Ainakin omien kokemuksieni mukaan naiset on erittäin tarkkoja siitä, että kuinka paljon mies laittaa rahaa palamaan heihin ja suhteeseen. Jos naisen joulu- tai joku lahja on kalliimpi, kuin miehen naiselle antama, niin sitten on juhla pilalla ja miessika ei osoita riittävää sitoutumista. Sama ajatusmalli toimii ruokakaupassakin, eli jos mies kyttää alea ja nainen luksusta, niin alkaa marina siitä, että kuinka ei panosteta samalla tapaa "tärkeisiin" asioihin. Halpa ei voi olla riittävän hyvää. Poikkeuksiakin varmasti toki löytyy ja hyvä niin.
Ei jumalauta. Tuollainen nainen menisi minulla välittömästi vaihtoon. No, meillä ei harrasteta edes juoruilua eikä muuta ylimääräistä naisporukassa vertailua, vaan avovaimo käyttäytyy sekä kaveriporukassa että naisvaltaisessa työyhteisössä hämmentävän miesmäisesti. Itse asiassa minulta jopa kysytään neuvoa, miten selkään puukotuksista ja paskan puhumisesta pääsee eroon. Olen ohjeistanut käyttämään kovaa volyymiä, karskia kieltä ja puhumaan asioista vain ja ainoastaan suoraan, mieluummin paljastaen järjestään kaikki paskapuheet isolle yleisölle. On kuulemma aiheuttanut hämmennystä työyhteisössä, jossa juoruilu ja paskanpuhuminen on tullut laajasti tavaksi. Yhteisiä kahvitaukoja kuulemma pelätään nykyään, koska se on helpoin paikka paljastaa selkärangattomien kiemurtelu.
Lahjoja lakkasimme ostamasta n. vuosi sitten, kun jätin kylmästi ostamatta ensin lokakuussa synttärilahjan ja perään joululahjaksi sai kelvata suklaa ja pari pottua glögiä. Tuon jälkeen lakkasi kumppanini ostamasta minulle lahjoja, yhteisymmärrys tuntuisi olevan saavutettu.
Myös tuliaisten kanssa ollaan hyvässä vauhdissa. Viimeiseltä duunireissulta toin ison "Vuitton" -kassin ja rantarolexin, ajattelin, että mahdollisimman epämieluisat, vitsillä kuitattavat kolmen euron tuliaiset toimivat tarkoituksenmukaisimmin. Tuo ei muuten suostu pitämään aitojakaan vastaavia merkkikamoja päällään, vaikka suvusta tullutta paalua hänellä varsin tuntuvasti onkin. Ei ole ollenkaan innostunut minkäänlaisesta show-offista, vaan pitää todella matalaa profiilia.
Yhteisiin matkoihin, ravintolailtoihin jne. olen kyllä polttanut fyrkkaa vähän liikaakin, mutta niitä ei juuri ole odotettu, eivätkä ne ole liittyneet merkki-/juhlapäiviin. Molemmathan noita ovat "sinnepäin vuorotellen" maksaneet.
Olemme kai erikoinen pariskunta, kun emme anna lahjoja, kihlajaisia ei järjestetty edes vanhemmille ja naimisiinkin olemme menossa maistraatissa, ilman minkään sortin juhlallisuuksia. Jotkut sukulaiset ovat napisseet, mutta kumpaakaan ei juuri kiinnosta, mitä nuo asiasta ajattelevat.