Mitä ne meistä ulkomailla ajattelevat?

  • 47 456
  • 176

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kuten hyvin tiedetään, ei suomalaiselle ole mikään pyhempää kuin viinan juominen ja se, että mitä ne meistä ulkomailla ajattelevat. Tähän ketjuun voi päivitellä uutisia siitä, että mitä ne muualla meistä ajattelevat.

Nyt kun Suomella ei ole Miss Universumia mutta on Sauli ja Adam, jotka taannoin viettivät yön putka -tyyppisissä huoneistoissa, niin Ameriikan valtiossa pilkkaavat suomalaisia! Linkki Ilta-Sanomien uutiseen on tässä: yhdysvalloissa pilkataan suomalaisia. Kyllä nyt hävettää olla suomalainen ja vaikea tästä häpeästä on nousta. Pitänee illalla kaataa pokasahalla parisataa puuta ja kuokkia maata, niin ehkä tästä vielä ihmiseksi selviää.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Kuten hyvin tiedetään, ei suomalaiselle ole mikään pyhempää kuin viinan juominen ja se, että mitä ne meistä ulkomailla ajattelevat. Tähän ketjuun voi päivitellä uutisia siitä, että mitä ne muualla meistä ajattelevat.

Tämä on mielestäni hyvä ketjunavaus, sillä todella suuriosa suomalaisista ajattelee juuri sitä, mitä meistä ulkomailla ajatellaan ja pitää Suomea takapajulana, häpeää omaa mataan sekä pitää suomalaisia juntteina. Tämän takia suomalaispoliitikotkin nuolevat jatkuvasti Euroopan sekä muun maailman persettä kieli ruskeana ja pakolla osallistutaan ihan järjettömiin hankkeisiin, ettei meistä vaan ajateltaisi pahaa ja olisimme "hyviä" Eurooppalaisia. Miinakielto on yksi hyvä esimerkki, jossa päätöksessä ajateltiin ennemmin "Mitä meistä ajatellaan" kuin mitä hyötyä/haittaa Suomelle sopimuksesta on.

Myös tavalliset ihmiset ovat tässä samassa mukana ja se osoittaa mielestäni vain huonoa itsetuntoa ihmiseltä, jos pelkää mitä Suomesta ajatellaan muualla. Sen lisäksi, en usko, että Suomea nyt kauhean paljon yleensä ajatellaan mitenkään muualla, sillä maailmassa on paljon tärkeämpiäkin ajattelun kohteita muunmaalaisilla ihmisillä.

En ole koskaan tavannut ulkomailla matkaillessani ihmistä, joka olisi ajatellut Suomesta- tai suomalaisista mitään pahaa, vaan ovat todella innostuneita tavatessaan ja heillä on paljon mielenkiintoa kuulla, minkälainen Suomi on maana.

Tässä uutinen joka on ilmeisesti ylittänyt uutiskynnyksen maailmalla, itse olen sitämieltä, että jos tuollaisia ohjuksia tuodaan epämääräisesti Suomen satamaan, niin Suomen pitäisi takavarikoida ohjukset Puolustusvoimille, linkki mtv3 uutiseen aiheesta: Kotkan Patriot-laiva iso uutinen maailmalla - MTV3.fi - Uutiset - Ulkomaat
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
En tiedä, mitä suomalaisista ajatellaan, mutta yksi asia on käynyt mielessä:

Mitäköhän ulkomailla ajatellaan suomalaisista nimistä ja -kielestä? Voisin kuvitella, että jos en olisi suomalainen, naurahtaisin, kun kuulisin/näkisin Suomen kieltä jossain.

Nimet ovat myös omituisia verrattaessa muuhun maailmaan. Hilpeyttä saattavat herättää mm. nimet Petteri Nokelainen, Teuvo Teräväinen tai ä/ö kirjaimiset nimet kuten vaikka hiihdon puolelta Kaisa Mäkäräinen (Maekaeraeinen).

Suomalaisissa nimissä on usein liitteenä -nen. Nimet kuulostavat varmaan omituisilta ulkomaalaisen korvassa. Hakkarainen, Hartikainen, Harjakainen. Vähintäänkin omituista.

Tietääkseni se on vähän sama juttu, kun suomalainen kuuntelee virolaista. Eli tyhmältähän Suomi kuulostaa.

Itse pidän tsekkiläisistä/slovakialaisista nimistä nyt esimerkiksi. Tepsissä pelaavilla tsekeillä (Marek Schwarz, Michal Birner, Tomas Plihal, Tomas Mojzis) on hienolta kuulostavat nimet. Toisaalta ruotsalaiset/norjalaiset/tanskalaiset Svenssonit, Svendsenit sun muut Hanssonit ovat tylsiä enkä pidä niistä.

Mitä mieltä muut ovat?
 

scholl

Jäsen
Mitä mieltä muut ovat?

Teuvo Teräväinen kuulostaa paljon huvittavammalta suomalaisen korvassa kuin ulkomaalaisen. Syynä se, että ulkomaalainen ei osaa kieltä, eikä ymmärrä, kuinka hupaisa nimi se on. Totta on kyllä se, että tuo -nen ihmetyttää ulkomailla, mutta kyllä se minuakin ihmetyttää. En ymmärrä, miksi niin moni lisää nimensä perään sen päätteen. En tajua sen merkitystä tai tarpeellisuutta.

Paljon enemmän ulkomaalaisia suomenkielessä ihmetyttää kaksoisvokaalit ja kaksoiskonsonantit, eivät ymmärrä miksi pitää laittaa toinen kirjain perään, koska asiayhteydestä kuitenkin näkee esim. pitkän vokaalin (esim. liga vs. liiga, kula vs. kuula). Samoin hyvin pitkien sanojen runsaus ja puhutun kielen monotoonisuus ihmetyttävät heitä. Viimeisestä tulee mieleen se, kun Vettel imitoi Kimisteriä joku aika sitten jossain autourheilugaalassa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...että suomalaiset ovat poroja. Huonosti käyttäytyviä ja aina humalassa.

Noh, kukapa meistä nyt ei joskus olisi ympäripäissään hoiperrellut pitkin Tallinnan katuja ja hoilannut vastaantuleville naisille sliippareiden Linda, Linda, keerrro hiiinta -biisiä.

Ja kelläpä meistä nyt ei muka olisi Tallinnassa muutamaa baaria, ravintolaa ja hotellia, joissa ei enää kehtaa näyttäytyä.. "Hei, hei tarjoilija, saako täällä palvelua, tarjoilija tärpättiä, pimu hei, anna persettä, ja pippuripihvi, pippuripihvi".
 

scholl

Jäsen
...että suomalaiset ovat poroja. Huonosti käyttäytyviä ja aina humalassa.

Noh, kukapa meistä nyt ei joskus olisi ympäripäissään hoiperrellut pitkin Tallinnan katuja ja hoilannut vastaantuleville naisille sliippareiden Linda, Linda, keerrro hiiinta -biisiä.

Ja kelläpä meistä nyt ei muka olisi Tallinnassa muutamaa baaria, ravintolaa ja hotellia, joissa ei enää kehtaa näyttäytyä.. "Hei, hei tarjoilija, saako täällä palvelua, tarjoilija tärpättiä, pimu hei, anna persettä, ja pippuripihvi, pippuripihvi".

Mulla ei ole mitään noita kokemuksia, mutta on kokemusta takavuosilta KGB:stä. Siihen aikaan muutama vuosi sitten oli sellainen putiikki kuin Linda Line, joka meni sellaisilla neukkukantosiipialuksilla Tallinnaan. Työntekijät olivat sellaisia siilitukkaisia tappelijannäköisiä KGB-miehiä. No meidän edessä sattui olemaan penkki rikki ja sanoin, että laittakaa lappu, ettei kukaan istu siihen. Ei tullut lappua ja vaikka kielsin jotain turistia niin silti se urpo istui siihen, jolloin penkki tuli kaverini syliin. Menin valittamaan asiasta, jolloin henkilökunta sanoi, että menkää tonne businessluokkaan (oltiin silloin jollain ihan ex tempore päiväreissulla, ostettiin vain satamasta aina yhden suunnan peruslippu ja laiva oli sitten täynnä istumapaikkojen suhteen). Sitten siinä ovella kuitenkin joku KGB-jätkä ei päästänyt meitä. Sanoin, että valitan koko casesta kun pääsen himaan ja kysyin hänen nimeä niin hän sanoi olevansa Marcus Grönholm. Sitten hän sanoi, että mennään toimistoon selvittämään asia. No ei se mikään toimisto ollut. Se tyrkkäsi minut sellaiseen koppiin, missä oli kerrossänky ja kaksi niitä KGB-siilejä uhkaili minua siellä, kun istuin siinä alemmalla sängyllä. En kuitenkaan suostunut mihinkään, joten lopulta joutuivat päästämään minut pois ja menin aluksen baariin. Tuo ei ole ainoa kerta, kun olen huomannut, että virolaiset ovat full neukkuja ja palvelu on luokatonta melkein joka paikassa. En kuitenkaan kanna siitä suurta huolta, sillä kun sota tulee niin ryssät nappaavat heidät ensimmäisenä ja Grönholm & Linda Line osakeyhtiö vittuilevat silloin Siperiassa.

Tuota porojuttua en ole ennen kuullut, mutta virolaisia sanotaan sarvikuonoiksi ja itse olen huomannut, että he puhuvat akuankkaa. Siitä olen joskus maininnut jollekin. En toki negatiivisessa mielessä, eikä se heidän huono palvelualttius näy joka paikassa. Tallinnan Vapiano ja Beerhouse ovat hyviä paikkoja.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla ei ole mitään noita kokemuksia, mutta on kokemusta takavuosilta KGB:stä...

...Tallinnan Vapiano ja Beerhouse ovat hyviä paikkoja.
Tuolla Beerhousen terassilla on tullut joskus istuttua. Panevat omaa olutta, jota vielä saa keskellä päivää happy hour -hintaan. Vapianossakin kävin kerran syömässä. Se kerta vaan jäi siitä hyvin mieleeni, kun aivan järjetön krapula vaivasi. Viru hotellin KGB museossa on pitänyt käydä, mutta ei ole vielä tullut mentyä. Joskus viime keväänä luin Viru hotellista kertovan kirjan. KGB:n entinen "päämaja" muuten löytyy Pikk -kadulta, mutta ei siellä vissiinkään ole mitään erikoista. Joku pieni laatta vaan seinässä.

Palveluasenne joo saattaa tuolla suunnilla olla vähän ankeaa, mutta moniin mukaviin ja ystävällisiinkin ihmisiin olen reissuillani törmännyt. Tallinnassa käydessäni mä yleensä pukeudun esimerkiksi vanhaan ja nuhjuiseen samettipukuun, jotta en niin erottuisi joukosta. Joskus jossakin sivummalla keskustasta saattaa kyllä selvinpäin hieman jännittää, varsinkin jos on esimerkiksi monen sadan euron edestä elektroniikkaa taskuissa. Kameran ja normikännykän lisäksi mulla kun on myös huorakännykkä. Ärrältä muuten saa kätevästi muutamalla eurolla prepaid-liittymiä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Paljon enemmän ulkomaalaisia suomenkielessä ihmetyttää kaksoisvokaalit ja kaksoiskonsonantit, eivät ymmärrä miksi pitää laittaa toinen kirjain perään, koska asiayhteydestä kuitenkin näkee esim. pitkän vokaalin (esim. liga vs. liiga, kula vs. kuula).

Tuo on totta. Vaimo opiskelee suomea ja on jatkuvasti ihmeissään kaksoiskonsonanttien kanssa, etenkin erisnimissä.
Onhan tuo kiinnittänyt toki huomiota myös suomalaisten heikkoon itsetuntoon. Jatkuvasti joku pyytää vertailemaan Suomea ja kotimaataan.
Tässä muutamia huomioita Suomesta:
-huonosti pukeutuvat ihmiset (mukaanlukien minä, kuulemma)
-ujot ja kielitaidottomat ihmiset (en minä)
-etäiset välit perheiden sisällä
-ilmasto (sille ei tosin ole paljoa tehtävissä)

+turvallisuus ja infrastruktuurin toimivuus

Kyselen myöhemmin lisää plussia ja miinuksia, kunhan elämäni valo tulee töistä...
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
En ole koskaan tavannut ulkomailla matkaillessani ihmistä, joka olisi ajatellut Suomesta- tai suomalaisista mitään pahaa, vaan ovat todella innostuneita tavatessaan ja heillä on paljon mielenkiintoa kuulla, minkälainen Suomi on maana.

Sama. Yleensä ihmiset ovat suorastaan innoissaan kun tapaavat suomalaisen, koska meitä ei niin kauheasti tällä pallolla ole. Ja yllättävän monella Jenkeissä vastaan tulleella on joku suomalainen tuttu tai tutuntuttu, josta kertovat melkein ylpeinä.

Toinen mikä tulee jatkuvalla syötöllä vastaan on suomalainen koulutus. Sitä arvostetaan USA:ssa todella paljon. (Toki syytäkin, sillä oma systeeminsä on aika hanurista)

Tuo on totta. Vaimo opiskelee suomea ja on jatkuvasti ihmeissään kaksoiskonsonanttien kanssa, etenkin erisnimissä.
Onhan tuo kiinnittänyt toki huomiota myös suomalaisten heikkoon itsetuntoon. Jatkuvasti joku pyytää vertailemaan Suomea ja kotimaataan.
Tässä muutamia huomioita Suomesta:
-huonosti pukeutuvat ihmiset (mukaanlukien minä, kuulemma)
-ujot ja kielitaidottomat ihmiset (en minä)
-etäiset välit perheiden sisällä
-ilmasto (sille ei tosin ole paljoa tehtävissä)

+turvallisuus ja infrastruktuurin toimivuus

Kyselen myöhemmin lisää plussia ja miinuksia, kunhan elämäni valo tulee töistä...

Sama juttu, vaimo opiskelee suomea ja kaksoiskonsonanttien ääntäminen on pirun vaikeaa, kun niihin ei ole tottunut. Ilmastoa ja ujoutta lukuunottamatta huomiot on kyllä meillä erilaisia, mutta tämä riippunee pitkälti siitä mistä ulkomaalainen tulee.
 

Rocco

Jäsen
Itse olen reissannut aika paljon jenkeissä, ja sellaisissa paikoissa missä ei pahemmin turisteja ole. Sekä itä- että länsirannikko on tullut tutuksi. Suomesta tiedetään jotkut asiat hyvin, kuten sauna, viinanotto, jääkiekko, ehkä Linus Torvalds, Angry Birds yms. Koulutus, turvallisuus ja siisteys tulee usein myös puheeksi.

Muuten perustiedot ovat aika hataria. Jenkit kun jotenkuten tietävät missä Euroopassa Suomi on, joten he automaattisesti olettavat, että täällä on samanlaista kuin samoilla leveysasteilla Kanadassa tai Alaskassa. Mutta kaikki ovat olleet erittäin hyvällä mielellä juttelemassa ja kyselemässä maastamme.

Mukava yllättää heidät, kertomalla millaista täällä on. Ja totta on, että moni tuntee suomalaisen henkilön, tai suomalaislähtöisen amerikkalaisen. "I know Pekka from Finland, do you know him?" No, en ihan tunne...
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Siksi on tärkeää tietää, mitä meistä ajatellaan ulkomailla, että voisimme itse ajatella oikein suomalaisista ja Suomesta. Monet myönteiset ajatusvirtailut osoittautuvatkin virheellisiksi, väärin ajatelluiksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Siksi on tärkeää tietää, mitä meistä ajatellaan ulkomailla, että voisimme itse ajatella oikein suomalaisista ja Suomesta. Monet myönteiset ajatusvirtailut osoittautuvatkin virheellisiksi, väärin ajatelluiksi.

No joo...mä en ole tätä asiaa edes koskaan sen kummemmin miettinyt eli kai tällekin jokin syy pitää sitten keksiä.

Vastaus ketjun avaukseen: Aivan sama.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaa eka lukea SM-Liiga in english -ketjua ja sitten tulla lukemaan tätä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta on kyllä se, että tuo -nen ihmetyttää ulkomailla, mutta kyllä se minuakin ihmetyttää. En ymmärrä, miksi niin moni lisää nimensä perään sen päätteen. En tajua sen merkitystä tai tarpeellisuutta.

Suomen kielessä tuo -nen merkitsee diminutiivia (esim. kukkanen, tyttönen). Sinun paremmin tuntemassasi kielessä vastaavia ovat -chen ja -lein.

Sitä en tiedä, miksi useat suomalaiset sukunimet (mm. omani) ovat diminutiivimuodossa. Enkä tiedä sitäkään, miksi saksassa diminutiivin kanssa käytetään Umlautia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässä uutinen joka on ilmeisesti ylittänyt uutiskynnyksen maailmalla, itse olen sitämieltä, että jos tuollaisia ohjuksia tuodaan epämääräisesti Suomen satamaan, niin Suomen pitäisi takavarikoida ohjukset Puolustusvoimille, linkki mtv3 uutiseen aiheesta: Kotkan Patriot-laiva iso uutinen maailmalla - MTV3.fi - Uutiset - Ulkomaat

Ja kerropa mitä Puolustusvoimat tekee kyseisillä ohjuksilla? Koska, ymmärtääkseni, kyseessä on vain ja ainoastaan ohjuksia ei koko järjestelmää tutkineen ja tulenjohtolaitteineen tms. Ilman niitä kyseessä on "kasa" ohjuksia joilla ei tee mitään, ja voidaan veikata, että möisikö Yhdysvallat (Patriot on amerikkalainen it-ohjus-järjestelmä) Suomelle tarvittavat järjestelmän osat, jotta ohjuksilla tekisi konkreettisesti jotain. Sanoisinpa, että ei myö. Tai Saksa, joka joko suoraan tai välillisesti myös ohjukset Etelä-Koreaan, ja sama vastaus, ei Saksakaan myö Suomelle tarvittavia järjestelmän osia. Eli edelleen, Suomelle jäisi kasa ohjuksia, joilla ei tee mitään. Sitä en ryhdy spekuloimaan mitä ohjuksille loppujen lopuksi käy, löytävätkö tiensä vastaanottajalle vai eivät.

vlad.
 
Vittuilakseen räjäyttäisivät ne ohjukset saatana keskellä Kauppatoria, kuin Leijonien kultajuhlissa 100 000 päisen yleisön edessä. Lavalla Alexander Stubb ja Tarja Halonen heiluttelevat keskisormea etelään päin ja julistavat, että perseennuolemisen aika on ohi.
 

julle-jr

Jäsen
-ujot ja kielitaidottomat ihmiset
Ovatko suomalaiset erityisen kielitaidottomia? Minusta suomalaiset puhuvat melko hyvin muitakin kieliä kuin vain omaa äidinkieltään, vrt. esimerkiksi amerikkalaiset, saksalaiset, ranskalaiset, englantilaiset, italialaiset tai vaikkapa venäläiset tai kiinalaiset.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ovatko suomalaiset erityisen kielitaidottomia? Minusta suomalaiset puhuvat melko hyvin muitakin kieliä kuin vain omaa äidinkieltään, vrt. esimerkiksi amerikkalaiset, saksalaiset, ranskalaiset, englantilaiset, italialaiset tai vaikkapa venäläiset tai kiinalaiset.

Tämä pisti myös itsellä silmään. Kaikki ulkomaaiset joiden kanssa olen ollut tekemisisissä ovat ollleet yllättyneitä etenkin nuorten suomalaisten kielitaidosta.
Lähinnä ongelma on se perisuomalainen ujous,eli ei uskalleta puhua sitä vierasta kieltä vaikka osattaisiinkin.
 

Snagari

Jäsen
Tämä pisti myös itsellä silmään. Kaikki ulkomaaiset joiden kanssa olen ollut tekemisisissä ovat ollleet yllättyneitä etenkin nuorten suomalaisten kielitaidosta.
Lähinnä ongelma on se perisuomalainen ujous,eli ei uskalleta puhua sitä vierasta kieltä vaikka osattaisiinkin.

Mulla oli nuorena poikana vähän ehkä poikkeuksellisen hyvä englannin taito, mutta ulkomailla puhuessa tuppasin silti puhumaan sitä rallienglantia - ihan siitä syystä kun se juttukaveri puhui sitä myös. Eli ei oikein kehdannut vääntää niitä hienoja sanoja tai muutenkaan, koska eihän se toinen olisi kovinkaan suurella todennäköisyydellä ymmärtänyt.

Toinen oli, että jos vähääkin aloin änkyttämään sanoja niin yritin vain mahdollisimman nopeasti päästä tilanteesta pois.

Suomalaiset urheilijat kyllä tunnetaan. Kerrankin etelänlomalla kuljin lapsena Hyypiän paita päällä niin joku liverpoolilainen pysäytti. "Oi, lad!" Siinä tuli ns. kakkaa housuun kun yritin ymmärtää mitä kieltä se puhui ja vastaus taisi olla tyyliin "Yeah, I'm from Finland, Hyypiä is very good." Jätkällä oli vielä olkapäässä poolin tatuointi jota ylpeän esitteli.
 
Suosikkijoukkue
Ukrainan armeija, Pelsut, Kiekko-Espoo
Ovatko suomalaiset erityisen kielitaidottomia? Minusta suomalaiset puhuvat melko hyvin muitakin kieliä kuin vain omaa äidinkieltään, vrt. esimerkiksi amerikkalaiset, saksalaiset, ranskalaiset, englantilaiset, italialaiset tai vaikkapa venäläiset tai kiinalaiset.

Totta. Oman kokemukseni mukaan ruotsalaisilla on hyvä kielitaito, mutta saksalaisten englannin kielen taito on kehnohko - onneksi puhun auttavasti saksaa sillä englannilla en siellä olisi pärjännyt. Lädithän eivät tietenkään puhu muuta kuin lädikieltä eivätkä ranskalaiset muuta kuin ranskaa. Suomalaisten myytti huonosta kielitaidosta taitaa liittyä yleiseen huonoon itsetuntoon.
 

Siiklake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kielitaidostahan meitä jonkun verran tunnetaan. En yleensä pelkää puhua ihmisille edes englantia, vaikka kielitaitoni on korkeintaan ok. Joskus tulee silti jäädyttyä kunnolla. Neuvoin joskus englantia puhuvalle miehelle tien Kamppiin. Hän ymmärsi (kai?) ohjeeni ja kiitti sanoen "thank you", tähän tuli sitten vastattua "yeah... nothing". Sillä kyllähän suomeksi voi sanoa "juu ei mitään".

Suomihan voitaisiin hyvin tuntea maailman parhaana maana. Tästähän oli juuri uutisointiakin, jossa Suomi oli ykkönen. Itse tykkään ainakin esitellä Suomen maailman parhaana maana. Kieroja katseitahan sillä kuitenkin saa, kun kerron tämän räntäsateessa bussia odottavalle turistille puliukko lauman räkiessä ja mylviessä vieressä sammuneen kaverinsa ympärillä ilman paitaa viinapullo takataskussa ja teltta harteillaan.

Mitäköhän suomalaiset homot ajattelevat Lambert-BB-Sauli tapauksen jälkeen amerikkalaisista?, "saatanan jenkit vievät meijän homot!". Tai sitten ei... mene ja tiedä. Homot kommentoikoot itse.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
..."I know Pekka from Finland, do you know him?" No, en ihan tunne...
Muutamankin kerran olen kuullut kommentin "perkele", kun olen kertonut olevani Suomesta. Yksi hassu tapaus sattui minulle tossa jokunen vuosi sitten Unkarin Budapestissa. Kerroin eräälle jostain hieman kauempaa tulleelle matkailijalle olevani Suomesta, jonka jälkeen hän yllättäen sanoikin minulle suomeksi, että "en etsi valthaa loistoa" ja "varpune joulu-aamuna". Hieman kyllä ihmettelin. Tiesin kyllä nuo laulujen nimet, mutta sitten kuulin häneltä, että sillä oli mp3-soittimessaan Tarja Turusen biisejä joltain joululevyltä tms, jonka takia siis osasi noin sanoa. Pieni juttu, mutta jäipähän mieleen..

Ja yksi huvittava tapaus sattui pari vuotta sitten kun olin tulossa Pietarista. Laivalla juttelin joidenkin venäläisten jätkien kanssa, ja jostain syystä se keskustelu meni siihen, että kerroin heille joitakin suomenkielisiä lauseita. Niillehän pystyi sanomaan aivan mitä sattuu, kun eivät siis ymmärtäneet suomea. Noh, sitten ne jätkät alkoivatkin toistamaan yhtä juuri oppimaansa lausetta ja kysyivät, että mitä se tarkoittaa. Siis mä olin pikkuhiprakassa höpötellyt jotain äärimmäisen typeriä ja lapsellisia juttuja, enkä siinä vaiheessa enää kehdannut kertoa mitä se tarkoittaa. Hätäpäissäni sanoin jotakin, että "it means that Have a nice day". En sitten tiedä tervehtivätkö he täällä Suomessa ollessaan esim. mäkkärin kassalle, että "huo-ra an-na per-set-tä".. Taitaa tuo olla melko yleinenkin tapa jekuttaa, mitä olen kuullut tai lukenut juttuja.

Joo asiasta toiseen. Monikohan turisti tulee Helsinkiin(!) katsomaan revontulia, poroja tai jääkarhuja..
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kielitaidostahan meitä jonkun verran tunnetaan. En yleensä pelkää puhua ihmisille edes englantia, vaikka kielitaitoni on korkeintaan ok. Joskus tulee silti jäädyttyä kunnolla. Neuvoin joskus englantia puhuvalle miehelle tien Kamppiin. Hän ymmärsi (kai?) ohjeeni ja kiitti sanoen "thank you", tähän tuli sitten vastattua "yeah... nothing". Sillä kyllähän suomeksi voi sanoa "juu ei mitään".
Jossakin haastateltiin takavuosina HIFK:n ex-hyökääjä Darren Boykon vaimoa, joka nähtävästi oli viihtynyt Helsingissä mainiosti. Hämmästyttävintä oli kuulemma alussa se, että kaikki tuntuivat puhuvan vähintään kohtuullista englantia, monet vieläpä todella sujuvaakin.

Tässä meille muuten yksi itsetuntoa pönkittävä ylpeydenaihe lisää: Helsingissä oli Mrs. Boykon mukaan maailman sivistyneimmät ja kielitaitoisimmat spurgut. Niin rujoa spugea ei kuulemma ollutkaan jonka kanssa ei englanninkielinen debaatti olisi onnistunut.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Enimmäkseen olen kuullut sellaista juttua, että suomalaiset olisivat kovin tuppisuita. Liekö sitten taustalla sellainen juttu, että omaa kielitaitoa hävetään?
Mielenkiintoinen seikka on se, että useimmat ulkomaalaiset ihmiset asuvat maassa, jossa englanti ei ole kovinkaan tärkeä kieli ja vaikka lausunta, kielioppi ja yleinen ilmaisu onkin todella kaukana täydellisestä, sitä ei hävetä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ovatko suomalaiset erityisen kielitaidottomia? Minusta suomalaiset puhuvat melko hyvin muitakin kieliä kuin vain omaa äidinkieltään, vrt. esimerkiksi amerikkalaiset, saksalaiset, ranskalaiset, englantilaiset, italialaiset tai vaikkapa venäläiset tai kiinalaiset.

Mielestäni suomalaiset eivät ole kielitaidottomia, mutta mainittu ujous haittaa kommunikointia ulkomaan kielellä (englanti). Siis vaimon mielestä suomalaiset ovat kielitaidottomia, koska suurin osa ei puhu mitään...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös