Viestin lähetti Kermit
Sen verran on pakko sanoa, että Da Vinci-koodia itseään on syytetty plagiarismista. Vuonna 1983 on muuan Lewis Perdue kirjoittanut kirjan The Da Vinci Legacy. Brownin kirja on kuulemma yllättävän samanlainen, sisältäen jopa samoja virheitä. En ole itse lukenut, joten en voi kovin varmaksi tiedoksi väittää. Ja eivät kai nuo vihjeet ja mystiikat muutenkaan mitään ainutlaatuisia ideoita ole, ko. leffasta sen enempää tietämättä.
Dan Brown on muuten ilmeisen lahjakkaasti itsekin sekoittanut faktan ja fiktion. Mikäpäs siinä, väittämällä kaikkea faktaksi kirjan myynti on varmasti noussut aivan eri sfääreihin kuin ilman tätä markkinointia. Asiasta kiinnostuneiden kannattaa aluksi tutustua näihin sivuihin:
Onhan tuo Da Vinci-koodi ihan kohtuullisen hyvä seikkailukirja, muttei kuitenkaan minun mielestäni läheskään niin hyvä kuin myyntiluvut antaisivat ymmärtää. Vaikka niinhän se taitaa aina mennä.
Kukaan ei ole väittänyt Dan Brownin Da Vinci-koodia uraauurtavaksi saati uuden teorian luojaksi kirkkohistoriaamme, koska sitä kyseinen kirja ei ole. Da Vinci-koodissa esitetty teoria ei ole uusi, vaan siitä on (niinkuin Kermitkin totesi) jo aiemmin julkaistu lukuisia eri teoksia. Olen itsekkin kuullut tästä "The Da Vinci Legacysta" ja se on juuri yksi näistä Brownin kirjaa edeltävistä, samanaiheisista kirjoista.
Aihekkin jota kummassakin kirjassa käsitellään on itsessään niin vanha, että olisi erittäin epätodennäköistä, jopa utopistista ajatella,ettei kukaan ennen Dan Brownia olisi sanonut niitä sanoja ja ajatuksia kirjan muodossa.
Nykykirjallisuudesta yleisesti puhuttuna voisi esittää teorian, että eiköhän melkein jokainen nykypäivän teos ole jossakin mielessä plagioitu, jos tarkkoja ollaan. Miksi siis vaatia yhden miehen päätä vadille, kun melkein jokainen kirjailija harrastaa samaa tietämättään tai tiedostetusti.
Ja mitä siihen Bruckheimerin "National Treasure" leffaan tulee, olen samaa mieltä Knightriderin kanssa. Se on Brownin kirjan kässäri muutettuna jenkkien sightseeing touriksi Washingtoniin. Kyllähän se siellä rapakon toisella puolella tuo rahaa leffateattereiden kassoihin, mutta Eurooppa taitaa olla vaikeampi pala purtavaksi sille elokuvalle.
Luin jostain että Brownin bestselleriä olisi myyty 6 milj. painosta, mutta tuosta luvusta en nyt mene aivan takuuseen. Ehkäpä Knightrider voisi tarkistaa asian minulle.. ? :)
Pidin Da Vinci-koodista erittäin paljon, ja se sai minut ajattelemaan uskonnostani aivan eri tavalla kuin aiemmin. Kirjassa faktan ja fiktion raja on hälyvä eikä totuutta erota tarusta, mutta eikö niin juuri ole kaikissa parhaissa kirjoissa?
PS. Kuulemma Brown kirjoittaa paraikaa uutta kirjaa vapaamuurareista. Ne jotka ovat perehtyneet Da Vinci-koodia enemmän kyseiseen aiheeseen tietävät, että luvassa on taas kaksinverroin enemmän salaliittoteorioita Brownin edelliseen kirjaan verrattuna..