalilla. Siellä toki tuoksahti se kuuluisa makiampi tupakka paikka paikoin ja olutta/väkevämpiä sai useammastakin kojusta mukaan vietäväkseen vaikka sitten keskelle moshpittiä. Näin kahden päivän aikana tasan nolla suukopua ja tasan nolla tappelua, vaikka välillä laitettiin jalalla ehkä vähän turhankin koreasti. Muovituopitkin löysivät tiensä yllättävän monella yllättän usein roskikseen. Johtopäätös: suomalaisten ongelmat festivaaleilla johtuvat yksinomaan karsinointi- ja jonotuskulttuurin ylläpitämisestä. Suomalaiseen festivaalikävijään kun kaataa viinaa ja sen jälkeen sanoo sille EI, niin helpostihan siinä paha mieli tulee. Syy tähän karsinointiin Suomessa ja Ruotsissa on toki alkoholilainsäädäntö, mutta olisiko asialle silti jotakin mahdollisuus tehdä, jos oikeasti huvittaisi?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ajatuskoe. Asetetaan tekstissä tuohon Seppo Rädyn tilalle joku muu ihminen. Tummaihoinen ihminen. Oletetaan hänen nimekseen vaikkapa täysin mielikuvituksellinen TosiJani.

Voit tehdä ajatuskokeistasi niin paljon kuin tykkäät, tässä ei nyt keskusteltu tummaihoisista ihmisistä enkä minä ole väittänyt että suomalaiset olisivat jotenkin huonompia ihmisiä kuin muut. Suomessa on karseita juntteja, tämä on ihan todettu fakta ja Seppo Räty on yksi junttiuden ilmentymistä. Enkä tällä nyt tarkoita ettei missään muussa maassa juntteja olisi, Suomessa junttiutta kuitenkin ylistetään joskus enemmän kuin olisi tarpeen. En kaipaa tähän maahan italialais-ranskalaista hienostelua, mutta joskus tämän alimman mahdollisen yhteisen nimittäjän hakeminen on enemmän kuin masentavaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pitääkö tuo "Gösta piti itseään enemmän belgialaisena" muuten paikkansa? Muistaaksenihan kommentti meni jotenkin näin: "En mä halua suomalaisuutta millekään jalustalle nostaa, mutta minä teen lauluja suomalaisuudesta, koska elän täällä ja tunnen tän kulttuurin. Jos mä asuisin Belgiassa, tekisin lauluja belgialaisten elämästä. Ehkä mä olen enemmän belgialainen kuin suomalainen." Tuossahan nimenomaan tiedostetaan se, että suomalaisia tässä ollaan.

En nyt muista miten sanatarkasti meni, mutta jotain tuon suuntaista sanoi haastattelussa, ettei ole välttämättä ihan niin tyypillinen suomalainen kuin mitä hänestä usein luullaan. Muuten toki useissa haastattelussa tuli ilmi Göstan kyseenalaistava suhtauminen juuri liialliseen ulkomaiden ihailuun. Varsinkin nämä italilaiset rakastajatyypit olivat usein pilkan kohtena.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
ei nyt keskusteltu tummaihoisista ihmisistä.
Tule kalsarikänniketjuun retostelemaan!

Sitä tarkoitin, että jonkun ihmisen nimittäminen apinaksi on ilmeisesti toisia ihmisryhmiä kohtaan sallitumpaa kuin toisia. Eric Blair käänsi juuri kylkeä.

Olen kyllä Seppo Rädyn viime vuosien (keihäs)mielipiteissä täysin eri kannalla. Mutta ei mielestäni Seppo, eikä TosiJani, apina ole, koska olen suvaitsematon natsi, enkä suvaitsevainen ihqudaa.
 
Olen kyllä Seppo Rädyn viime vuosien (keihäs)mielipiteissä täysin eri kannalla.

Onhan tuo aika rasittavaksi jankkaamiseksi ja entisaikojen romantisoinniksi mennyt, mutta ei se poista niiden vanhojen haastattelujen legendaarisuutta.

- Karsintaraja meni ensimmäisellä, mitkä on nyt tunnelmat?
- No se oli helppo heitto, sellanen helppo ja löysä heitto.
- Miten se voi olla niin helppoa, kun kilpailuja on takana vain yksi?
- Ja kakskymmentä vuotta.

Kun nuo urheilutoimittajien kentänlaitakysymykset yleensä ovat melko typeriä, niin olisihan se kiva, jos joltain urheilijalta nykyäänkin löytyisi tuollaista sanavalmiutta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tule kalsarikänniketjuun retostelemaan!

Sitä tarkoitin, että jonkun ihmisen nimittäminen apinaksi on ilmeisesti toisia ihmisryhmiä kohtaan sallitumpaa kuin toisia.

Kävin juuri kalsarikänniketjussa.

Ja kyllä, pidän apinaksi nimittemistä joissakin tapauksissa sallitumpana kuin joissakin toisissa. Räty elää maassa jossa kaikki osaavat lukea ja jossa ei ole puutetta juuri mistään. Silti hän on tahallisen juntti, siis apina. Toiset tulee tänne melkein kivikaudelta joten liikaa ei voida odottaa.

Eikä muuten Rätyä mitään vastaan, olkoon mitä on, tuo imago kaikkine lieveilmiöineen on vain vitun rasittava.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Ei ole sattumaa, että suomenruotsalaiset ovat puheliaampia ja sosiaalisempia kuin suomenkieliset.
...

Enpä ole huomannut suomenruotsalaisten olevan mitenkään aivan poikkeuksellisen puheliaita tai sosiaalisia.

Silloiselta YLE FST:ltä tuli viime vuonna SVT:n tuottama "Ruotsi, maailman modernein maa" -ohjelmasarja, jossa pohdittiin mm sitä, minkä takia ruotslaiset eivät ole yhtä sosiaalisia ja puheliaita kuin keskieurooppalaiset ja (muistaakseni) maahanmuuttajat. Keskustelijat arvioivat sen johtuvan siitä, että maantieteellisesti iso maa on ollut historiallisesti hyvin harvaanasuttu, välimatkat ovat olleet suuria sekä talvet pitkiä, kylmiä, lumisia ja pimeitä. Ihmiset ovat eläneet pitkälti omissa oloissaan, pienissä yhteisöissä ja sosiaalista toimintaa on ollut vähän.

Jos suomalaiset ovat jotenkin poikkeuksellisen epäsosiaalisia, niin taustalla voi hyvinkin olla noita samoja tekijöitä. Toisaalta en ole huomannut suomalaisten olevan erityisen hiljaisia tai epäsosiaalisia. Olen kasvanut ja elänyt Helsingissä hyvin puheliaiden, sosiaalisten ja vahvalla itsetunnolla varustettujen ihmisten ympäröimänä. Ainakaan suomalaiset kaupunkilaisnuoret eivät ole hirveän epäsosiaalisia otuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös